19 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Hava ve güneş (Baş tarafı birinci sahifede ) manlar görülüyor. Belediye, dar sokaklarda beş altı katlı olarak yapılan apartıman- ların havasız ve ziyasız kaldıkla- rını görmüş, bunların katını tahdit ettirmek, havadan ve aydınlıktan mahrum apartıman yapılmasına mani olmak kararını vermişti. Hattâ, büyük inşaata ait bina- lann yalnız fenni değil, ayni zamanda da sıhhi şartları ihtiva edip etmediklerinin tayini için inşaat plânlarının belediye sıh- biye heyeti tarafından tetkikini de muvafık görmüştü. Halbuki bu kararın tatbik edil- diğine dair ortada biç bir eser yok. Taksim buna en bariz misaldir. Talimhane meydanında bundan evvel yapılan bir iki apartıman, koca sahada münferit bir halde kaldıkları için bol bol hava ve güneş alıyordu. Fakat bir kaç aydanberi mey- danda 'açılan sokakların her iki tarafında yapılan yeni apartımanlar ile burası doldu. Bu yeni inşa- atta belediyenin aramak istediği hava ve ziyanın bu dar sokak- larda temin edilmediği anlaşılıyor. Bizde güzel binalar, büyük apar- tımanlar yapılıyor. Fakat mesken hıfzısıhhasına riayet etmek fikrinin henüz ka- bul ve tatbik 'edildiğine delâlet eden hic bir hareket yok. Bele- diye neden verdiği kararı tatbik ettirmiyor? Iş bankasının Mısır şubesi Mısırdan gelen haberlere göre Iş bankası Iskenderiye şubesini açmak üzere Mısıra giden İş bankası müdiri umumisi Celâl beyle arkadaşları Kahirede Mısır Kralı Fuat Hz. tarafından kabul edilmişlerdir. Iş bankası şubesinin tesisi Mısırın bütün mahafilinde hüsnü tesir hasıl etmiş, iki memleketin iktisa- diyatının inkişaf edeceği hakkında yerli, ecnebi gazetelerde hararetli ve sitayişkârane yazılar intişar etmektedir. Kıbrıs valisi şehrimize geldi Kıbrıs Ingiliz valisi sir Ronald Stors İngiliz sefirinin refakatinde Ankaradan Istanbula gelmiştir. İngiliz valisi Istanbulun şayanı tamaşa yerlerini gezdikten sonra Kıbrısa hareket edecektir. Kütahya - Balıkesir hattı 23 Nisanda yapılacak olan Kütahya - Balıkesir hattının De- girmisaz - Balıkesir kısmının küşat resmine iştirak edecek olan zevata davetiyeler gönderilmeğe başlan- mıştır. Bu davetiyeyi hamil olanlar Ankaradan hareket edecek hususi trene doğrudan doğruya bine- cekler, Istanbuldan hareket ede- cekler bu davetiyeleri Haydar- paşada işletme (müdürlüğüne göstererek paso alacaklardır. Nişan resmi İzzet Melih beyin kerimesi Remide Izzet Melih hanımla Çü- rüksulu Ibrahim beyin nişan me- rasımı İzzet Melih beyin Ayaz paşadaki apartımanında icra edil miştir. Merasimde İngiliz sefiri cenap- larının zevceleri, Bulgar sefiri ve zevcesi, birçok muteber ecnebiler şehrimizin Omaruf simaları ve kibar hanımlarla beylerden bir çokları bulunmuştur. Izzet Melih bey nişanlılara hitaben bazı vesayada bulunmuş, nişan halkalarını ordu müfettişi Ali Sait paşanın vermesini rica etmiştir. Ali Sait paşa bir nutuk irat ederek halkaları Ibrahim beye vermiş, İbrahim bey de nişan halkasını Remide hanımın parma- ğına takmıştır. Genç nişanlılara ebedi saadet- ler temenni ederiz. Londra, 18 (Hususi) — Çinden gelen haberler bu geniş memle- kette vaziyetin gittikçe buhranlı bir şekil aldığını bildiriyor. Mançuride sulh ve sükündan eser yoktur. Yeni hükümetin hiç bir nüfuzu mevcut değildir. Her tarafta çeteler dolaşıyor, bilhassa Japonlara hücum ediyor. Japonya tarafından gönderilen askerler büyük bir iş görememiş- tir. Burada süküneti tesis için birkaç kolordu göndermek lâzım- dır. Tahdidi teslihat Konferans prensip mesele- lerini müzakere ediyor Cenevre, 18 (A. A.) — Tahdidi teslihat konferansı umumi komis- yonu, prensip meselelerinin müza- keresine girişmiştir. Alman mümessili, O teslihatın mümkün olduğu kadar aşağı bir seviyeye indirilmesi lehinde bir tez ileri sürmüş ve tasrih eylemiştir. Çekoslovakya murahhası, Belçi- ka, Ispanya, Estonya, Norveç, Isviçre, Uruguay ve;Çekoslovakya heyetleri namına teslihatın yek- diğerine mükün olduğu kadar yakın bir takım safhalara taksimi suretila tenkisi lehinde bir karar sureti projesi vermiştir. Bu vazife, girişilen işe devam edecek olan bir heyete tevdi olu- nacaktır. Fransız murahhasının teklifi Cenevre 19 (A.A) — Tahdidi teslihat konferensı umumi komis- yonunda M. Paul Zoncour, tesli- hatın yekdiğerini takip edecek bir takım safhalarla tedrici surette tenkisi (o hakkındaki karar sureti projesini tasvip etmiş ve bilhassa şu beyanatta bulunmuştur. —Biz, bu karar suretini kabul ediyoruz. Çünkü bu karar sureti, sarih bir surette Cemiyeti Akvam misakının (sekizinci (omaddesini istihdaf etmekredir. Bu misakta mütevali tahdidi teslihat . icrasını derpiş etmek suretile elde edilecek gayenin mill; emnüselâmet ile ve beynelmilel teahhüdat ile kabili telif olabile- cek asgari gaye olduğunu göster- mektedir. Mühim mülâkatlar Alman başvekilinin Cenevrede mülâkatları Cenevre 18 — Italya hariciye nazırı M. Grandi bugün Alman başvekilini ziyaretle uzun müddet görüşmüştür. Iki hükümet adamı arasındaki mülâkat uzun müddet sürmüştür. İngiliz hariciye nazırı da Alman başvekili ile bir saat kadar görüşmüştür. Yarın Macar heyeti reisi ve Ingiliz Ohariciye Onazırı tekrar Alman başvekilile görüşeceklerdir. Cenevre 18— Fransız başvekili yarın, İngiliz başvekili Perşembe günü buraya vasıl olacaklardır. Haftanın son üç günü gizli mü- lâkatlar vukubulacaktır. Bu mü- lâkatlara çok ehemmiyet veriliyor. Şimdiye kadar verilen kararlar gizli tutulmaktadır. Bu Sahahki Teleraflar Çinde vaziyet çok fena! Japonya büyük bir iktisadi buhran içinde kıvranıyor Mançurinin şimalinde, Rus hu- dudu yakınındaki Japon tebaası vaziyetin aldığı tehlikeli şekil üzerine bulundukları (yerlerden Harbin şehrine hareket etmiş- lerdir. Diğer taraftan Çin vekayii Japonyada büyük bir iktisadi buhran uyandırmıştır. Japon tica- ret bilânçosundaki açık gittikçe artıyor. Bunun neticesi olarak Japon eshamı düşmektedir. Japonyada ahvalin daha fena bir şekil alması muhtemeldir. Muvazene vergisi Yeni vergi kanun lâyihaları Meclise veriliyor Ankara, 19 (Telefonla) — Yeni muvazene vergisi kanun lâyihasile diğer bazı vergilerde yapılacak tadilâta dair olan lâyihalar hazır- lanmıştır. Bu Jâyihalar heyeti vekilenin yarın veya perşembe günü aktedeceği içtimada mü- zakere ve intaç'olunacaktır. Lâyi- halar önümüzdeki hafta iptida- sında Millet meclisine (tevdi edilecektir. Ecnebi mütehassıslar Ankara, 19 (Telefonla) — Dev- let hizmetinde bulunan ecnebi mütehassıslarla mevcut mukavele- lerin mali şartları değiştirilmek- tedir. Bu şeraiti kabul etmiyenlere tazminat verilmek suretile muka- veleleri feshedilecektir. Talim müddeti Bedel verenlere müddetin indirilmesi muhtemel Ankara 19 (Telefon) — Bedeli nakti veren mükelleflerin talim müddetinin dört aya tenzili için bir cereyan mevcuttur. Gümrük muhafaza kumandanının teftiş seyahati Ankara 19 (Telefonla) — Güm- rükler umum muhafaza kuman- dani Seyfi paşa gelecek hafta cenup hududlarımız üzerinde tet- kik seyahatine çıkacaktır. Konyada fakir “çocuklara yardım Konya, 18 (A. A.) — Halkevi içtimai yardım komitesiyie kadın- ları çalıştırma birliğinin müşterek mesaisi neticesinde 101 fakir ve kimsesiz çocuk giydirilmiştir. 23 nisan çocuk haftasında daha 150 çocuk giydirilecektir. Beyşehride dokuma tezgâhları Konya, 18 — Konyanın Bey- şehri belediyesi dokuma tezgâh- ları getirtmiştir. Fabrika, alaca çarşaflar ve saire dokumaktadır. Yerli mamulâtın fiati pek ucuz- dur. Tezgâhların çıkardığı doku- ma mahalli ihtiyaca kâfi gelmek- tedir. Nuseybin - Musul - Bağdat arasında otobüs nakliyatı Halep 18 (A. A.) — Şark sürat katarlarile (Nuseybine (o gelecek yolcuların seri ve emin vasıtalarla Musula ve Bağdada nakli için ayın 17 sinden itibaren bu kısım- lar arasında otobüs işlemeğe başlıyacaktır. Cemiyeti Akvamda Henevre 18 ( Hususi ) — Çin- Japon ihtilâfını tetkike memur Cemiyeti Akvam meclisi bugün toplanmıştır. Bu içtimada Joponların toprak- larını ne suretle tahliye edeçekleri meselesi görüşülmüştür. Küçük hükümetler komisyonun yavaş iş görmesinden şikâyetle şiddetli itirazlarda bulunmuşlar ve komis- yonun bizzat bir tarih tayin etmesini istemişlerdir. Almanya - Rusya M. Lütvinofun gazetecilere beyanati Moskova 18(A.A)— Cenevrede bulunan M. Litvinof o Rapallo muahedesinin yıldönümü müna- sebetile Sovyet ve Alman matbu- atı mümessillerini kabul ederek beyanatta bulunmuş ve bu muahe- denin iki memleket menfaatlerinin tam surette idrakinden ve müte- kabil inkişaflarının müdafâasından mülhem olduğunu muahedename- nin diğer devletler aleyhine tevcih edilmiş hiçbir noktası olmadığını ve bazılarının gizli maddeler mev- cut olduğundan şüphelendiklerini, halbuki bunun kat'iyyen doğru oldmadığını söylemiştir. M. Litvinof geçen 10 senenin muahedenin kıymetini göstermiş ve iki memleketi tecerrüt vaziye- tinden çıkarmış olduğunu beyan ederek muahedenin Sovyet Rusya ile kapitalist devletler arasında muslihane oteşriki mesai tesisi imkânını göstermek itibarile ha- len de mühim olduğunu kaydey- lemiş ve beyanatını muahedenin yalnız iki taraflı bir vesika değil ayni zamanda model olmağa lâyık bir beynelmilel vesika olduğunu söyliyerek bitirmiştir. Almanyade intihap mücadelesi Berlin 18 — Prusya mebusan meclisi için yapılacak intihap münasebetile (Almanyanın her tarafında büyük ve hararetli çalışma vardır. Ayni zamanda muhtelif fırka mensupları arasında müsademeler oluyer. Bir çok yaralı vardır. Zehirli gaz Bir vapurda sekiz kişi zehirlendi Berlin, 18 (A.A.) — Şimal rüz- gârları tarafından getirilen ve menşei malüm olmayan zebirli gaz dalgası dün Hamburg - sur - Elbede demirli obulunan bir vapuru istilâ etmiş, yedi tayfa ile bir yolcu birdenbire zehirlen- miştir. Vapuru gayet kuvvetli bir ha- mızı kibrit kokusu istilâ etmiş ve sonra gaz vapurun bütün ak- samında beyaz bir tabaka bıra- karak zail olmuştur. Graf zeppelin Friedrichshafen 18 (A.A.) — Graf zeppelin gece yarısı cenubi Amerikaya müteveccihen hareket etmiştir. Bu sefer 5 yolcu naklet- mektedir. “19 Nisan 1923 S Cerh vakaları Dün gece şehrimizde 4 vaka oldu Dün gece şehrimizde dört cerh vakası olmuştur. 1 — Fatihte amele Mevlüt ile Tevfik efendi isminde birisi kavga etmişler, Mevlüt kazma ile Tevfik efendiyi başından tehlikeli surette yaralamıştır. 2 — Üsküdarda kunduracı Hüseyin efendi, karısı Fethiye hanımın, kendisinden ayrılmak üzere mahkemeye müracaat etme- sinden hiddetlenerek kadıncağızı muhtelif yerlerinden bıçakla ağır surette yaralamıştır. 3 — Üsküdarda Osman ile Ali Osman kavga etmişler, Ali Osman bıçakla Osmanı ağır su- rette yaralamıştır. 4 — Eyipte 8 yaşında Halit ve Şevket isminde iki çocuk oynar- larken kavga etmişler, Şevket, Halidi başından yaralamıştır. Sabik bir telgraf memuru mahküm oldu Afyonkarahisarda çıkan Son haber gazetesi yazıyor: Sabık- telgraf o muhabere (O başmemuru Hüseyin Ef. hükümet hakkında tefevvühatta bulunmak cürmünden dolayı bir sene hapse mahküm“ olmuştur. Maznunun milli hissiyatı rencide edecek mahiyette başkaca bir söz söylediği de ihbarat meyanında isede şahitlerin ifadelerile tahak- kuk eden ve mahkümiyeti mucip olan cihet hükümet aleyhindeki tefevvühattır. Bir kadın denize düştü Dün saat onu yirmi geçe Köp- rüden Adalar hattına hareket eden Burgaz vapuru Saray burnu hizasına geldiği sırada bir kadın denize düşmüştür. Vapur çok kalabalık olduğu için bu hal derhal görülmüş ve kaptana haber veril- miştir. Vapur durmuş ve bir sandal indirilmesine teşebbüs edilmiştir. Bu vapurda bulunan liman şirketi memurlarından Galatasaraylı yü- zücü Talât bey kendini denize atarak kadını kurtarmağa muvaffak olmuştur. Elli yaşlarında olan ka- dın Kadıköyüne çıkarılmıştır. Bayram sabahi camiden iki halı çalındı Bayramın birinci günü sabah ve bayram namazları arasında Kartal camiinden iki halı çalın- mıştır . Zabıta derhal tahki- kata başlamış, cami hademesi isticvap edilmiş, fakat hadise ile alâkaları olmadığı anlaşılmıştır. Halıları çalan adam henüz bulu- namamıştır... Tramvay bir çocuğun bacağını kesti Bayramın ikinci günü Topkapıya işlemekte olan vatman Ali efen- dinin (idaresindeki (o tramvay. Alemdar caddesinden geçerken Kâzım isminde 12 yaşında bir çocuğa çarpmıştır. Çocuk araba- nın altında kalarak bacağı kesil- miştir. Mecrdh derhal bastaha- neye kaldırılmış, vatman yaka lanmıştır. Ruhsatsız silâh taşıyanlar Galata polis merkezi kantarcılar ve Arapcamii civarında araştırma yapmıştır. Bu araştırmada Mehmet Ali ve Burhan isimlerinde iki kişide bıçak, Kemal ve Ahmet isimle- rinde iki kişide büyük kamalar, Mehmet ve Ibrahim isimlerinde iki kişinin üzerlerinde de taban calar bulunmuştur.