29 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Akşam ei 29 Temmuz 1432 sz İzmirden avdet Pencereyi açarken.. (Baş tarafı birinci sahifede ) tayyareciler (o kabristanına gitti, buradaki! şehitlerin (kabirlerini ziyaret etti. Bundan sonra halk fırkasının muhtelif mabfellerini ziyaret ede- rek aza ile görüştü. Bu arada Anadolu gazetesinin idarehane- sini de ziyaret etti. Başvekil gaze- tenin muharrirlerini birer birer kabul ederek ellerini sıkmak suretile iltifatta bulundu. Anadolunun yap- tığı hizmetleri takdir ederek gazetecilik (o hakkında (kiymetli sözler söyledi. Başvekil idareha- neden çıkarken altına “ldealin yorulmaz yolcusu Anadoluya, yazılı bir resmini gazeteye hediye etti, Başvekil bundan sonra Alsancak spor sahasını gezerek konağa avdet etti ve öğle yemeğini burada yedi. Ticaret odasında Ismet paşa, öğleden sonra ticaret odasına giderek tacirlerle uzun müddet görüşştü. Burada azadan bir çoğu mahsul vaziyeti ve ihracat hakkında beyanatta bulundular. Şerif paşa zade Remzi bey fiatlerin düşmekte olduğuna, biz- den sende on bin ton incir alan Amerikanın geçen sene üç bin ton aldığından bahsetti. Nazmi bey navlunun yüksekliğini izah eyledi. Hâcim Muhiddin B. bu münase- betle vapur kumpanyaları arasında rekabet temini için bir acentenin ancak bir vapur kumpanyasına acentelik edebileceğine dair kanun çıkarılmasını ileri sürdü. Salih Hayri bey Adanadan İzmire pamuk sevkiyatını tanzım etmek lüzumundan bahseyledi, aksi takdirde fabrikaların çalışa- mayacağını söyledi. Vali paşa ile borsa komiseri ve Hâcim Muhiddin bey buğday nakliyatında Anadolu demiryollar tarifesi (o hakkında temenniyatta bulundular. Helvacı Manisalı Rıza bey helva ihracatı, Ali Haydar bey afyon meselesi hakkında temennilerde (o bulundular. o Ali Haydar bey bir de rapor verdi. Başvekil müzakeratı not etmiş ve odadan çıkarken şu sözleri söylemişlerdir: “ Malımızı ucuz satmağa ehem- miyet verdiğiniz anlaşılıyor ki bu çok doğru bir fikirdir. Çok mal satmak ucuz satmak kârlı bir şeydir, çünkü mal bedelinin en çoğu gene memleket dahilinde kalacaktır. İzmir ticaret odası bu hususa lâyık olduğu ehemmiyeti verir ise, memleket için çok faidelidir. Alâkanızdan çok müteşekkirim.,, izmirden hareket Başvekil odadan çıktıktan sonra konağa uğramış , oradan doğruca rıhtıma hareket etmiştir. Rıhtım müthiş kalabalıktı. Binlerce halk Ismet paşayı teşyi için toplan- mıştı, Halk başvekili alkışlar, “ yaşa ,, sesleri arasında vapura kadar teşyi etti. İsmet paşa teşyie gelen zevatın ellerini sıktıktan ve askeri selâmladıktan sonra vapura çıktı. Vapurda bütün yolcular merdi- ven başında toplanmıştı. Bunlar başvekili alkışlarla istikbal ettiler, Ismet paşa hepsine teşekkür etti ve süvarinin elini sıkarak iltifatta bulundu. (Bundan sonra vapur hareket etti. Denizde bir çok motorlar ve sandallar toplanmıştı. Ege bunlar ve bir amerikan vapurile Konya vapuru arasında sıkışarak yolunu düzeltmek için epice uğraşmağa mecbur oldu. Nihayet limandan çıktı. Motorlar, Egeyi Yenikaleye kadar teşyi ettiler. elk er Paris, 28 (Hususi) Doumerin katili Gorgulofun son muhakemesi çok heyecanlı olmuş- tur. Katil birçok defa yerinden kalkarak (o başkalarının o sözünü kesmiş, bağırıp çağırmıştır. Kocası için jüri heyetinden merhamet istiyen karısına da kızmıştır. Mü- daffa vekilleri kendisini teskin etmekte güçlük çekmişlerdir. Katilin bu gayri tabii hallerine rağmen iyiyi ve fenayı ayırabile- cek vaziyette olduğu yapılan muayene neticesinde anlaşılmıştır. Müdafaa vekilleri, (kendilerinin gösterecekleri doktorlar tarafın- dan da ayrıca bir muayene yapıl- masını istemişlerdir. Fakat mah- keme bunu kabul etmemiştir. Mahkeme tarafından jüri heye- tine şu iki sual sorulmuştur: Birinci sual — Paul Gorguloff, 6 mayıs 1932 tarihinde reisicum- hur müteveffa M. Paul Doumeri kasten öldürmüş olmakla mücrim midir ? kalmıştır. Tayyare mektebi Vecihi bey yakında mektebini açıyor Tayyareci Vecihi bey bir tay- yare mektebi açmak için hükü- metten müsaade almış ve Kadı- köyünde teşkilâta (o başlamıştır. Vecihi bey mektep hakkında demiştir ki: — Açmak istediğim mektep lise derecesinde bir ihtisas mek- tebidir. Orta mektebi ikmal eden ber türk genci buraya girebilir, Mektep hususi ve sivil tayyareci- lik içindir. £ Şimdilik onehari olacaktır. Birinci şubede tahsil üç ay, ikincide altı aydır. Mektepten yetişen pilotlar, (gösterecekleri liyakate göre ordu hizmetine de e edilebileceklerdir. ibrahim Tali bey Ankara, 28 — Birinci umumi müfettiş Ibrahim Tali bey birkaç gün kalmak üzere bu akşam Istanbula hareket etmiştir. Ibra- him Tali bey Yalovaya giderek reisicumhur hazretlerine tazimle- rini arzedecek ve oradan Diyar - bekire dönecektir. Buğday mahsulü Ankara, 28 — Buğday karar- namesi âli tasdika iktiran etmiştir. Ziraat bankası (10 ağustostan itibaren mubayaata başlıyacaktır. Avrupa itilâfı ve Yunanistan Londra, 28 (A.A.) — Yunan orta elçisi istişari Avrupa itilâfına Yunanistanın iştirak ettiğini hari- ciye nezaretine| bildirmiştir. m sual — b cinayet, evve- linden tasmim edilerek mi irtikâp edilmiştir ? Jüri heyeti uzun müzakereden sonra saat yirmiyi on beş geçe salona girmiş ve cevapları okun- muştur. Heyet iki sualede 2 reye karşı 10 reyle “ evet, cevabını vermiştir. Esbabı muhaffefe kabul edilmediğinden katilin idam edi- leceği anlaşılmıştır. Gorgulof 'idam kararını öğre- nince sapsarı olmuş ve bağırıp çağırmağa başlamıştır: “Ben asker- lik ettim, bir asker gibi kurşuna dizilerek ölmek isterim. Ip yahut kiyotin istemem. Bir Rus askerinin şerefini ihlâl etmeyiniz. Fransayı kurtarmak için harp ettim, cellât elinde ölmek istemem.,, —Reis söyliyecekleriniz bu kadar mı? Müttehem Evet, bu kadar. Bu dünyayı terkedeceğimden dolayı memnunum. Fakat size ihtar ede- rim ki Komünizm oraya ( Mah- | yoksa ben mi Bu Sakhahki Telgraflar Gorgulof deli mi, değil mi? Müdafaa vekili: “Öldükten sonra yapılacak ameliyat bizi haklı çıkaracak,, diyor keme kürsüsünü gösterir ) gelecek ve bütün vatandaşlarınızı öldüre- cektir. Müdafaa vekili Maitre Henri Göraud, ayağa kalktı ve böyle dedi: “ Müddei umumi mi haklı, haklıyım, bunu idamın ertesi günü öğreneceğiz.,, Müdafaa vekili, bunu söylemekle Gorguloffun (o idamından sonra yapılacak fethimeyit ameliyesine telmih etmiştir. Bundan sonra kanunun maddei mahsusası ve idam kararı koundu. Birinci reis, davaya hitam veren ibareyi pürüzsüz bir sesle okudu: “Gorguloff, temyiz mahkeme- sine müracaat için 3 gününüz vardır. Bu müddet geçtikten son- ra temyiz istidanız kabul edilmez. Muhafızlar, mabkümu götürünüz, Mahküm, mukavemet etmek istedi. Muhafızlar, ellerine kelepçe vurdular ve götürdüler. Muhakeme saaat 20,33 bitmiştir. de Cenubi Amerikada muharebe Iki taraf ta hududa asker gönderiyor Londra 28 (Hususi ) — Cenubi Amerikadan gelen haberlere göre Peru ve Boliya hükümetleri arasında muharebe ihtimalleri artmıştır. İki hükü- met de hararetle harbe hazırlanıyor. Muharebenin önüne geçmek için sarfedilen gayretler neticesiz Bilhassa Peru hükümeti itilâfa yanaşmıyor. Bu hükümet hudut havalisine bir çok asker gönder- miştir. Bolivyada da hararetli bir hazırlık vardır. Son dakikada bir anlaşma temin edilemezse iki. ordu arasında yakında harbe başlanacaktır. Şekerler çıkıyor Dün ilk parti Haydar paşa gümrüğünden çıktı Gümrüklerdeki şekerlerin çıka- rılması hakkında, dün Haydarpaşa başmüdiriyetine emir gelmiştir. Şeker tacirleri, bu mesele hak- kında, Istanbul gümrük baş müdi- riyetine müracaat etmişler, fakat başmüdür Seyfi bey, resmi gaze- teyi o görmeden bir muamele yapamıyacağını söylemiştir. Haydarpaşadan şeker çıkarıla- cağını haber alan şeker tacirleri sevinmişler, gümrük komisyoncu- ları bir kafile halinde Haydarpa- şaya hareket etmişlerdir. Şeker talimatnamesi gelmediği için, şeker ticarethaneleri bir aydanberi (o muamele (o yapma- mışlardı. Dahildeki ihtiyacı Al- pullu fabrikası temin ediyordu. Evvelce de yazdığımız gibi, bu fabrikanın elinde kesme şeker kalmamıştı, tüccara toz şeker veriyordu. Dünden itibaren piyasa kesme şekere kavuşmuştur. Dünkü gün, şeker tacirleri için, bayağı bir kesme şeker bayramı olmuştu. Zirai kredi kooperatifleri Ankara, 28 — Mahdut ve gayri mahdut ve mesuliyetli şehir ve kasaba zirai ve kredi kooperatif- lerile, gayri mahdut mesuliyetli köy zirai kredi kooperatiflerine ait mukavelenamelerin beşinci ve yedinci maddelerinin tadili hak- kında oOproje heyeti vekilece tasdik edilmiştir. Yerli mallar Dördüncü sanayi sergisi Pazar günü açılıyor Dördüncü yerli mallar sergisi için hazırlıklar başlamıştır. Sergi bu defa da Galatasaray lisesinin bahçesinde ve bazı salonlarında açılacaktır. Bahçede muhtelif mü- esseseler tesisata başlamışlardır. Burada zarif paviyonlar yapılıyor, elektrik tesisatı vücuda getiriliyor. Serginin sinema, tiyatro, gazi- nosu, çocuk bahçesi ve radyosu olacaktır. Geceleri de çalışılarak hazırlık pazar gününe kadar ikmal edilecektir. Sergi pazar günü saat on altıda merasimle açılacaktır. Ghaliapine davası Paris 28 (A.A. ) — Chaliapine davasına bakan istinaf mahkemesi Chaliapine'nin hatıralarının gayri kanuni surette neşrinden dolayı Sovyetler ticaret mümesilliği aley hine ikame ettiği davayı intaç ederek (Chaliaplineye 10 bin frank tazminat verilmesi hakkında tiçaret mahkemesi tarafından ita edilen hükmü tastik etmiştir. Istinaf mahkemesi bu kararın- da Cbaliapinenin hatıralarını si- yası bir maksatla tahrif edildiğini tasrih etmiştir. Milli bankaların muafiyetlerinin ilgası Ankara, 28 — Milli bankaların muafiyetlerinin ilğasına dair 20 nisan tarihli kararname ahkâmına 1 temmuz tarihinden itibaren F cek ve yazılması Cam kırıldı, kadının kolu ezildi Samatyada Hobyar mahallesin» de oturan 27 yaşlarında Memduba hanım evin üst katında pencereyi açarken çerçeve sağ kolunun üs» tüne düşmüştür. Memduha hanımın kolu ezilip parçalandığı gibi kırılan camlar da damarlarını kesmiştir. e Mecruh kadın derhal bayılmış, hastahaneye kaldırılmıştır. Dün gelen seyyahlar Conte Verde vapurile şehrimize gelen seyyahlar dün Istanbulun muhtelif yerlerini (ogezmişlerdir. Saat on altıda vapurda bir resmi kabul yapılmış, davetlilere vapur gezdirilmiştir. Sokakta 45 günlük bir çocuk bulundu Yeniköy vapur iskelesinde dün akşam metrük bir erkek çocuk bulunmuştur . Çucuk tahminen 45 günlüktür. Üzerinde hüviyetini isabet edecek hiç birşey bulunamamıştır. Çocuk hastahaneye kaldırılarak tahkikata başlanmıştır. Yangın başlangıcı Beyoğlu hastanesinin çamaşırlık kısmından dün gece yangın çık- mışsa da tevessüüne meydan verilmeden söndürülmüştür. Trenlerde tenzilât Ankara 28 — Ağustos bidaye- tinden nihayetine kadar bir ay müddetle Devlet demiryollarında -Erzurum demiryollarile Mudanya- Bursa demiryolu hariç - tenzilât yapılacaktır. Sürat katarlarında yapılacak tenzilât nisbeti yüzde yirmi, diğer katarlarda yüzde otuzdur. Bu tenzilâttan maksat sıcaklarda hal- kın serin mahallere gidip gelme- sini temindir. Maarif vekilinin İzmirdeki tetkikatı Izmir 28 (A.A.) — Bugün öğ- leden evvel maarif vekili * bey- fendi refakatlerinde kalemi mah- sus müdürü! Nihat bey olduğu halde! Izmir san'atlar mektebini ziyaret etmiştir. Burada İzmir ve Aydın san'at mektebi müdürlerile birlikte bu mekteplerin tedris ve terbiyesi ve san'atları hakkında uzun uzadıya görüşmüşlerdir. Vekil bey bu mu- bahaselerden memnun olmuştur. Türk tarih cemiyeti bir içtima yapıyor Ankara, 18 — Bir ağustosta Türk taribini tetkik cemiyeti Istan- bul'da umumi bir içtima aktede- takarrür eden büyük tarih kitabının plânını tet- kik ve münakaşa edecektir. Reşit Galip bey birkaç gündenberi ra- hatsız idi, berayi tedavi cumarte- siye Istenbula gidecek ve çemiyes tin mesaisine iştirak edecektir. Devlet demiryolları ve limanları Ankara, 28 — Devlet demir yolları ve limanları umumi idare- sinin (o tesisatı ( iptidaiye, Işlet- A | me, Kâr ve zarar, sermaye ve ; # idari malzeme nakliyat hesaplarına'a ait talimatname Icra vekilleri hes il yetinin tasdikine iktiran etmiştir. — Bir katil mahküm oldu Adana , 28 (Hususi) — Al çavuş kızı Havvayı bıçakla öldür“ mekten maznun olan Hasanın muhakemesi bitmiş , katil 7 sene, 6 ay, 24 gün hapse mahküm mer'i tutulması heyeti vekilece tekarrür etmiştir. W olmuştur. ön