22 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

22 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Sahife 7 Berlin, 19 (Hususi) — Iktisadi buhran yüzünden sinemalar müş- kül vaziyettedir. Halk ancak pek güzel filimlere gidiyor, bir parça kıymetsiz bir filim (O müşterisiz kalıyor. Bunun için stüdyolarda büyük bir faaliyet vardır. Yeni sene için kabil olduğu kadar mükemmel filimler yapılmasına çalışılıyor. - Yeni sene programında harici sahnelere de çok ehemmiyet veriliyor. Stüdyo içinde filim çev- rilecek yerde hariçte tabii olarak "sahneler çevriliyor. Birçok filimler Fransanın cenubunda, Macaris- tanda çevrilmiştir. Ufa şirketi yeni filimleri büyük rejisörlerine o çevirtmektedir. Bu filimler 19 tanedir. Hepsinin çok güzel besteleri vardır. Yeni filimlerden bir kısmının mevzuları şudur: 1 — Anick: Lilian Harvey le Hans Albers'in çevirdikleri bu filimde Lilian bir sirk cambazı olan Hans Alberse âşık oluyor. Fakat cambaz sivil kıyafetle kızın üzerinde tesir yapamıyor. Bu iki insan arasındaki aşk mücadelesi filmin mevzuunu teşkil ediyor. 2; “ Sarışın bir rüya ,: Lilian Harvey, o Willy Friteb, | Willi Forsst, Paul Horliger'in, Erich Pommer'in idaresinde çevirdikleri bu filim de tamamlanmak üzere- dir. Musikisini Wermer Richard Heymann bestelemiştir. 3—“F.P.L cevap vermiyor, : Bu filim istikbalde senayiin yükse- leceği mertebeyi bugünden can- landıracak, “Metropolis,, ayarında bir eserdir. “Die Woche,, mec- muasında tefrika edilmiş olan aynı isimdeki bir romandan alın- mıştır. Avrupa ile Amerika arasında muntazam tayyare seferleri yapa- bilmek için, tayyarelerin Babrı- mubiti atlaside inerek erzak ve benzin alabilecek bir merhaleye muhtaçlar. Böyle bir ada ise mevcut olmadığından, suni ve çelik bir ada yaparak Bahrımuhit ortasına demirlemeyi düşünüyor, ve buna ilâve olunan heyecanlı bir macera, eseri meydana çıkar- tıliyor. Pek çok para sarfederek çev- rilmekte olan bu filim aynı za- Kaetke von Nagy manda teknik bir-muvaffakiyet teşkil edecektir. Erich Pommerin idaresinde, Karl Hartl'ın rejisörlüğü ile çev- rilecek olan bu filim baş rolunu, artık en tanınan ve sevilen Alman sanatkârlarından birisi olan Hans Albers ile Sybille Sehmitz oyna- yacaklardır. 4 — “Ben gündüzün, sen ge- celeyin ,, : Erich Pommer'in ida- resinde, Ludvig Bergerin rejisör- lüğile çevrilecek olan bu filmin baş rollerini Kaethe von Nagy ile Willy Friteh yapacaktır. Mu- sikisini Werner Richard Heyman- n'ın bestelediği bu filim rejisörü ev- velce “ bir vals rüyası,,nı çevirmiştir. Yeni bir kaç filim çeviren Lillan Harvey 5 — “ Marguis S. nin sebebi felâketi , : Lilian Harvey'in Ame- rikaya gitmeden evvel son çevi- receği bu filin gene Erich Pom- mer'in idaresinde ve Paul Martin'in rejisörlüğü ile yapılacaktır. Sureti mahsusada Lilian Harvey için hazırlanmış olan bu filim mevzuu 1850 senesinde Offenbock dev- rinde, Pariste geçiyor. Offenbachın besteleri bu filimde çokca kulla- nılacaktır. Bu filimdeki rolun, Lilian Harvey'in şimdiye kadar oynamış olduklarının en parlağı olacağı iddia olunuyor. 6 — “Bir çiçek, iki böcek, : Güther Stopen Horst'un idaresinde Remhold' Schünzel'in rejisörlügile çevrilen bu filim tamamlanmıştır. Başrolarını Kaethe Von Nagy, Wolf Albaeh - Retty, Otto Wali- burg oynamıslar, musikisini Ralph Eruvin bestelemiştir. 7 — “Sabah kızıllığı, silâh arkadaşlığımdaki derin bağı te- rennüm eden bir eserdir. Ufa bunu, yeni yapacağı bir kahra- manlık filmine esas olarak almış- tır. Vaka büyük harpte ve bir alman denizaltı harp gemisinin etrafında dolaşıyor. 8 — “Kahire mevsimi,: Bu filim harici sahnelere çok ehem- miyet verilen bir eserdir. Kahi- reye en fazla rağbet edilen mev- simde, şark ile garbın birbirlerine karıştığı bu belde ile civarında geçen mevzu ilk defa beraber oynayacak olan Willy Fritsch ile Renate Müller canlandıracak- lardır. 9 — “Kocama nasıl anlatayım: Başrolünü gene Renate Müller'in oynayacağı bu filim hafif ve eğlenceli bir komedidir. Günther Stapenhors'un idaresinde ve Rein- hold Sohinizelin rejisörlüğile çev- rilecektir. 10 — “B hattınaimdat,,: Bu filim çelik raylar, yıldırım gibi geçen trenler, hızla dönen teker- lekler âlemine ait bir omevzuu canlandırıyor. Kuvvetli bir dram olan bu filimde başrolü büyük Alman sanatkârı Rudolf Porster, Voni von Eyek ilg oynuyor. Diğer filimlerden gelecek mektu- bumda bahsedeceğim, Tefrika numarası: 79 Yazan: Ceneral A. F. Oglander 21 Ağustos 1932 ÇANAKKALE muharebeleri Tercüme eden: Muharrem Feyzi Saat dört buçukta birinci hücum dalgası siperlerden fırladığı zaman... Alâkadar kıtaattan biç biri evvelce hasım hattına hücum etmek tecrübesinde bulunmamış ise de askerin kuvvei maneviyesi yüksek ve muvaffakıyette iti- madı berkemal idi. Herkes gelecek zaferde hisse- dar olmağa can atıyordu. 8inci atlı alayı müfrezesi tarafından teşkil olunan birinci dalgayı alay kumandanı kaymakam White idare edecekti. Ingiliz hücum dalğaları imha edildi Ikinci dalğayı alay kumandanının muavini idare edecek idi. Lâkin bu hücumların baskın şeklinde ol- masında pek az ümit vardı. Ingiliz esas kollarına yardım etmek için sıksık yapılan ateş baskınları ile Türk kuvvayı muhafazası bütün gece uyanık durmuştu. Her hangi bir hatadan ve ibti- mal saatlerin uygun olmamasın- dan Wek mevkiinin üzerine yapr- lan bombardıman vakitsiz kesil- miştir, Sıfır saatten (yanı hücum anın- dan) evvelki bir kaç dakikada hemen hemen tek bir ateş yapıl- mamıştır. Türk mennbiinden veri- len malümata göre bu fasıladan bilistifade türk askerleri melhuz hücumu karşılamak üzere mevki- lerini işgal etmişlerdir. Bu noktada sahipsiz sahanın genişliği ancak 60 yarda idi. Saat dört buçukta birinci hücum dalgası siperlerden fırladığı zaman Türklerin kurşun kasırgası ile kar- şılanmıştır. Miralay White ve maiyetindeki dokuz zabit ilk da- kikada maktul düşmüşlerdir. Hemen hemen bir kaç saniye içinde muhacim İngilizlerden her biri ya maktul yahut akıbete mecruh olmuştu. Iki dakika sonra bu ffelâketten yılmayarak ikinci dalga, ileriye fırlamış ve aynı uğramıştır. Maahaza bir iki Ingiliz askeri Türklerin siperlerine ber- hayat olarak yetişmeğe ve küçük bayrakları dikmeğe muvaffak ol- muşlardır. Bu suretle Türk siperlerinde tek bir kırmızı sarı bayrak bir kaç saniye dalgalanmıştır. Onuncu hafif atlı alayına men- sup binbaşı Todd'un kumanda ettiği üçüncü dalga cephe hattı siperlerinde dizildiği sırada iki evvelki dalganın imha < 'Miği mumaileyhe baber verilmiştir. Binbaşı Todd, mafevkı kuman- dan kaymakam Braşiere daha bir hücum yapılması cinnet ola- cağını raporla bildirmiştir. Kay- makam ingiliz siperlerinin önünde yatan maktulleri görerek binbaşı ile hemfikir olmuş ve hücumdan artık sarfınazar edilmesini iltimas etmek üzere mücavir siperdeki liva karargâhına koşmuştur. Ingilizlerin Anzaktan yaptıkları hücumların hepsi azim zayiata uğradı Fakat kaymakam Brazier liva karargâhında derdini anlatama- mıştır. Türk siperlerinin üzerinde bir kırmızı ve sarı bayrak görün- düğü ve binaenaleyh evvelce hü- cum ' edenlerin ; türk siperlerine yetiştiği aşikâr olduğu ve binaen- aleyh bunlara yardım için üçüncü dalganın bücuma geçmesi icap eylediği kendisine söylenmiştir. Bunun üzerine üçüncü dalga da ileri atılmış ve bir kaç saniye bu dalga efradının çoğu maktul düşmüştür. Kaymakam Brazier bu hali gördükten sonra hiç olmazsa dördüncü dalgayı mahvolmaktan kurtarmağa teşebbüs ve gayret etmiştir. Lâkin mumaileyhin gay- bubeti esnasındaki karışıklık za- manında vürut eden natamam bir emir üzerine dördüncü dalga- nın sol cenahı tırmanarak siper- leri aşmışlar ve dışarı çıkmışlardı. Dördüncü dalga efradı, evvelki dalgalar gibi ayakta savlet etme- yip çömelerek yürüdüğünden beş on adım ilerlemeğe muvaffak olmuştur. Fakat Türklerin ateşi evvelce olduğu gibi tahripkâr idi. Bir kaç dakika sonra onuncu hafif atlı kıtasının berhayat kalan mecrubları kendi hatlarına sürü“ nerek avdet etmeğe başlamışlardır. Bu dalgaların hücumu esnasında ilk plâna tevfikan sekizinci Royal Welçh alayının iki bölüğü türk- lerin hattına cepheden yapılan hücuma muavenet için Monash Gully deresinin solunda bir cali hücum yapmıştır. Fakat bu kıtalar dahi ağır zayiata uğradığından — tevekkuf etmeğe mecbur olmuştur. Bunların verdiği maktul ve mecruh zayiat 4 zabit ve 60 askeridi. Öğleden evvel saat altıda ingilizlerin türk- lerin elinden Nek mevkini almak teşebbüsü ağır zayiat ile hezimete uğramıştı. Bu muharebede reyül- ayn şahit olan bir türkün ifadesine göre türkler tek bir kişi zayiat vermemişlerdir. * .. Popös - Papas - ve Ouims te- pelerinden ingilizlerin yaptıkları hücumlar da aynı derece muvaffakı- yetsiz olmuştur. Binbaşı Glasgowun idaresinde birinci hafif atlı kıtası Popös - Papas - tepesinden ha- reketle Dead Ma'sridge - yani Ölü adam sırtı - ve Chessboard - Satranç - mevkii üzerinden iler- lemiştir. Her ne kadar bu kıta Türklerin üç siper hattını da zabtetmeğe muvaffak olmuş ise de kendisine imdat ve muavenet gönderileme- diğinden mevcudu olan 200 kişi- den 154 zabit ve efrat zayiat vererek rücat etmeğe mecbur olmuştur. e Owinnis o mevkiinden ellişer kişilik dört dalga olarak fırlamağa ve hücum etmeğe me mur edilen ikinci hafif atlı kıta" sının da aynı vahim akibete uğramasına ramak kalmıştır. Buradaki kumandan ilk dalğa- nın siperlerden çıkar çıkmaz umum efradının isabet aldığını gördüğü zaman iki üç dalganın hücu ma geçmesine karar vererek aki- lâne hareket etmiştir. Anzak mevzinin dahilinden yapılan bu şeciane bücumlarda mevcudu 1,250 kişiye baliğ olan hücum kolları 650 zabit ve asker zayiat vermiştir. Bundan başka bu yapılan fedakârlıklar hep boşuna idi. Ceneral Birdwood'un yaptırdığı bu hücumlardan yegâne maksadı Yeni Zellandalılara Conk bayırı üzerine yürümelerine yar- dım etmekti. (Devaxı var)