14 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

14 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

TE di i LU a mmel bir stüdyo yapılıyor Stüdyo Nişantaşındadır, ileride Meci- di .. .. e iye köyü Tü Istanbulda, sesli filim çevirmeğe mahsus son sistem makinlerle mücehhez büyük bir stüdyo ya- pılıyor... Bu haber sinemayı seven herkes ihiç şüphesiz memnun ede- cektir. Şehrimizde çok güzel sinema binaları var. Buralarda en iyi ve en güzel filimler gösteriliyor. Meleketimizin her tarafında sine- ma sanati çok terakki etmiştir. Buna rğmen şimdiye kadar filim çevirmek için bir stüdyo tesis edilememişti . Halbuki sözlü filim çıktıktan sonra bir stüdyoya çok ihtiyaç vardı.. Eskiden sinema beynelmi- leldi. Bir filim dünyanın her tara- fında gösterilebilir, herkes bunu aynı derecede zevkle seyredebi- lirdi. Filimlerin arasına konuşma girince iş değişti. Başka lisanda çevrilen bir filmi, o lisanı bilme- yen anlayamıyor. Filmin kenarına ne kadar izahat, tercümeler konsa gene aradığı zevki duyamıyor. Hattâ bazan bunları okumağa çalışırken filimdeki ( hareketleri takip edemiyor. Bu vaziyet karşısında hertarafta kendi lisanında filim çevirmek, veya başka lisanda çevrilen filimdeki konuşmaları keserek kendi lisanında mükâleme ilâve etmek usulü takip edilmeğe başlandı. Fakat bunun için herşeyden evvel stüdyoya ihtiyaç ovardırr. Bizde stüdyo olmadığı için bunların hiçbiri yapılamamıştır. Gerçi bu kış “ Istanbul sokak- larında ,, ve “ kaçakcıl,, isminde ç Türkçe iki film seyrettik. Fakat bunlar Avrupada alelâcele çevril- miş şeyler olduğu için çok ku- © surlu idi. Avrupa stüdiyolarının bir günlük kirası bir kaç bin lira olduğundan muhtelif | sahneleri gözden geçirerek kusurları tashih | etmeğe imkân bulunamamıştı. Türkçe filim çevirmek için her şeyden evvel bir stüdyo tesis etmek lâzım geldiği bu tecrübe- ler neticesinde tamamen sabit oldu. Bunun üzerine bir stüdyo tesis için teşebbüsler başladı. Memleketimizde sinema sana- tinin terakkisi hususunda büyük gayretleri sepketmiş olan İpekçi kardeşlerin bu teşebbüsü muvaf- fakiyetile neticelendi ve Türki- yede ilk defa olarak muntazam bir stüdyo tesis edildi. Sinema Sesli filim almağa mahsus makinelerde sada kontrolu yeri Yeni stüdyo Nişantaşında eski ekmek fırını binasında tesis edilmiştir. Binada lâzım gelen tadilât yapılmaktadır. Diğer taraf- tan sesli filim çevirmek üzere Avrupaya sipariş edilmiş olan makineler de gelmiştir. Yakında gümrükten çıkarılarak yerlerine takılacak ve bu yaz filim çevril- mesine başlanacaktır. Ipekçi kardeşler yeni stüdyo 1 irkiyenin Hollivutu olacak e stüdyosu haline konulan Nişantaşındaki eski ekmek fabrikası binası için en mükemmel alıcı alet olan Klangfilm aletlerini getirtmişler- dir. Şehrimizde © seyrettiğimiz ekser büyük filimler, bilhassa Ufa şirketinin oçok beğenilen bütün filimleri bu aletlerle filme alınmıştır. Bu itibarla makine ciheti çok mükemmeldir. Binada, yapılan tadilât bu günün ihti- yacına kâfi gelecektir. İlerisi için Mecidiyeköyü cıvarında yeni bir stüdyo yapılması düşünülüyor. Eğer ilk teşebbüs muvaffakiyetle neticelenir ve filim sanatı ileri giderse Mecidiyeköyü Türkiye- nin Hollivutu olmağa namzettir. Yeni stüdyoda birkaç türlü çalışılacaktır. Iptida Türkçe bir iki büyük filim çevrilecektir. Sa- niyen Avrupadan gelen bir çok filimlerdeki konuşmalar Türkçeye çevrilecektir. Bu suretle meselâ Willy Fritschle Lilian Harveyi Türkçe | konuşur göreceğiz. Salisen mem- leketimizde günün vakalarına ait sözlü filimler görebileceğiz; rabi- an Türkçe küçük komediler çev- rilecektir. Stüdyoda en ziyade günün vakalarına ait filimlerle küçük komedilere ehemmiyet verileceği ve artist yetiştikçe büyük filim- lerin miktarının artırılacağı anla- şılıyor ki doğru bir harekettir. Stüdyo işe başladıktan sonra bizde de filim artistleri yetişe- ceğini kuvvetle ümit ediyoruz. Stüdyonun diğer bir faydası da filim çevirmek üzere komşu mem- leketlerden artistler gelmesi ola- caktır. Yunanistanda veya Bulgaristan- da sesli filim çevirmek istiyenler Fransa veya Almanyaya gideçek yerde burada daha ucuz ve daha kolay surette işlerini görmği hiç Şüphesiz tercih edeceklerdir. Stüdyoda filim çevirmek için hazırlıklar başlamıştır. Artistlik ve bilhassa balet heyeti için müracaat edenlerin isimleri yazıl- maktadır. Bunlardan münasipleri ayrılacak, tecrübe edileceklerdir. Şu dar zamanda büyük feda- kârlıklarla stüdyo tesisine teşeb- büs eden ipekçi kardeşlerin bu mesaisini (oOtakdir etmek bir vazifedir. metresi oluyor. Moris Şöval ye yakında Avrupaya geliyor Artist tatil zamanını Fransanın geçirecek cenubunda Moris Şövalye çevirmekte ol 4 duğu filmi bitirince dinlenmek * ve yaz tatilini geçirmek üzere Avrupaya gelecektir. Moris tatil zamanını kısmen Pariste, kısmen Fransanın cenubundaki Cannes ve Juan les Tinste geçirecektir. Moris Şövalye birkaç sene evvel Juanles Pinsde güzel bir köşk satın almıştı. Bu köşkün büyük / bahçeleri, Tenis yeri vardır. Fransız artisti tatil zamaninı ekse- riya burada Tenis ve Fransanın cenubunda çok makbul olan Boule # i isminde bir nevi top oyunu ile geçirmektedir. Boule vücudu yor- mıyarak jimnastik (yapılmasını temin ettiğinden Moris bu oyuna çok merak sarmış, hattâ geçen sene bunu Şarloya da öğretmişti. Geçende Hollivutta Moris Şö- valyenin başından garip bir vaka geçmiştir. Artist Golf oyunundan dönerek evine giderken Doğlasın bahçesinde kalabalık görmüş ve buraya uğramıştır. Artist havuzun yanında oturan grupun yanına yaklaşınca ağaç- ların arasından iki haşarı kız çıkmış, kendisini iterek havu- za atmışlardır. Kızlar Morisin hiddelenerek Obağırıp çağıraca- ğını tahmin ederken artist hiç birşey söylememiş, yalnız oha- vuzdan çıkar çıkmaz elbisesini değiştirmek üzere evine koşmuş- tur. Bu hal çok sevilen Moris Şö- valye hakkındaki muhaböeti birkat daha arttırmıştır. Moris Şövalye ev kıyafatile Öldürdüğüm Filminden Bu hafta Melek sinemasında yeni bir filim gösteriliyor: Öldür- düğüm kadın... Filmin başlıca artistleri Silvia Sidney, Frances Dee ve (Fhilips (o Holmesdir, “Öldürdüğüm kadın,, ın mevzuu şudur: Klayd Gritit otellerden birinde garson yamağıdır. Genç ve gü- zeldir. Bir otomobil kazasında tevkif edilmekten korkarak kaçı- yor, bir çok maceradan sonra Nev Yorka vâsıl olarak büyük bir çamaşır hane sahibi olan dayısının yanına giriyor. Burada Roberta isminde bir kızla tanışı- yor. Kız, delikanlının cazibesine kapılıyor ve evlenmek husasunda verdiği söze kapılarak gencin kadın bir sahne Bir müddet sonra kız hamile olduğunu anlıyor, genci evlenmek için sıkıştırmağa başlıyor. Delikanlı parasızlığından bahsediyor, çocu- 3unu düşürmesini söylüyor. Kız buna muvâfakatle ailesinin yanına gidiyor. Fakat burada korkuyor, fikrinden vaz geçiyor. Delikanlıya tekrar müracaatte bulunuyor. Bu sırada zengin bir kizla tanı- şan Klayd, fakir kızdan kurtul mak için kızı gölde boğmak isti- yor. Son dakikada korkarak bu işten vaz geçiyor. Fakat kız tesadüf eseri olarak boğuluyor. Delikanlı yakalanarak hapse atı- liyor, Zengin kız kendisinden yüz çeviriyor. Hapisaneye gelen anne- sinden başka kendisini | teselli edecek kimse kalmıyor.