24 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

amd de emma li enli Bir ihtilâf Batan vapurlar ve kontenjan Vapur sahipleri gümrük vekâletine müracaat etti Bundan bir kaç ay evvel, Kara- denizde Karaburun mevkiinde bir yunan vapuru karaya oturmuştu. Vapurun sahipleri, vapurun demir- lerini parça) halinde satmak isti- yorlar. Fakat bu mesele etrafında vapur sahiplerile gümrük idaresi arasında bir ihtilâf çıkmıştır. Gümrük tarifesinde batan va- purların aksamı ayrı bir tarifeye tabidir. Halbuki, elde mevçut olan, kontenjan listesinde, batmış vapur parçaları diye bir madde yoktur. Bu itibarla vapur sahip- İeri, batan vapurun parçalarını, Istanbula getirip (o satamıyorlar. Vapur sahipleri bu mesele hak- kında, ogümrük ve inbisarlar vekâletine müracaat etmişlerdir. Beynelmilel gazeteciler kongresi ve M. Albert Londres'un feci ölümü Rouen 23 (A.A.) — Beynelmi- lel gazeteciler kongresi, bugün mesaisini ikmal etmiştir. Kongre ittihaz etmiş olduğu bir karar suretinde, gazetecilik hayatının tehlikelerini gösteren Albert Lon- dresu'n feci akibetinden dolayı teessürünü izhar etmiştir. Akhisarda kahve buhranı Akhisar 22 (Hususi) — Kahve buhranı elân devam ediyor. Bir çok tiryakiler kalveyi bıraktılar. Kahvehanelerde nohut ve arpa kahve yerine içiliyor. Idman bayramı Bursada yapılan şenlikte çok kalabalık bulundu Bursa 22 (Hususi) — Bu sene mekteplilerin jimnastik şenlikleri yeni yapılan ve Türkiyenin derli toplu, omüntazam sahalarından biri olan İstiklâl stadyomunda yapıldı. Saat on buçukta orta -derece- deki mekteplerin talebesi munta- zam bir geçit resmi yaptılar. Bundan sonra muhtelif mektep- lerin erkek talebesi, birinci lise beden terbiyesi (omuallimi Ali Rıza beyin kumandasında, idman- lara başladılar. Bunu kız telebenin harekâtı takip etti. Kızlara Naçiye H. kumanda ediyordu. Hareketler büyük bir intizamla yapıldı ve çok alkışlandı. Şenliklerde bulu- nan halk her seneden fazla idi. luran kim? Katil maktulun ceketini korkuluk diye başa dikmiş > Bartın 20 — Geçen cuma günü, Kutlu bey Dabağlar köyü civa- rındaki Ucungöl tarlasında, köy- lüler, tüfekle öldürülmüş bir ceset bulmuşlar ve hükümete haber vermişlerdir. Maktul, dört gün evvel kaybo- lan ayni köyden 26 yaşlarında, Ağır oğullarından Durmuş oğlu Veysidir. Cesedin bulunması da çok garip bir şekilde olmuştur: Katil, zavallıyı öldürdükten sonra ceketini çıkarmış ve baş ucuna diktiği sırığa korkuluk gibi ge- çirmiştir, Vaka haber alınınca, müddei umumilik işe vaziyet etmiş ve muavin Saim beyle hükümet tabibi hadise mahalline gitmiş- lerdir. Faili henüz meçhul olan bu esrarengiz cinayet hakkında tah- kikata şiddetle devam edilmek- tedir, GÜNÜN HABERLERİ Konya oyası Sulama idaresinin bütçesi son şeklini aldı Ankara 23 (Telefon) — Konya ovası sulama idaresinin 932 senesi bütçesi bütçe encümeninde son şeklini almış ve mebuslara tebliğ edilmiştir. Bütçe encümeni bu ida- renin umumi müdüriyetin ücretine 100 lira zam teklifini kabul etme- miştir. Idarenin yeni sene kadrosunda 50 lira ücretli bir kanal memur- luğu, 100 lira ücretli bir fen me- murluğu 25 lira ücretli 4 baraka bekçiliği noksandır. Merkezi idarenin ( haziranda Konyadan Cumraya nakli mukar- rerdir. Cumra sahasında memur- ların ikametine kâfi mesken bu- lunmadığı cihetle bütçenin bedeli icar faslına 1000 liralık tahsisat konmuştur. Sulama sahası dahilinde on ün nüfusu 68İl arazisinin dönüm miktarı da 259274 ve zer edilen saha ise 36518 dönümdür. Halbuki sulama sahası dahilin- de, tali kanalların noksanlığından dolayı sulamadan istifade edeme- yen köyün nüfusu 13049, zeredi- len sahası 106,788 dönüm ve arazisinin (miktarı da 270,861 dönümdür. Şu hale nazaren tali kanalların olmamasından dolayı mühim bir saha sulamadan istifade edemiyor. Bu kanalların inşası için, 932 senesi zarfında idarenin bir is- tikraz akdetmesi esası bütçe encü- menince kabul edilmiştir. Bu hususta bütçe lâyıhasına bir madde ilâve edilmiş, idareye kanuni mezuniyet verilmiştir. Korent kanalı Adalar denizini yunan denizine rapteden Korent kanalında sık sık toprak çökerek kanal kapanır, burasını açmak için haftalarca çalışmak lâzımgelir. Geçen hafta da kanalda tekrar 10 bin metro mikabı hacminde toprak kayarak yolu kapamıştır. Kanalı temizle- mek için bir kaç hafta lâzımdır. Resmimizde ancak bir vapur geçebilecek genişlikte olan bu kanal ve kayan toprağın tıkadığı yer görülüyor. Konya valis merasimi Konya 22 ( Hususi) — Sektei kalkten vefat eden vali İzzet beyin cenazesi bugün merasimle kaldırılmıştır. Cenazede balk, mektepliler, ojandarma, O polis, cenaz8 erkânı hükümet hazır bulunmuş- lardır. Izzet beyin vefatı burada umumi bir teessür uyandırmıştır. DEFA İİ, EE ZMN ya Sulh muahedeleri Macaristanda büyük nümayişler Sulh muahedelerinin tadili isteniyor Budapeşte, 23 (A.A.) — Mua- hedeleri yeniden tetkik birliği, bütün Macaristanda nümayişler tertip etmiş ve bu nümayişler mutlak bir sükün içinde icra edilmiştir. Budapeştede Kon Bethlen, hir nutuk irat ederek muahedelerin yeniden tetkiki hususunun mua- hedelerle ihdas edilmiş olan bü- tün devletlerin menafiine muvafık olacağını söylemiştir. Birlik, kabul etmiş olduğu bir karar suretinde, Macaristanda iktisadi buhranın başlıca sebebi- nin muahedeler olduğunu beyan eylemektedir. Bu karar sureti, Macaristan âyan ve mebusan meclislerine, M. Mussoliniye, Lort Rothermere ve Amerika âyanı âzasından M. Boraha' gönderilmiştir. Avusturya moratoryom ilân edecek Viyana, 25 — Avuşturya büyük mali müşkülât içindedir. Devlet- lerin yardım için bir şey düşün- memeleri burada hayret uyandır- mıştır. Eğer acele bir muavenet edilmezse (o haziran iptidasında moratoryom ilân edilmesi muhte- meldir. Bütün gazeteler şiddetli makaleler neşrediyorlar. Tamirat meselesi İngilterenin takip edeceği siyaset Londra 22 (Husus)— İngiliz nazırlarından biri (o İngilterenin yeni konferanslarda takip edece- ği politika hakkında şu beyanatta bulunmuştur: İngiltere tamirat konferansında da terki teslihat konferansındaki hattı hareketini takip edecektir. Tamirat ve harp borçları mese- lesini birden halletmek (kabil olamazsa Yung plânı yerine diğer bir itilâf teminine çalışıla- caktır.,, Cenevre konsolosluğu Ankara 23 (Telefon)—Sabık Paris elçiliğimiz müsteşarı Celâl Hazım beyin Cenevre konsolosluğuna tayini mukarrerdir. Fransız kabinesi Sosyalistler harbiye büt- çesinde tenzilât istiyorlar Chalon-Sur-Saone, 23 (A.A.)— Sosyalistlerin bir içtimaımda bir nutuk söyliyen sosyalist fırkası kâtibi umumisi ve geçenlerde yapılan reisicumhur intihabatında fırkanın namzedi M. Paul Faure, şöyle demiştir: Milli müdafaa bütçesinde mü- him tenzilât icra etmiyecek olan hiç bit hükümete reylerimizi ver- miyeceğiz. Beşeriyetin hakiki sul- he kavuşmasını ancak umumi tahdidi teslihat temin edebilece- ğinden milli müdafaa bütçesinde bu suretle yapılacak tenzilât, Fransaya Cenevrede büyük bir nufuz bahşedecektir. Paris 22 ( Hususi ) — Âyan meclisindeki sol cenah fırkası reisi M. Martin neşrettiği bir makalede yeni kabinenin dahilde mali meselelerde çok basiretkârane hariçte ise dünya buhranını izale için elbirliğile çalışmak üzere cüretkârane ohareket edeçeğini söylemiştir. e AKŞAM"'ır tefrikası: No: 120 Sahife 5 << 24 Mayıs 1932 LINDAN HATIRALARI MEZE YANE ELİ EL A DI Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Muharriri : * Jaur&s haklı, biz de neden böyle bir miting tertip edemiyoruz bilmem ki... O günden beri, hâlâ hasta gibiyim. ,, Dosdoğru bir adaml Fransız gazeteleri bu içtimadan bahs- ederlerken lehimiz- de söylenen bütün nutukları, (sözleri tahrif o etmişlerdi. Tabii bu komitelerin eseri idi. Hattâ tabrif ile iktifa etmiyerek (o kendi mutalaâlarını oda ilâve ediyorlar ve hemen umumiyetle «© © 4 şöyle yazıyorlardı : “Bu Türkleri Asyaya atmaktan başka çıkar yol yoktur, onların Avrupada bulun« maları medeniyet için bir ayıptır |,, Yalnız bir muhar- rir, dos doğru bir adam, (Matin) gazetesi muharirle- rinden M. Harduin: “ Ermenilerin ve Makedonyalıların ne sebeple şikâyet ettiklerini ve vaziyetlerinin (o eskisine mazaran fenalaştığını neden, niçin iddia ettiklerini doğrusu bilmiyorum. Beni cidden müteselli eden nokta onları müdafaa edenlerden yüzde doksanmın tıpkı benim gibi bir 0 ön 9 başlığı şeyden haberdar olmadıklarını bilişimdir. ,, Fakat doğru söyleyen obu bir kişiye karşı ittihadu terakki cemiyetinin ve diğer jön türklerin bütün mesaisine rağmen matbuat hemen hemen komitelerin elinde idi. Macar meclisi mebusanında bir müzakere Aradan çok geçmedi, inanılmaz bir haber daha alındı. Bu haber Pariste (Meşveret) idarehanesine geldiği zaman orada bulunanlar kahkahalarla güldüler, inanmadı- lar: - Daha neler, dediler, Macar meclisi mebusanı çocuk oyuncağı mıdır?,, Fakat bu inanılmaz haber doğru idi. Komiteci oermeniler Peştede yeni bir kongre aktediyorlardi. Tabii maksat ve gaye aynı idi. Onlar jön türklerle müzakerattan istedikleri neticeyi çıkaramıyacak- larını çoktan bilmişlerdi. Binaen- aleyh sık sık Avrupa efkârını ermeni meselesi ile uğraştırmak propaganda ile emellerine vasıl olmak yolunda idiler. En mühim Avrupa merkezle- rinde belli başlı ricali, şahsiyetleri kendi saflarına çekmişlerdi, âdeta bütün Avrupa matbuatı onların avukatı idi. İşte bu son Peşte kongresine bakınız. Peştede, Macaristan (meclisi mebusan binasında Macar ricali siyasiyesinden kont Zichy'nin riya- setinde muhtelif .memleketlerden gelen bir çok Ermeni komiteleri murahhaslarının iştirakile toplanan bu kongreye başta Macar meclisi mebusan reisi kont Apponyi olmak üzere bir haylı mühim mevki sahibi insanlar da gelmiş- lerdi. Bu kont müzakeratın en hararetli bir zamanında kürsiye çıkmış: «— Macaristan, beynelmilel Sa- ci” e a iyim EN Sp e e maa e İN üye e zy ğe İM Bİ Avrupada neşredilen Hürriyet gazetesinin 29 haziran 1868 de Londrada (Robert) caddesinde Imprimerie Centrale de la Jeune Turguie de - haftalık olmak Üzere - tabedilmeğe başlanmıştı. Osmanlılar cemiyenin naşiri efkârı idi. Ilk dört nüshasını Reşat bey idare etmişti, beşinci nüshadan itibaren Namık Kemal beyin tahtı Idaresine geçmiştir. Yeni hada derhal teşebbüsatta bulun- malı, müdahale etmeli, bu mazlum milleti himaye eylemelidir. diye bağırmıştı. Ahmet Rıza beyin müdahelesi Pariste Bonapart sokağındaki ittihat ve terakki merkezinde evvelâ inanılmayan bu haberin tahakkuku üzerine yine faaliyet başladı. Ahmet Rıza bey evvelâ Macaristan başvekiline ve daha bazı mühim şabsiyetlere alelâcele telgraf ve mektuplar yazarak meclisi mebusan içinde aktolunan bu kongreye nazarı dikkati cel- beyledi. Ahmet Rıza bey arkadaşlarına anlatıyordu. — Bir gün bu kont Apponyiye bir varpurda tesadüf ettim, tanı- dığım bir Macar mebus bizi biri- birimize tanıştırdı. Söz arasında kendisine Osmanlı imparatorlu- ğuna karşı takip edilen yanlış siyasetin vahim neticeler verebi- lecek bir şekil aldığını anlatarak (umumi ıslahat ) tan başka çarei halâs olmadığını söyledim. Bana— “Osmanlı imparatorlu- gunun bugünkü şekli idaresini tanımak ve ona hürmet etmek vazifemdir. Çünkü ecaebiyim, ve bu sebeple bugünkü idareye aleyhtar olan Jönlürklere mua- venet etmek hattâ taraftar gö- rünmek bizim için mümkün değil- dir!,, Demişti. Ahmet Rıza bey kont Appoyiye yazdığı bir mektupta bu sözlerini hatırlattıktan sonra şöyle diyordu. “ Fikirleriniz o zamandan beri hayli değişmiş görünüyor. Jön türkler bunu memnuniyetle telâkki ederler. Yalnız şunu hatırlatmak isterim ki manevi bir müzahare- tinize değil meclisi mebusanınıza girecek kadar himayenize mazhar olan bu ermeni kongresi âzaları, bizim parti gibi yalnız Sultan Abdülhamit idaresine, istibdada muarız insanlardan ibaret olma- yıp, fakat Osmanlı imparatorluğa umuru ( dahiliyesine ( ecnebileri musallat etmek istiyen bir takım ihtilâlci, anarşist Rusya ermenile- rinden mürekkeptir ki maksat- ları o Osmanlı o imparatorluğunu taksime uğratıp yıkmaktır. ,, (Arkası var