19 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Nisan 1932 z © AKSAMDAN AKŞAMA Kurban bayramı Hususi bir mecliste, bazı arka- daşlarım, bu asırda kurban bay- ramının dört gün müddetle tesit edilmesi aleyhinde bulundular: — Beni Israil peygamberlerin- den Ibrahim, oğlu Ismaili kurban diye kesmek istemiş! Gökten ona bir koç gönderilmiş; “oğlunu kesme, kurbanı kesl , suretinde birde vahy nazil olmuş.. Aradan binlerce ve binlerce sene geçtikten sonra, şimdiki asırda, Ismail çanını kur- tardı diye dörtgün bayram etme- nin manası ne?.. Bundan başka sevinilecek bir şey kalmadı mı?... Harbi umumi ( bakıyyetüssüyufu insanlarının bizzaat başlarından daha nice nice ağlanacak ve gülü- neck maceralar geçmiştir. Kurban bayramını böyle iddiaya kurban etmek istemeği, ben, kendi hesabıma çok vâhi buldum. Bence, kurban bayramı, hemen hemen bütün dinlerdeki bayram- ların en hoşlarındandır. Onun ne eski hatıralari vardır!.. Hayır, “eski hatıralar,, derken, çocukluğumuzda kurban kesildiği sırada pencereden bakmak iste- yişimizi, taze taze böbrekleri ızkara ettirerek yememizi, evde tatlılı yahni oyapılmasını, dört gün yepyeni elbiseler giyerek ve hısım akraba dolaşarak çil çil çeyrek liralar toplamamızı kasdetmiyorum. Eski hatıralar... yani, beşeri- yetin eski hatıralarıl... Kurban bayramı, bir yirminci asırlıyı, ta Ibrahim'in oğlunu kurban diye biçaklamak istiyen binlerce sene evelki (kabile (reisine okadar bağlıyor.... Hayat, o hatıralardan (ibaret değil midir? Şayet hatıralarınız olmasaydı, yaşamış sayılır mıydınız?.. Mademki ömrü ileriye doğru uzatmak kabil olamıyor; madem- ki insan 60 - 70 seneden fazla yaşayamıyor... Öyleyse, hatıra- lar sayesinde hayatı, geriye doğru uzatmalı... ve bu sayede binlerce ve binlerce yaşamış gibi olmalı... Bu itibarla, dört gün tesit etti- ğimiz Kurban bayramı, emsali bulunmaz bir eski hatıradır. On- larca ve onlarca asırlık bir hatıra... Kurban bayramının muhakemesi bu noktadan yapılırsa, onu kur- ban etmeğe kimse kıyamaz. (Vâ - Ni Komşusunun ölümüne sebep olmuş Ayasofya polis merkezi Naime hanım isminde bir kadını tevkif etmiştir. Naime hanım mahallede komşularından bir kadının çocu- Şunu düşürütmek üzere bir takım ilâçlar vererek kadının ölümüne sebebiyet vermekle maznundur. 23 Nisanda Halk fırkası salonunda balo verilecek Hakimiyeti Milliye bayramına tesadüf eden yirmi üç nisan gü- nü akşamı Cağaloğlunda halk fırkası salonunda bir balo verile- cektir, Balo için davetiyeler gön- derilmiştir. Bayram topu — Gümbürerrrri. | — Bu toplar nedir Amca Bey? | Akşam e ŞEHİR HABERLERİ El sürülemiyor! Lâğımlar açıkta akmakta devam edecek Istanbul belediyesi , Beyoğlu lâğımlarının temizlettirilmesi için bir ibtidai proje yaptırmaktadır. Projeyi Istanbul cihetinin kanali- zasyonunu yapan şirket hazırlıya- caktır. Bu hususta şirketle belediye arasında temaslara başlanmıştır. Belediye, şimdilik yalnız tesi- satın projesini yaptıracaktır. Bey- oğlu semtindeki açık lâğımların kapatılması ameliyesine bu seneki bütçe ile başlamak kabil değildir. Çünkü Dolapderesinden Kasım- paşaya kadar inen ve ötedenberi Kasımpaşa deresi namnını taşıyan lâğımların kapatılması için bir buçuk milyon liraya ihtiyaç vardır. Hattâ esaslı bir ameliyat yapıl- maksızın lâğımların mahzurlarını kısmen olsun kaldırmak üzere üstlerini kapatmak için de bir kaç yüz bin liraya ihtiyaç görülmüştür. Binaenaleyh bu sathi tamirleri yapmak ta kabil olmayacaktır. Halbuki Beyoğlu ve civarında görülen tifo vakaları hep bu açık lâğımlardan çıkıyor. İstanbulun sıhhatini korumak ve kurtarmak, belediyenin her şeyden evel düşü- neceği başlıca işidir Bunun için belediye bunları behemehal kapatmak üzere bir çare bulmalıdır. Belediye cezası Iki gazoz fabrikası sahibi hapsedildi Belediye zabıtası (tarafından kesilen cezayı nakdilerin muayyen müddet zarfında verilmesi lâzım- dır. Bu müddet zarfında cezayı vermiyenler aynen, vergi borçları gibi, ceza mukabili olarak hap- sedilirler. Istanbulda iki gazoz fabrikası hakkında müteaddit defalar bu şekilde nakdi ceza kesilmiş, fakat fabrika sahipleri para vermemiş- lerdir. Bu sebeple kendileri mu- ayyen müddetlerini doldurmak üzere hapishaneye sevkedilmiş- lerdir. Ikinci cezadan ağır cezaya Madam Aleksani isminde bir rum kadını, bir erkeğin tatili uzyuna sebebiyet vermek cürmün- den maznunen yakalanarak adli- yeye teslim edilmiştir. Kadının muhakemesi 2 inci ceza mahkemesinde mevkufen yapılmış neticede mahkeme bu davanin rüyetinı salâhiyeti haricinde gö- rerek evrakın ağır ceza mahke- mesine) sevkedilmek üzere müd- dei umumiliğe tevdiine karar vermiştir. | Aczi görülenler Vekâlet emrine alınmıyarak tasfiyeye tabi tutulacak istinaden Memurin kanununa sil memuru, varidat ve muhasebe kâtibi ve emsali bazı memurların aciz ve kabiliyetsizliklerinden do- layı vekâlet emrine alındıkları görülmüştür. Bunların bu suretle vekâlet emrine alınmaları uzun müddet maaş almalarına ve hazinenin zararina sebep olmaktadır. Bu sebeple maliye vekâleti vücutla- rından istifade edilemiyen bu kabil memurların tasfiyeye tabi tutulmalarını ve tahkikat yapıldık- tan sonra icap edenlerin vekâlet emrine alınmalarını muvafık gör- müş, bu hususta tebligatta bu- lunmuştur. Fiat listeleri birbirine uymalı Belediye lokanta, gazino gibi yerlerin (fiat listelerini tetkik ve tasdik ediyor. Belediye bu tasdikten bir harç alacağı için şehir meclisi bu günlerde topla- narak alınacak harcı kararlaştı- racaktır. Diğer taraftan haber verildiğine göre belediye aynı semtte bulu- nan ve aynı şerait altında açılan lokantalardaki ofiat listelerinin birbirine uyması lâzımgeldiği fik- rindedir. Bu itibarla meselâ Sir- kecide aynı kirayı veren iki lo- kantanin listeleri birbirine uymaz- sa belediye, pahalı olan listede tenzilât yapacaktır. 6 ay hapis Müteaddit defalar esrar satmak cürmünden tevkifedilen (Reşat isminde biri ağır cezada muha- keme ve altı ay hapse mahküm edilmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 1450 » 800 » 6GAYLIK 750 » 3AYLIK 400 » IAYLIK 150 map” Abone ücretleri odoğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdır. » — Zilhiççe 13 — Kasım :164 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 834 10,25 5,20 97 012 138 Va. 4,27 5,16 1214 15,59 18,52 20,29 e — Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Amca Beye göre... A.B. — Bir bakıma göre mas- raf topul.. tayinleri mahallerinde yapılan tah- Belediyeye göre aynı semt- teki müesseselerin listeleri Istanbulun plânı Tahsisat kabul edilince mütehas- sıs seçilecek Istanbulun plânının bu sene her- halde tanzim ettirileceğini ve bütçeye bu hususta tahsisat kon- duğunu yazmıştık. Plânın kime yaptırılacağı henüz malüm değildir Fakat haber aldığımıza göre mütehassısın . intihabı filhakika henüz kat'i bir safhaya girme- mekle beraber plânın tanzimi işinin M. Yansene tevdii fikri etrafında Muhiddin beyle vekâlet arasında bazı fikirler (o taati edimiştir. Muhiddin bey, plân hakkında Istanbul ( belediyesinin (o noktai nazarını Ankarada izah etmiştir. Şehir meclisi tahsisatı kabul ettik- ten sonra mütehassıs intihap edi- lecektir. Kaydedilen hizmetçiler Belediye müstahdemin şubesine kaydedilen hizmetçiler üç bin beş yüzü geçmiştir. Henüz ken- dilerini tescil ettirmeyen hizmeçi- ler de polis tarafından belediyeye sevkettiriliyor ve sıhhi muayene- leri yapıldıktan sonra ellerine hü- viyet varakası veriliyor. Kendilerini tescil (o ettirmeyen hizmetçilerden de üçer lira maktu ceza alınmaktadır. Kurban seçerken.. Hem cüzdanı, hem saati aşırmış! Kumkapıda oturan Sadık bey isminde biri arife günü Bakırcı- larda kurbanlık koyun alırken maruf yankesicilerden sabıkalı Kâmil de yanına yaklaşarak ko- yun seçmeye başlamış ve pazar- lığa girişmiştir. Kâmil bir müddet pazarlık et- tiktan sonra bırakıp savuşmuştur. Bu sırada Sadık bey cebine bakınca altın saatile kordonunun ve cüzdanının aşırılmış olduğunu görmüştür. Sadık bey derhal polise müra- caat etmiştir. Tarif edilen eşkâl üzerine Kâmil yakalanmış ve çal- dığı eşya üzerinde bulunmuştur. Kâmil adliyeye teslim edilmiştir. Çalınan 90 balya tütün Tütün tüccarı Alâiyeli Mahmut beyin Galatadaki tütün deposun- dan 90 balye tütün çalınmıştı. Polis bu hususta tahkikata devam ediyor. lik tahkikat esnasında hırsızlık- tan maznunen iki hamal tevkif edilmişlerdi. Tahkikat tevsi edilmiş ve bu defa bu işle alâkadar olmak üzere Musa ve Ahmet isimlerinde iki kişi daha tevkif edilmiştir. | — O halde bayram yapmamalı|. Gelin olacaksın!! -23 nisan çocuk bayramı münasebetile- Bir arkadaşım anlattı: — Birader... Daha küçük yaş- tanberi çocukların başlarının içine ne münasebetsizlikler sokuyoruz.. Bizim küçük kız bu sene dört yaşına girdi.. Geçen gün annesile beraber kalkmışlar bir ahbaba gitmişler... Bizim hayırlı ahbap kızı yanına oturtmuş: — Seni oğluma alayım mı? Haaaa.. Söyle bakayım... Haydi sen burada kal annen gitsin... Seni gelin yapalım.. Cici cici duvaklar takarsın... Başına pırıl pırıl taçlar koyarsın... çiçekler... paralar... Sonra da bebek... Kal olur mu?.. Sen bizim kızımızol.. Oğluma seni alayım... Defendi cici duvaklar, çiçekler, paralar, sonrada bebek bizim kızın aklına öyle yatmıştı ki geçen gün: — Baba ben gelin olacağıml. diye tutturmaz mı?. Ölür müsün, öldürür müsün?. Arkadaşımın hakkı vardı.. Ha- kihaten bizde çocuk terbiyesinde “seni oğluma alayım mı?.,, “kızı- mı sana vereceğiml.,, faslı kadar münasebetsiz, lüzumsuz, manasız şey olamaz... Beş altı yaşında minimini kızlar bilirim. Arkada- şımın kızı gibi; — ile gelin olacağım!. diye tutturuyorlar, (o iskemleye çıkıp aynaya uzanırlar... ve aynanın karşısında ( annelerinin karmen- lerile dudaklarını ciğer yemiş küçük beyaz kedi gibi yanaklarına bulaştıra bulaştıra boyarlar. Saç- larını sözüm ona kıvırmağa yelte- nirler.. Hattâ küçük göğüslerine mendil, havlu sokarlar.. Gramofon plâğı gibi her işittiğini zaptedecek ve her işittiği söz üzerinde büyük bir tesir yapacak bir zamanda çocukların kulağını : — Seni oğluma alayım.. — Kızımı sana vereyim.. gibi o saçmalarla doldurmak gü- nahtır. Halbuki bizde, bir çok kimseler çocuğu bu cümlelerle severler, ona bu cümlelerle akıl larınca iltifat etmiş olurlar.. 23 nisanda çocuk bayramı baş- lıyor.. Bu işle uğraşanlar: “Vazifeni yap, , “vazife mu- kaddestir!,, gibi basmakalıp lev- halardan evvel bu işle meşgul olsalar... Bir de ikram diye çocuğa içirilen sigaralar, rakılar, biralarla.. Hikmet Feridun anması Paketler üzerinde çıktı Sabi isminde birisi Yeniköyde bakkal Emin efendinin dükkânına giderek öteberi alacağını söyle- miş ve dükkân sahibini işgal etmiştir. Sabri bu sırada raflarda bulu- nan sigara paketlerinden bir ço- ğunu el çabukluğile ceplerine doldurup hiç bir şey almadan çıkmıştır. Bu sırada Emin efendi işin far- kına vararak derhal polise koşmuş ve Sabrinin eşkâlini tarif etmiştir. Sabri yakalanmış, çaldığı sigara paketleri üzerinde bulunmuştur. A.B. — Ne diyorsun çocuğum, O zaman da esnaf top atarl.. m. >,