5 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 — vara İhtilâflı bir mesele (Baş tarafı birinci sahifede) senesinde mezarlığın bulunduğu semte “Ömer Avni efedi mahal lesi,, ünvanı veriliyormuş. Bilahare kazasker Ibrahim efendi isminde bir zat şimdi Alman sefareti ya- nındaki camii inşa etmiş bu camiye alem olarak bu semte sonradan “Kazasker İbrahim efendi mahal- lesi ünvanı verilmiştir. Bilâhare halk yavaş yavaş camie Ayaspaşa camii demiş ve mezarlık ta Ayas- paşa mezarlığı ünvanını almıştır- ki belediyenin noktai nazarına göre son ünvan)pek yakın zaman- larda verilmiştir. Belediye Ayaspaşa sarayı ile bahçesinin fındıklıda bulunduğunu iddia ederek buna ait bazı vesika- lar hazırlamıştır. Bu vesikalardan en mühimmi Ayaspaşanın hicri 933 tarihli vakfiyesinde kendi saray ve bahçesine ait arazinin Bayezidi veli arazii mevkufesinden olduğunu zikrettikten sonra saray ve bahçenin hudutlarını gösteren ,kayıttır ki bu saray ve bahçenin bugünkü mezarlık sahası ile mü- nasebeti yoktur. Fındıklıda Ayaspaşaya ait saray ve bahçesi 1314 senesinde Na- mık paşa veresesi arasında tak- sim edilmiştir. Bu taksim mu- ameliyesine ait mahkemeye bir de harita takdim edilecektir. Bilâhare bu saray arazisinden bir kısmı Uuşşaki zadelere ve sair zevate satılmış ve deviredil- miştir. Belediye, Ayaspaşa verese ve mütevellilerinin bu mezarlık sahası etrafındaki iddialarını esasından ret ve mütevellilerin Ayaspaşa vakfı- nın harbiye mektebi arsası bostan- larından başlıyarak Taksim kış- lası ve Dolmabahçede Has ahıra ka- dar uzanan sahanın Ayaspaşa vakfına dahil olduğuna dak liç bir delil ve vesika göstremedik- lerini beyan ediyor. Bu meraklı dava, yakında üçüncü hukuk mahkemesinde rüiyet edi- lecektir. Belediyenin mahkemede ileriye süreceği iddialar yukarıda hülâsa ettiğimiz esaslar dahilin- dedir. Dil heyeti Kurultayda çalışmak için müracaatlar — Türk dili tetkik cemiyeti umu- mi kâtibi Ruşen Eşref bey eylül sonlarına doğru toplanacak olan büyük dil kurultayı hakkında şu beyanatta bulunmuştur : — Ewvelki gün gazetelerde çıkan bir ilânla kurultayda çalış- mak. isteyenlerin umumi kâtip- liğe müracaatları bildiriliyordu. Daha ilk günden beri bu hususta büyük bir alâka gör- dük. Muharrirler, edipler, mü- derrisler, muallimler, lügatçiler, fen, sanat mütehassisları tarafın- dan bir çok müracaatler vaki olmaktadır. Bu müracaatların gün geçtikçe artacağına şüphe yoktur. Kurultay bize olduğu kadar dünyaya da yeni bir tetkik ve faaliyet anketi açacaktır. Içtimalar Dolmabahçe sarayının büyük sa- lonunda yapılacaktır. Bu husustaki hazırlıklara devam edilmektedir. Dil tetkik cemiyeti reisi Samih Rifat beyde bu mesele hakkında: — Gayemiz medeni ihtiyaçlara göre lisanı yapmaktır. Bu mese- lede lisanın menşelerini aramak mecburidir. Müstakbel ihtiyaçlara göre lisani tetkik ve tesbit etmek te gene bir gayedir.,, demiştir. Ismet paşa Hz. Başvekil Ismet paşa Hz. dün öğleden sonra Heybelideki köşk- lerinden Istanbula inerek Dolma- bahçe sarayına gitmişler ve Reisi- çumhur Hz. ne mülâki olmuşlardır. İİ, 5 : — mama pm 5 Eylül 1932 Bu Sahahki Telgraflar Suriyede yeni hadiseler Halepte büyük bir galeyan hüküm suruyor, Adana 4 ( Hususi) — Halep- ten alınan haberlere göre dün sabah herkes uykuda iken bir kaç yüz Fransız askerile 200 ki- şilik polis ve jandarma şehre da- gılarak, vatanilerin evlerini bas- mış, bunlardan bir çoklarını uy- kudan kaldırarak tevkif etmiştir. Halk bunu öğrenir öğrenmez dükkânlar kapanmış, büyük bir nümayiş yapmıştır. Şehir galeyan içindedir. Polisler, jandarmalar, aşkeri kuvvetler sokaklarda do- laşıyor. Tevkif edilenler içinde Ibrahim paşa zade Hasan Fuat, avukat Raşit beylerle rüfekası vardır. Fırkaya mensup daha bir kaç yüz kişinin tevkif edildiği anlaşılmıştır. Halepliler namına bir heyet valiyi görerek mevkufların tahli- yesinij istemiş, aksı takdirde Haleplilerin hicret edeceklerini söylemiş ve hükümeti protesto etmiştir. Vaziyet nazik Beyrut 4 (A.A) — Halep heye- can ve galeyan içindedir. , Çarşı- lar baştan başa kapalıdır. Greve iştirak etmeyen Orozdibak mağa- zasının vitrinleri vataniler tarafın- dan (o tamamile kırılmıştır. Bu hadiseyi doğuran vak'a şudur : Dün akşam gece yarısından sonra saat 3 te polis, jandarma ve Fransız askerlerinden mürekkep inzibat kuvvetleri Halebin muh- telif semtlerine dağılarak vatani rüesasının evlerini basmışlar ve ele geçirebildiklerini tevkif etmişlerdi. Bu meyanda Ibrahim Hanane ve Sadullah Cabiri beylerin de evleri basılmış ve fakat kendilerini ele geçirememişlerdir. çarşılar kâmilen kapalıdır Halep hükümeti bunların vakit kaybetmeksizin (o tevkifleri | için şiddetli emirler vermiştir. Diğer taraftan Ibrahim Hananenin bir çete teşkil ederek mukabil harekete geçeceği söyleniyor. Sabah olup da bu hadiseyi baber alan halk dehşet içerisinde kalmış çarşı ve pazarı terkederek yer yer içtima yapmağa başlamışlardır. Polis kuvvetleri toplanan halkı dağıtmak için pek zahmet çek- miştir. Dün Ahmet Sıddık i Derviş ve rüfekası Halep valisini ziyaret ederek tevkif edilen Vata- nilerin derhal tahliye edilmelerini istemişler ve aksı takdirde Halep halkının bicrete hazırlandıklarını söylemişlerdir. Son aldığım haberlere göre tev- kif edilenlerin adedi 200ü bul- muştur. 2 Türk - Yunan dostluğ Taymis gazetesinin mühim makalesi Londra 3 ( Hususi) — Taymis, Türk - Rum ederken muhtelit Türk - Yunan mübadele komisyonunun gördüğü ekalliyetleri (meselesini tetkik vazifeyi, şayanı hayret ve takdir etmekte ve bugün iki hükümetin ekalliyetlere > karşı adilâne ve bitarafane hareket eylemekte bnluadukları olarak tavsif neticesine gazetesi makalesinin sonunda diyor ki: “ Türk - Yunan çalışmış olan Türk ve Yunan ricali sayesinde, tarihin açmış olduğu yaralar, ya kapan- mış yahut kapanmak üzere bulunmuştur. ,, varmaktadır. e Taymis itilâfı için sabır ve sebatla siyasiyesi Almanya ısrar edecek Berlinde eski muharipler, beş saat süren bir geçit resmi yaptılar Berlin 4 (Hususi) — Almanyanın silâhlanma (hususunda müsavat istiyen notasına bu günler Fransa tarafından cevap verilmesi bekle- niyor. Bu cevap ne olursa olsun Almanya noktai: nazarında ısrar edecektir. Almanya müsavat esası kabul edilinceye kadar terki teslihat konferansile alâkasını kesecektir. Bu sebeple 21 eylülde toplanacak olan bütçe komisyonunda murahhas bulundurmıyacaktır. Berlin 4 (Hususi) — Alman muhariplerinin on üçüncü kongresi bugün Berlinde toplanmıştır. Öğ- leden sonra saat birde Tempelhof meydanında 195 bin eski muharip toplanmıştı. Başvekil von Papen içtimaa geldiği zaman şiddetle alkışlan- mıştır. Milli müdafaa dahiliye na- zırı ve Prusya komiseri de şid- detle alkışlanmıştır. Muharipler cemiyeti reisi nut- kunda bu teşkilâtın nasıl vücut bulduğunu, (o bugünkü (hedefini anlatmıştır. Bundan sonra bir çok nutuklar irat edilmiştir. Kongreye iştirak edenlerin geçit resmi beş saat sürmüştür. M. Venizelos Yunan başvekili Hanyada mühim bir nutuk irat etti Atina 4 (Hususi) — Baş vekil M. Venizalos, Giritte ilk siyasi nutkunu Hanyadaki abrar fırkası merkezinin balkonundau irat ey- lemiştir. Nutku dinlemek için toplanan halk pek çoktu, bütün meydanlık halk ile dolmuştu. M. Venizelos nutkunda (Obükümetin icraatını istatistikler ve rakamlar zikre- derek izah etmiş ve şiddetle alkışlanmıştır. M. Venizelos, siyasi fırkalar arasında garez ve düşmanlığı idameden başka bir şey yapmıyan” kraliyetçi ahali fırkasına şiddetle hücüm etmiş ve kraliyet fırkası reisi Çaldarisin bu hattı hare- ketinde sebat ve ısrar eylemekle hiç bir şey kazanamıyacağın ve kraliyet fırkasının on sene zarfında on dokuz defa muvaffa- kıyetsizliğe uğradığını söylemiştir. rfi idare Şanghayda vaziyet yeniden fenalaştı Londra 4 (Hususi) — Şanghayda vaziyet birden bire fenalaşmıştır. Buna sebep Japon eşyasına karşı tatbik edilen boykotajın siddet- lendirilmesidir. Beynelmilel mıntakada Çin ve Japon polisleri arasında bir hadise olmuştur. Bir Japon mağazasına bomba atılmış, mağaza sahibi ölmüştür. Bunun üzerine Şanghayda örfi idare ilân edilmiştir. Zavallı yavrular Fındıklıda bekçi Mahmut, dün gece bir arsada bir aylık bir kız çocuğu bulmuştur. Çocuğun göğ- sündeki pusuladan isminin Medi- ha olduğu anlaşılmıştır. Dün gene Beyoğlunda Etfal hastanesi arkasındaki bahçe ke- narına atılmış bir haftalık bir erkek çocuğu bulunmuştur. Her iki çocuk darülâczeye sevk edil- miştir. Üç yangın Haydar paşada bir ev yandı Seyyar satıcı Şükrünün Haydar- paşada yeldeğirmenindeki evinden dün gece saat yirmi birde ateş çıkmış, ev kâmilen yanmıştır. Yangın alt katından çıkmıştır. Fikri isminde biri kestane patla- tırken mangaldan ateş sıçramış ve yangına sebebiyet vermiştir. Erenköyünde sucu Basri ağanın karısı Havva hanım yemek pişi- rirken, ateş sıçramış mutfaktaki talaşlar tutusmuş, ateşin sirayetine meydan verilmeden bastırılmıştır. Dün gece de saat 24de Kur- tuluş caddesinde 189 numaralı fırında yangın çıkmış, derhal bastırılmıştır. Bir şaki öldürüldü Adana (A. A.) — Vilâyetimizin Saimbeyli - Kadırlı ve Kozan ka- zalarında şakavet yapmakta olan Musa Kâzım bir müsademe neti- cesinde ölü olarak elde edilmiştir. Müsademeden kaçan 4 arkadaşı şiddetle takip edilmektedir. —ap Darülfünun Bir refikimizin neşriyatına cevap veriliyor Dün bir refikimiz zafer bayra- mında Darülfünun heyetinden ve müderrislerinden kimse görünme- diğinden muahazekâr bazı yazılar yazmıştı. Bu neşriyat darülfünun muhitinde iyi telâkki edilmemiştir. Darülfünun müderrislerinden Mus- lıhuddin Âdil bey bu münasebetle demiştir ki : “— Zafer bayramı günü Darül fünun müderrisleri (o kendilerine mahsus tiribünde idiler. Talebeye gelince bunlar tatil münasebetile dağılmışlardır. Esasen zafer bay- ramı merasimine talebe ve mek- tepler dahil değillerdir. Nutuk söylemeğe gelince, o gün yalnız ordu mensupları nutuk söyler. Darülfünuna her gün bir vesile ile tarizde bulunmak doğru bir şey değildir.,, Türk talebe birliği de bir beyan- name neşredecektir. ? Terkos işi Dün belediyede bir içtima yapıldı Kânunusani bidayetinden itiba- ren terkosun belediye tarafından idare edileceğini yazmıştık. Dün bu maksatla belediyede vali ve belediye reisi Muhiddin beyin riyasetinde bir içtima yapılmış, içtimada belediye reis muavinleri, daimi encümen âzası, fen işleri, iktisat, su şubesi müdürleri, su mütehassısı müderris Bürhaneddin bey, şehir meclisi âzasından bazr- ları hazır bulunmuşlardır. Içtimada iki komisyon teşkil edilmiştir. Birinci komisyon, ter- kosun ne şekilde idare edilmesi daha muvafık olacağını, diger komisyon da terkosun bir elden idaresi hususundaki hukuki cihet. leri tetkik edecektir. Her iki komisyon birer rapor hazırlayarak mütalâalarını bildireceklerdir. Ikinci içtima pazar günü yapr- lacaktır. Dünkü tenis. maçları Dün Balkan tenis şatnpiyonasi- na Kadıköy Fenerbahçe klübünür tenis sahalarında devam-edilmiştir. Maçlara sabahleyin saat 10 da başlanmış ve bugünkü müsabaka- ları bin kişiye yakın bir halk se- yir etmiştir. Müsabakalar çok heyecanlı ve zevkli oldrak cereyan etmiştir. Alınan neticeler şunlardır: Çift erkekler I — Bunoa - Botez: Şirinyan, Şoduvar neticede Şirin- yan, Şoduvar dablı 8/6 - 1/6 - 3/6- 7/5-7/6 tle Romanya ekipine galip. > II — Nicolaides - Stalios: Ah- met Ferit - Treguboff neticede Nicolaides, Stalios dablı 6/2 - 6/0 - 5/1- 6/2 türk ekipine galip. Tek Erkekler, 1 - Nikolaides: Karakaş 7/5 - 6/1 - 6/2 Nicolaides (Yunan ) galip, 11 - Zeki: Botez 6/0 - 6/1 - 6/5 Botez (Romanya) galip, 111 - Treguboff: Şoduvar 63 - 6/1 - 6/4 Treguboff (Türk) galip, IV - Stalios: Şirinyan 6/4 » 1/6-7/5-6/3 Stalios (Yunan) galip, V -Bunea: Jaffe 6/0-6/4-6/3 Bunea (Romanya) galip, Vi- Sedat: Papadopulo 6/1 - 6/3. Son maç olarak yapılan Sedat- Papadopulo maçı havanın karar- ması yüzünden son seti cuma gününe bırakılmıştır. Maçlara cuma günü devâm edilecektir. Rus fudbolcuları ve pehlivanlar Eylulün on beşinde şehrimize" yedi Rus pehlivan heyeti ve v kişiden mürekkep bir futbol tal mı gelecektir. Rus pehlivanlafı * burada güreşecekleri gibi futi heyeti de darülfünun takımı ag mını alacaklar futbolcularımızla oynıyacaklardır. -