26 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e dl Sahife 2 Türk - Italya (Baş tarafı birinci sahifede ) Gazetecilere ziyafet Roma, 25 (A.A.) — Italyan hükümeti matbuat müdürü mebus © M. Golverelli, Ismet paşa hazret- lerinin refakatlerinde © bulunan Türk gazetecilerinin şerefine bugün >bir öğle ziyafeti verilmiştir. Müsteşarlardan M. Alfieri ile M. Serpieri ve mebusan meclisi © ikinci reisi M. Bodrero ile diğer zevat ve İtalyan gazetecileri bu ziyafette hazir bulunmuşlardır. Italyan gazetelerinin mütalâaları Roma, 25 (A.A.) — Stefani © ajansı bildiriyor: Bütün gazeteler Türk vekillerini, hoşamedi temenni “ederek, hararetle selâmlamakta ve İsmet Pş. Hz.le Tevfik Rüştü beyefendinin fotoğraflarını derç © ve tercümei hallerini neşretmek- tedirler. © Gazeteler bundan başka iki memleket arasında mevcut dostluk münasebetlerini kayıt, genç Tür- kiye Cumhuriyeti tarafından sar- folunan fevkalâde gayretleri tak- ve bu iki memleketin iştiraki mesaisi imkânlarına işaret eyle- nektedirler. Doğrusu imrendik.. © (Baş tarafı birinci sahifede) Müteakiben pazar (mahalline ildi. Burada da Behçet Salih ey halka bitap ile bir nutuk it etti. Semt pazarlarının fay- nı anlattı... Hacim Muhiddin z — İnşaallah öteki pazarları da açarız.. dedi. Satışlar hararetli mi -aretli.. Hem de epice ucuz: eyağı 100, bakla 2,5, bezelya abak 10-12,5, hiyar 10, kiraz 0, kuzu eti 45-50, koyun 45, r 40. van satışı kısmında kuzur- nun tanesi 3, 3,5 lira... Nasıl stanbullular bu fiatlere imrenirler ai dersiniz? Şunu da haber vereyim: Ya- kında Alsancak pazarı da açılı- Si ii or. Bunu, diğer pazarlar takip | decek. Bir depo yıkıldı Enkaz altında kalan iki - çocuk yaralandı Ü küdarda Balaban iskelesi ivarında bulunan üç katlı tütün deposu dün akşam saat 17 rad- elerinde birdenbire yıkılmıştır. Bu sırada deponun yakınında addede (oynamakta olan 10 ışlarında Mustafa ve Muhtar isimlerinde iki çocuk enkaz altında alarak yaralanmışlardır. Kadın yüzünden kavga — Enver, Sefer, Ibrahim ve Şakir isimlerinde dört kişi dün gece kadın yüzünden kavga etmiş- üç arkadaş bir olarak Şakiri bıçakla yaralamışlardır. Kavgacı- lar yakalanmışlardır. Gayrımübadiller ülü içti- sonra (o gayrımübadiller dün Halkevinde tekrar toplanmış- lardır. Bu ictimaa Ismail Müştak bey riyaset etmiş, neticede gayrımübadiller cemiyetine dahil olmıyan O gayrımübadillerin de cemiyete kaydedilmelerine ve 8 haziran kongresinde bulunmala- rına karar verilmiştir. Mülkiye müfettişlerinin teftişleri © Dün mülkiye müfettişlerinden ir grup, Karadeniz vapurile, Karadeniz vilâyetlerine O bareket etmiştir. Grup içinden Sabri ve Yahya Sezai beyler Erzuruma 'kadar gideceklerdir. Rus - Japon harbi yakın mı? Japon karargâhı daha şimale nakledildi, Arırla tedbir alıyor Londra, 25 — Reuter ajansı tarafından neşredilen bir tebliğe göre Mançuride Mukden şehrinde bulunan Japon karargâhı umumisi daha şimalde Harbin şehrine nakledilmiştir. Rusya hududunda mühim askeri tahşidat yapılıyor. Bu haberler Harbin şehrinde heyecanlı müta- lâalara Osebep olmuştur. Bir Rus - Japon harbinin yakın olduğu tahmin ediliyor. Lonra, 25 (Hususi) — Tokyo- dan bildirildiğine göre yeni Japon kabinesini teşkile memur edilen Amiral Saito başvekâletten başka hariciye nezaretini de deruhte ey- lemiştir. Eski kabinede ziraat nazırı olan Yamamoto dabiliyeye geçmiştir. Harbiye ve bahriyeye askeri mütahassıslar geçmiştir. Yeni kabine fırkaların fevkindedir. Amerika donanması Londra, 25 ( Hususi) — Ame- rika bahriye nezareti (harekât dairesi müdürü Amiral Pratt Amerikan donanmalarının gelecek | teşrinievvelin birine kadar Bahri | Mubhiti kebirde kalacağını bugün tebliğ etmiştir. Buna iktisadi bazı sebepler gösterilmektedir. Amerikan do- nanmalarının hep birlikte bulun- ması hem masraf cihetinden ta- sarruf temin etmekte hem da donanmanın mükemmeliyetini mu- hafaza eylemekte imiş. Fakat mevsuken bildirildiğine göre Amiral Pratt, bu kararı ver- mezden evvel hariciye nazırı M. Stimson ile görüşmüştür. Hari- ciye mazırının Aksayi şarktaki karışık ahvalin devamı esnasında Amerikan donanmasının toplu bir halde Büyük Okyanosta bulun- masını tavsiye etmiştir. Talim ve manevra bahanesile bir kaç aydan beri bu denizde toplanan Amerikan harp gemile- rinin mecmuu 107 dir. Alelâde zamanlarda Okeşşaf odonanması manevralardan sonra Antil ada- larına avdet ediyordu. Italya kralı Hz. dün gece büyük bir ziyafet etdi Roma 26 (A. A.) — Kral ve kraliçe hazeratı Türkiye başvekili Ismet Paşa Hazretlerile Hariciye vekili Tevtik Rüştü beyefendi ve refikaları hanımefendilerle Türk heyetini teşkil eden zevat şerefine bir akşam ziyafeti vermişlerdir. Prens de Piemont hazretleri ile hariciye nazırı, nezaret müs- teşarı ve yüksek memurları ve hükümdarlar hazeratının askeri ve sivil daireleri erkânı, hüyük elçi Baron Aloisi cenapları, Türkiye maslahatgüzarı Kadri Rıza bey ve sefarethane memurları bu ziyafete davetli olarak hazır bulunmuşlar. M. Mussolini - Ismet Paşa mülâkatı Roma 26 (A.A.) Stefani Ajansı bildiriyor: M. Mussolini cenapları, dün İsmet Paşa hazretlerile Tevfik Rüştü beyendiyi Venedik sara- yında kabul etmiştir. Italya hariciye nazırı M. Grandi nin de hazır bulunduğu bu mülâ- kat çok samimi olmuş ve bir saat kadar devam eylemiştir. Bunu müteakip M. Musolini cenaplarile M. Grandi ve İsmet paşa Hz.le Tevfik Rüştü beyfendi, iki memleket arasında mevtut bulunan dostluk, uzlaşma ve adli anlaşma muahedesini İtalya ile Türkiyenin yeniden 5 sene müd- detle temdit eylediklerini tespit eden protokolu imzalamışlardır. Bu protokol, bundan başka bu muahedenin inkızasında yeni iti- lâflara lüzum kalmaksızın ayni müddet devresi için tecdit edile- bileceğini de tespit eylemektedir. Bir liralıklar Gümüş ş bir liralıklar yakında basılacak Ankara, 25 (Telefon) — Maliye vekâleti tedavüle çıkarılacak birer liralık gümüş meskükât ile tebdili mukarrer bronz ve nikel paralar hakkında tetkikata devam etmek- tedir. Pek yakında bu hususta bir karar verilecektir. Cumhuriyet merkez bankasının aktedilen son heyeti umumiye içtimalarında banka nizamnamei esasisinin 9 uncu maddesine şu fıkra ilâve edilmiştir : “Şukadarki döviz şeklindeki gelirlerden mütevellit tevziatı birer liralık evrakı naktiye yerine ikame edilmek ve piyasadan aynı mıktarda birer liralık evrakı nakdiye çekil- mek ve imha olunmak maksadile hükümetçe tedavüle vazedilecek mahdut tediye kabiliyetli gümüş meskükâtın imali için lüzumu olan madeni mübayaaya ve ma- sarifi zarbiyesine şimdiden tah- sisi ocaizdir.,, Havzada bir yıldönümü Havza, 25 (Hususi) — Gazinin Anadolularla temas ederek ilk teş- kilât yaptığı Havzaya teşrifi tarihi olan 25 mayıs 1919 yıldönümü köylü, şehirli kadın, erkek kesif bir halk kütlesi tarafından Bele- diye meydanında tes'il edildi. Bu mes'ut günün kiymetli hatırala- rını o Zübeyroğlu Fuat, Cebeci zade Ibrahim beyler izah ettiler. Tarihi oda ziyaret edildi. Akşamı fener alayları yapıldı. Fırka salo- nunda da mükellef bir balo verilmektedir . Matbuat kanunu İntiharlara ait 38 inci maddenin son şekli Ankar, 25 — Dahiliye encümeni matbuat kanununun intiharlara ait olan 38 inci maddesinin tadili hakkındaki teklifi müzakere ede- rek heyeti umumiyenin tavsibine arzetmiştir. Bu tadilâta göre memleket dahil ve haricindeki intihar vakalarını gazetenin intişar ettiği mahallin en büyük zabıta makamından mezuniyet almaksızın neşretmek memnudur. lotihar edenlerin ve intihara teşebbüs ( eyleyenlerin (vakaya taallük eden resimleri basılmaz. Şukadarki zabıta mezuniyet verir- ken bunların diğer resimlerinin basılmasını da menedebilir. İnti- har vakalarımı başka bir gazete- den iktibas ederek neşreden gazete için zabıtadan mezuniyet almağa lüzum yoktur. Yabancı bir memlekette çıkan ve iktibas suretile neşredilen bu vakaların neşrolunacağı yerdeki zabıta ma- kamından izin alınması lâzımdır. Masraf bütçesinin tetkiki Ankara 25 — Bütçe encümeni 932 masraf bütçesi üzerinde tet- kikatını ilerletmektedir. e Bugün adliye vekâleti bütçesi müzakere olunmuştur. Yarınki meclis inika- dında nakliyat vergisi kanun lâyihasile tütün inhisarı bütçesi müzakere edilecektir. Emniyet abidesinin inşası Ankara 25 — Yenişehirde havuz başında yapılması takarrür eden emniyet (o abidesinin (kaidesinin inşasına (başlanıyor. £ Abidenin kabartmaları maruf bir profesör tarafından tersim ve hâkkoluna- nacaktır. a Kamyonu soyanlar Yolcuların elbiselerini de almışlar Balıkesir 25 (Hususi) — Balı- “kesir - Edremit posta kamyonunu Şapcı köyü civarında soyulduğunu bildirmiştim. Failler şiddetle takip ediliyorlar. Hadise şu suretle olmuştur : Saat 14 te 20 müşterisile ha- reket eden posta kamyonu saat on altıda Şapçı yokuşundan iner- ken yolun sağ tarafındaki hendek- ten tabancalı iki şahıs çıkarak “durl, emrini vermiş ve şoför durmuştur. Yüzleri mendille örtülü olan bu iki şahıs yolculara “eller yukarı! Biz aramadan paralarınızı ve kıy- metli eşyalarınızı çıkarın!,, demişler, yolcular kıymetli eşyalarını uzanan torbaya atmışlardır. Şerirlerden ( biri arkadaşına elbiselerini de alalım , deyince diğeri bu fikri beğenerek yolcu- ların elbiselerini de almışlardır. Bü vakanın iki gün evvel Urindi civarında meçhul bir kurşunla yaralanan Ismail efendinin carih- leri tarafından yapıldığı tahmin ediliyor. Vali vaka mahallinde biz- zat tahkikat yapmıştır. Şerirlerin pek yakında ele geçirilecekleri ümit ediliyor. Inhisar umumi müdür ve muavinlerinin maaşları Ankara, 25 — Inhisarların tev- hidi kanunu: lâyihası meclis ruz- namesine o alınmıştır. o Lâyihaya merbut bir cetvele göre âzaların tevhidinden sonra bu idarelerin başında 600 lira ücretli bir umumi müdür, beşer yüz lira ücretli iki umumi müdür muavini 400 lira ücretli bir muavin bulunacaktır. ) 26 Mayıs 1932 Yünan kabinesi Yeni kabineyi M. Papa- Anastasiyu teşkil edecek» Atina 25 ( Hususi) — Kafan- daris ile Zaviçanos mebusan mec- lisi derhal dağıtılmadıkça kabineye iştirak (o edemiyeceklerini (| söy- lediklerinden o cumbhuriyetçilerden mürekkep bir temerküz kabine- inin teşkili akim kalmışıştır. Bunun üzerine reisicumhur öğleden sonra Papa Anastasiyu ile Kondilisi nezdine davet ederek kabineyi teşkil etmek tevdi etmiştir. Papa Anastasiyu, ceneral Kon- dilisle badelmüşavere bu vazifeyi kabul ettiğini beyan etmiş yeni kabine listesini yarın ( bugün ) akşama kadar söylemiştir. Ford kumpanyası Bir sene içinde 53 milyon dolar zarar etmiş! Boston, 26 (A.A.) — Ford otomobilleri kumpanyasının 1931 senesi bilânçosu 53,586,000 dolar safi zarar göstermektedir. Mezkür bilaânço Massachusette eyaletinin doğrudan doğruya tahsil edilen vergiler idaresi müdiriye- tine tevdi edilmiştir. Ford kompanyasınınl 930 senesi zarfında yaptığı kâr, 44,460,000 dolara beliğ olmakta idi. — vazifesini tevdi edeceğini Belçikada müessif bir kaza Mons, 26 (A.A.) — Ecaussines civarında eski şatonun mektepli kızlar tarafından ziyareti sırasında tavanı yıkılmıştır. 40 kadar kız çocuğu yaralan- mış ve bunlardan az çok ağır olanları hastaneye yatırılmıştır. Bir idam makkümu hapishaneden kaçtı Bergama 25 — Dikili yolunda mühendis Hakkı beyi öldürdüğün- den dolayı idama mahküm edilen şaşı Osman Bergama hapishane- sinden kaçmıştır. Şaşı Osman şiddetle takip edilmektedir. Key- fiyeti Bergama adliyesi tahkik ediyor. Halı ve tiftiğe mukabil girecek eşya Ankara 26 — Kontenjan karar- namesi resmi gazetede intişar etmiştir. Bu kararnameye nazaran memleketimizden halı ve tiftik ihraç edilmesi şartile muhtelif memleket eşyasının ithaline müsaade olun- imuştu. İhraç edilecek halılarla tiftiklerin kıymeti oda meclisleri ve iktisat vekâletinin memurları tarafından tayin ve takdir edile- cektir. Ihraç edilecek halılar ve tiftik- lere mukabil ihraç edenlere birer ihracat şahadetnamesi verilecek- tir. o Tüccar bu şahadetnameye göre muayyen bir mikdarda ithalât yapacartır. Balkan haftası Balkan haftası (o münasebetile şehrimizde bulunan murahhaslar dün öğleye kadar serbest bulun- muşlar ve şehrin arzu ettikleri şayanı temaşa mahallerini gezmiş- lerdir. Murahhaslar, öğleden sonra re- fakatlerinde Türk murahhasları bulunduğu halde Topkapı sarayını, asarı atika müzesini şarkı kadim ve askeri müzeleri ziyaret etmişler- dir. Dün akşam saat 17 de mu- rahhaslar Ticaret ve zahire bor- sasını ziyaret etmişlerdir. Bu ziyaret o esnasında borsa reisi Hamdi bey tarafından mu- rahhaslar şerefine bir çay ziyafeti verilmiştir. Dün gece de ticaret odası namına birinci reis vekili Habip zade Ziya bey tarafından murah- haslar şerefine bir ziyafet veril- miştir. Murahhaslar bugün Yalo- vayı «'yaret edeceklerdir.