7 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Nisan 1932 AKSAMDAN AKŞAMA “Içtihat,,da içtihatlar... Bugünkü nushamızın on birinci sahifesinde, * Serbes sütun, da, “İmlâ meselesi,, sernamesi altında, Abdullah Cevdet bey, benim vaktile yazmış olduğum “Orijinal imlâ, aleyhindeki makaleme cevap veriyor. Jetihad gazetesinin sahibi, içti- hadında hâlâ musır... Biz demiştik ki: — Türk münevverleri arasında, kanaatlar ber ne olursa olsun yine de bir disiplin cari olmalıdır; herkes aklına gelen tarzda bir imlâ ile yazı yazmamalıdır! Yoksa keşmekeşin içinden çikılmaz! Babil kulesinde yekdiğerinin lisanımdan anlamayan © insanlara (döneriz! Lâakal, arap imlâsının son şekli geri döner. O zaman sekiz türlü yazılması caiz kelimeler vardı, yine o anarşi avdet eder. Abdullah Cevdet bey, ber Türkü, imlâ içtihadında serbes bırakmağı istiyor. Cevabi makalesini bu vadide yazmış. Makalesine ,,İçtibat,, mecmuasının bir nüshasını lefede- rek bize göndermiş. Noktai naza- rıpın ne derece sakim olduğunu sade bu mecmuanın ismi ispata kâfidir!! Zira; Üst kap sahifesinde, mecmuanın ismi “ İçtihat, diye yazılmış. Iç kap sahifesinde, “Jetihad,, diye... Sahife üstlerinde (o “İçtihad,, diye... Demek ki, Abdullah Cevdet beyin her sahifesini dizen mürettip “Içtihat,, kelimesi hakkında başka türlü İçtihat etmiş... Patronun noktai nazarma göre, herkes, içtihadını tatbikte hür değil mi a?.. Belki içlerinde İçtihat, Kabak, İçtahad, İçtıhad, Içtıhat diye içtihat edenler de vardır. Onlar da öyle yazabilirler. Bu suretle, bir mecmuanın ismi, aynı mecmua dahilinde, on onbeş türlü yazılabilir. Öyle mi Abdul lah Cevdet beyefendi?.. Yok, hayır, efendim! Vakıa, biz, krunuvüstai mollalar gibi: — içtihat kapuları kapanmıştır! “diye; kestirip atmayacağızl Elbette, içtihat kapiları açıktır; herkes o içtihadında serbesttir. Ancak, Türk münevverleri, disip- linle, zaptu raptla hareket et- melidirler. İmlöda ıslahat teklif olunabilir; ve bu, bizce de cidden lâzımdır; lâkin, teklif umum tara- fından kabul edilmeksizin bunun tatbikine girişmek, işte böyle kargaşalığı badi olur. Hodbehot, başıboş hareketler- den sakınılmalı | (Wâ - Nü) aaa Han, apartıman kapıcıları İş aramak için vilâyete, bele- diyeye, sair devlet müesseselerine bir çok gençler müracaat ediyor. Belediye bunları apartıman, ban kapıcılıklarına yerleştirmek niye- tindedir. Bu gibi işler de bulu- nanlardan bir çoğu ecnebidir. Yeni mektepler Ay nihayetinde daha 11 mektep bitiyor 931 bütçesile inşasına başlanan köy mekteplerinden on bisi bu ay mihayetinde bitecektir. Bu mektepler vilâyet dahilinde, fakat şebir hududu baricindeki köylerde yapılmaktadır. Mektepler inşaatı daha bir ay evvel bitmiş iken görülen bazı noksanlarının tamam- lanması için müteahhide Nisan nihayetine kadar müblet verilmiş- tir, Mekteplerden bir kısmı üğ, bir kısmı da beş sınıflıdır. Önümüz- deki sene başından itibaren yeni derslere başlanacaktır. o Nufusu çok olan bazı köylerde yapılan mekteplerin içinde köylünün top- lanabileceği obüyük salonlar da vardır. Maamafih bütün bu mektep inşaatına Orağmen istanbulun mektep ihtiyacı temin edilmiş değildir. Çünki herköyde bir mektep inşa edilememiştir. Istanbul vilâyeti, uzun seneler köy mektebi inşa etmek için bütçesine yüz binlerce lira tahsi- sat koymak mecburiyetinde kala- caktır. Vilâyetin köy mektebi ihtiyacını temin etmek için düşünülen diğer bir fikir vardır. Her nahiye mektebinde bir leyli mektep yapmak ve bu suretle köylerde mektep inşaatından vaz geçmek.. Bu husus ta tetkik ediliyor. Fener cinayeti Iki carih bir sene sonra ele geçirildi Bundan bir sene evvel Zühtü ve Gaffar isimlerinde iki kişi Fenerde bir gazinoda garsonluk eden Arakliya isminde bir musevi kızını ağır surette yaralayıp kaç- mışlardı. Bir senedenberi ortadan kay- bolan bu iki carihin saklandıkları yer medana çikarilmış ve 'kendi- leri yakalanmışlardır. Zühtü ve Gaffar oevraklarile birlikte adliyeye teslim o edilmiş- lerdir. Evrak (7 inci istintak dairesine verilmiş, müstantik iki- sini de tevkifhaneye sevketmiştir. Aiyon mahsulü Ticaret borsası, afyon zeriyatı hakkında alâkadar vilâyetlerden malümat toplamaktadır. Gelen haberlere göre, ekseri yerlerdee, kıştan evvel oekilen o afyonlar bozulmamıştır. Halbuki, piyasada afyon omahsulünün (bozulduğu iddia ediliyordu. Bunun bir şayia- dan ibaret oluğu anlaşılmıştır. ŞEHİR HABERLERİ Duvar ilânları Belediye, Anadolu ajansile müzakereye başlıyor Şehir içinde duvar ilânı asmak imtiyazı birkaç sene evvel bele- diyece Anadolu ajansına kiralan- mıştı, Anadolu ajansı taahhüdünü lâyikile ifa edemediğinden şehir meclisi meselenin tetkiki ile bir karar verilmesini daimi encümene havale eylemişti. Encümen tetkikata başlamak üzeredir, Bugünlerde ajans umumi müdürü Muvaffak beyle bu hu- susta temasa başlanacaktır. Mevcut tarife yüksek olduğun- dan ilân astıranlar azdır. Bundan başka Anadolu ajansı mukavele mucibince ilân kulübeleri yapmağa mecbur olduğu halde bu kulübe- lerden hiçbirini şimdiye kadar yapmamıştır. Klübelerin yapılamaması ve bu yüzden belediye varidatının kay- bolması ajansla mevcut mukave- lenin feshi için en mühim bir amil telâkki edilmektedir. Diğer taraftan varidatı (One ajansa, ne de dolayisile belediyeye tealluk etmeyen bazı ilânlar yapış- tırılır. Meselâ, Taksim bahçesinin caddeye nazır olan parmaklıklarının üzerinde uzun bir lâvbaya ilân yapıştırılmaktadır. Belediye buna da mani olacaktır. v Bekçiler talimatnamesi tatbik ediliyor Yeni tesbit edilen bekçi tali- matnamesinin tatbikatına başlan- dığını yazmıştık. Bu talimatname şimdiye kadar yalnız Eminönü kazası dahilinde tatbik edilmekte idi. Diğer kazalar idare heyetlerinin de aynı şekilde birer talimatname hazırlamaları kararlaşmıştır. Bu suretle bilumum İstanbul bekçileri ayni şerait altında çalı- şacaklardır. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kı GAYLIK 750 » 11450 »* 3AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » — we Abons ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku: ruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilhiççe 1 — Kasım:lö2 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E 9,10 10,56 5,36 9,6 un 134 Va, 4,50 o 5,35 12,16 15,55 7841 20,13 eN, Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 — Hayırdır inşallah, | gece korkulu bir -rüya gör- Amca Beye göre... w. İki adam saçlarımı maşalarla yaktılar... kızgın w. Koca :makaslarla hallâç pa- l muğu gibi attılar... iyon iş Ankaraya giden heyet temaslara başladı Iktisat vekâletinin, Afyon müs- tahsilleri arasında bir kooperatif yapıp, ihracat hakkını bu mü- esseseye vereceğinden (o bahset- miştik. Vekâletin bu tasavvuru etrafında İstanbul, İzmir, gibi, tüccar muhitlerinde münakaşalar devam ediyor. Ankaraya giden Istanbul ve Izmir o tacirlerinden Oo mürekkep heyet, iktisat (o vekâletile temasa başlamıştır. Dün heyetin reisi Münir beyden, afyon tacirlerine bir telgraf gelmiştir, Telgrafta afyon inhisarı hak- kında Bolvadin ve Karahisardan da Ankaraya bir heyet geldiği bildirilmektedir. Bundan başka, Isparta ve Bordur vilâyetlerinden de birer heyet Ankaraya gitmek üzre yola çıkmıştır. Iktisat vekâleti, o Anadolunun muhtelif yerlerinden gelen heyet- lerin Ankaraya muvasalatına in- tizar etmektedir. Bir iki güne kadar, bütün heyetler, bir arada toplandıktan sonra vekâlet, af- yoncularla temasa girecektir. Evvelce de yazdığımız gibi, afyon tacirleri, iki nevi inbisardan endişe etmektedirler. Bunlardan biri vwekâletin düşündüğü afyon müstahsilleri kooperatifidir. Diğeri de, Istanbulda bir kaç tacirin afyon inhisarı için teşeb- büse girişmesidir. Şehrimizdeki bir kaç afyon taciri, afyon limitet namile bir şirket teşkil edeceklerdir. Hükü- metin bu şirkete afyon inhisarını vermiyeceği pek tabiidir. Bu iti- barla afyon tacirlerinin, afyon limitet şirketinden endişe etme- lerine mahal yoktur. Çocuk kavgası Büyükler de işe karıştı, bir yaralı var Kumkapıda sokakta iki çocuk kavga ederlerken bunların anne- leri madam Sepuhi ve Tealiya işe karışmışlar, çocuk yüzünden iki kadın kavgaya başlamışlardır. Kavgada madam Sepuhi eline geçirdiği büyük “bir taş parçasını Tealiyanın başına vurarak kadını tehlikeli surette yaralamıştır. Yaralı Tealiya baygın bir halde hastaneye kaldırılmış, Sepuhi ya- kalanmıştır. Limon çıktı, fiat biraz düştü Dünden itibaren limon fiatleri bir miktar düşmüştür. Nisan kontenjan listesindeki limonlardan bir kısmı gümrükten çıktığı için dün Beyoğlu ve Istanbul Balıkpa- zarlarında limon satılmasına baş- lanmış ve limonun teki 3 kuruşa kadar düşmüştür. w. Makaralara bağlayıp tavana astılar! Acaba orası cehennem miydi, neydi?.. N istanbulu Münihe benzetmektli! Şu Istanbul denilen canım şehri neye benzeteceğimizi bilmiyoruz. Şimdi de ortaya yeni bir ta- savvur çıkmış: İstanbulu Münih şehrine benzetmek... — Ne münasebet?, İstanbul nerede? Münih merede?, diye hayret etmeyin.. Malüm ya teş- bihde hata olmaz., derler. Bir zamanlar Istanbulu Versaya benzetmeğe kalkmışlardı.. Bi aralık beliyer ” si — Şu Filorya plâjini alalım da Varnaya benzetelimİ. diye tuttur- muştu. Bir aralik biçare İstanbul Roma, Milâno, Berendizi gibi Italyan şehirlerine O benzetilmek istenilmişti.. Bir aralik biçare Asıtanei aliye Parislere mi, Nev Yorklara mı benzetilmedi.. Bu kadar teşbihleri kuvvetli zevat içinde hiç kimse çıkıp ta: — Şu Istanbulu bir şehre ben- zetelim |... demedi. Haydi edebiyatta oadapteyi o anladık.. Fakat Münihi, Parisi, Versayı, Varnayı, Romayı, Milanoyu, Brin- diziyi Istanbula adapte etmeğe lüzum yok.. Istanbulu Istanbula benzetelim.. “ Şehri Münihe bem o zetelim! ,, derken kuşa benzet- miyelim.. Hikmet Feridun Bir araba taş! Enişte ile kayın birader arasında kanlı bir vaka Büyükadada bir enişte ile ka- yınbirader arasında bir araba taş yüzünden kanlı bir kavga olmuştur. Büyükadada Aslangazi #oka- ğında oturan Yorgi efendi evinin yanındaki arsaya bir çok taş getirmiştir. Evelki gün Yorgi efendinin eniştesi diğer Yorgi efendi iki © araba getirerek kayınbiraderinin arsasındaki bu taşları kendi bah- çesine taşımıştır. Ertesi gün Yorgi efendi eniş- tesini görerek taşları niçin kaldır- dığını sormuş ve bu yüzden ara- larında kavga çıkmıştır. Bu sırada Yorgi efendinin teyze zadeleri Efraditi ve Koço da işe karışmış- lar ve enişteyle teyze zadeler bir olarak Yorgi efendiyi fena halde dövüp başını gözünü yaralamışlar- dır. Polis merkezi kavgacıları yaka- layark tahkikata başlamıştır. Sanasaryan hanı davası Sanasaryan hanı dolayısile Ermeni mütevellilerile vilâyet arasındaki dava bir defa hazine lehine, ikinci defa da mütevelliler lehine netice- lenmiş ve evrak ikinci odefa temyizden nakzan geldiği cihetle üçüncü muhakemede gene hazine aleyhine karar verilmiştir. Bu son karar evrakı dün tem- yiz mabkemesine gönderilmiştir. Heyeti umumiyenin vereceği karara mabkeme ittiba edecektir. A. B. — Anlattığ göre bir kadın berberi Baci Ereğli: 'S. Mazlum bey — Pulunuf gelmemiştir.