29 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

29 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 Boluya yeniden faydalı yağmurlar yağdı Bolu 24 ( Hususi) — Havali- mize yeniden çok bereketli yağ- murlar yağmıştır. Mahsulâtımız bu sene geçen senekinden aşağı değildir. Köylü, bu son yağmur- ların başakları daha dolgun ola- rak yetiştireceğini söylüyor. Bu sene, havaların müsaedesiz- liğinden dolayı, tarlalara tohum geç ekildiğinden hububat boy itibarile fazla uzamamıştır.. Eu, yalnız az saman çıkmasına sebe- biyet verecektir. Başak ve tane itibarile köylü çok memnundur. Zaten geçen sene bütün saman- lıklarını doldurduktan sonra fazla $amanını yakmak mecburiyetinde kalan çiftçi bu azlıktan sıkıntı çekmiyecektir. Bazı köylerimizde arpalar biçil- meğe başlamıştır. 8 - 10 gün içinde sıra buğdaylara gelecektir. Zahire piyasasında gün geçtikçe düşüklük göze çarpmaktadır. Maa- mafih ekmek narkı hâlâ 10 ku- ruştur. Belediyenin faaliyete ge- çerek halka değeri fiatile #kmek yedirmek imkânını vermesini bek- leriz. Ankaradan otomobille Boluya gelenler Galatasaray lisesinin muhterem müdürü Fethi, maarif (o vekâleti levazım müdürü Hüsnü, Galatasa- raylı arkadaşlardan maarif vekili Esat beyin oğlu Reşat beyler otomobille Ankaradan gelmişler ve şehrimizde bir gece misafir kalmışlardır. Misafirlerimiz şebri- mizin tabii (maazaralarını pek beğenmişlerdir. Galatasaraylı izci arkadaşların münasip bir zamanda şehrimizi ziyaret ederek o ormanlarımızda kamp kurmaları konuşulmuştur. Misafirlerimiz Istanbula mütevecci- hen hareket etmişlerdir. 1. Vasfi Yeni tütün mahsulü Akhisar 25 ( Hususi) — Mem- leketimizin başlıca servetlerinden birincisini teşkil eden tütünün son zamanda geçirdiği buhran malüm. Böyle olmasına rağmen Akhisar ve mülhakatında tütüncülüğe karşı sebat göstererek tekrar tütün ekilmişti: lin bir kısmıda artık ün bu şerait tahtında idamesi müşkül olduğundan terk- etmek mecburiyetinde kalmıştır. Amerikan kumpanyaları, eks- perlerin söylediklerine nazaran Akhisar tütünlerine münhasir olan koku Amerika imalâthanelerinde “ Akhisar Tabac , etiketleri al- tında işleniyor ve amerikan har- manlarına 4 “/, nisbetinde konu- luyor. Gene bu eksperlerin söyledik- lerine nazaran yapılan muhtelif nevi sigaraların nefasetini vermek için muhakkak Akhisar tütünle- rinden konulması şarttır. Yeni sene mahsulünün para edip etmiyeceğine dair müstahsil endişededir. Bilhassa köylerde size çok defa şöyle sualler tevcih ederler : — Acaba tütün para edecek mi, satabilecek miyiz ? Vakıa geçen seneye nazaran bu seneki rekolte azdır, fakat gayet temiz ve nefistir. Bir çok firmalar tütün mübayaatının hararetli ola- cağını söylüyor ve şimdiden rekol- teyi tespite hazırlanıyorlar. Çok temenni ederiz ki tütünlerimiz para etsin, müstahsil geniş bir nefes alabilsin. Dersten sonra askeri talim Aydın gençleri kampta çok muvaffa- kıyetli neticeler elde ettiler Aydın 23 (Hu- >, susi) — Aydının irfan hayatında bir buçuk aydan- beri devam eden canlı hareketin son eseri de muvaffakıyetle hi- tam buldu. Ders sonunda başlıyan talebe müsame- relerini imtihan- lar takip etti. Bir senelik (Odimağ mesaisinin muvaf- fakıyetleri tale- benin büyük bir kısmını memnun, bir kısmını da ders senelerini havaiyatla geçir- diklerinden dolayı noksanlarını telâ- fiye mecbur etli. Maamafih netice itibarile oAydın mekteplerinde mu- vaffakıyet takdir edilecek bir şe- kildedir. Bu hu- susta yüksek ve kıymetli mesaileri görülen mual- limlerimiz cidden takdire sezadır. Imtihan Odevresinden sonra orta ve sanatlar mektebinin son iki sınıf talebeleri askerlik vazi- felerini yapmak üzere top yata- ğındaki alay merkezinde toplan- dılar ve askerliklerine başladılar. Tahsil senelerini orta mektepte mubtelit olarak geçiren erkek talebelerimiz, bu yeni vazifelerinde Kampa giden talebe, yüzbaşı Kâmil, müdür muavini Muharrem beyler Fete Halit gerip Tl ÜN hanım kız arkadaşlerından ayrık mak zaruretinde kalmışlardır. Bu sene kampa giderek askerlik vazifelerini ikmal eden talebenin miktarı 99 kişiden ibarettir. Res- mi elbise ile heybetli /ve levent birer sasker hal ve tavrını alan bu günün mektep çocukları, ya- rının vatan müdafaası için bize büyük emniyetler vermektedirler. Bilhassa yaptıkları askeri yürü- ortada mektep yüşlerle | şehrin büyük caddele- rinden muntazam adımlarla geçiş- leri her Türkün kalbine ( ferah, neşe ve emniyet telkin eylemiştir. Birkaç gün içe- risinde en mahir askerlerimiz ka- dar yetiştirilen Irfan ordusunun başında kıymetli zabitlerimizden yüzbaşı OKâmil bey ile orta mektebin faal ve vakur müdür muavini Muhar- rem bey bulun- makta idi. Bu iki kıymetli ter- biyecinin idare- sine verilen genç ordu, elbette tah- min edilemiyecek kadar seri ve mü- kemmel yetişecek ve yetiştirile- cekti. - “Bugün en büyük ümidimiz, ve en büyük istinatgâhimız gençliği- miz değil midir? Büyük dahinin bile türk cumhuriyetini ve türk inkılâbını sıyanet ellerine emniyet ederek tevdi ettiği gençlik değil midir? Kamptaki askeri vazifelerini ikmal eden talebelerimiz aile yuvalarına dönmüşlerdir. Dundar Tütünlerimiz Bu sene Kırkağaçta mahsul çok iyi Kırkağaç 17 (Hususi) — Kırk- ağacın yetiştirdiği mütenevvi mah- sulatından (o birisi de tütündür. Zürraın, gittikçe artan tecrübeleri, toprak intihabındaki isabetleri, işlemedeki dikkat ve ihtimamları Kırkağaç tütünlerinin (seneden seneye nefasetini artırmaktadır. Bu sene mahsulünün kırılma, ve kurutulmasına başlanmıştır. Umu- miyetle tarla ve serğilerde görü- len Tütünler, geçen sene mahsu- lünden daha güzeldir. Bir tek yaprakta bile hastalık yoktur. Kırkağaç ovasının, mevsim yağ- * murlarından layıkile istifade ede- memesi züra biraz müteessir etmişsede fazla çalışmaları, çapaya ekemmiyetj vermeleri sayesinde gene maksatlarına irişmiş sayıla- bilirler. Mahsulünün iyiliğini bilen müs- tahsil bu sene fiatlerin de iyi ola- cağını söylüyor. Seyhan nehrinde iki adam boğuldu Ticaret için Adanaya gelmiş olan Rizeli Mehmet oğlu Nazım ve Kayserili Osman oğlu Reşit Seyhan nehrinde yıkanırken yüzme bilmediklerinden suyun cereyanına kapılarak boğulmuşlardır. Çıkarı- lan cesetleri muayere edildikten sonra defnine müsaade edilmiştir. Pamuk ihracatı 11 ayda Mersinden 5,823,463 liralık papuk ihraç edildi Haziran ayi zarfında Mersin limanından muhtelif ecnebi mem- leketlere vukubulan ihracat mik- tarı hakkında şehrimiz ticaret odasına bir istatistik gelmiştir. Istatistiğe göre 89894 Jiralık ve 729 balye pamuk ihraç edilmiştir. Pamukların beher kilosu 31,2 kuruştan ( satılmaktadır. e Mayıs ayinda Mersin limanından ecnebi memleketlere 109,355 liralık 2391 balye pamuk ihraç edilmiştir. Ihracat mevsiminden itibaren 11 ay zarfında Mersin limanından hariç memleketlere 5,883,463 lira skiymetinde 88,408 balye pamuk ,ibraç edilmiştir. İzmir ihracatı Bir haftada harice ne kadar mal gönderildi? 5 temmuzdan 15 temmuza ka- dar İzmir limanından muhtelif ecnebi memleketlere ihraç edilen emtianın miktarı kilo itibariyle şu suretle tesbit edilmiştir : 101600 arpa, 5786 afyon, 1015 balmumu, 34140 bakla, 6218 deri, 5080 halı, 107510 meyan kökü, 1020 pamuk mihaliç, (942665 palamut, 805151 tütün, 6382 üzüm, 30480 valeks, 10931 yün, yapağı, kıl, 568426 kepek, 2200 çam fıstığı, 758 çiçek soğanı, 4500 armut, 51342 küspe, 394 peynir, 50 salep. Zavallı genç Düğün hazırlığı yaparken yolda öldürüldü Karamanda Aladağ Aladağ yolunda feci bir cinayet ika edilmiştir. Karamanın sığır çobanı Hasan oğlu Numan Aladağ yolunda ve Dikilitaş mevkiinde boğday yığı- nına yaslı bir ceset görmüş, ka- zaya gelerek haber vermiştir, Tahkikat neticesinde cesedin Karamana tabi Manyan köyü ahalisinden Akkuş Mustafa is- minde bir köylüye ait olduğu anlaşılmıştır. Maktul henüz yirmi beş, otuz yaşlarında bir deli- kanlıdır. Ikisi göbeğinde, birisi sol böğ- ründe biri de boğazında olmak üzere vücudunda dört kama yara- sı vardır.Mustafa nişanlı olduğun- dan evlenmek için muamelesini ikmal ettirmiş, bazı eşya, iki beşi bir yerde ve bir kaç altın alarak köyüne gitmek için cuma günü sabahı yola çıkmıştı. Üzeri arandığında para ve altınlar bu- lunamamıştır. Foça kazasının yazlık zeriyatı Foçadan, kazanın yazlık zeriyatı hakkında gelen malümata göre Foçada 1255 dönüm tütün, 4300 mısır, 70 akdarı, 1283 soğan, 325 karpuz ve 120 dönüm kavun zeredilmiştir. Geçen seneki yazlık zeriyat miktarı da şöyle tespit edilmiştir: 6692 dönüm tütün, 4050 mısır, 110 akdarı, 1728 soğan, 305 kar- puz ve 105 dönüm kavun idi. 29 Temmuz 1932 Kaplıcalarile meşhur, fakat fakir bir kasaba Ilgın 21 (Hususi) — Ilgın kap- lıcalarile meşhur Konyaya tabi bir kazadır. Kaza 34 bin nüfuslu, oldukça vasidir. Şehir yeknazarda fakir olduğunu gösteriyor. Imar yok, harabiyet vardır. Evlerin hariç duvarları saçlarla kaplıdır. Muntazam bir çarşı yerine dağınık serği halinde dükkânlar var. Otel yerine üç tane han vardır ki bunların da ücretleri nisbetsizdir. Kaza, Konya havalisinde sıt- masile meşhurdur. O da bugün yüzde seksen azalmış bir vaziyet- tedir. Belediye reisi Şükrü beyle yap- tığım bir mülâkatta öğrendik- lerimi karilerimize bildirmeği bir vazife telâkki ettim. Kazanın arazisi dahilinde muhiti 40 kilometroluk bir göl vardır ki, bu sıtma menbaıdır.. Gölün kurutulması 500000 liraya muh- taçtır. Bununla beraber göl kuru- duğu takdirde hükümet bir mil- yon lira kazanacaktır. Zira en münbit ve en mahsuldar arazi göl ve havalisidir. Memlekette ucuzluk en son hadde gelmiştir. Koyun etinin okkası 25 kuruş bir koyon 150 kuruştur. Buğdayın kilosu 80-90 kuruşadır Belediyenin vaziyeti geçen se- nelere nisbetle fenadır. 932 büt- çesi 17 bin liradır.. Su ibtiyacı kuvvetlidir.. Tam bu sıralarda kazanın ma- hallelerinden 15 kadar kadın belediyeye gelerek bahçelerinin yandıklarından bahs ile su iste- diklerini söylediler. O sırada belediye reisi: “İşte gazeteci gözile (gördükleriniz, dediler.. Bu sene kazada kurak- lık hüküm sürmüştür. Bugün böyle olan kaza evvelce harice (600) vagon hububat sev- keder ve kazaya 2 milyon 500 bin lira varidat temin eylerdi. Bugün bu miktar - 250 - bin liraya düş- müştür. Kazada bir ilk mektep vardır. - 400 - kadar çocuğun tahsil ça- ğında olmasına rağmen evvelâ müsait bir bina saniyen tahsisat olmaması yüzünden mektep açı lamıyor. Bundan anlaşılıyor ki kazada maarif hayatı da zaif.. 54 köyden ancak on üçünde mektebin bu- lunması da biraz acıdır. Bu şekilde kazaları bulunan bir vilâyetin maarif tahsisatını yarı yarıya indirmesi kadar garip birşey olamaz. Kazanın asayışı gayet iyidir. Bir sene zarfında iki katil, 6 cerh, bir kaç darp ve bir hayvan hırsızlığı olmuştur. Asayişi daha ziyade tahtı emniyete almak için jandarma kumandanının yorulma- yan faaliyeti eseri olarak bilumum köylere telefon tesisatı yapılmak» tadır. Kaplıcanın da ıslahı düşünülmüş ve bu iş için de 30 bin liralık bir tahsisat verilmiştir. M. Doğan Bir kız kaçırma vakası Adana 28 ( Hususi) — Bebeli köyünden Mehmet kızı Fatmayı 6 silâhlı adam cebren kaçırmış- lardır. Jandarma derhal faaliyeti