15 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sahife 3. Kitap ve kebap Gazetede bir anket yapıyorum. | Bu arada bir çok kimselerin muh- telif şeylere ait fikirlerini topla- dım, bazılarına da suallerimi yazıp bıraktım.. Başıma öyle bir şey geldi ki sormayın... Bir zata birak- tığım sualler arasında biri de şöyle idi: — Hangi kitapları seversiniz ? Bir müddet sonra cevap geldi: “ Hemen hemen bütün kebap- ları... e Ciğer kebabı, yoğortlu Halep kebabı, orman kebabı, avcı kebabı, döner kebabı, talaş kebabı, tas kebabı... Düşüdüm düşündüm kebapla kitap (o arasındaki (münasebeti zihnimde araştırdım. o Fakat bir o türlü (o bulamadım. Sonra aklıma geldi. Anketime cevap veren zat sualleri arap harflerile not etmişti.. Her halde kitabı sonra kebap okumuştur. Bir daha mı, bir daha mı arap harfleri! Bozuk Şehirdeki büyük umumi saat- lerden birinin üstüne bir kâğıt yapıştırmışlar .. Üstünde de şu kelime yazılı: “ Bozuktur! ,, Dikkat ettim saat mükemmel surette doğru.. Tıkır tıkır işliyor. Beş dakika durup baktım.. İşle- mekte berdevam... — Allah Allah, bunun neresi bozuk!.. diye kafa patlatmadım. Çünkü derhal kavradım. Biçare saat işlememeğe, yahut yanlış işlemeğe o kadar alışmış ki doğru işlemek onun için bir bozuk- luk... Dakikası dakikasına gitmek hastalık. Artık yeter Darülfünunun edebiyat ve hukuk fakültelerinin bulunduğu binanın dıvarında yani Beyazıt havuzunun tam karşısında küçük bir camekân asılıdır. Bu camakânın içinde havanın nasıl olacağına dair bir rapor vardır. Ceçen gün şu havaya bir bakayım dedim: AAA.. Rapor arap harflerile.. Yazı solmuş.. Işte bir kaç satır: “Bu gün kara yel fırtınası ese- cek, kar yağacaktır..,, Tarihe baktım: 13411. Allah Allah ne acele yahu.. Bu ne Bürat!... Hikmet Feridun Karışık kahve satanlara : ceza verilecek Son zamanlarda kuru kahveci- lerin ekserisinin kahvelerine nuhut ve arpa karıştırmak suretile hileye tevessül ettikleri görülmüştür. Bu husustaki şikâyetler çoğalmıştır. Belediye kuru kahvecileri sıkı surette teftiş ettirmeğe karar vermiştir. Karışık kahve sattıkları kimya- hane tahlili raporile anlaşılacak kahvecilere şiddetli ceza verile- cektir, A.B, — Şair Iffet'i mi soruyor- sun?.. Hayat Pahalılığı Buna karşı her halde bir çare bulmak lâzım Hayatı ucuzlatmak için ne yap- malı? Belediye iktisat müdüriyeti buna çare olarak, belediyenin bir istihlâk kooperatifi yapmasını tek- lif etmiş, bu teklif şehir mecli- sinde muhtelif noktai nazarlardan tenkit edilmişti. Âzadan bir kısmı, esas itibarile kooperatif fikrini kabul etmiş, fakat bu teşkilâtın halk tarafından yapılmasını ileri srümüştür. Netice itibarile (o belediyenin kooperatif işlerile (© uğraşmamasına (karar verilmiştir. Fakat bu münakaşayla hayat pahalılığı (omeselesi (o halledilmiş değildir. Ortada pahalılık ve ihtikâr olduğu muhakkaktır. Bu cihet belediyenin Iktisat encümeni maz- batasında da kaydedilmektedir. Pahalılığı daha vazih bir şekilde izah etmeğe, bir kaç misal kâfi- dir. Balık pazarında bir okka Kars yağı toptan 70 kuruşa satıl- maktadır. Halbuki, bu yağ bak- kallarda 100-120 kuruşa satılıyor. Toptan yoğurt 15-17 kuruşa satılmaktadır. £ Bakkallarda ise yoğurt 30 kuruştur. Trabzon fa- sulyası toptan olarak, piyasada 6 kuruşadır. Halbuki bakkalarda 15 kuruştan aşağı fasulya bulmak kabil değildir. Piyasada Adapazarının en iyi patatesi 6-7 kuruştur, bir mahalle bakkalında en aşağı'patates 10-12 kuruştur. Ticare usullerine göre toptan fiatlerle, perakende fiatler arasında pek tabii olarak bir fark kabul edilebilir. Fakat yarı yarıya, hattâ bazı yiyecek eşyasında yarıdan fazla farkı, tabii olarak kabule imkân yoktur. Bu fiat farkları tetkik edilirse, ortada yiyecek eşyası üzerinde ibtikâr olduğu kolayca anlaşılır. Kooperatif muvafık görülmedi, fakat herhalde ihtikârın önüne geçmek için bir tedbir alınmalıdır. Bir evde kaçak eşya bulundu Hakkı efendi isminde birisi Fatih polis merkezine müracaatle Şeküre hanım isminde bir kadı- nın evinde kaçak rakı bulundu- ğunu haber vermiştir. Zabıta derhal kadının evini araştırmıştır. Bu araştırmada evde rakı bulun- mamışsa da bir çok kaçak tütün- ler, 104 defter kaçak sigara kâğıtları ve damgasız iskambil kâğıtları (o bulunmuştur. Şeküre hanım (yakalanarak (tahkikata başlanmıştır. >. Çok yüksek... Beyaz peynir Toptan ucuz, fakat bakkallarda pahalı Piyasada Opeynir Ufiatlerinin ucuzluğundan bahsetmiştik, Ticaret borsasının çıkardığı piyasa cet- vellerine göre, bir teneke peynir 500 - 600 kuruş arasında satıl- maktadır. Hesap edilirse bir teneke içindeki bir okka peynirin fiati 40 - 50 kuruşa mal olmak- tadır. Yarım yağlı veya yağsız pey- nirlerin toptan fiati 20 - 30 kuruş arasındadır. Peynir fiatlerindeki bu ucuzluk, bakkalları alakadar etmemiştir. Bakkallar (o eskisi (ogibi (o pahalı peynir satmakta, halk bu ucuz- luktan isfade edememektedir. Meselâ Lâlelide bir mahalle bak- kalında yarım yağsız peynirin okkası * 80 kuruştur. Bu peynir toptan olarak 20-30 kuruşa satın alınmıştır. Şu hesaba göre, bir bakkalın bir peynir üzerinden 50 kuruştan fazla kâr yaptığı anla- şılıyor. Belediye iktisat müdiriyeti, gıda fiatlerindeki bu gayrı tabii yük- sekliğe karşı projeler hazırlıya- caktır. Bu projeler tahakkuk edin- ciye kadar, şimdilik idari tedbir- lerle gıda maddelerinde ihtikâra mani olamaz mıyız? Tehdit Zorla para almak istiyenler tutuldular izzet ve Kadri isimlerinde iki kişi Galatada Osmanlı bankasının tütün deposunda ustabaşı Mıgırdıç ve kapıcı Hacı Ömer efendilere giderek zorla para istemişler ve: — Eğer her ay bize muayyen miktarda para vermezseniz sizi öldüreceğiz. Diye silâhla tehdit etmişlerdir. Bu tehdit ve tazyikler bir kaç defa tekerrür etmiş, adamcağızlar nihayet polise müracaat etmişlerdir. Zabıta bu iki zorbayı yakalamıştır. izzet ve Kadri adliyeye verile- cektir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 1450 800 » 6 AYLIK 750 » 3AYLIK 400 » 1AYLIK 150 » map” Abone ücretleri odoğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Muharrem 9 — Ruzuhızır: 10 S, İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 7,20 925 4,51 848 12 o 1,56 Va. 240 4,43 1210 167 1919 21,8 a Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Amca Beye göre... w Çok âteşin... Ayas paşa Belediye bir çok mühim vesikalar buldu Evkaf ile belediye arasında Ayas paşa mezarlığından dolayı çıkan dava günden güne ehem- miyetini artırıyor. Belediye, Ayas paşa mezarlığının evkafın ve mütevellilerinin (iddiaları (o gibi “evkafı zürriye,, den olmadığını, binaenaleyeh Ayas paşaya ait bulunmadığını iddia ediyor, bura- rasının “ Bayezıdi veli , Oo vak- fından olduğunu ispat eden tarihi vesikaları müderris Ahmet Refik bey tedarik etmiştir. Bele- diye, Ahmet Refik beyin gerek Surp Agop mezarlığı davasındaki mesaisinden, gerek Ayaspaşa mezarlığı ibtilâfındaki çalışmasın- dan son derece memnun olmuş- tur. Bu maksatla kendisine ikra- miye verilmesi için şehir meclisine teklifte bulunacaktır. Diğer taraftan Ayaspaşa me- zarlığı davasında belediye noktai nazarının daha büyük bir vukufla müdafaasının temini için sabık evkaf (o hukuk (o müşavirlerinden avukat Süniettin bey belediye tarafından vekil edilmiştir. Süni- ettin, bey evkaf işlerini en iyi bilen hukuk şinaslarımızdan olduğu icin belediye ile evkaf arasındaki da- valar bundan sonra Sünliettin bey tarafından takip edilecektir. Üç sarhoş Aralarında kavga çıktı biri ağır surette yaralandı Geçen akşam Topkapı dışarı- sında kanlı bir vaka olmuştur. Hacı Osman, Raşit ve Husrev isimlerinde üç kişi Topkapı dışar- sında jandarma mıntakasında rakı içip eğlenirken aralarında geçen eski bir mesele tazelenmiş ve sarhoşlukla kavga etmeye başla- mışlardır. Üç sarhoş silâhlarını çekerek birbirine (o girmişlerdir. (Kavga neticesinde (bunlardan Husrev ağır surette yaralanmıştır. Hâdise- ye jandarma vazıyet etmiş, ağır yaralı olan Husrev hastaneye kaldırılmıştır. Osman Reşit yaka- lanarak tahkikata başlanmıştır. Bir üfürükçü 3ay hapse mahküm oldu Ötede beride üfürükçülük ya- parak halkı dolandırmakla maz- nun Abdurrahman isminde birisi yakalanıp adliyeye teslim edilmişti. Abdurrahmanın o muhakemesi birinci ceza mahkemesinde yapıl- mıştır. Muhakeme neticesinde cürmü sabit olduğundan Abdur- rahman üç ay hapse mahküm olmuştur. .. Çok çalışkan şairdir... MEMLEKET HABERLERİ ————— Fethiyede ticari faaliyet Fethiye 11 (Hususi) — Bayram tatilinden istifade ederek elmalıya kadar bir seyahat yapmıştım. Bu arada Antalyaya da uğradım. Antalya yalçın kayaları, nehir” gibi etrafından akan şelâleri, fabrikalarıyle uzaktan çok güzel görünür. Şehre çıkınca her taraf yeşillik içinde mis gibi kokuyor. Şehirde şayanı dikkat bir mimari faaliyet var. Güzel antalya ile bütün kazaları arasında, Burdur, Isparta, Karahisara kadar oto- mobiller muntazaman işleyor. Bu sayede ticari münasebat artmak- tadır. Antalyada gördüğüm faa, liyet beni çok memnun etti. Bir nikâh resmi Fethiyenin temiz nikâh merasim salonunda birkaç gün evvel bir nikâh merasimi yapıldı, fransız maden şirketi makinisti Fettah. efendiile tüccardan hacı Ibrahim efendinin kerimesi Mürüvvet hanı- mın akitleri icra edildi. Merasim- de şirket direktörü, ecnebiler, fabrika arkadaşları, tüccar ve esnaf bir çok zevat vardı. Nikâh resmini müteakip Fettah efendinin arkadaşlarından tücçar Tahir efendi kısa bir nutuk söy- liyerek kurulan yuva için devamlı saadetler temenni etti, Ticari muamelât Fethiyeden son zamanlarda Yunan adalarına epice koyun ibraç edilmiştir. Bundan başka denizli havalisine de çok miktar da bal gönderilmiştir. £ Yalnız elde mevcut bir (milyon kilo” tütün herkesi (omeşgul ediyor. Bunların satılması için bir çare aranıyor. “ Iki katil vakası Fethiyenin Ibecik deresi kariye- İ sinde geçen gün bir cinayet oldu. 3 Köy ahalisinden Ali Rıza “gene 1 aynı köyden Durmuş oğlu Meb- medi katletti. Gene Fethiyenin Kızılca köyünden Hasan, Ali oğlu Mustafayı öldürdü. Iki katil de faal jandarmamız tarafından yaka- lanmıştır. işi” Noter dairelerini teftiş Istanbuldaki noter dairelerinin teftişime memur bulunan müddi- umumi muavini Sabri bey ilk baş- ladığı ikinci noter dairesinin tef- tişini ikmal etmiş ve diğer noter- lerin teftişine başlamıştır. Müfettişin teftişe ait tanzim ettiği raporlar müddeiumumilik vasıtasile adliye vekâletine gön- derilecektir. Hudut haricine çıkarıldı Bundan bir müddet evvel Bulgar tebeasından Nikola isminde birisi sahte aspirin imal etmek cürmünden bapse mahküm edil mişti. Nikola bu mahkümiyet müddetini ikmal ederek hâpisha- neden çıkmış ve mevcut nizam mucebince derhal hudut haricine sü çıkarılmıştır. - ml man e eril .. Fakat benzer! — Neden Amca bey? A.B. — Vezni bozuk dal.. balkalığ mahalle VE sos lr