22 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 m — e Gazi Hz. Eylülde cenup ve şark vilâyetlerini ziyaret edecekler Ankara, 0 ( Hususi ) — Aldığımız habere göre Gazi Hz. eylülde cenup ve şark vilâyetlerinden bazılarını ziya- ret edeceklerdir. Hükümet bunların haklarını temin edecek Dün gayrimübadiller o cemiyeti idare heyeti toplanmıştır. Içtimada şehrimizde bulunan Milli emlâk müdürü Rüştü bey de bulunmuş- tur. Rüştü bey heyetten gayri- mübadiller hakkında izahat almış, maliye vekâletinin gayrimübadil- ler meselesile ciddi bir surette meşgul olduğunu, ogayrimübadil- lere ait hakların tamamen temini için icap eden her şeyin yapıla- çağını, satılacak emlâkten tercihan gayrimübadillerin istifade (ede- bilmelerini hükümetin bir prensip olarak kabul ettiğini söylemiştir. Idare heyeti bu teminat üzerine Rüştü beye teşekkür etmiş, An- karada bulunan gayrimübadiller heyetinin mesaisine karşı kolaylık ve müzaharet gösterilmesini riça etmiştir. Dünkü içtimada, Zonguldaktaki 63 numaralı ocak meselesi görü- şülmüş; yarı hissesi İş Bankasına ait olan bu ocağın mütebaki yarısının o gayrimübadillere | ait olduğu esasının hükümetçe kabul edildiği anlaşılmıştır. Gayrimüba- diller, bu ocak hissesinin ne su- retle satılabileceğini ve esmanının nasıl taksim olunabileceğini tetkik etmektedirler. Izmirde satılacak emlâk Izmir, 21 — Burada bulunan ve yunanlılara ait olan iki milyon liralık emlâk yakında Ziraat ban- kasına devredilecektir. Bonoların kıymeti Son bir kaç gün içinde 42 liraya kadar çıkan bonoların kıy- meti, talebin azalması yüzünden 33 liraya düşmüştür. Tahdidi teslihat Rusya karar suretinin tadilini istiyor Cenevre, 21 (A.A) — Tahdidi teslihat ponferansı umumi komis- yonunda M. Litvirof tanzim edilen karar sureti krojesinin sulh amili olan kimselerde acı bir hayal inkisarı uyandırdığını söylemiş ve Rus murahhas heyetinin teklif edilen bu karar suretini teklif ettiği tadil taleplerinin kabulü suretile, kabul edeceğini beyan etmistir. Iran murabhası da bu karar . sureti projesini konferansın ikinci safhasının daha cezri tahdidat yapması şaatile kabul edeceğini beyan etmiştir. izmirin ilk türk doktoru 86 yaşında vefat etti Izmir 21 — İzmirin ilk Türk doktoru Mustafa Enver bey 86 yaşında vefat etmiştir. Enver bey 51 seneden beri doktorluk etmek- te idi. Cenazesi öbür gün büyük ibtifalle kaldırılacaktır. Izmır ticaret borsasında Izmir, 21; G(A. A.) — Borsa satış listesi berveçhiatidir: 149 çuval buğday, 6 kuruştan yedi kuruşa yirmi paraya kadar 120 çuval bakla, beş buçuk kuruştan, haşhaş 15 kuruştan satılmıştır. Berlin 21 — Son zamanlarda komünistler Almanyanın birçok yerlerinde asayışi ihlâl edecek silâh, bazen de bomba kullanıl- mıştır. Hükümet buna nihayet vermek ve komünistlerin silâlarını almak için kat'i tedbirler ittihazına karar vermiştir. Komünistler bazı yerlerde, ez- cümle Prusyada sosyalist hükü- metin müsamabalı vaziyetinden istifade etmişlerdir. Bunun için başvekil (o Prusyadaki (o sosyalist hükümetine nihayet vermeği ka- rarlaştırmış, Reisicumhur maraşal Hindenburğ bu hususta bir emir- name imzalamıştır. Prusyanın o idaresini başvekil deruhte (o etmiştir. £ Nazırlardan bir kısmı mevkilerini muhafaza ediyorlar. Bazı yerlere icra kuvveti salâhiyetini haiz askeri kumandanlar (tayin (edilmiştir. Başvekil ayni zamanda bir beyan- namede (neşretmiştir. o Beyan- name de komünistlerin bugünkü Sıcaklar bütün şiddetile devam ediyor. Dün hararet itibarile bu senenin en sıkıntılı günlerinden biriydi. Ortalığı sis tabakası gibi duman kaplamış, bir yağmur sıkıntısı Oherkesi çok rahatsız etmiştir. Bir aralık yağmur ihtimalleri artmış ise de bu ümit tahakkuk etmemiş, hava tekrar açmıştır.' Bugün sabah erkenden hava çok sıcaktı. (Rüzgâr lodostan kadar sıcak olacağı anlaşılmak- tadır. Anadoluda ve Trakyada şid- detli sıcaklar devam ediyor. Ada- nada hararet 40 dereceyi geç- miştir. Diğer bir çok şehirlerde 37, 38 derecedir. Merkezi Avrupada da şiddetli alçaklar hüküm sürmektedir. Bü- tün Macaristan ve Avusturya sıcaktan yanıyor. Viyanada halk hemen sababtan akşama kadar vakalar çıkarmışlardır. Bu vakalarda Paris, 22 (A.A.) — Havas ajansından: Italya ve Almanyanın siyasi buhranlarının tetkik eden Temps gazetesi ezcümle şunları yazmaktadır: “Bugünkü ahval ve vakayiin kâffesi, dahili ve harici icabatın hükmü altında kalan ve mukabele etmek zaruretinde bulunan Italyanın halihazır va- ziyetine nazaran M. Mussolininin, faşizmin en kıy- metli anasırını nagihani bir tarzda uzaklaştırmakta olduğunu, halbuki birkaç zamandan beri Mussolini Her tarafta müthiş sıcaklar Viyanada halk gündünzleri vaktini Tuna sahillerinde ve su içinde geçiriyor esiyordu. Bugün de havanın dünkü manen (Cen Sanal Talgrariar İ Almanyada kom şiddetli tedbirler Emniyet iade edilinceye kadar örfi idare devam edecek idare şeklini devirmek için hazır- landıklarını, buna mani olmak üzere tedbirler ittihaz edildiğini bildirmiştir. Beyannamede denili- yor ki: Komünist teşkilâtının Prusyada diğer her taraftan ziyade kuvvetli bulunması ve siyasi mücadelelerde kanlı müsademelerin her taraftan fazla olması ve bir tesadüf eseri değildir. Son zamanların en kanlı hadi- seleri komünist gruplarının teca- vüzü ile vuku bulmuştur. Prusya hükümetinin yüksek memurları komünistlerin gayri kanuni tethiş hareketlerine müsamaha gösterir. Prusya hükümetinin bir polis müdürü komünistleri terviç etme- lerini fırkası erkânından talep ederse bu hareket devletin oto- ritesini yukarıdan aşağı doğru baltalar ve devletin emniyeti teh- likeye düşer. - Alman hükümeti azası Prus- yanın istiklaline tecavüz fikrinde setinin yayı dahili Hohenzollern'in Tuna sahilinde, su içinde vakit geçiriyorlar. Bulgari: Mukaddes ağaç! Adanada 400 senelik bir ağaçtan yangın çıktı Adana 21 (Hususi) — Adananın Şeyh Mustafa mahallesinde on metro irtifaında, gövdesinin kalınlığı beş metro olan 400 senelik eski bir sakız ağacı vardır. e Alevilerce mukaddes tanılan bu ağacın 130 kovuğu vardır. Dün ağaçtan yangın çıkmıştır. Itfaiye dördüncü defa olarak çıkan bu yangını söndürmüştür. Yangının ağacın kovuklarında yanan mumlardan çıktığı zanne- diliyor. Bu ağacı bazı kadınlar ziyaret ederek mum yakarlarmış. Ağacin etrafı meraklılarla dolmuş- tur. değillerdir. Fakat Reich hükümeti Prusyada devlet düşmanı olan komünistlerle - kat'iyyen alâkası olmıyan müstakil bir hükümetin ve Prusyada nizam ve asayişin tesisini | istihdaf (o eylemektedir. Reich hükümeti siyasi mücadele- lerin tamamen serbetçe cereyan etmesini ve Alman milletinin re- yini korkmaksızın vermesini iste- mektedir. Prusya dahiliye nazırı Reich hükümetinin bu tavsiyelerini na- zarı (oitibara almıyarak ancak ünizme karşı kuvvet önünde çekilecğini bildir. | diğinden OReich hükümeti de Reisicumhurunun emrine istinaden Berlin ve Brandeburgda örfi idare ilân eylemiştir. Örfi idare emniyeti umumiye avdet edinceye kadat mer'i kalacaktır. Bu fevkalâde vaziyetin hudu- sundan reich hükümeti ile teşriki mesaiden imtina etmiş olan Prusya hükümeti erkânı mesuldür. Reich hükümeti çizdiği; yolda sonuna kadar yürüyecektir. Mühim hâdiseler olacakmış? Almanya ve Italyadaki son hâdiseler hakkında Temps gazetesi ne diyor? hükümetinin M. Grandi tarafından tatbik edilen ve bilhassa geniş bir Avrupa iştiraki mesaisi siya- zaruret ve ibtiyaçlarını zannettirmekte idi. Fiğer taraftan dünden beri Almanya tam bir dahili següzeşt geçirmekte ve başvekil de Alman- bir kabul ettiğini harbe, asker: bir hakimiyete ve hanedanının tekrar o tesisi saltanat etmelerini intaç edebilecek bir buhranın bütün mesuliyetlerini deruhte etmiş bulumaktadır. hararet 40 dereceyi geçmiştir. Sırbıstanda da şiddetli sıcaklar hüküm sürmektedir. Dün şehrimizde azami hararet 33 asgari 22 derece idi. Bugün de aynı hava devam edecektir. Ispanya ve Sırbistanda fırtınalar Saragoz, 21 (A. A.) — Ebre nehrinin suları yağan yağmurlar neticesinde birden bire beş metre kadar kabarmış, ehemmiyetli su- rette feyezanlara ve milyonlarca peçeta tahmin edilen zarar ve hasara sebep olmuştur. Nüfusça zayiat olduğna dair bir haber gelmemiştir. Belgrad, 21 (A. A.) — Kosya mıntakasında kopan fırtına neti- cesinde bir köylüye yıldırım isa- bet etmiştir. Bundan başka bir minareye de yıldırım düşmüştür. Hasarat mühimdir.fDün Belgradda birdenbire bir fırtına çıkmış ve dolu yağmıştır. Doluyu selâsa yağmur takip etmiştir. «cr 0 KN İÂ ŞA 22 Temmuz 1932 Darülfünun Teşkilât lâyihası teşrinisanide Meclise verilecek Ankara, 22 (Telefon) — Maarif vekâleti tarafından © hazırlanan darülfünunlar teşkilâtı kanun lâ- yihasını hükümet teşrinisaninin başında Büyük millet meclisine tevdi edecektir. Bu lâyiha, kanu- niyet kespettikten sonra İstanbul darülfünununda gerek kürsülerin adetleri, gerekse nevileri profesör Malchen raporuna istinaden tetkik edilecektir. Profsörün raporu lâyıhanın Mec- lise tevdiinden sonra neşroluna- caktır. ÖÖğrendiğime göre ilğa olunacak gürsülerin çoğu edebiyat fakültesindedir. Muhtelif şubeler- de muhtelif müderris ve mual- limler tarafından tedris olunan bazı dersler birleştirilecektir. Hukuk fakültesinde usulü mu- hakeme dersleri kalkacak, bunlar nazariyatla birleştirilecektir. Istan- bul darülfünunu 933 senesine yeni teşkilâtile dahil olacaktır. Hazine tahvilleri Maliye vekâleti bir talimatname yaptı Ankara, 21 — Maliye vekâleti ibraç edilecek tahviller talimatna- mesini hazırlamıştır. Bu talimatname, sakıt hükü- metten alacağı olanlarla diğer devlet borçları için verilecek tah- villere aittir. Bu tahvillerden bir kısmı yirmi senede itfa edilmek üzere yüzd: iki, bir kısmı'da yedi senede itfa edilmek üzere yüzde beş faizlidir. Tahviller 927 senesine kadar olan devlet alacaklarına mahsup edile- cek ve devlete ait bina satışla- rında kabul edilecektir. Hamiline âit olan bu tahvillere ait faizlerin itasına temmuzda başlanacaktır. Faizlerin amortis- man tediyeleri her sene Merkez bankasınca, devlet alacaklılarile mahsup muamelesi defterdarlık- larca yapılacaktır. Bunun için bütçeye tahsisat konülmüştür. ©“ M. Venizelos Ağustos ayında Yalovaya gelecek Yunan başvekili M. Venizelosun ağustosta (Yalovaya gelmesine intizar ediliyor. M. Venizolosu ta- kiben bazı Yunan aileleri de Ya- lovaya geleceklerdir. Türkiyenin Cemiyeti akvama girmesi münasebetile M. Veni- zelos başvekil Ismet paşa hazret- lerine ve Tevfik Rüştü beye çok samimi birer (telgraf çekmiş, Ismet paşa ve Tevfik Rüştü bey tarafından cevaplar verilmiştir. Italyan kabinesi Baron Aloizi bugün hareket edecek Italya hariciye nezareti umumi kâtibiğine tayin edilen İtalya sefiri baron Âloizi cenapları dün hareket etmemiştir. Bugün Italyaya müteveccihen (o hareket (etmesi muhtemeldir. Italyanın Londra sefirliği Londra, 21 ( A. A. ) — italya hükümeti, M. Grandinin Londra sefirliğine tayini hakkında Ingiliz hükümeti nezdinde istimzaçta bu- lunmuştur. Hariciye nezareti, bü istimzaca muvafakat cevabı ver- miştir. Roma, 21 (A.A.) — M. Musso- lini, son tebeddülât neticesinde deruhte ettiği hariciye ve kor- porasyonlar nezaretine ait işleri görmeğe bu sabahtan itibaren başlamıştır. 5 Ja .