13 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

13 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

mi Sahife 6 e Akşam 13 Mayıs 1932... Bergama mektupları Stalin Tıbbi müsahabe lik defa bir fotografçının .. Harabelerile meşhur bir kasabamız: Bergama Bergama için bir seyahat ve asarı atika rehberi lâzım on bin kişilik Anfi teatrın bir köşesi Bergama, 10 (Hususi)— Türki- yeye seyyahat eden ecnebiler için Bergama görülecek bir yerdir. Bergama bilhassa tarihi asarı ile temayüz etmiş bir kasabamızdır. Ne yazık ki Bergamayı | ziyaret edenler pek azdır. Çünki Bergama vesaitten mahrumdur. Meselâ Turing klüp haftada bir iki gün izmirden Bergamaya otobüs işletse Sergamadan seyyah hususunda gayet mühim istifadeler edilebilir. Bergamada şimdiye kadar bir çok hafriyat yapılmiş ve pek çok kıymetli eserler bulunmuştur. En son yapılan hafriyatta şu eserler bulunmuştur : (Aksülâpyonun dış merdiven ve kapıları, iç merdiven ve kapıları, yeni açılan bir mey- danı, Üskülâp mabedi ile duvar- ları vesaire...) Bu eserlerin hepsi aittir. Romalılara Bu eserleri Romalılar meşhur Pön muharebelerinden sonra yapmışlardır £ Bunlardan başka Bergamada (yüzlerce muazzam eserler (o vardır. Bunlar içinde Romalıların sirk mahalli, Eskipazar yeri, güzel bir ozafer (o heykel, elinde bir ok tutan bir kahraman heykeli, göğsünde bir nedos bulunan bir heykel, Dimuasa çıkan merdivanlı burç karşısında meşhur Hera mabedi, Jupiterin karısı (ove mabedi (Berğamozu meşhur kütüphanesi Triyan mabedi Bilhassa şayanı dikkattir. Fakat buraya gelen seyyahlar- dan bir şoğu maalesef bu mühim eserler hakkında hiç bir malümat edinememekte yahut pek az bir şey öğrenerek gitmektedirler. Bu- nun da sebebi Bergamanın bir asarı atika rehberi olmamasıdır. Bergama için mutlaka bir seyahat rehberi lâzım, hattâ elzemdir. Bandırmada eski bir sanatkâr Bandırma, 10 (Hususi) —- Ban- dırmada bulunanlar bu sanatkârı çok iyi tanırlar. Çünkü bağcılık ve zeytincilik ile iştigal eden civar halkı fıçılarını hep bu ustaya yaptırırlar, Mutevaziane mütemadiyen çalı- şan bu işçi bir çalışma nümune- sidir. Kendisini memleketimize tanıtabilmek için küçük dükkânını ziyarete gittim. İşini bırakarak yer gösterdi ve hiç bir şey sor- madan anlatmağa başladı. — Biliyorum. Muhakkak Akşam mi yak “ine »* Dişçi mektebi talebe... saya gidiyor — Dişçi edecektir. mektebi talebesi, Bulgar talebeler de dahil olduğu halde perşembe Bursaya bir seyahat yapacaklardır. Talebe cumartesi günü şehrimize avdet termek iiçin (150) liraya ve daha mükemmel olarak aynı fıçıdan bir tane imal ettim ve makbule geçti ondan sonra tekraren üç tane yaptım. Paramıza yazıktır. Gerçe cum- huriyetimiz bizimkileri himaye için bazı gümrük vazetti. Ne Çareki fıçıya lüzumu olan tüccarlarımız bütün bunlara rağmen bir parça- da (moda) olsun diye Avrupadan celpettiriyerlar.,, Hakikaten fıçıcı Bekir usta sanatile kendisini muhitimize çok sevdirtmiştir. Bir resmini istedim. Iş kaşinçla iken, cektişdiğikcadır. gelmiş, düşmüştür. Adanadan iki yüz küfe yaş sebze derhal piyasaya çıkarıl- mıştır. Taze çalı fasulyesi turfan- da olarak 30 kuruşa satılmakta- dır. Taze kabak 12 buçuk kuruşa karşısında durdu Ingiliz fotografçılarından Ymes Abbe isminde biri Sovyet Rusya- sının mukadderatına hakim olan | Stalin'in ilk def'a fotografını al- mıştır. Stalin şimdiye kadar hiç bir fotografcının karşısına geçerek| poz almış değildir. Mevcut resim- leri geçit resimlerinde surette o çekilen (o fotograflardan tezyit: edilmiştir. Ingiliz fotograf- çısı Stalinin karşısına çıktığı vakit Mister mi, Mösyü mü, Her mi, Tavariş ( Yoldaş) mı diye hitap edeceğini şaşırarak sadece Stalin deyivermiştir. Rus Lideri buna gölümsemiştir. Stalin Fotograf almak için beş dakikalık bir mühlet vermiştir. Fakat Ingiliz, bu işin beş senelik plana benzemediğini söyliyerek daha ziyade müsaade vermesini rica etmiştir. Stalin de evvelâ on, sonra yirmi dakikaya çıkmış ve sehpa ve alâtı toplamak için ayrıca beş dakikalık müsaade vermiştir. lagiliz fotoğrafçısı fotoğrafı aldıktan sonra siyasetten bahset- mek istemiştir. Fakat sovyet lideri « mi — Stalin şimdi 250,000,000 hektar eraziye tohum yetiştirmekle meşgul oldu- gunu söyliyerek vakti olmadığını anlatmıştır. Ingiliz fotoğrafcısı Stalinin Krem- linin en iyi apartımanında otur- duğunu fakat hayatının çok sade olduğunu yazıyor. Bir Italyan filosu Faler limanına geldi Faler 11 (A.A) — Italyan ikinci deniz filosunun dördüncü fırkası amiral Salagen'in kumandası altında olduğu halde Faler limanına gel- miştir. Amiral bayrağı Alberto Guisano kruvazörüne çekilmiştir. Avusturyada parlamentonun feshi kararlaştırıldı Viyana, 12 (A. A.) — Milli meclis, kanunu esasi encümeni, parlamentonun (o feshine (Okarar vermiştir. Bu asırda Ticaretin ruhu Reklâm! dır Malınızı çok satmak için Akşam'a ilân vermeniz kâfidir. EŞ tey vumşur. Kooper-aw Dün | şirketi karşısında buluan b bir mağazada açılmaktadır. çük bir kâr koyarak piyas Kooperatif liman şirketi memur- larına maliyet fiati üzerine küçük ucuzca mal satılacaktır. Koopera- tiften herkes mal alabilecektir. Zaman zaman gazetelerde çocuk vefiyatı hakkında münakaşalara tesadüf ediliyor. Son Millet mec- lisi celselerinde de bu meseleden bahsedildi. Acaba çocuk vefiyatı- nın önüne geçmek için hükümetin mücadelesi kâfi midir? Hiç şüphesiz bu meselede hü- kümet ve hükümetin sıhhi var- lığını temsil eden doktorların büyük vazifeleri vardır. Fakat bu vazife irşat, tenvir ve bir de vaktile ihbar edilen bir hastalığın izale ve- tedavisi için alınacak tedbirleri ihtiva eder. Bu hususta en büyük vazife çocuğu dünyaya getirmek suretile maddi ve manevi mesuliyeti üze- rine alan aile reislerinin yani ana ile babanındır. Hattâ babadan ziyade ananındır. Çünkü sabahtan akşama kadar bazen © geceleri de çalışmak mecburiyetinde olan bir baba çocuklarile -bir anne kadar ( sıkı ve samimi temasta olamaz. O halde çocuğun sıhhi ahvalini göz önünde “bulunduracak yani çocuğun hali sıhhatte bulunması, muntazam ve mukavvi gıdasını alabilmesi hasta olmaması,: hasta olduğu zaman da vaktile hastalığın mahiyet ve vehameti hakkında bir fikir edinip hemen doktora müracaat etmek suretile hastalığın önüne gecilmesi, keyfiyetlerinden bir valde mesuldur diyebiliriz. Çocuk dünyaya getirmek haddi zatında kolaydır. Fakat onu bü- yütmek pek zordur. Âdeta bir fendir. Anne olan kimse çocuğu- nun bizzat gıdasını tanzim ve ihzâr edecek, yedirecek, bütün manasile onunla meşgul olacak- tır. Çocuğun yemek yememek için bin türlü huysuzluklar yapacağı aşikârdır. Bunlara ancak bir anne tahammül edebilir. Kendi evlâdı olmayan çocuğa ancak maddi bir menfaat rabıtasile bağlı olan hizmetci veya dadıdan bunu beklemek abestir. Demek oluyor ki validenin te- gaddi usullerini bilmesi ve usul- leri bizzat tatbik etmesi lâzım geliyor. Ayni zamanda çocuğun hasta olmaması için tababetin tahaffuz ve vikayei emraz kesim- leri hakkında malümat sahibi ol- ması lâzım geliyor. Hastalıklı ev- lere gitmemek, çocuğu kalabalık ve gayri sıhhi yerlerde bulundur- mamak, güneşli ve havadar yer- 1 pezeta 1 Mark 1 zleti üyük 20 £. Belçika 20 drahmi 10 i.İsviçre 20 dinar 1 Çernoveç adan 20 leva 28,50 | 3 Alın 1 #lorin 85,—| 1 Mecidiye 1 Banknot 10 kuron Çek (o 125,— Çocuk vefiyatının nasıl geçilebilir? Bu hususta evvelâ anne ve babanın, isonra hekimin, sonra hükümetin rolü var e umumi Akhisarda yeni park onunc lerde büyütmek, giyeceg ve içe- ceğini ona göre tanzim ve tayin etmek lâzımdır. * Bu cihet çok mühimdir. Her vakit ve her zaman söle- yoruz: Hasta olmak kolaydır, hastalıktan kurtulmak, iyi olmak zordur. Hastalıktan kurtulunsa da bir eser kalması ihtimali daima mevcuttur. Bir valide için en büyük iş çocuk, en büyük meş- guliyet çocuk, en büyük eğlence gene çocuk olmalıdır. Bu suretle büyüyen çocuk bütün manasile sihatte, kuvvetli ve istikbale hazır- lanmış bir halde bulunur. Valde olan bir kimse tababet ve hıfzı sıhhat hakkında nazari malümat sahibi olmalıdır. Yani mikrobun oldugunu, hastalıkların çocuklara nasıl geçdiğini bilmeli- dir. Kuşpalazı, kulak, burur ilti- habları, göğüs, barsak hastalık- ları çocukların biaman düşmanla“ rıdır. Akıllı ve zeki ebeveyn bu hastalıkların yeni başladığı zaman vaktile tedavisi esbabına tevessül ederler. Ev ilacları, dostların ve ya mütehassıs olmayan kimselerin tavsiyelerile yapılan yanlış teda- vilerle pek kıymetli zamanların gaybolunduğu henğâmlarda bu hastalıkların çocuklar için ne ka- dar mublik ve ana, baba için ne kadar hüsranli olduğunu pek iyi bilirler. Biz memleketimizde izdivacın ve çocuk doğumunun çokluğun- dan ziyade doğan çocukların kaza ve belâiya kurban olmamasına ehemmiyet (o versek o nufusumuz daha çok artar, yetişen nufus ta hastalıksız ve dolayısile iyi düşü- nen ve çalışmağa (mütehammil gürbüz evlâtlardan omüteşekkil olur. Hayatında değil bir kerre 2-3“ kere evlenmiş, bir çok çocukları olmuş evliler vardır. Bu betbaht ailelerin çocuklarından bir kaçı kuşpalazından ölmüş, birisini araba çiğnemiş, diğer birisi pencereden düşmüş, diğer biri zatürreeden ölmüştür. Dünyaya çocuk getirmek ve sonra ziyan etmek, ana ve baba- nın manevi ıztıraplarını ve ailenin maddi ve iktisadi bir çok zarar- larını mucip olur. Çocuk vefiyatı- nın önüne evvelâ valide, peder; sonra hekim ve hükümet geçer. Dr. Mükerrem Emin Mem. ui bütün şüpheyi davet etmiş ve tahkikat tamik edilince geçen- lerde Ayaspaşada Kemal efendi- nin dükkânında yapılan hırsızlığın faili bu adam olduğu anlaşıştır. Naimin dükkândan aşırdığı diğer eşyalar ne yaptığı tahkik edil mektedir.