3 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

3 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

va ağ e menenii im emenmli indi F enerbahçe stadındaki v3 tenis maçları Dün Fenerbahçe stadinde ilk defa olarak büyük Bir balkan tenis şampiyonası tertip edildi. Bu müsabakaların mürettibi mem- — Jeketimizde tenis hususunda mühim bir mevkii olan Fenerbahçe klübü ile atletizim federasiyonudur. Vakıa memleketimizde şimdiye kadar beynelmilel temaslar yapıl- mamış değildir. Fakat bu sporun” yalnız bir şubesine inhisar ettiği © gibi müsabıklar da nihayet bir © ecnebi takımından ibaret kalmış- tır. Bu defa yapılan müsabaka- lar Yugoslavya müstesna olmak üzere bütün balkan milletlerine b: şamildir. © Bir Balkan şampiyonası şek- — linde yapılan bu temaslarda Bul- .garlar, Pomenler ve Yunanlılarla “ aynı zamanda karşılaşmış oluyoruz. ve bu muvaffakiyet ise tenise © nasip oldu. z Yugoslavların bu karşılaşmada © bulunamamalarının sebebi ise, memleketlerinde tenis mevsiminin — bitmiş olmasından ibarettir ki bu - hususta Yugoslavlar çok nazikâne - itizar etmişlerdir. © Cuma ve pazar günleri olmak o üzere iki hafta devam edecek o olan bu müsabakalara ayrılan - Balkanlı tenisciler o memleketle- o rinde uzun seçmelerde sonra ayrılmıştır. Istanbulda memleket- lerini temsil edecek olan bu — tenisçiler şüphesiz yurtlarının en - kuvvetli şahsiyetleridir. - Misafirlerimiz şunlardır: © Bulgaristandan: S. Sauranciyeff B. Yordanoff. © Yunanistandan: P. Papadopulo - Y. Stalos, G. Nikoluides. Romanyadan: A. Botez, Y. Bunea Bizim oyuncularımız da şun- “lardır; © SA. Sedat, Suat, Zeki Rıza, © Mehmet Karakaş, Ahmet Ferit, o E Cimcoz, V. Şirinyan, Şaduar, N. Teregolof, E. Armitag, D. E Yufe. 5 » Fener tenis sahasının kortları hemen hemen yeni denilebilecek bir itina ile tesviye edilmişti. Esasen İstanbulun en iyi tenis sahası olan bu kortlar bu suretle azami bir mükemmeliyet kesbet- — miş oluyordu. Bundan başka tertip heyeti mevkilere birer müteselsil numara koymak suretile her kese yerini evvelden tahsis etmek ve maçı mümkün olduğu kadar rahat seyrettirmek imkânını temin etmiş oluyordu ki çok şayanı memnu- niyettir. Yunan ve romen tenisçileri vapurlarından, trenlerinden henüz inmiş Obulunduklarından dünkü müsabakalara yalmz iki bulgar tenisçi iştirak edebildi. (Stad- yomda hatırı sayılır bir kalabalık vardı. Ve maçlar büyük bir inti- zam içinde geçti. Dün 4 maç yapıldı. Bunların ikisi Dingil ve ikisi Dobl idi. müsaba- kalare tam ikide başlandı. Iki korttan birinde İ. Sedat - A. Suat Türk takımına karşı İ. Cimcoz - E. Armitag türk takımı. Diğer kort ise Yordanof , Duruciyeff B. Bulgar takımına karşı Zeki Rıza-M. Karakaş Türk takımı oynamıştır. Suat - Sedat takımının rakip- lerini kolayca yenmelerini icap ederken ilk seti 1/6 kaybettikten sonra müteakip üç seti 6/0, 6/2, 6/4 ile kazandılar. Buda gösteriyor ki iyi tenis- çiler karşısında mağlüpların git- tikçe azalan Skoru bu maçta aksine olmuştur. Türk - Bulgar dabl maçı haki- katen çok sıkı ve o nisbette heyecanla oynandı. Bulgarlar ilk seti 2/6 kaybettilerse de ikinciyi 6/0 kazandılar. Üçüncü setide 10/12 gibi büyük bir rakamla - ki bu mücadelenin ehemmiyetini gösterir - kaybettiler. | Dördüncü seti 6/3, beşinci seti ise 6/4le Bulgarlar kazandı. Dingil (maçlarına gelince bir kortta Ahmet Feritle ( Bulgar ) Jordanoff karşılaşır iken diger kortta bu senenin milliyet ve Tarabya turnuvaları şampiyonu olan Suat ile Bulgarların maruf tenisçisi Duruciyef karşılaştı. Ahmet Feritle Jordanoff ara- sındaki maçı Bulgar kazandı.. Feridin tenis faal hayatı iki seneliktir. Gerçi bu müddet zar- fında büyük kabiliyetler göstermiş ise de tam manasile ishtisas sa- hibi addolunamaz. lik seti 6/2 kaybettiği halde ikinci seti 7/9 ile kazandı. Üüçüncü ve dördüncü setleri 6/3 ve 6/1 ile kaybetti. En ehemmiyetle takip eden Suat - Duruciyeff maçı oldu, Suat! raki- bini 6/4. 9/8. g/l ile yendi. Maçların ikincisi pazar yapılacaktır. Eşref Şefik Deniz yarışları Yeşilköyde dün büyük yarışlar yapıldı Dün Yeşilköyde Yeşilköy spor klübü ( tarafından tertip edilen yüzme müsabakaları büyük bir intizam dahilinde ve kesif bir seyirci kitlesi huzurunda icra edilmiştir. Yarışlar yüz metrelik bir açık havuz dahilinde yapı!- mıştır. Neticeler şöyledir: 100 metre — linci Saffan (1.25.-) 2 inci Allek, 3 üncü Niyazi. 800 metre — linci oCorbi (16.23-) 2 inci Fery, 3 üncü Mehmet (Bu mesafeyi müsabaka harici günü olarak yüzen (Salim 14.20 de katetmiştir.) 200 metro — linci Eşref (3,54,2/10), 2 inci Niyazi, 3 üncü Halit. 100 metre hanımlar — 1 inci Selçuk Vasfi H. (2,10.-) 1500 metro — 1 inci Otto Bering o (33,15) 2 inci Cemil, 3 üncü Halit. (Salim gene müsa- baka harici yüzerek bu mesafeyi 21,43 te almıştır.) Kürek müsabakaları — Tek çifte: 1 - inci Alphonse d'Orlani (6,49), iki çifte: 1 - inci Fernand de Lagrangos ve Charle d'Orfani 11,52, Adi yelkenli omurgasız: 1-inci Ali bey. Kürek yarışları Dün Beykozda Fenerbahçe, Beykoz, Altınordu ve Haliç klüp- lerinin iştirakile kürek yarışları yapılmıştır. Müsabakalara Galata- saray iştirak etmemiştir. Umumi tasnifte klüpler şu sırayı almışlardır: 1 inci Beykoz, 2 inci Fenerbahçe, 3 üncü Altın- ordu, 4 üncü Haliç. At yarışları Dünkü yarışlar çok heyecanlı oldu Yarış ve ıslah encümeni tara- fından tertip olunan at koşuları- nın altıncısı dün çok kalabalık huzurunda yapıldı. Hendikaplı olan birinci koşu üç yaşındaki yerli ve arap erkek ve dişi taylar arasında yapıldı. Yavuz birinci, Bozkurt ikinci, Oğuz üçüncü geldiler. Ikinci koşu üç ve daha yukarı yaştaki haliskan at ve kısraklar arasında idi. Birinci Pujer, ikinci Pazar ve üçüncü Strombolis geldiler. Ikinci Inönü isimli üçüncü koşu, iki yaşındaki Ohaliskan İngiliz erkek ve dişi taylara mahsustu. Güler birinci, Özdemir ikinci, Aykız üçüncü geldiler. Dördüncü Okoşu O hendikaplı uzun çayır koşusu idi. Dört ve daha yukarı yaştaki yerli ve arap at ve kısraklar arasında yapıldı. Poruj birinci, Sada ikinci ve Tayyar üçüncü geldi. Çalı manialı, üniformali zabita- na mahsus olan beşinci koşuya dört ve daha yukarı yaşta halis- kan İngilizlerden maada her ırka mensup at ve kısraklar da iştirak etmiştir. Ikinci mülâzim Saim beyin bin- diği Zafer birinci, Mülâzim Salâ- haddin beyin bindiği Cingöz ikin- ci ve birinci mülâzim Cevat be- yin bindiği Bekri üçüncü gelmiştir. Izmir futbol birincilikleri Izmir 2(A.A.) — Mıntaka birinciliklerinin sonuncusu bugün Altay, Altınordu, K.S.K. , Izmir- spor takımları arasında, kalabalık bir seyirci huzurunda icra edildi. Birinci oyun Aitay - Altınordu takımları arasında yapıldı, oyun çok asabi bir şekilde cereyan etti. Neticede Altay 3 - 2 galip geldi. Ikinci oyun K.S.K. ve İzmir spor takımları arasında oynandı. K.S.K bu oyuna altı oyun- cusundan mahrum olarak ve bunların oyerini ikinci takım oyuncularından doldurarak zayıf bir şekilde çıktı, Izmirspor her iki devrede de hakim bir oyun oyna- yarak 3-1 oyunu kazandı. Altınordu- İzmirspor takımları- nın puanları müsavi olduğu için bu iki takım arasında yapılacak maçta galip gelen İzmir şampiyo- nu olacaktır. Puanlar 25- erdir. Eskişehirde bir maç Eskişehir 2 (Hususi) — Anka- ranın Çankaya klübü Eskişehir Idman yurduna dört golle mağlüp oldu. Son golü kabul etmeyen Çankaya klübü, oyunun bitmesine 15 dakika kala sahayı terketti. Olimpiyat 71 inci nüsha çıktı. Fenerbah- çede yapılan Bulgar - Türk tenis maçları, resimler, tafsilât. Avrupa ve Anadolu haberleri güreş tefri- kası mütenevvi ve zengin münde- ricatı havidir. YENİ NEŞRİYAT Zonguldak şehrinin teessüsü Gazetemiz muharrirlerinden Hüseyin Avni beyin, “Bir yarım müstemleke oluş tarihin,, de, Ereğli havzasına dair tarihi malümat vardır. Bu meyanda Zonğuldak şehrinin teessüsü, buraya olan nüfus akını, Fransız, İtalyan sermaye hareketi ve köylü tabakası üze- rindeki neticeleri hakkında şayanı | dikkat malümat bulunmaktadır. Dil kongresi Her vatandaş kongreye davetlidir Eylül ayının sonlarına doğru Dolmabahçe sarayında bir dil kongresi toplanacağını yazmıştık. Bu münasebetle Türk dili tetkik cemiyeti şu tebliği göndermiştir: Türk dili tetkik Cemiyeti reis- liği bütün âzaya bildirir ki: 1 — Türk dili tetkik cemiyeti- nin ilk kurultayı 1932 eylülünün son günlerinde Istanbulda Dolma- bahçe sarayında toplanacaktır. 2 — Kadın, erkek her türk yurttaş T. D. T. C.in âzasıdır. Kendisini Okurultaya o çağırılmış saymalıdır. 3 — Ancak kurultayda doğru- dan doğruya çalışmak ve konuş- mak üzere gelebileceklerin sayısı anlaşılmak ve kendilerine davet kartı gönderilmek için, onların şimdiden isimlerini ve adreslerini çemiyetin umumi kâtipliğine bil- dirmeleri rica olunur. Umumi kâtiplik bürosu Dolma bahçe sarayındadır. Yalnız dinlemek üzere gelecek âzaya da saray kapısında ayrıca giriş kartı verilecektir. Kurultayın müzakerelerini umuma dinletmek için radyo tertibatı alınacaktır. 4 — Her hangi millete mensup olursa olsun arzu eden dil üleması T.D.T.C.nin bu kurultayına âza olarak iştirak edebilir. 5 — Kurultayda konuşulacak mevzular T. D. T. C. nizamnama- sinin teşekkül maksadını bildiren maddede yazılır. Bu maksat şudur: Türk dilini menşelerine, ilmi, medeni ihtiyaçlara ve müstakbel inkişaflara göre tetkik ve tesbit etmek. 6 — Bundan başka Kurultayda Türk dilinin etimolojik noktadan Hindo Europeen dillerle münase- beti Ohakkında bir Okonferans vermek isteyenlerin, hazırlıyacak- larını kurultayın açılmasından en az beş gün önce umumi kâtipliğe göndermeleri lâzımdır. 7 — Kurultay âzasinın mühim bir işi deT.D.T.C. nin Ankara- da calışacak umumi merkez heye- tini seçmek ve cemiyetin bütün yurda şamil teşkilâtını kurmak olacaktır. 8 — Kurultayınjtoplanacağı gün ve 'saat ajanslar, radyolar ve gazetelerle bildirilecektir. 9 — Türk dili Tetkik cemiyeti- nin hâmi reisi Reisicumhur Gazi Mustafa Kemal Hz. Kurultayda dinleyici olarak bulunacaklardır. Bir kahvede esrar bulundu Gizlice esrar içilen kahvelere karşı zabıtanın aldığı son sıkı tedbirler iyi netice vermektedir. Geçen bir ay zarfında yirmiyi mütecaviz esrar kahvesi meydana çıkarılmıştır. Evvelki gece bu kahvelerden birisi daha meydana çıkarılmıştır. Karagümrükte oCemil isminde birinin kahvesinde geceleri hertaraf kapandıktan sonra bazı şüpheli kimselerin toplanmakta oldukları nazarı dikkati celbetmiş, evvelki gece polis devriyeleri ani olarak kahvede araştırma yapmışlardır. Kahvede bulunan sabıkalılardan Hakkı isminde birinin üzerinde esrar paketleri bulunmuştur. Kah- venin ocak tarafında da paketlere sarılı esrar bulunmuştur. Kahve sahibi ile Hakkı yakalanarak tah- kikata başlanmıştır. Eski hurufat alınıyor Kullanılmış eski ve hurda hurufat satmak isteyenlerin ( Akşam ) idare müdürlüğüne müracaatları, “ KADIN GÜZEL OLUNCA ,,. NM 3 Eylül 1932 , KISA HABERLER Sıvasta ucuzluk Sivasta yiyecek fiatleri (o çok düşmüştür. En iyi koyun etinin okkası 20 kuruştur. Bir buçuk iki liraya koyun, yedi sekiz liraya inek satılıyor. Yumurtanın yüzü 120 kuruştur. Buğdayın 12 okkası 50 - 70 kuruş arasında ( satılmaktadır. Ziraat bankası iki gün içinde beş bin okka buğday satın almıştır. * Orta mekteplerde kaydü kabul — Bugün orta tedrisat mekteplerinin ekserisinde talebe kayıt ve kabulüne başlanacaktır. Kayıt muamelesi eylülün on be- şinci gününe kadar, cumartesi, pazartesi, perşembe günleri icra edilecektir. Eski talebeler de bu müddet zarfında kayıtlarını tecdit ettireceklerdir. » Kitap panayırı — Halkevi müze ve sergi şubesinin darülfü- nun meydanında açtığı kitap pa- nayırı bu akşam kapanacaktır. Sergiyi dört gün içinde 10 bine yakın insan ziyaret etmiştir. Ziya- retçilerin nısfından fazlasi talebe ve gençler teşkil etmektedir. Ki- tap satışıda epeyce bir hasılat temin etmiştir. Kitap sergisinin gelecek sene tekrar açılması ta- karrür etmiştir. Gelecek sene panayır daha mükemmel bir şe- kilde açılacaktır. * Yol parası vermiyenler — Bu ayın or beşinden itibaren yol bedelini vermiyerek bedenle ça- lışmak istiyen mükellefler Yeşilköy- Bakırköy ve Istinye, Boğaz yolla- rında çalışmıya sevkedileceklerdir. Bu suretle çalışmak istiyenlerin listeleri vilâyete verilmiştir. Vilâyet bu gibi adamları kafile, kafile sevkedecektir. Bunlar altışar gün yollarda çalışacaklardır. Radyo 3 eylül Cumartesi akşamı Istanbul — 18-19 gramofon, 19,30- 20,30 saz (hafız Ahmet heyeti), 20,30-21 (gramofonla opera) , 21-22 hafız Ahmet heyeti, 22-22,40 orkestra. Bükreş (394,2 m.) — 19,40 gramo- fon, 20 radyo tiyatrosu, 20-45 saksofon, 21,15 Romen musikisi. Budapeşte ( 550,5 m.) — 19,30 orkestra konseri, 20,50 havadis, 21,46 operet parçaları, 22,30 havadis ve çin- gene musikisi. Londra (355,8 m.) — 21 vodvil, 22,20 orkestra, dans musikisi, Paris (1725 m.) — 21 edebi kıraat, 21,30 havadis, 21,40 şüun, 2145 23,20 gramofon, 23,90 radyo konseri, 22,15 havadis, 22,30 orkestra. Prağ (488,6. m.) — 19,30 Alman radyo neşriyatı, 20 operet parçaları, 20,40 Fanfar, 21,40 Brünn'den nakil 23 radyojurnal ve gramofon, 21,45 ope- ret. Roma (141,2 m.) — 21 nal ve gramofon, 21,45 operet. Varşova (14llm.) — 20 gramo- fon, 20,10 muhtelif, 20,35 radyojurnal, 21 hafif musiki konseri, 22 şüun, 22,15 konsere devam, 22,50 radyojurnal, 23,05 radyojur- piyano, 23.50 dans musikisi. Viyana (17,2 m.) — 21,10 radyo- jurnal, 21,20 komedi, 23,15 havadis, 23,30) konser. 4 eylül pazar akşamı Istanbul — 18-19 gramofon, 19,30- 20,30 saz (Bedayii musikiye heyeti), 20,30 - 21 gramofonla opera, 21 - (tanburi Refik bey ve arkadaşları), 22 - 22,40 tango orkestrası. ( ÇANAKKALE şehitlerini ziyaret . Mümessilesi: LİLY DAMITA 22 saz 15 EYLÜL GÜLCEMAL vapurile a