23 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

23 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 Akşam 23 Temmuz 1932 Cihan iktisadiyatı İngilterede para siyaseti - İngiltere altın mikyasını bırakmıyacak - Yuna- nistanın harici ticareti ve mahsulü İngilterede para siyaseti üze- rinde öteden beri parlamento ile devlet bankası arasında mücadele vardır. Devlet bankasının arka- sında Londranın cihan mali merkezi City (Siti) olduğundan ötedenberi para siyasetinde sözünü geçirmek- tedir. Fakat fevkalâde mali buhran- larda ingiliz parlamentosu daima müdahale ederek kendi dediğini yaptırmaktadır. Harp esnasında ingiliz parlamentosu altın mikya- sını terkettirmiştir. 1925 sene- sinde İngiltere (bankasının ve City'nin zoru üzerine İngiltere parlamentosu tekrar altın mikya- sını terkettirmiştir. Son zamanlarda İngiltere ban- kası ve City tekrar altın mikyasına avdet edilmesi için nüfuz icra etmeğe başlamıştır. Beynelmilel tediyat bankası idare heyeti Bâl şehrinde aktettiği son içtimada Lozan tamirat konferansında ban- kaya tayin edilen vazifeyi kabul etmiştir. Fakat heyeti idare bu karar ile iktifa etmemiş ve para işlerinde en iyi esas ve mekanizmanın altın mikyası olduğuna ittifakı âra ile karar vermiştir. Bâlşehrinde toplanan cihanın en maruf bankerleri cihan buhranının altın mikyasındaki ku- surdan değil siyasi tedabiri ikti- sadiyeden yani harp borçları ve tamirat gibi şeylerden neşet ettiği kanaatini izhar etmiştir. Altın mikyası lehinde verilen bu karara Ingiltere bankası umumi müdürü Mr. Normanın da imzasını koymuş olması İngilterede bomba gibi patlamış ve İngiltere banka- sının ve Citynin tekrar İngiliz para siyasetine vazıyet etmeğe hazırlandığı tahmin edilmiştir. Ingiliz parlamentosunda derin işeler peyda olmuştur. Ingiltere ma'iye nazırı Mr. Neville Çem- berlayn hükümetin ne şimdi, ne de yakın bir istikbalde altın mik- yasına avdet etmek niyetinde olmadığını temin etmeğe mecbur olmuştur. Esasen İngiltere devleti yüzde beş faizli harp istikrazlarını yüzde 3 1-2 faizli eshama tahvil etmek istiyor. Hâmilleri ikna için para piya- sasını ouçuz tutmak lâzımdır. Şimdi resmi iskontu yüzde ikidir. Para ucuz olduğu zaman devlet eshamına rağbet artıyor. Eğer altın mikyasının kabulü ile paranı piyasası yükselecek olur ise tabi- atiyle muameleciler aşağı faizli devlet eshamından yüz çevirecek- lerdir. Bu takdirde devlet eshamı hâmilleri yalnız faizden değil aynı zamanda sermayeden dahi kaybedeceklerdir. Aynı zamanda para piyasasının ucuz olması ticaret ve sanayi âlemleri için de elzemdir, maliye nazırının o izahatıhem (O hâmilleri hem de ticaret ve sanayi âlemlerini tatmin etmiştir. lngilterenin Opara siyasetine Ingiltere o baukası ve Londranın mali merkezi City değil Ingiliz parlamentosu hâkim olacaktır. Tamirat ve Amerika Tamirat meselesinin Lozanda halledilmiş olması cihan borsala- rına bidayette iyi tesir etmiş ise de zaman geçtikçe bu iyi tesir ehemmiyetini kaybediyor. Tamirat meselesi için Lozanda bulunan sureti tesviyenin katiyet kesbet- mesi keyfiyetinin şarta talik edil- miş olması ve bunun için “Gent- lemens Agreemet,, yani “Efendiler itilâfı,, namı altında gizli bir mukavele aktedilmiş olması bida- yette parlıyan ümitlerin hararetini azaltmıştır. Diğer taraftan Amerikanın harp borçlarını tadil edeceği hakkında evvelce yapılan tahminler doğru çıkmamışlır. Avrupa devletlerinin Amerikaya karşı adetâ bir cephe teşkil etmiş olmaları Amerikaya fena tesir etmiştir. Esasen Amerika ahalisi gayet büyük sıkıntı için- dedir. Önümüzdeki kışın Amerika için bir felâketi muazzam olacağı tahmin olunuyor. Bu senenin ilk beş ayında Yunanistanın ticari müvazenesin- deki açık, yani ithalat fazlalığı, geçen seneye nisbetle bir kat daha artarak iki milyar drahmiye yani beş buçuk milyon sterline çık- mıştır. Filvaki ithalât azalmış ise de ihracat daha ziyade azaldığın- dan aradaki açık bir kat daha artmıştır. Geçen beş ay zarfındaki ithalat 3,356,559,000 drahmiye (o yani dokuz milyon Ingiliz lirasına baliğ olmuştur. Ayni müddet zarfındaki ihra- cat ise ancak 1,263,847,000 drah- miye yani üç buçuk milyon sterline baliğ olmuştur. Ithalât geçen senenin ilk beş ayına nisbetle 346,552,000 yani dokuz yüz milyon sterlin ve ihra- cat ise 460,000,000 drahmi yani bir milyon ikiyüz bin sterlin azalmıştır. Bu suretle ticari mü- vazenedeki (oaçık (o 113,541,000 drahmi yani 300,000 sterlin art- mıştır. Yunanistanın en ziyade mal satın aldığı memleket ingiltere olup beş ay zarfında buradan bir milyon üç yüz bin isterlik mal almıştır. Yunanistanın en iyi müş- terisi Almanya 550.000 isterlinlik yunan mali almıştır. Ingiltere müşteri sıfatile altıncı mevkide olup geçen beş ay içinde ancak 350.000 isterlinlik mal al- mıştır. Yunan ziraat nezareti bu seneki buğday mahsulünü ( 550,000 ton tahmin etmiştir. Yunanistanın geçen sene mah- sulü 356,129 ton idi. 10 senelik müddetin vasati mahsulü 290,359 tondu. Arpa mahsulü 261,585 tondur. Bu mahsulün on senelik vasatisi 137,000 tondur. Yulaf mahsulü 132,363 tondur. Vasatisi 66,560 ton idi. Diğer mezruat da buğday ve arpa nisbetinde art- mıştır. Manisanın su ihtiyacı Manisa 19 — Manisanın su ihtiyacını temin etmek için ciddi teşebbüslerde bulunulmuştur. Şehre kâfi derecede su isalesi için 400 bin liraya ibtiyaç olduğu evvelce yapılan keşiften anlaşılmıştı. Şimdi malzeme fiatleri ucuzladığından 250 bin liranın kâfi geleceği tah- min ediliyor. Belediyenin elinde 60 bin lira vardır. Üst tarafı için maliye vekâletinin kefaleti istenecektir. am e KÜÇÜK İLÂNLAR Umumi malümat 1 — “Küçük ilânlar, tarifesi: 1 defa 40 kuruş a 60 > 3-5 75 > Her fazla defa için ib > 2 — Küçük ilânlar 4 satırdan fazla olmaz; bir satır tahminen 5 kelimedir. Fazla satır için ayrıca ücret alınır. 8 — Bu sütundaki ilânlar yalnız “ Akşam ,, idarehanesinde kabul ve Cumartesi, Pazartesi, Çarşamba günleri sıra ile neşrolunur. ilânlarla ilânları 4 — Ticari mahiyeti haiz nişan, velime merasimi, irtihal bu sütuna dercedilmez. 1 — İş arıyanlar TEKE 7 Pa TEM ii ELA DEE 257 Süt valide arayanlara — Kasım- paşada Seyitaliçelebi mahallesinde Man- dacı sokak No. 39 gazi İsmail efendiye müracaat. Günde 3-4 saat çalışabile- cek — İngilizce, Fransızca, Türkçe muhabere ve tercüme, muzaaf muhasebe, istatistikte çok tecrübeli Robert K. mezunu Türk gencine ihtiyacı olanlar, Galatasarayda NATT'A vasıt. Suat beye yazmaları, —2 Piyasadan yetişmiş — Tecrü- beli bir muhasip daimi ve yahut muay- yen saatlerde çalışmak istiyor. Her suretle teminat verebilir. İstanbul posta kutusu No. 57 Yunus Türkçe , ingilizce ve fran- sızça — Bilen, kolejde tahsil görmüş bir türk hanımı iyi bir müessesede iş arıyor. Adres: Arnavutköy Ayazma caddesi No. 20, —2 Iş arıyorum — diplomalı hasta bakıcıyım. Masaj ve iğne yapabilirim. 'Taksim Kurabiye sokak (sabık Şişli sokak) No. 18 Matmazel Anjele müra- caat. — 25 2 — İşçi arıyanlar EDEN EE 77 RT 1 Ortaköy Şifa yurdu — İçin hiz metçiye ihtiyaç vardır. Talip olanların Ortaköy muallim Naci caddesi 11ö No.lu Şifa yurduna müracaatları. 8, Daktilo aranıyor — Eski ve yeni harflerle yazıp okumaya muktedir, im- lâsı düzgün bir daktilo aranıyor. Talip- lerin akşamları altıdan yediye kadar Bahçekapı Şamlı hanında 1ö - 16 numa- raya müracaatları. —w2 Iyi bir aile nezdinde — İstihdam edilmek üzere fransızca ve ingilizceye bihakkın vakıf, çocuklara mürebbiyelik yapabilecek namuslu bir matmazele ihtiyacımız vardır. Sirkecide Ali efendi lokantasına her gün müracaat. —3 3 — Satılık eşya Dört kişilik — Amerika sistemi az kullanılmış mükemmel bir spor otomobili satılıktır. Erenköy 81 e telefon ediniz. 0 Acele satılık piyano — Azimet dolayısile gayet ucuz fiatle Fransız markalı bir piyano acele satılıktır. Beyoğlu Yeniçarşı No. 50 Saat5 -8. — 4 Douglas — Marka bir motosiklet satılıktır. Eminönü Balıkpazar Balıkhane sckağı 25 numaraya müracaat. Satılık piyano — Pek az kulla nılmış, alman marka bir piyano acele satılıktır. Beyoğlu Hamal başı No. 27 1 ci kat. —3 Satılık tenezzüh motörü — 12 beygir kuvvetinde Fiat markalı deniz motörile mücehhez on kişilik teknesi İtalyada hususi yaptırılmış lüks tenezzüh motörü ehven fiatla satılıktır. Halıcıoğlu çivi fabrikası müdürü Hüseyin beye müracaat. — 4 4 — Kiralık-Satılık Acele satılık — Erenköy Sahrayı. cedit'te 10 dönüm bahçeli ve 8 odalı bir köş ile Merdivenköy vakıf çayırda 460 arşın üzerine kârgir bir samanlık ucuz ve acele satılıktır. Görmek ve konuşmak istiyenlerin Kartal Maltepe- sinde gül suyu caddesi No. 8 hanede Ayşe hanıma müracaatları. Menekşe apartımanında kira- lık daire — Şişli tramvay caddesi No. 302, 6 oda, banyo, bahçe. Fevkalâde neza- ret ve konfor.. Gayet ucuz fiat. — 15 25000 liraya — Satılık altı daireli beşer odalı apartıman. Banyo, elektrik, gaz. varidat 3000 lira, Beyoğlu Asmalı- “mesçit Minare sokak No. 20 8 Satılık arsa Sultanahmette Akbıyık mahallesinde Seyit Abdülkadir efendiye ait olan arsa satılıktır. Suadi- yedeki köşküne müracaat, Beşiktaş Ihlamur caddesin- de — No. 132, 7 odalı elektrik sarnıç ve kuyuyu havi bir bap hane 35 liraya kiralıktır. Bekçiyo müracaat. suşi Satılık yeni hane — Bomonti istasyonu Izzet paşa sokağı intihasında yeni açılan yolda 73 No.lı hane: Müs- takil 3 göz bodrum katından maada, 2 katta 4 oda, banyo, 40 metre bahçesi vardır. Beton ve tuğladan gayet zarif sağlam yapılmış hane. Her gün saat 2 ye kadar derunundakilere müracaat. —10 Fatih Çarşambasında — Dra man çeşmesi yanındaki 7 oda, bahçe, kuyu ve iki bölük ev acele satılıktır. İsteyen zevatın içindeki ev sahibine mü- racaatı, 3 Ankarada kiralık ev — 3 oda, bir sofa, mutfak, hamamlık, balkon, bahçe, kuyu, müstakil. 30lira. Hamam- önü Bayramyeri Nişantaşı sokağı No. 10 — 1 Kiralık ev — Çemberlitaş orta mek- tebi arkasında Şatır sokağı No. 7. Beş odalı, her kattan Marmaraya nezaretli ev kiraliktir. Su, elektrik vardır. 14-18 arasında içindekilere, diğer zamanlar bekçiye. — Acele satılık Depo ve fabri- kaya elverişli Tophanede Lüleci Hendek caddesinde 14/20 No.lı mobilyeci Hakkı ustanın mağazası satılıktır. Aynı mağa- zada Sedat beye müracaat. Tel, B.2187 — 7 Satılık hane Modada Yusuf Kâmil paşa sokağında 11 No. lı 6 odalı ahşap hane satılıktır. ( İçindekilere müracaat. al Acele satılık hane — Kadıkö- yünde Moda caddesinde yeni fikir s0- kak 8 numaralı kârgir üç katlı altı oda banyo mutbah hava gazı elektrik terkos denize nazareti fevkalâne. Müra- caat: Küçük mustafapaşa da aya kapı caddesinde No. 29 — —3 Bakkaliye ve kasap mağazası aranıyor — İyi mevkide işlek bak- kaliyesi ve kasap mağazası olup devret- mek istiyenler Sirkeci'de Ankara cad- desinde 187 numarada berber Mehmet efendiye müracaat. Acele satılık dükkân te hafiz paşa caddesinde 58 No. şekerci vardır, racaat. kâgirdir. Mezkür dükkâna mü- — tepede Erenköy kız lisesi karşısında Ömer paşa sokağında No, (35) merhum Ömer Lütfi bey köşkü. Erenköy kız lisesi karşısında hacı Mustafa beye mü- racaat. 7 Çayır sokak 59. 4 katta 7 oda, 2 mut- fak, elektrik ve terkos tesisatı, kuyu ve sarnıç, bahçe ve tarasalı. Müracaat: Taksim, Cumhuriyet meydanı 7 No. da Halaçyan biraderler. 2 Küçük sahlihanesi Olup ta satmak istiyenlerin mevkiini, evsafını ve fiatıni Fatihte eski Şifahane sokak Kosova apartımanında Hayriye hanıma mektupla bildirmeleri. Kiralık yalı — Boğaziçi Rumeli hisarında merhum doktor Abdi beyin yalısının beş oda bir mutfaktan mürekkep elektrik ve terkos tesisatını havi müs- takil selâmlık kısmı kiralıktır. Talip olacakların içindekilere müracaatı, — Büyükada'da kiralık ev Nizam ciheti Muratlı sokağı 9 No, da 6 odalı, mobilyalı bir ev yaz mevsimi için ehven fiatla kiralıktır. Suyu bol, bahçesi güzel ve manzarası fovkalâde- dir. Mezkür haneye müracaat. —3 Satılık arsa— Aksaray Gazi tram- vay caddesi tramvay kulübesi arkası ikinci köşe başı 254 arşın. Yenipostane arkası No. 9 Makina mağazasına müra- caat. m dükkânı. Fevkinde iki oda, sofa ve helâsı Kiralık ve satılık köşk — Göz- Acele kiralık hane — Pangaltı, Kurtuluşta — Terkos, elektrikli, 3 daireli bir apartımanla biri 5 diğeri 7 odalı iki mükemmel ev acele ve ucuz satılıktır. Taliplerin 4 üncü Vakıf han sama kar 8 No. ya müracaatları. — 8 Kirası ucuz ev — Üsküdar Kap- tanpaşa Azizmahmut sokak No. 61. Altı odası, havagazı, terkosu, nezareti vardır. Yeni, kârgir ve ferahtır. Karş sına müracaat. 5 — Müteferrik Satılık av köpeği — Dört yaşın da cins bir av köpeği satılacaktır. Tec- rübe için Aksaray Sinekli bakkal Kâtip Muslâhiddin sokak No. 18 müracaat. — Posta pulu — Mübadele ederim. Adres: Mustafa Niyazi bey. Şehremini Taşmektep Mustafa çavuş mahallesi Cami sokak No. 7, İstanbul. —ı Satılık kümes ve tavuklar Kızıltoprakta, Papazbahçesinde M. Nu- rettin tavukanesi bazı fenni kümes, tavuk ve piliçlerini toptan veya pera- kende ucuz satacaktır. Her gün mür: caat edilebilir. —8 Şerik aranıyor — İpekli kumaş fabrikası, bütün levazımı mevcut olup yalnız işletmek için bir şerik aranıyor. Şehremini civarında İbrahim çavuş ma- hallesi Mevlânekapı caddesi No. 82/84 Çakır zade Ali beye müracaat. —2 Para yahut her nevi eşya — Hükümet memurlarına, banka memur- larına, anonim şirekt memurlarına kefa- letle, yahut ipotekle verilir. Saat 9-12 arasında müracaat. İstanbul Bahçekapı dördüncü Vakıf han asmakat29. —l Kitap meraklısı bir Mısırlı — İstanbulda hernevi müzehhep yazma ve matbu Aarapça veya eski Türkçe kitap- lar satın almaktadır. Adres: İstanbul posta kutusu No. 187 A, H SA) Mektuplarınızı aldırınız Gazetemiz idarelanesini oadres olarak göstermiş olan kari'lerimizden SO-KA-D-MC-SG PTT -LB6 - NT - Placier -ET- ST -MK No. 177 - Lektris Fabrikan AAA- namlarına gelen mektupları idareha- nemizden aldırmaları mercudur. Müzayede 24 üncü Pazar günü 10 da Kadıköyde Modada Cafer ile satış sabah o saat ağa bostan sokağında (Notrdamdı Sion Fransız kız mektebi arkasında) 23 numaralı hanede mevcut eşyalar, Üskü- dar 6 ıncı icra memurluğundan verilen karar mucibince müzayede suretile satılacaktır. Büfe, dresuvar, oval yemek masası ve 12 adet meşin kaplı sandalyeden ibaret meşe ağacından oymalı gayet mükemmel yemek oda takımı, kornizli 2 pencere perdesi, 2 kanape, 4 koltuk ve 4 sandelyeden mürekkep Hereke kumaşı kaplı salon takımı, bul bronz garnili salon için bayü ve orta masası, arabesk sigara masası, bronz masif asma lamba ayaklı lamba, yaldızlı büyük ayna, yaldızlı oval ayna, bronz masif heykel saat, Sent Elien fabrikası mamulâtı işlemeli içki takımı, türk mangalı, ipekli perdeler, vazolar, bible- lar ve sair eşyalar. Acem ve Anadolu halıları ve seccadeleri, Kiralık Karakolhane Fatih Malmüdürlüğünden: Ayvansarayda Abdülvedut ma hallesinde kâgir karakolhane ma- hal bir sene müddetle kiraya verilecektir. Müzayede müddeti 9 temmuz 932 tarihinden 28 temmuz 932 tarihine kadar yirmi gündür. İsticarına talip olanların 28/Tem- muz/932 tarihine müsadif Salı günü saat onda müzayede ve ihale komisyonuna müracaatları. Satılık Lokomobil Elektrik kuvveti istimal edileceğinden Wolff yirmibeş beygir kuvvetinde a kullanılmış bir buhar lokomobili satıla" caktır. İzahat almak istiyenler Fındıklı" da ceya Caddebostanı iskelesinde yet şirketine müracaat buy ahd