14 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Sahife 5 14 Mayıs 1932 Paylaşamadılar Kirpi yüzünden kavga çıktı Neticede kirpi kaçtı, gençlerden biri yaralandı Geçen gün Çatalcada garip bir meseleden dolayı feci bir cinayet olmuştur. Çatalcada Hafız ve Darendeli Ali isimlerinde iki arkadaş bir bahçede bir kirpi yakalamışlardır. Kirpi yakalandıktan sonra hay- vanı iki arkadaş pay edememişler Hafız efendi kirpiyi kendisi yaka- ladığını ve kendine ait olduğunu söylemiş, Ali ise zorla hayvanı almak istemiştir. Bu yüzden iki arkadaş arasında kavga çıkmıştır. Bunlar kavga ederlerken kirpi de kaçmıştır. Kavga neticesinde Darendeli Ali arkadaşı Hafızı muhtelif yer- lerinden tehlikeli surette yarala- mıştır. Yarası çok ağır olan Hafız hastaneye kaldırılmış ve Ali za- bıta tarafından yakalanarak ma- halli istintak dairesine (teslim edilmiştir. Çatalca müstantikliği tahkikatını yapmış ve Aliyi evrakile beraber mahfuzen İstanbula sevketmiştir. Ali ağır ceza mahkemesinde mu- keme edilecektir. Poliste terfiler Yeniden serkomiserliğe tayin edilenler Ankara 13 (Telefon) — Müsa- baka imtihanında isbatı ehliyet edip de münhal olmamasına terfileri icra oedilemiyen ikinci komiserler bu kerr& açılan mün- hallere terfian tayin edilmişlerdir. Terfi eden ikinci komiserler şun- lardır: Isparta komiseri Abdünnebi bey Aksaray vilâyeti serkomiserliğine, Edirne komiseri Tahir bey Tekir- dağı oserkomiserliğine, Yozgat komiseri Sait bey mahallinde serkomiserliğe , İzmir komiseri Kemal bey Manisa serkomiser- liğine, Muğla serkomiseri Abdül kadir bey Aydın serkomiserliğine, Istanbul komiserlerinden Mehmet Ali bey Istanbul serkomiserliğine terfi etmişlerdir. Yozgat serkomiseri Kâşif bey Çankırı serkomiserliğine, Aydın serkomiseri Ziya bey de Tokat serkomiserliğine tayin edilmiş- lerdir, Bursada spor Futbol birincilik müsabakaları bitti Bursa 12 (Hususi) — 932 şehir futbol birincilikleri müsabakaları bugünkü son maçla ikinci devre- sini de bitirdi. Birinciliği gene Sanatkârlar klübü, ikinciliği de Bursa idman yurdu aldı. Istiklâl stadyomu tamamen ikmal enildi. 20 mayıs jimnastik şenlik- leri burada yapılacaktır. Şenlikler için mektepler hazırlıklarını bitir- meğe (çalışıyorlar. (o Stadyomun tapusu, evvelce bildirdiğim veçhile Bursa halkevi namma yapılmıştır. Amerikada işsizlik Vaşington, 13 (A. A.) —M. Hoover ile kongre ve hazine lider- leri bugün Beyaz sarayda toplan- mışlardır. Bu içtimada Amerikada işsizliğe çare bulmak üzere mali imar Korporasionuna 300 milyon dolar ikrazda bulunması için mezuniyet verilmesini natık olan plânı tetkik etmişlerdir. GÜNÜN HABERLERİ 18 lira borç.. ateş etti, kanlı bir hâdi- senin güç önü alındı Bursa 12 (Hususi) — M. Kemal paşa kazasının Üçbenli köyünde şayanı dikkat bir hâdise olmuş ve kanlı bir neticenin nadir bir tesadüfle önü alınmıştır. Mesele şudur: Muhasebei bususiye otlakiye rüsumundan 18 lira borçlu olan Ibrahim oğlu kara Mehmet parayı istemeğe gelen Orhangazili tah- sildar Hacı oğlu Mehmet efendi- nin, ibtiyar heyetile beraber evine geldiklerini görünçe, evelce hazır- ladığı anlaşılan tırpanla ansızın muhtara hücum etmiştir.” Muhtar bu hücumu defetmiş, tırpanı Kara Mehmedin elinden almıştır. Bu vaziyet üzerine heyet cami avlusuna giderek bir zabıt vara- kası tanzimine başlamıştır. Bu sırada Kara Mehmet, elinde bir tabanca ile çıka gelmiş ve tabancayı muhtara çevirip ateş etmiş, fakat tabanca patlamamış- tır. Mubtar kaçmaya başlayınca, gözü kararan kara Mehmet tek- rar tetiği çekmiş. Bu sefer tabanca patlamış, fakat kurşun isabet etmemiştir. Bu esnada muhtarın kayın bira- deri Mehmet vaka mahalline gelmiş, Kara Mehmet bir kurşun da buna atmış, bunuda isabet ettirememiştir. Kara Mehmet, o aralık gözüne ilişen tahsildara da bir el ateş ederken ahali Kara Mehmede hücum ederek, silâhını elinden almağa muvaffak olmuşlardır. Bu suretle üç kişinin hayatına mal olaçak olan bir vakanın önüne geçilmiş, Kara Mehmet jandarma tarafından tutularak adliyeye tes- lim edilmiştir. Dünya buhranı Popola d'italia gazetesi- nin bir makalesi Milanh 12 (A.A) — Popolo d'İtalis, “Faşist Italya, söyledi ve icraatta bulundu. Şimdi diğerle- rinin de söylemelerini ve icraatta bulunmalarını bekliyor.,, Unvanile bu sabah neşretmiş olduğu mühim bir baş makale neşretmiştir. Makale muharririnin M. Musolini olduğu zannolunuyor. Bu gazete, son zamanlarda İngilterede (işsizlerin 2,652,195 yani 1931 nisandaki işsizlerden 132,068 kişi fazla olduğunu beyan etmektedir. Bu tezayüt, altın miktarının o İngiltare (tarafından terkedilmesi üzerinden yedi ay geçtikten ve himaye usulünün tatbikinden sonra müşahede edil- miş olduğundan dolayı daha ziya- de dikkati caliptir. Ingiltere hükümetinin bu iki ted- bir ile buhranın mecerasının tah- vil ve memlekette istihsalâtı ve istihlâk (kabiliyetini (arttırmak suretile işsizliği tenkis edebilece- ğine kail olmuş olanlar inkisarı hayale uğramışlardır. Popola d,ltalia cihan buhranı- nın yarım tedbirlerle izale edile- miyeceğini, siyasi sahadan baş- hyarak esaslı (tedbirler) almak lâzımgeldiğini sövliyor ve; “ Faşist Italya söyledi ve yaptı. Şimdi diğerleridin söyleyip (yapmasını bekliyor ,, diyor. Irlandalılar sadakat yeminini her halde ilya edecekler Dublin, 13 (A. A.) — M. de Valera krala sadakat yemininin ilgası için kendisine vekâlet verilmiş olduğunu ve harici hiçhir tehdidin hükümeti bu yoldan çe- viremeyeceğini beyan-etmiştir, Parayı istemeğe gelenlere| Garip tezat Bir tarafta kar, diğer tarafta sıcak Adanada talebe bahçeler- de ders okuyor Erzurum 13 — Burada bir kaç günden beri soğuklarpek ziyade- leşmiştir. Fasılâlarla kar yağmak- tadır. Geçen gün Kuş başı halinde başlayan kar bilâfasıla iki buçuk saat devam etmiştir. Kar sabaha kadar erimiştir. Köylüler buna: — Yaz karı.. diyorlar. Adana, 13 — Bu haftanın ilk günleri burada pek ziyade sicak geçmiştir. Hattâ Bazı mektepler- de ders okutmak pek müşkül bir hale gelmiştir. Bunun için sınıflar bahçelerde ayrı ayrı gruplar ha- linde ders okumaktadır. Bu açık hava mektepleri Adanada gün geçtikçe taammüm etmektedir. Erzurumda bir maç Erzurum 13 — Erzurumda uzun zamandan beri ciddi bir futbol maçı yapılmıyordu. Geçenlerde Erzurum klübü ile lise gençleri arasında şayanı dikkat bir maç yapılmıştır, Maç 1-2 lisenin gali- biyetile neticelenmiştir. Fransız kabinesi Yeni kabine ne suretle teşkil edilecek? Paris 12 (A.A.) — Matin gaze- tesi diyor ki: Parlâmento maha- filinin fikri tamamile radikal esasa müstenit bir intikal ve uzlaşma kabinesine doğru istikamet almakta gibidir. Böyle bir kabine, bilâhare bir cumhuriyet birliği kabinesinin teşekkülünü teshil edecektir. Bilâkis Echo de Paris, iktidar mevkiine Kartelin gelmekte oldu- Şunu yazmaktadır. Bu gazete diyor ki: M. Herriotun sosyalistlere karşı hükümeti idare etmesi mümkün değildir. M. Her- riot, M. Tardieuyu yenmiştir. Fakat M. Blüm, M. Herriota hâkimdir. De Feraudy öldü Paris 13 (A.A, ) — Meşhur aktör de Feraudy vefat etmiştir. (1859 tarihinde Joinville-le-Pont'da doğmuş olan Marie Maurice de Feraudy, uzun müddet Comödie Française'de inceliği ve şetaretile halkı teshir etmiş bir aktör idi. ) Bursa belediyesi Yeni bütçe 351,500 lira ” olarak kabul edildi Bursa 12 ( Hususi ) — Uzun hesap ve müzakerelerden sonra belediye bütçesi (o hazırlandı ve 351,500 lira olarak kabul edildi. Yeni bütçe tasarruf esası üzerine, hazırlanmış olmakla beraber, şehrin belli başlı ihtiyaçlarını tatmin edecek tarzda, büyük bir dikkatle yapılmıştır. Belediyenin akşamki içtimamda daimi encümen âzalığına müddeti biten avukat Rahmi bey tekrar seçilmiş ve encümen âzalarının aldıkları' hakkıhuzur beş liraya çıkarılmıştır . Ormanda bulunan gizli rakı fabrikası Çeşme, 11 (Hususi) — Barbaros nakiyesinin OKadıovacı köyünde kaçak rakı yapan Ali namındaki bir şahsın yakalandığını bildir- miştim. Kaçakçı Aliye ait, Kadı- ovacık civarındaki ormanın bir köşesinde kazan ve rakı imaline yarıyan bazı aletler bulunmuştur. Adliye tahkikata devam ediyor. KANSIZLIK —— AKŞAM'ın tetrikası; No: 110 — Sam > 14 Mayıs 1937 ZINDAN HATIRALARI Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Muharriri : » Gürültüler Ermeni mebuslar kaç saattir oldukları yerde sessizce oturuyor- lar, not tutuyorlar, dikkatle din- liyorlar; fakat sinirlendikçe sinir- leniyorlardı, Gözden kaçmıyan bu hal, nihayet kendini gösterdi, ermeni mebuslardan Sisyan efendi yerinden kalktı, yanındaki diğer ermeni mebuslar onu oturtmak, susturmak istediler. Böyle onların ittifakla (o bugünkü mubahaseye karışmamak kararında oldukları anlaşılyordu. Niçin, neden böyle idi, onu kimse bilemezdi. Sisyan efendi arkadaşlarının mümanaatine şöyle bağırdı : — Sultan Hamit de müdahalei ecnebiyeyi istemiyor, demek ki siz evvelâ Sultan ile berabersiniz!. Nâzım bey yerinden fırladı : — Mantıksız ve boş lâf, dedi, bizi sultanla beraber olmakla itham eden bu boş sözü protesto etmek bile manasız olunur... Ahmet Rıza B. Burada sultanla beraber olanlar var mıdır bilmiyorum, ve zannetmiyorum, fakat her halde bu şaibeden en uzak ve münezzeh olanlar varsa o da bizleriz. Sisyan efendi zan- nederim rüyadadırlar... Sesler — Reis bey bu adamı susturunuz! Hoca Kadri efendi — Sisyan efendi, Sisyan efendi... Sen... Bu sırada Sisyan Ef. salondan çıkmak üzere hizli hızlı kapıya doğru yürüyor. Bazı arkadaşları araya girdiler, salon bir gürültü içinde idi. Mebuslardan Alber efendinin sesi bütün bu gürültüye hâkimdi, o mütemadiyen bağırı- yordu: — Avrupa müdahalesi osman- lılık için felâkettir!., Nihayet prens Sabahaddin bey reis sıfatile müdahale etti. Evvelâ Alber efendiyi susturdu ve sükün avdet etti. Son içtima 9 şubat pazar günü saat dört buçukta son defa olarak topla- nıldı. Sabahaddin bey zabıtname- leri okuduktan sonra söze başladı: — Efendiler zannederim bugün kongremizin sonuncu içtimaldır. Bundan evvel ekseriyeti âra ile rağmen kalktı ve karar (overilen bir şeyi tekrar mevkii bahse koymak salâhiyetini haiz değilim, maamafi arkadaşla- rımızdan bu bapla beyanı rey etmek isteyen varsa onuda dinleriz. Ahmet Rıza bey — Mütaleatı acizanemi beyan etmek ricasını dün de arzetmiştim. Gene tekrar ederim, eğer ittihadımız arzu buyuruluyorsa (aksıyon biyen vey- yand ) sözünün (Konkur moral sözüne tebdili beynimizdeki ihtili refeder. Prens Sabahaddin bey— Ahmet Rıza bey, ekseriyet kazanan bir sözü tebdil yerine onu tefsiren bir kaç kelime ilâve ederseniz kon“ grenin işini teshil etmiş olursunuz. Binaenaleyh ( aksiyon biyen vey- yand ve konkur moral) demek muvafık olur zannederim. Ahmet Rıza bey “ — Efendim ( Aksiyon ) un manasını biz bir türlü anlayamıyoruz. Ve bundan müdahale manasını çıkarıyoruz. Avrupa devletlerinin şimdiye ka- dar umuru dahiliyemize müda- haleleri daima zararımıza vaki olduğunu geçenki içtimalarımızda arzetmiştim. Bu cihetle şu kelime- nin tefsiri tatbikisinilutfederseniz... Prens Sabahaddin bey — Efen- dim, (aksiyon) hiç bir zaman mü- dahale demek değildir. Biz bu gün bilip görüyoruzki Avrupalılar mülkümüzün umuru idaresine da- ima müdahale ediyorlar. Biz on- larım muamelei hayrıhahanelerini talep etmekle o muzır müdaha- lelerin önünü almak istiyoruz. Meselâ bugün Avrupalılardan bir (aksiyon biyen veyyand) istesek onlar da bir nota ile Istanbul bükümetinden bir ıslahatı ciddiye isteseler, işte bizim onlardan bek- lediğimiz şey... Ismail Kemal bey — Avrupa devletleri (o devleti OOsmaniyenin bakası için bazı hareketlerde bulunmuşlarsa kendi menfaatleri iktizasile o bulunmuş oluyorlar, deniyor. Bu bizim nazariyemizin sakametine delil getirilirken bilâkis lehine delil oluyor. Avrupalıların bizim hayatımıza kastetmesi ısla- hımızdan ümitvar olmaması ciheti- ledir. Bizim devletimizin kesbi şan ve kuvvet etmesi Avrupa devlet- lerinin menfaati iktizasından ol- masa, zaten bunu Avrupadan istemek pek boş olur. Onların menfaati icabatından olmasıdır ki istemekte bize faide ümidi veriyor. (Arkası var) Gazi Hz.nin hediyeleri Se ay a a Gazi Hz.nin, Nis şehrinde yapılan müsabakada muvaffakıyet kazanan mülâzim Saim beye bir Tayın resmini dercediyoruz. benizsizlik icin yegâne deva kanl ihya eden En munfahip oba tarafından tertip edilmiştir. tay hediye ettiklerini yazmıştık. nn zallyet ve Chlorose SIROP DESCHIENS, PARIS