23 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Yalova civarında Çınarcık mevkiine teşrif ettiler Reisicumhur beieötlerinin dün Sakarya motörile Marmarada bir tenezzüh yaptığını birinci sahife- mizde yazmıştık. Aldığmız malümata göre Gazi Hz. saat yediye beş kala Yalova civarında (o Çınarcık (o ismindeki tenezzüh yerine gelmişlerdir. Buraya, Haliç idman yurdunun tertip ettiği tenezzühe iştirakle Istanbuldan OGülnihal © vapurile bir çok halk gelmişti. Bunların içlerinde pehlivanlar da vardı. Gazi Hz. çoban Mehmet, Salih pehlivanlar ve diğer bazı pehlivan- lar tarafından yapılan güreşleri te- maşa etmişler, sekizde alkışlar ara- sında motörlerine binerek Yalo- vaya avdet etmişlerdir. Istanbul- dan gidenler 9 da vapura binerek avdet etmişlerdir. Darısı başımıza (Baş tarafı birinci sahifede ) bir faaliyetle, şarkı söyliyerek neşe içinde çalışıyor. Vakfıkebir ve Yomra cihetle- rinde fındıklar (yarı yarıya dökülmüş, rekolte hayli azalmıştır. Bu sebeple mahsül miktarı yeni- den tahmin edilecektir. Son yağmur üzerine sebze ve meyva fiatleri çok ucuzlamıştır. Hiyarın yüz tanesi 10 kuruştur. Armudun batmanı beş kuruştur, diğer meyvalar bedava derece- sindedir. Bu derece ucuzluk şim- diye kadar görülmemiştir. Lokantalarda yemek fiatleri beşer onar kuruş düşmüştür. Kebabın elli dirhemi 15 kuruşa veriliyor. Başka yerlere sevkiyat yapılmasa sebze bedava fiatine satılacaktır. Herkesin ümidi fındık satışın- dadır. Ofis bu işte himmet gös- termelidir. Yumurta ucuzdur. Tanesi 1 kuruştur. Bu ucuzluğa rağmen kira fiatleri düşmemiştir. Kahve- lerde de fiatler eskisi gibidir. Şekerler çıkıyor Yarından itibaren gelen mallar çıkarılacak Şeker, kahve ve çay ithalâtı hakkında evvelki gün gümrüklere gelen emrin vakit geç olduğundan tatbikine geçilememiştir. Emirde gösterilen şekilde 6 tem- muz akşamına kadar gümrüklere gelmiş şeker, kahve ve çayın ya- rından itibaren ithaline başlana- caktır. Bu ithalât kontenjan ve saire gibi hiç bir kayda tabi tu- tulmıyacaktır. Şeker kahve ve çay tacirleri gümrükte bulunan mallarına ait beyannamelerini gümrük idaresine vermiş bulunmaktadırlar. 31 Mayıs tarihinden evvel ya- pılan omukavelelere ait şeker, kahve ve çayları ithal edebilmek için de mukavele asıl veya suret- lerinin ticaret odasına ibrazı ve tastik ettirilmesi lâzım gelmek- tedir. Mersinde mahsul satışı Mersin, 22 (A.A.) — Dün bor- sada 4 kuruştan 100 ton arpa, 6 kuruş 37,5 santimle 6 kuruş 75 santim arasında iki vagon buğday, 4 kuruş 62,5 santimden bir vagon çavdar, 3 kuruş 87,5 santimden 260 çuval yulaf, 4 kuruş 62,5 santimden 50 ton çavdar satılmıştır. Parlâmentolar birliği reisi Cenevre 21 (A.A. ) — Parlâ- mentolar birliği meclisi, Fransız mebusan meclisi reisi M. Fernand Bouisson'u birlik reisliğine tekrar intihap etmiştir. Cenevre, 22 (A.A.) — Beynel- milel esi eyi birliği kon- gresinde bu sabah Fransız ve Italyan murahhasları arasında bir hadise olmuştur. Italyan murahhasının faşist ida- resini methüsena etmesi üzerine fransız sosyalist mebuslarından M. Renaudel, buna zıt bir müta- lâada bulunmuştur. Italyan murah- hasları bu sözleri şiddetli itiraz- larla karşılamışlar ve M. Renau- dele hakaret etmişlerdir. için sarfedilen mesai diyorlar. bir makale neşretmiştir. Berlin, 22 — Hükümet kati ve şiddetli tedbirler almakta devam ediyor. Henüz mevkilerini muha- faza etmekte olan diğer Prusya nazırlarının da ( azledileceklerine muhakkak nazarile bakılmaktadır. Bugün üç müsteşarla üç şube müdürü ve 20 yüksek memur azledilmiştir. oBunlar (o Sosyalist fırkasına mensup veya taraftar kimselerdir. Cenevre 23 (A.A. ) — Dün öğleden sonra yapılan celsede Almanya mümessili karar suretine rey vereceği sırada bey- nelmilel münasebetlerin menşeleri itibariile milletler hukukun tam ve sarih bir surette tasdiki esasına merbut olduğunu söylemiş ve Almanyanın mutlak surette lüzumlu olan bu müsavata istinat eylemiyen bir mukaveleyi hiç bir vakit imza edemiyeceğini ve binaenaleyeh, konferansın mesayie tekrar başla- masından evvel bu sahada mucibi memnuniyet bir sureti tesviye Nevyork, 22 — Ingiltere ve Fransanın teşebbü- sile Avrupa devletleri arasında bir birlik yapmak Amerikada yecan uyandırmıştır. Bu birliğin Amerika aleyhinde olmadığına 'dair verilen teminata rağmen bir çok gazeteler ve halk, anlaşmayı Avrupanın Amerikaya olan borçlarını ödememek için bir manevra adde- Gazete kralı meşhur Horst bu fikirdedir. Horst , gazetelerinde Avrupa. devletleri aleyhinde şiddetli Bu makalede Amerikaya borclu olan hükümet- Almanyada yeni tedbirler Askeri kumandanların salâhiyetleri arasında | Italyan murahhas heyeti reisi M. Renaudeli resmi surette tarziye vermeğe davet etmiştir. M. Re- naudel, buna muvafakat etmedi- ğinden gürültü ve bağırışmalar tekrar başlamıştır. Kongre reisi, celseyi tatile mecbur olmuştur. Meclis tekrar acilen toplanmıştır. Cenevre, 22 (A.A.) — Beynel- milel parlamentolar birliği kon- gresinde çıkan hadiselerden sonra bu kongreye ve tahdidi teslihat leri kanın umumi büyük bir he- lerini söyliyor. Diğer Bu Sahahki Telgraflar | Cenevrede bir hadise Bir fransız murahhası faşizm aleyhinde bulundu, İtalyanlar protesto ettiler taraftan bazı konferansına iştirak eden italyan murahhaslarının hepsi M. Balbo- nun riyasetinde toplanmışlardır. M. Renaudel faşist gazeteciler tarafından sorulan bir suale ver- diği cevapta parlamentolar birli- ğine iştirak eden Italyan murah- haslarının iki gündenberi fasılasız surette faşist idaresini methettik- lerini, halbuki kendisinin bu ida- reyi parlamentarizme mugayir ad- deylediğini söylemiştir. Amerikaya olan borçlar Gazete kralı Horst Avrupa devletlerine “Haydut çetesi!,, diyor! haydutlukla itham etmektedir. Horst Ameri- harpteki milyarları sayarak şimdi bu parayı geri vermemenin bir haydutluk olacacağını, hükümetlerin haydut çetesi mensubu addedilecek- fadakârlıklarını, verdiği bu maksatla birleşen ise meşhur maliyeciler dünyada işlerin yeniden açılması için behemehal | Maliyeciler, tevsi edildi Diğer taraftan örfi idare ilân edilen Berlin (Ove Brandeburg havalisindeki (oaskeri (kuvvetler kumandanlarının salâhiyetleri ge- nişletilmiştir. Bu kumandanlara, icabında silâha müracaat edilmesi için salâhiyet verilmiştir. Şimdilik bu bhavalide sukün hüküm sürmektedir. Komünistlerin hepsi birer tarafa çekilmiştir. Maamafih vaziyetin nasıl bir şekil bulunmadığı Otakdirde iştiraki mesayiye de devam edemiyeceğini beyan eylemiştir. Macaristan ve Avusturya mü- messilleri karar suretine rey ver- Lizbonda büyük bir yangın Lizbon, 23 (A.A.) —Alhosudro şirketinin e fabrikalarında büyük bir yangın çıkmış ve mücavir fabrikaları tehdit etmekte bulun- muştur. Şimdiye kadar 2 imalâthane harap olmuştur. Hali hazırdaki hasaratın miktarı 10,000 contes tahmin ediliyor. teslihatın tahdidi sünger geçirilmesi bu iki nokta yapılmazsa yer yüzünde rahatın avdet edemiyeceğini söyliyorlar. | ve harp borçları üzerinden lâzım geldiği kanaatındadır. alacağı henüz malüm değildir. Ahvalin neticesini) merakla bek- leniyor. Azledilen Prusya nazırları, La- yipzikteki imparatorluk mahke- mesine (müracaatla (şikâyette bulunmuşlardır. Mahkeme cumartesi günü bu hususta bir karar verecektir. Maa- mafih müracaatın reddedilmesi çok kuvvetlidir. Tahdidi teslihat işi nihayet suya mı düşecek ? Almanlar her şeyden evvel mutlak surette müsavat istiyorlar mektenneden istikâf edeceklerini izah etmişlerdir. Cenevre 22 (A.A) — Tahdidi teslihat umumi komisyonu, tanklar hakkındaki karar suretinin met- nini 6 muhalif reye karşı 26 rey ile kabul etmiş ve her türlü tank- lardan ve hücum arabalarından vaz geçmesine dair olarak Rus murahhas heyeti tarafından teklif edilen tadili reddetmiştir. Komisyon mikrop harbine ve daimi bir mürakabe komisyonu teşkiline dair olan fasılları da kabul ettikten sonra konferansın ikinci safhasının hazırlanmasına müteallik olan kısmın müzakere- sinebaşlamıştır. | 23 Temmuz 1932 Feci bir kaza Ankarada bir ihtiyar araba altında kalarak öldü Ankara, 22 — Dün Eski Bent- deresi caddesinde feci bir kaza olmuş ve 90 yaşında bir ihtiyar bu kazaya kurban gitmiştir. Bent deresindeki fırının önünde arkadaşlarile birlikte oturan Ismail ağa, Zafer fırınına ait ekmek tevzi arabasının ürkmüş hayvan tarafından sürüklendiğini görünce, hayvanı zaptetmek üzere yerinden fırlamış, arabanın önüne geçmiştir. Fakat atı zaptedememiş, yere yuvarlanmış, araba üzerinden geçmiştir. Faciayı görenler, Ismail ağayı yerden kaldırarak hastaneye nak- letmişlerse de, doksanlık ihtiyar vefat etmiştir. Trenden düş den düştü Tehlikeli surette yaralanarak hastaneye götürüldü Dün Şark şimendifer müstah- deminini ve ailelerini Ispartaku- leye gezmeye götüren tren akşam dönerken Samatyada ermeni kili- sesi önüne geldiği sırada trende bulunan Faik efendinin oğlu 17 yaşlarında Rifat trenin sahanlığın- dan yere düşmüştür. Rifat başından ve muhtelif yerlerinden ağır surette (yaralanmış, hastaneye kaldırılmıştır. Beygirte çarparak bir kadını yaraladı Kâmil isminde birisi beygirle Üsküdarda Bağlarbaşından geçer- ken Muazzez hanım isminde bir kadına çarparak ağır surette yaralamıştır. Mecruh kadın has- taneye kaldırılmıştır. Veresiye rakı vermediği için kızmış Kasımpaşada Talât isminde biri, ! bir bakkaldan veresiye rakı iste- miş, bakkal vermemiştir. Talât bundan muğber olarak, bakkalı ölümle tehdit etmiştir. Talât hak- kında tahkikat yapılıyor. Bisikletle bir çocuğu yaraladı Üsküdarda o Mustafa isminde birisi (bisikletle caddede dolaşır- ken 5 yaşlarında Erdoğan isminde bir çocuğa çarparak başından ve karnından yaralamıştır. Bir kulübe yandı Fatihte Kıztaşında Ayşe hani- mın oturduğu kulübeden dün gece yangın çıkmış, kulübe tamamile yanmıştır. Adanada zabita vakaları Adana, 21 ( Hususi) — Haziran ayı içinde şehrimizde 37 kişi ev- lenmiştir. | Gene bu ay içinde 111 zabıta vakası olmuştur. Bun- dan yüz üçü adi darp ve cerh vakasıdır. Denizlide kaçak tütün ve kâğıt yakalandı Denizli 22 (A.A)— Denizli inhi- sar idaresi tarafından 188 kilo tütün, iki havan ve 510 defter sigara kâğıdı yakalanmıştır. Kadın kıyafetinde bir katil Düzce 22 — Düzcede terzi Ibrahim efendi çarşıda üç el tabanca ile öldürülmüştür. Katil kadın kiyafetinde biridir ve cinayeti müteakip kaçmıştır. Şiddetle takip ediliyor. Bugünkü hava Yeşilköy rasat omerkezinden verilen malümata göre bu gün hava açık olacak rüzgâr şimal irtikametinden esecektir, dün " fazla sıcaklık Yeşili derceydi. i