24 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Mayıs 1293 Sahife 3 AKSAMDAN AKŞAMA Suailere cevaplar Son Rusya seyahatimiz müna- ebetile oraya dair karilerimin soracakları suallere cevap vere- ceğimi o yazmıştım. Bir kısım karilerime cevap verdim. Bugün İde (o mütebakisine (mukabelede bulunuyorum. Nişantaşında Asaf Talât bey soruyor: “Yoldaş ne demektir? Türkçe ile bir alâkası var mıdır? Bilâ istisna her Rus'a yoldaş demek kabil midir?,, Farmasonlar, kendi ara- larında, biri birlerine “ birader ,, derler. Dervişler “erenler,,, “baba,, “dede,, ve saire diye yekdiğerle- rine hitap ederler. Öteden beri, sosyalistler de, kendi arkadaşla- rına “arkadaş, diye hitap et- İ mektedirler.” Kommünistler, keza, sosyalist oldukları için, ayni adeti İ almışlardır. Fransız kommünistleri, arkadaşlarına “ Camarade, der; Alman kommünistleri “ Genosse,,, der; Rus'lar “7Tavariş, der. Bu kelimeler, hep “arkadaş, di demektir. “Yoldaş,, demek değil- 'idir. Zira, yoldaşın fransızcası “Compagnon,, dır. ( ,) Azerbaycanlılai kendi lehçele- rinde“arkadaş,, sözünü kullanmaz; , İonun yerine “yoldaş,, derler. Bize 1 “yoldaş,, sözü o tarikten girmiş , İ olacak. oAnkarada bolşeviklerle İ temasımızın bidayetinde sefir olan > İ “Ibrahim Abilof,, bu tabiri kendi > İlehçesinden getirmiştir. Hakikatte “yoldaş,, yerine “arkadaş,, tabiri i daha muvafık olsa gerektir. © Yukarıki izahımdan her Rus'a £“yoldaş,, demenin doğru olmıyaca- | gı anlaşılıyor sanırım. Zira, her Rus | sosyalist değildir. Şimdi, Rusyada, yalnız kommünist olanlar, kendi aralarında Zavariş | — arkadaş ) | tabirini kullanıyorlar. Diğerlerine, j İ erkekseler Grajdanin, kadınsalar | Grajdanko diyorlar. Bu, “ vatan- İldaş,, demektir. Yani, büyük iriniz inkılâbının Cifoyen keli- İl mesi... Eskiden kullanılan ve mös- | yö'ye tekabül eden rusça Gospo- idin kelimesi, yalnız siyasi nutuk- ilarda ipka edilmiştir. Bunun haricinde istihfaf maka- | mında istimal ediliyor. Rusya'da | “vatandaş,, hitabı, ecnebilere de, hatta makamatı resmiyede, mah- f kemelerde kullanılmaktadır. Bir “ ecnebi komüniste ise, bir Rus #komünisti“ Arkadaş, diye bitap eder. Ortaköyde, okumbaracı başı sokağında 8/6 numarada , Ishak Habip bey yazıyor: | “... Rus'ların bugün bütün medeni oeğlencelerden mahrum i edildiğini söylüyorlar... Sonra, | Rusya'dan çıkmak ve seyahat il etmek bir vatandaşa izin verilme- İİ diği ve bütün ömrünü Rus'yada İi geçirmeğe mecbur edildiği doğ- İiru mudur?,, | Cevap: Medeni eğlence dedi- giniz nedir? Şayet bar ve kabare (Devamı dördüncü sahifede ) (Vâ - Na) Su ihtiyacı Şehre akan sular nasıl birleştirilecek Istanbul halkının başlıca su ihtiyacını temin eden Halkalı ve Kırkçeşme sularının mecrası uzun zamandan beri ciddi bir tamir yüzü görmemiştir. Bu sebeple künkler yosun tutmuş, su içile- miyecek hale gelmiştir. Suyun mecrasını ıslah etmek çok masrafa mütevakkıf olduğun- dan belediye şimdiye kadar buna teşebbüs edememişti. Fakat önü- müzdeki seneden itibaren Terkos su tesisatına yeni bir şekil veri- lecektir. Bu arada Terkos suyu ile Halkalı ve Kırkçeşme sularını birleştirmek düşünülüyor. Bunun için belediye iki suyun mecrasını ıslah meselesini tetkik etmeğe başlamıştır. Şimdiki halde Kırkçeşme ve Halkalı (sularının o mecralarının degiştirilmesi ve bunların terkosla birleştirilmesi meselesi düşünülü- yor. Bunun için evvelce bir fransız mühendisinin yaptığı (projeden istifade edilecektir. Yerli çorap Toptan 15 kuruşa çorap satılıyor Şehrimizde çorap fabrikalarının adedi gittikçe artmaktadır. Son günlerde, iki kişi çorap fabrikası açmak için senayi müdüriyetine müracaat etmiştir. Bundan bir hafta evel de Aksa- rayda bir çorap fabrikası açılmış- tır. Piyasada yerli çorap fiatleri pek ucuzdur. Fabrikalar esnafa 15 kuruşa çorap vermektedirler, bu çoraplar, tahafiye mağazala- rında 25-30 kuruşa satılmaktadır. Köprüleri tahrip edenler Son zamanlarda şehir içindeki dere ve deniz ağızlarında bir çok yeni köprüler inşa ettirilmiştir. Bu köprülerden bir kısmının son günlerde parmaklıklarının kırık dığı, çoluk çocuk tarafından tah- rip edildiği görülmektedir. Belediye bu yüzden her sene bu köprüleri tamir ettirmek için masraflar aypıyor. Bunun önünü almak üzere birer murakip kulla- nılacak ve tahribat yapanlar derhal polise haber verilerek tecziye edilecektir. Kaldırımsız sokaklar Beyoğlundaki (o Sururi yokuşu uzun zamandan beri bozuk ve kaldırımsız bir halde idi. Son zamanlarda burada parke kaldı- rım yapılmıştır. Yakında burada iki sokağın daha parke olarak işasına başla- nacaktır. > ŞEHİR HABERLER Asfalt yol Bağdat caddesi gün geçtikçe harap oluyor Bundan iki sene evvel, Kadıköy semtindeki Bağdat (o caddesine, Selâmi çeşmesinden itibaren asfalt kaplanmıştı. Mukavele mucibince, mütaahidin bu yolu, sekiz sene müddetle tamir etmesi lâzım ge- liyordu. Lâkin taahüt edilen meb- lağ kendisine muntazaman veril mediği için, müteahit yolu tamir etmiyor. Asfalt yolda, gün geç- tikçe, ötesinden berisinden çatlıyor, bozuluyor, üzerindeki (çukurlar çoğaldıkça çoğalıyor. Bu hal böyle devam ederse, ihmal yüzünden yol, kısa bir zaman zarfında diğer sokakları- mıza dönecektir. Halbuki, yolun asfatlanması (üzerine etrafında nasıl takdire şayan bir umran eseri görünmüştü. Evvela, yol sayesinde eskiden mevcut olmıyan bir otobüsçülük başlamıştı. Istan- bulun şüphesiz ki en güzel sayfiye semti olan bu bavalide güzel güzel şık binalar belirmişti. Asfalt yol bozulduktan sonra, bittabi,umran faaliyeti tavsamakla da kalmıyacak, oraları imar eden- le de, pişman olacaklardır. Buna meydan verilmemesini ve koskoca anadolu yakasının yegâne asfalt yolunu da tamirsiz bırak- mamalarını alâkadarandan rica ederiz. Hırsızlara karşı Beşiktaş kaymakamlığı tedbir aldı Nişantaşında Teşvikiye ve Mu- radiye mahallelerinde bazı hırsız- lık vakaları olduğunu geçenlerde yazmıştık. Son günlerde bu civarda yeni yeni binalar, apartımanlar yapıldığı için nüfus miktarı gün- den güne çogalıyor. Bu itibarla mahalle inzibatının temini için daha ziyade itina lâzım geliyor. Bu zaruret ve gazetemizdeki neşriyat (o Beşiktaş (o kaymakamı Şevket beyin nazarı dikkatini celbetmiştir. OÖtedenberi zabıta işlerimize yakından vakıf olan Şevket beyin, verdiği emirler üzerine bu civarda zabıta daha esaslı surette faaliyete geçmiş ve hadise vukuuna meydan veril- memek üzere icap eden tedbirler ittihaz edilmiştir. Çöpler kaldırıldı Hürriyeti ebediye tepesi ile darülâceze arasındaki geniş bir sahaya Şişlinin çöplerinin dökül- düğünü ve burasının bir mikrop yuvası haline geldiğini yazmıştık. Bu neşriyatımız nazarı dikkati celbetmiştir. Beyoğlu ( belediye dairesi, burasını temizletmiş ve çöp atılmamasını çöpçülere şid- detle tenbih < etmiştir. Bundan sonra Şişli ve civarında toplanan çöpler doğrudan doğruya denize dökülecektir. Domuz ahırları Şehrin içinden maslak yoluna kaldırıldı Bomonti ile Hürriyyeti ebediye tepesi civarındaki domuz) ahırla- rından öteden beri şikâyet edil- mekte idi. Bu civar halkı, bu ahırların neşrettikleri| taaffünden çok müteessir oluyorlardı. Beyoğlu kaymakamı Sedat bey bu vaziyeti yakından tetkik etmiş ve ahır sahiplerini şehir haricine çıkmağ amecbur etmiştir Sedat beyin emri üzerine ahırlar kapatılmış burası temizlettirilmiş ve bu mahallenin sıhhatını tehdit eden bu mikrop yuvasına nihayet verilmiştir. Bomontideki 'domuz ahırları Şişli - Maslak yolundaki alman çiftliği ile Büyükdere sırtlarına nakledilmiştir. Bundan başka, geçenlerde bir katil hadisesine sahne - olan bu civardaki bir paçavra barakası da, cidden pis ve gayrı sıhhi olduğu görülerek kaldırılmıştır. 50 çocuk Edirnekapıdaki bakım evinde ihtiyaçları temin edilecek Iki sene evvel Edirnekapıda açılan bakım evinde şimdiye kadar bir çok fakir çocuklar tedavi edil- miş ve bunların ilaçları, sütleri temin olunmuştu. Belediye, bu seneden itibaren yalnız: ilâç ve sütlerini değil, her türlü gıdalarını temin etmek üzere elli fakir çocuğu müesseseye ala- çaktır. Bu çocuklar, bilhassa fakir ve işe gidip hayatını kazanmak, fakat bakıma muhtaç olan çocu- ğunu emin bir yere bırakamamak mevkiinde bulunan annelerin yav- ruları arasından intihap edile- ektir. Sabahleyin valdeleri tarafından müesseseye terk ve akşamları tekrar anneleri tarafından alına- cak olan bu çocukların bütün ibtiyaçları temin edilecektir. Bu maksatla bu elli çocuğa lüzumu olan eşya, oyuncak ve levazım satın alınmağa başlan- mıştır. Bunlar arasında çocukların güneş banyosu yapmaları için açılıp kapanan karyolalar ve sandalyeler de vardır. Bu levazım tamamlandıktan sonra elli çocuk, müesseseye alı- nacaktır. Diğer müracaat eden çocukların da eskisi gibi ayakta tedavileri temin edilecektir. Triyeste ticaret mümessilimiz Triyeste ticaret mümessilimiz Muhtar bey ihracat ofisi rapor- törlüğüne tayin edilmiştir. (sir çarem) İsim günleri Dikkat ediyorum. Bir çok garp âdetleri bizim memlekette çok işe yarayor. Bunlardan biri de “Isim günü,, meselesi... Son Za- manlarda etrafıma bakıyorum da kendimden başka isim gününü tesit etmeyen insan pek az gürüyorum. oArtık, büyük bir tarakki hamlesi mi diyeyim bilme- yorum. Herkes bu hususta adam akıllı garplılaştı. Isim günü olma- yan kalmadı. Malümya hediye meselesi,.. Hattâ birçokları bu sahada kırk bir kere maşallah Avrupalıları da geçtiler. Bir genç hanım tanırım. Iki isim günü vardır. Hele bir genç kız bilirim. Doğduğu yeri sorsanız doğru dürüst cevap veremez. Fakat buna mukakil mükemmel bir isim günü vardır. Çayile, pastasile, likörile bittabi davetlileri ve hedi- yelerile... Bu genç hanımın evvela böyle bir günü yoktu.. Herne hikmetse sonradan peyda oldu. 25 martta, her sene muntazaman isim gününü tesit ederdi. Fakat 25 mart küçük hanıma tekin gel- medi. Zaten mart ta uzun bir ay. Her halde isim gününün ay başında ol:rası, ay sonunda ol- masından çok daha mükemmel bir şey.. Küçük H. gününü martın birine aldı... Ve zannedersem de isim için bundan daha münasip bir gün bulmak kabil değildir... Çünkü şubat zaten kısa bir ay 28 - 29 gün... Şubat aylığından bir kaç kuruş kalsa, mart aylığı da elinize geçse martın birinci günü her halde tanıdığınız bir genç kızın isim gününe giderken mini mini bir hediyecik alırsınız zannederim... Bundan sonra isim günü tayin ve tesbit edeceklerin kulakları çınlasın.. Sakın ay başından şaş- masınlar.. Ay sonu hiç de tekin değildir.. Hele isim günü bayram- lara tesadüf ederse daha şeker şey olur.. Maamafi en kârlısı senede 2-3 isim günü olmasıdır... Ve bu bir insanın hakkıdır.. di herkes çifte isimli.. Bir isminizin bir gün, bir isminizin başka bir gün bay- ramını yaptınız mı olur biter.. Hikmet Feridun Kira ile gaz tesisatı Boyoğlu Havagazı Şirketi, gaz isti- malinin temin ettiği fevaidin herkese teşmili için gayet cüz'i bir kira ile kendi hesabına gaz tesisatı yapmaktadır. ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kı GAYLIK 750 » (1450 >” 3AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » — me” Abono ücretleri odoğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Muharrem 18 — Ruzuhızır 19 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 6,58 99 443 840 12 155 Va, 2,26 4,36 1241 16,9 19,27 2191 —————— Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 ,— Bu yaşa geldim Amca bey, İ kin.se beni aldatmadı! | : .. Karşımdaki lep demeden leblebiyi anlarım... Amca Beye göre Di .. Kuşun kanadından şüphe eder... .. Esen rüzgârdan hile sezerim! Bunun için beni kimse aldatamazl A.B. — Yavaş söyle mirim, duyan olursa, bu adam hiç alış | veriş etmemiş, diyecek