14 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Çahife 2 Akşam 14 Mayıs 932 Garip şeyl... (Baş tarafı birinci sahifede ) üşre mukabil olarak alınan mu- | kataanın 1 mart 341 tarihli ka- nuna göre tahsil edilmemesi lâzım geldiğini iddia etmiş, fakat derdini bir türlü evkaf idaresine anlata- marıştır. Niyazi bey, bunun üze- rine defterdarlık vasıtasile Maliye vekâletine müracaat etmiştir. Maliye vekâletinden gelen 12 Nisan, 1932 tarihli bir emir, Adalar malmüdürünün müracaa- tını temamile kanuna muvafık görmüş ve “aşar resmi mevkuf ve tapu senetlerinde bedeli, aşar ve mukataalı kaydı mevcut ma- hallerden mukataa tahsil edileme- yeceği,, bildirilmiştir. Vekâletin aşarın lâğvına dair 1 mart 341 tarihli kanuna muvafık şekilde verdiği bu emir evkaf idaresine bildirilmiştir. Niyazi beyin kanuni vazifesini görmek hususundaki bu teşebbü- sünü takdirle karşılarız. Halkın hayatını müteessir eden bu iktisadi buhran senelerinde kanuni ver- giler bile müşkilâtla tahsil edilir- ken evkafın lâğvedilen vergileri almakta devam etmesi pek gariptir. Ümit ederiz ki bu kanuni sara- hata ve bunu teyit eden mütead- dit talimatname ve emirlere rağ- men artık evkaf, halktan mukataa vergisini tahsil etmekte ısrar etmez. Jeanne d'Arc Fransız mektep gemisi geldi Jeanne d'Arc ismindeki Fransız mektep gemisi dün limanımıza gelmiştir. Gemi Kabataş açıkla- rında demirlemiştir. Kumandan bugün valiyi ve kolordu kuman- danını ziyaret edecektir. Gemide 155 bahriye “talebesi, 100 (zabit, 400 mürettebat var- dır. Istanbulda altı gün kaldık- dan sonra Köstenceye gidecek ve oradan dönerek Toulona gi- decektir. Gemi 6600 | tonluktur. 15,5 santimetrelik 4, 7,5 santimetrelik 4, 3,7 santimetrelik, 2 topu, 8 mitralyözü vardır. Bundan başka gemide 2 tayyarede vardır. Jeanne d'Arcın sürati saatte 27 mildir. Başvekilimizin Roma seyahati iki gün tehir edildi Roma 13 (A. A.) — Türkiye Bâşvekili İsmet Paşa Hazretleriyle Hariciye Vekili oTevfik Rüştü Beyefendinin Romayı ziyaretleri 22 Mayısta vukubulacak iken 24 Mayısa tehir edilmiştir. Kemaleddin Sami paşa iyileşiyor Weimar, 13 (A.A.) — Türkiye sefiri Kemaleddin Sami paşa ken- disine gelmiştir. Profesör Sauer- bruch şimdilik ameliyata lüzum olmadığını söylemiştir. Kuduz köpek Trabzondan 17 kişi Istanbula geliyor Trabzon, 13 (Hususi) — Kuduz olduğu zannedilen köpek tarafın- dan ısırılan üç erkek, on kadın, dört çocuk dün tedavi edilmek özere Istanbula hareket ettiler, Isıran köpek üç aylık bir fino- dur. Köpek, ısırdıktan sonra öldürülmüştür. Kafası baytarlığa gönderilmiştir. Baytarlar, köpek üzerinde kuduz arazı görememiş- lerdir. Ancak şüphe üzerine bu insanlar Istanbula gönderilmişler- dir.! Burada serseri köpeklerin im- hasına başlanmıştır. Bu Sahahki Telgraflar Suriyede büyük bir isyan çıkmasından korkuluyor Halk her tarafta nümayiş yapıyor, vaziyet çok karışıktır Beyrut 13 (A.A.) — Fevkalâde komiser M. Ponsot istar ettiği bir tebliğde Cemiyeti Akvam mucibince esasinin muvakkat bir zaman için ilga edildiğini ve bu müddet zarfında Suriyenin muvakkat hükü- met tarafından idare edileceğini ve meclisin dağı- misakının 23 üncü maddesi tıldığını bildirmiştir. Beyrut halkı bu kararı tel'in ve protesto ederek nümayişler yapmışlar, (Kahrolsun meclisi mebusan, kanunu havi kahrolsun heyeti vükelâ) diye bağırmışlar ve bazı mebuslara taarruzda bulunmuşlardır. Halk bir cemi gafir halinde ellerinde (iktisat, ıslahat, müsavat ve vergilerin tenkisi) cümlelerini bayraklar önüne giderek nümayişlerde bulunmuşlardır. Nümayişçiler zorla dağıtılmışlardır. Büyük bir isyanın zuburun- dan korkulmaktadır. "Tedbirler ittihaz edilmiştir. olduğu halde hükümet konağı bükümet Okuvvetleri (tarafından Üsküdarda kanlı bir vaka Dün gece bir kasap iki kişiyi ağır surette yaraladı Dün gece Üsküdarda azılı bir sabıkalı bir polis memurile diğer bir adamı ağır surette yarala- mıştır. Vaka şöyle olmuştur: Üsküdarda oturan kasap Osman gece sokak ortasında sebepsiz yere silâh atarken o civarda nokta memuru 800 numaralı po- lis Şefik efendi yetişerek Osmanı yakalamış ve elinden tabancayı almak istemiştir. Bu esnada Osman belinden büyük bir bıçak çıkararak Şefik efendiyi sol ©muzundan ağir suretette yaralayıp yere düşürmüş ve olanca hızile kaçmağa başla- mıştır. Biraz 'ileride yoldan geçmekte olan Remzi efendi isminde birisi Osmanın bir elinde tabanca di- ğer elinde | kama ile koşmakta olduğunu görünce derhal üzerine atılmış ve yakalamak istemiştir. Osman elindeki bıçakla Remzi efendiyi de sol omuzundan teh- likeli surette yaralayıp kaçmıştır. Vakaya devriyeler yetişmişler, ağır yaralı olan Polis Şefik ve Remzi efendiler hastahaneye kal- dırılmışlardır. Vakayı müteakip kaçan Osman henüz bulunmamıştır. Tahkikat yapılıyor. Geri alınan emlâk Yüzde beş faizli bono tevzi edilecek Ankara 13 (Telefon) — Evelce teffiz edilmiş mallar, © sahibi aslilerinin ortaya çıkmaları üzeri- ne istirdat edilen eşhasa ait muh- telif listeler maliye vekâletince tetkik edilerek bunların natamam ve yanlış. oldukları görülmüş ve listeler mahallerine iade olun- muştur. Buna mukabil vekâlet bu kabil eşhasın topluca bir listesini istemiştir. Talep edilen bu İiste vekâlete gönderildikten sonra vekâlet tet- kikatını ikmal edecek ve bunlara verilkcek yüzde beş faizli bono- ların feziatına başlanacaktır. Âdi çamların muayenesi Ankara 13 (Telefon) — Güm- rük ve inbisarlar vekâletinden alâkadar gümrüklere gönderilen bir emirde bundan sonra mem- leketimize ayrı ayrı ambalâjlar içinde ithal edilecek olan âdi camların şimdiye kadar olduğu gibi muayenelerinin her kasa itibarile değil, her beş kasada Iâalettayın bir kasanın açılarak icrası muvafık görülmüştür. Trabzon piyasası Trabzon 13 (Hususi) — Geçen hafta yüz otuz kuruşa satılan yağ bu hbaffa yüz on kuruşa indi. Fındık içi 62, mısır 4,50 ve yu- murtanın çifti yüz paradır. Yeni mahsul fındığın vaziyeti alâka- darlarca tetkik ediliyor. Erzurum - Trabzon yolu Trabzon. 13 ( Hususi ) — Erzu- rum - Trabzon yolunda tamirat faaliyeti başlamıştır. Yol açılmış, otomobiller işlemeğe başlamıştır. Zavallı çocuk Lindberğin yavrusu ne halde bulundu? Hopwell, 13 (A.A.) — Lind- bergin çocuğunun resmen fethi- meyyit ameliyatını yapmış olan doktor, çocuğun kafa tasının sol taraftan kırılmış olduğunu ve kırığın tepeden sol kulağın arka- sına kadar devam etmekte olduğunu beyan etmiştir. Doktorlar, bu kırığa kesmek- sizin bere hasıl eden bir aletle sebebiyet verilmiş olduğunu ve ya- hut çocuğun gitmekte bulunan bir otomobilden atılmış olmasının mümkün bulunduğunu beyan eyle- mektedir. Doktorlar, daha çocuğun kaçı- rildiğı akşam şimdi bulunmuş olduğu yere konulmuş olmasının muhtemel olduğu mütalâasını ser- dediyorlar. Çocuğun naşı meydana çıkarı dığı zaman evde bulunmayan Lindberg, hemen Hopwolle müte- veccihen yola çıkmıştır. Madam Lindberg, muhibbelerin- den birine sıhhi vaziyetinin pek nazik olmasınaorağmen bu haberi mutadı olan cesaret ve metanetle karşılamakta olduğunu söylemiştir. Polis müdürü miralay Pehwerz- kopf şimdi çocuk bulundu, artık kaçıranları elde etmek için elden gelen herşey yapılacaktır. De- miştir. Hayvan ve hudut sağlık zabıtası Ankara 13 (Telefon) — Hudut ve hayvan sağlık zabıtası hak- kında Bağdatta toplanmış olan kongreye hükümetimizi temsilen iştirank eden murahhas bakteri- yoloğ Şefik bey şehrimize gel- miştir, Kongreye ait raporunu ve ittihaz edilen kararları ziraat vekâletine arzetmiştir. Terki teslihat Ingilterede ümitler gittikçe azalıyor Londra 13 — İngiliz hariciye Sir John Simon Avam kamarasında terki teslihat konferansı hakkında beyanatta ( bulunmuştur. Nazır konferansta (tesadüf edilen müş- kilâttan bahsetmiş, buna rağmen bazı terakkiler elde edildiğini söylemiştir. Nazır müdafaa ve taarruz . silâhlarının birbirinden ayrılması için çalışıldığını beyan ederek demiştir ki: “Bu iş kolay değildir. Maama- fih Versay muahedesi bir çok silâhları taarruz silâhı addederek Almanyanın bunları kullanmasını menetmiştir. Bazı silâhların kulla- nılması menedildikten başka elde mevcutlarıda azaltılmalıdır. Hariciye nazırı bundan sonra Almanya ile Fransa arasındaki ihtilâftan (bahsetmiştir. Nazır demiştirki: “ Almanya pek haklı olarak Versay muahedesinin ken- disinin silâhlanma hakkını çok tahdit ettiğini, halbuki Cemiyeti akvam &zası sıfatiyle (müsavi muamele görmesi icap (ettiğini söyliyor. Fransa tarafından teklif edilen Cemiyeti Akvama tabi beynelmilel bir ordu teşkiline gelince, böyle bir ordu için muhtelif memleketlere mensup kumandanlar ve erkân harbiye heyeti, hatta beynelmilel bir kabine lâzımdır.,, Birçok hatipler terki teslihat konfransının kendilerini büyük bir sukutu hayale uğrattığını söyle- mişlerdir. Sabık Ispanya Kralına taarruz Marsilya, 13, (A.A.) — Sabık Ispanya kralının yüzüne bir kaç yumruk indiren Ispanyol Gonzeles darp ve cerh suçu ile zan altına alınmıştır. Omuz vermiş! Nişantaşı cihetinde hırsızlık çoğaldı On beş, yirmi gün varki Şişli Nişantaşı ve civarında hırsızlık vakaları çoğalmıştır. Bu vak'alara son günlerde Nişantaşında Teş- vikiye ve Muradiye mahallerinde sık sık tesadüf ediliyor. Dün akşam da Nişantaşında Teşvikiye (o mahallesinde (Emin efendi sokağında Pelgerini apartı- manına iki meçhul adamın teca- vüzü görülmüştür. Vaka şu şekil- | de olmuştur: Gece saat on sularında Peleg- rini apartmanmın arka tarafına isabet eden Sait paşa sokağın- da İskender bey apartmanında kitapçı muallim Ahmet Halit be- yin dairesinde oturanlar, Pelegrini apartımanının bahçesinde birden- bire iki şahsın şüpheli olarak dolaştığını ve sigara içen birinin arkadaşına omuz vererek Pelegrini apartımanın arkadan ikinci katta- ki balkonuna çıkardığını görmüş- ler, derhal bağırarak apartıman kapıcısı İlyas ağaya seslenmişler- dir. Bu esnada odasında oturan Ilyas ağa dışarıya fırlamış,ü ddük çalarak polis ve bekçiyi çağırmış, fakat ortada hiç kimseyi bula- mamıştır. Iskender bey apartımanındakiler, bu iki mütecavizin birden bire Sait paşa sokağına dalıp kaçtığını görmüşlerdir. Bir:müddet sonra polisler ve bekçi gelmişler, civar evlerin bahçelerine girip tahar- riyat yapmışlar, fakat mütecaviz- leri yakalıyamamışlardır. Nişantaşı ve civarında sık sık tekerrür eden bu vakalarm bir an evvel önünü almak, failleri yaka- lamak lâzımdır. Günden güne yeni apartımanlar yapılmakla nüfusu çoğalan bu semtte inzibat kuvvetleri kifayet etmiyorsa zabıta kuvvâtini arttır- malıdır. Alâkadarların ehemmi- yetle nazarı dikkatini celbederiz. Otomobil kazası Şoför Mustafanın idaresindeki otomobil dün Kuruçeşmede 7 yaşında Bülent isminde bir çocuğa çarparak ağır surette yaralamıştır. Şoför yakalanmıştır. Bir sarhoş kendi kendisini yaraladı Ibrahim isminde birisi dün gece küçük Mustafa paşada ken- dini bilmiyecek derecede sarhoş bir halde sokakta tabanca arar- ken kazaen kendi kendisini kal- çasından tehlikeli surette yarala- mıştır. Ağır surette yaralı olan Ibrahim hastaneye götürülmüştür. Kavga ve cerh Küçük Mustafa paşada oturan Mustafa efendi ile'Selâhaddin ismin- de birisi, aralarında evvlce geçmiş bir meseleden dolayı dün gece kavga etmişler, Selâhaddin bıçakla Mustafa efendiyi boynunun iki yerinden tehlikeli surette yaralamış- tır. Mustafa efendi hastaneye kal- dırılmış, Selâhaddin yakalanmıştır. Ekmek fiati Ekmek yapılma masrafının indir- mek surotile ekmek fiatini ucur- latmak Oiiçin (Obelediye İktisat müdürünün bir müddettenberi yaptığı tetkikat yitmiştir. Iktisat müdürlüğünün a esaslara göre bir çuval undan 96 kuruş pişirme masrafı alınacaktır. Ekmek imali şartlarını baştan başa değiştiren bu teklif şehir meclisi daimi Oencümeninde münakaşa edilecektir. £ Iktisat müdürlüğü, ucuz ekmek (çıkarmak (Üzere furunların tahdidi fikrini şimdilik teklif etmemektedir.