15 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

01 j bir O Rİ e ne TN : lerle Şahife 2 Pamuklu fabrikalar Doğrudan “doğruya hükümet tesis edecek Ankara 1. amuk mensucatı fabrikaları tesis etmek ve her sene memlekete ithal edilen 40-50 milyon liralık bu nevi mensucat bedelini memleket dahilinde bi- rakmak fikri hükümetin eskiden beri takip ettiği bir gaye idi. Hükümet bu kararının biran evvel tahakkuk gayret etmektedir. Rusyadan alınacak makinelerle bu işin mühim bir kısmı halledil- miş olacaktır. Bu sanayi için icap eden tesis sermayesi şimdiden temin edilmiş bulunuyor. Fabri- kalar doğrudan doğruya hüküme- tin elinde bulunacak, efrat hisse- ettirilmesine dar olmıyacaktır. Bu suretle fab- | rikaların bütün menafii hazineye kalacaktır. Alman buhranı Fransız ga gazetelerinin mütalâası nedir? Paris, 14 (A.A. ) — Fransız efkârı umumiyesi, Almanya dahili siyaset hadiselerini kemali dikkat ve alâka ile takip etmektedir. M. Grorner'in (o ubtesinde (bulunan nezareti terketmesi meselesi bu- günkü gazeteler tarafından geniş surette mutalâa mevzuu yapılmak- tadır. — Matin gazetesi, umui hissiyatı v oldukça iyi bir tarzda tebarüz ettirmektedir. Bu gazete, Nazis'- tam bir itilâf dahilinde hareket etmekte olan Hindenburg ile erkânı harbiyesinin birkaç za- man daha Almanyada meşrutiyetin ve Weimar kanunu esasisinin mü- © dafaasını temin edebilecek yegâne 3 adam olan ve sükünu intizamın ıraftarı bulunan zatten süratle “ve hiç bir mukavemete maruz kalmaksızın (yakalarını sıyırmış “olduklarını yazmaktadır. | “Bu hâdise en vahim hâdisattan sayılabilir. Çünkü bu hal, Hitlerin takım kimseler (o üzerinde kazanmış olduğu nüfuzun müte- madiyen o'artmakta (olduğunu veibu kimselerin harici siyasette nasyonalist - sosyalist tezini nok- tası noktasına kabul ettikten sonra şimdi Alman ordusu üzerindeki bütün nüfuzlarını terke muvafakat eylemekte olduklarını yazmaktadır. içki kaçakçılığı Manisada kaçakçılığın kökü kazındı «Manisa, 12 (Hususi) — Müskirat dairesi büyük bir faaliyetle çalı- şarak kaçakçılığın kökünü kazı- mıştır, ;Kânunusaniden nisan ga- yesine kadar yakalanan 106 kilo rakı, 3600 kilo cibre maa tefer- ruat 3 kazan ve müteaddit hele- zon ve müberritler bugün İzmire gönderilmiştir. İsimlerini yazmağı muvafık gör- mediğim bir-kaç mahalleden ge- çerken rakı kokusu bu mahalle- lerde kaçak raki yapıldığını bariz bir şekilde gösterdi. Şimdi bun- lardan da eser kalmadı. Geçen sene kânunusaniden nisan gayesine kadar olan satış miktarı 6609 kilo iken bu sene geçen senenin bu 17242 kilo satış yapılması kaçak- çılıkla yapılan mücadelenin parlak eserlerini ne güzel gösteriyor. Başta müskirat inhisar müdiri KE Sihseddin bey olduğu helde mesai | arkadaşlarının muvaffakıyetlerini taktire şayandır. Atina borsası Atina 13 (A. A.) — Borsanın kapalı bulunacağı müddet 2 Hazi- KADA karlar temdit edİlmiştir. dört ayına nazaran | | (Sarayevo), biri (Skopole) ve biri Çin hükümetinin Cemiyeti Ak- vam nezdinde murahhası M. Cha - Chang - Nien, meclisin kısa bir zaman için içtimalarını tatil eylemesinden bilistifade Istanbula gelmiş ve Tokatlıyan oteline nazil olmuştur. Çin murahhası, Tokatlıyan (otelinde okendisini ziyaret eden muharririmize ati- deki beyanatta bulunmuştur; — Cemiyeti-akvam meclisinin tatilinden bilistifade güzel mem- leketinizi ziyarete geldim. Maalesef mezuniyet günlerim, süratle geçiyor. ! Memleketimin davasını Cemiyeti Akvam nezdinde müdafaaya devam için pek yakında Cenevreye dön- mek mecburiyetindeyim. Aranızda | ikametim, benim için yalnız bir istirahat değil, fakat bir dersde teşkil eder. Türk Cumhuriyetinin inkılâbı ve Sovyet Rusya ( ile mevcuttur. M. Molotof kızıl ceğini ilâve eylemiştir. M. Doumer'in katili Mazisi pek karanlık bir adamdır Paris, 15 (A.A. ) — İstintak hâkimi Havre'da ikamet eden ve Astakoff isminde olan bir Rus dinlemiştir. o Mumaileyh hakiki Gorguloffun 1918 senesinde vefat etmiş olduğunu ve bizzat kendi- sinin o zamn cesedi teşhis eylemiş bulunduğunu ifade etmiştir. Gorgulff ile muvacehe muhabir, beyantını teyit etmiş ve katilin çocukluğunu tanıdığı Zolotareff isminde bir sahıs ol- duğunu söylemiştir. Muhabirin talebi üzerine davet edilen prens Keletech Soultan Guiray ile Rus miralaylarından Eliseff ne Gourguloff'u nede Zolotareff'i tanımadıklarını ifade eylemişlerdir. edilen Beşiktaş Yugoslavyadan avdet etti Istanbul 14 (A.A.) — Yugos- lavyada bir seyahat yapan Beşik- taş kulübü dün Konvansiyonel trenile şehrimize avdet etmiştir. Beşiktaş ikisi Belgratta, biri de ( Komanov ) da olmak üzere beş müsabaka yapmıştır. Iki Bel- grat müsabakasını 2-1 kaybetmiş, (Sarayevo) da ( Slavya ) kulübile 1-1 berabere kalmış ve cenubi | Yugoslavya şampiyonu (S.K.Sko- pole) u 1-3 ve Kumanov muhteli- tini de 3-2 yenmiştir. Beş müsa- bakadan (8) gole mukabil (9) gol yapmıştır. Moskova, 14 (Hususi) — Sovyet Molotof Sovyet Rusyanın aksayı şark hadiselerini, âzami dikkatle takip ettiğini beyan eylemiştir. ; Japonya arasında, müsellâh bir ibtilâf zuhuru ihtimali daima ordunun ahval ve şeraitin icap ettirdiği vazifeleri ifadan gekinmiyez Mukden 14 (Hususi) — Japon kıtaatı, şimendüfer asrileştirilmesi etrafında yaptığım tetkikatı derinleştirmek için güzel bir fırsat buldum. Türk inkılâbını genç Çinlilere (o öğretmek ve bu parlak misali, mağdur ve 2u- lümdide vatanımızın davası uğruna genç vatandaşlarımıza aşılamak için memleketimizde geniş bir propaganda yapıyoruz. Çin - Japon ibtilâfı, beynelmilel bir hadisedir. Yalnız Japonlarla harp değil, fakat bütün dünya ile mücadele ediyoruz. Diğer devletlerin menafiini de muhafaza eylemekle (beraber, memleketimiz icin tam bir istiklâl istiyoruz. Türk inkılâbı, Çin milleti için büyük bir ders bir misal teşkil eder. Türkler gibi, istiklâlimizi istirdat için icap eden fedakâr- lıkları yapmağa çalışacağız. başvekili M. hükümetleri misyonuu, vasıl olmuştur. Küçük Lind Lindbergh Zabıta katilleri aramakla meşgul © Hoppewell 15 (A.A ) — Sahil muhafazasına memur gemilerin hepsi şimdi küçük Lindbergh'i kaçıran 5 kişinin binmiş oldukları vapuru aramaktadırlar. Bu vapurda, M. Curtiss'in mü- nasebete girişmiş ve bilâhare eşkâl ve müstear ' isimlerini zabı- taya ihbar etmiş olduğu gasiplerin bulundukları zannedilmektedir. Nev-York 14 (Hususi) — Lind- bergın çocuğnun bulunduğu yerde bir duvar inşasına başlanmıştır. Bu duvarı inşadan maksat, mevcut delail ve emaratın ortadan kalk- masına mani olmaktır. Polisler, bu mahle hiç bir kim- senin girmemesi için takyidatta bulunuyorlar. Tıbbı adli tarafından yapılan muayene, çocuğun büyük çapta bir tabanca darbesile öldürüldüğünü meydana çıkarmıştı. Sonra oto- mobilden yürürken ceset, dışarıya atılmıştır. Dün çocuğun cesedi pederinin ve polis müdirinin huzurunda ih- rak edilmiştir. Cesedin külleri ailesine teslim olunacaktır. Bu facia Amerikada derin bir heyecan uyandırmıştır. Maliye ile nafıa arasında bir ihtilâf Ankara 14 — Maliyeyle Nafıa arasında İzmir rıbtım ve liman şirketlerinin imtiyaz harici yaptır- dıkları binalardan vergi alınıp alınmıyacağı hakkındaki noktai nazar ibtilâfını şurayı devlet vergi alınacağı şeklinde kabul etti, PN > Bu Sahakiki Telgraflar İ Cemiyeti akvamdaki Çin muza şehrimize geldi Türk inkılâbı Çinliler için büyük bir derstir, inkilâbınızın mefküresini, Çin gençliğine aşılamağa çalışıyoruz Türk-Çin münasebatına gelince pek samimidir. Iki cumhuriyet arasında, ihtilaflı hiç bir mesele yoktur. Bütçemizde kâfi tahsisat bulun- madığı cihetle, Ankarada mümes- silimiz yoktur. Çinde milyonlarca Türk yaşıyor.Türkçeyi o okuyup yazıyorlar ve arapçe harflerini kullanıyorlar. Gazi Hz. rine büyük bir mu- habbet ve takdir besleyen Çindeki Türk geneliği, şimdi lâtin harfle- rini öğrenmeğe başlamıştır. Esasen Çin ve Türk milletleri kardeştir. Kanlarımızda mevcut iştirak, büyük Gazinin eserlerini ve Türk inkılâbını takdire bizi sevkediyor. Türkler necip ve asil bir mil- lettir. Buradan en samimi intiba- atla ayrılacağım. Rus- Japon harbi muhtemel ! M. Molotof, kızıl ordunun vazifesini yapmaktan çekinmiyeceğini söylüyor hattının garbinde, Çin asilerini mağlüp eylemişler- dir. Japon süvarileri Sovyet hududuna doğru kaç- makta olan asileri takiple meşguldür. Japon kumandanı, Rus toprağına iltica edecek olan Çinlilerin silâhlarını almasını, Sovyet hudut kumandanından talep edecektir. Harbinde bnlunan Cemiyeti Akvam tahkik ko- Marçurinin payıtahtı olan Mukdene İzmir muallimleri Ödemiş “taraflarında bir seyahat yaptılar Izmir, 15 (A.A.) — Izmir mu- allimleri mutat aylık tetebbü seya- hatlerinin bu aya ait kısınını Ödemişe yapmışlardır. Vali Kâzım paşa ve C. H. fırkası idare heyeti reisi Hacim beyle orta ve ilk mekteplerden 175 muallim bu seyahate iştirak etmişlerdir. Ödemiş'e azimetle, Tire'ye ve Izmir'e avdette Bayındır'a uğran- mıştır. Ödemiş'te bir gece kaldık- tan sonra Birgi'ye gidilmiş ve oradaki tarihi mebani ziyaret ve tetkik olunmuştur. Her 3 kazada ve Birgide halk tarafından muallimler çok samimi tezabüratla (o karşılanmışlar (o ve samimi nutuklar teati edilmiştir. Biri mesleki diğeri tarihi olmak üzere iki konferans verilmiştir. Mecidiye köyü belediyeye raptedildi Ankara 14 — Mecidiye köyü- nün İstanbul belediyesi hududu dahiline alınmasını heyeti vekile tasvip eyledi. izmirde bir zelzele Izmir, 14 (A.A.) — Bu sabah saat 5/40 ta bir zelzele olmuştur. Hasarat yoktur. Adanada faydalı yağmurlar Adana, 13 (A.A.) — Adana ve civarına fırtına ile karişik ve sürekli yağmurlar yağmıştır. Mez- ryat için çok faydalı olan yağ- murlardan iliği memnundurlar, İd | olduğundan 15 Mrayıs 932 Sarhoşluk bu! Iki kardeş ağabeylerini bıçakladılar Şehremininde Sinan paşa mahal- lesinde oturan Murat, Muzaffer ve Vehbi efendi ( isimlerinde üç kardeş evvelki gece kavga etmişlerdir. Kavganın (sebebi şudur. Bu üç kardeşten Muzaffer ve Vehbi efendiler eve geç vakit sarhoş olarak geldikleri için en büyükleri olan Murat efendi bir kaç defa kendilerine çıkışmış- tır. Evvelki gece iki kardeş gene sarhoş bir halde eve giderek ka- pıyı çalmışlar, fakat Murat efendi kapıyı açmamıştır. Iki kardeş kapıyı tekmelemeğe başlamışlar bunun üzerine Murat efendi aşa- ğıya inerek kapıyı açmıştır. Kapı açılınca iki kardeş birdenbire Murat efendinin üzerine atılarak bıçakla muhtelif yerlarinden yarala- mışlardır. Murat efendi hastaneye götürülmüş, Vehbi ve Muzaffer yakalanmışlardır. Komşu kavgası Unkapanında oturan Nazmiye hanımla komşusu Hatice hanım dün kavga etmişler, Hatice hanım Nazmiye hanımı başından ve muh- telif yerlerinden yaralamıştır. Bıçakla cerh Şehrimizde Ismail ve Vehbi isimlerinde iki seyyar satıcı dün şakalaşırlarken © aralarında kavga çıkmış, Vehbi bıçakla İsmaili muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Sabıkalı bir hırsız yakalandı Eminönü polis merkezi Supbi isminde bir hırsız yakalamıştır. Geçenlerde Yeni cami ve Sultan hamamı civarında üç dükkân, Kocamustafapaşada da; bir dük- kân soyulmuştu. Yapılan tahki- katta bu) dükkânları Suphinin soyduğu anlaşılmıştır. Suphinin diğer bir ismi de Lutfidir. Bu adam dükkânların tavanlarını delerek içeriye girip soymuştur. Suphi; tahkikat evra- kile adliyeye teslim edilmiştir. İntihar vakaları Hakkı Tarık bey bir maddenin tefsirini istedi Ankara, 14 — Giresun mebusu Hakkı Tarık B. matbuat kanunu- nun 38 inci maddesinin adliye ve dahiliye encümenlerinden mürek- kep bir encümende tefsirini talep ari ve âtideki tefsir fıkrasının kabulünü teklif eylemiştir. “Matbuat kanununun 38 inci maddesi: Memnuiyetimiz Türkiye hududu dahilindeki vak'alara dair resen yapılan rneşriyata matuf bulunduğu, gerek vak'nın oldu- ğu ve gerek matbuanın idare gu edildiği veya çıktığı yerin en büyük zabıta memurundan alr- nacak mezuniyetle de bu mem- nuiyetin kalkacağını gösterir. Türkiye haricindeki vak'alara veye dahilde naklen yapılan neş- riyata teşmili tadiline bağlıdır. Madde sari olduğundan tefsire mahal görülmemiştir. Hint igtişaşı 3 kişi i öldü 39 kişi yaralandı Bombay, 15 (A.A.) — Dünkü arbedeler esnasında 3 kişi ölmüş ve 39 kişi yaralanmıştır. Mahalleler- den birinde ciddi bir müsademe zabıta, (galeyana gelmiş olan halk üzerine ateş açmağa mecbur kalmıştır. Bunu müteakip umumi bir panik vuku- bulmuştur. Yaralıların kısmı azamı Hindulerden mürekkeptir. Şimdi sükünet avdet eylemiştir.