5 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 Eylül 1932 Bili Akşam Ez Sahife 5 gm Tefrika No. 19 5 Eylül 1932 Li GÜ Fransanın cevabı M. Herriot cevabı hazırlamakta Bu hususta siyasi bazı vesikalar tetkik ediliyor Paris, 4 (A. A.) — Petit Parisien gazetesi, Alman notasının dün M. Horriot'nun nazırlar meclisinde vermiş olduğu izahata esas teş- kil etmiş olduğunu yazmaktadır. Mumaileyhin beyan etmiş olduğu mütalâaların arkadaşları ile Reisi- cumhur üzerinde hasıl etmiş ol- duğu intiba çok derin ve çok müsaittir. M. Herriot, Almanyaya ne su- retle cevap vereceğini göstermiş, ancak evvela bir takım vesikaları tetkik etmesi lâzım olduğunu ilâve eylemiştir. Bu vesikalar, hukuki ve teknik mahiyette hiç bir noktayı gölgede bırakmamak ve diğer memleketler nazarında cerhi gayri kabil bir delil vücuda getirmek maksadile tetkiki lâzım gelen bir takım dip- lomasi vesikalarıdır. Petit parisien, ilâve ediyor: Fransız cevabi notasının kati metni önümüzdeki çarşamba günü na- zırlar meclisine tevdi edilecektir. Avusturyada Mali vaziyet çok fenadır Cenevre, 4 (A. A.) — Strosa konferansı içtimamın arifesinde milletler cemiyetinin Viyanadaki mali komitesi mümessili, Avustur- yanın nisan, mayıs ve haziran ayları zarfındaki mali vaziyeti hakkında bir rapor reşretmiştir. Bu devreye ait en bariz iş, nakil muamelelerinin ortadan kal- dırılmış olmasıdır. Raporda bilhassa hazinenin pek nazik olan vaziyetinden de- miryolları varidatının şayanı dik- kat derecede düşmesinden ticareti hariciyeye ait rakkamın calibi dikkat bir surette sukut etmiş olmasından bahsedilmektedir. Bu son rakkamlar, diğer bir çok memleketlere ait rakkamlar gibi, şimdiki iktisadi siyasetlerin ikti- sadi vaziyeti hiç bir suretle salâha mazhar edemediğinin ve edemi- yeceğinin bir delilidir; şayet delile ihtiyaç var ise. Rapor yalnız Avusturya'yı istih- daf eder. Müşterek icraatın bu hususa çare olabileceğini kaydey- lemektedir. Papelcilik Iskambil ile halkı soyan bir dolandırıcı yakalandı Son zamanlarda gene ötede beride papelcilik suretile dolan- dırıcılık yapan bazı kimseler peyda olmuştur. Zabıta bunlar hakkında yeniden sıkı tertibat almıştır. Evvelki gün bunlardan Mahmut isminde birisi yakalanmıştır. Bu vaka şöyle elmuştur: Recep isminde birisi Taksimde Talimhane meydanında iş aramak için dolaşırken Mehmede tesadüf etmiştir. Mehmet bir az konuştuktan sonra Recebin cebinde para oldu- gunu anlayınca adamcağızı bir kenara çekerek yere iskambil kâğıtları atıp papelcilik suretile 11 lirasını almıştır. Vakayı müteakip Recep polise müracaat etmiştir. Bir müddet sonra Mehmet gene papelcilik yaparken yakalanmıştır. Kendisi adliyeye teslim edilmiştir. NÜN HABERLERİ Metruk mallar İzmirde niçin müzayedeye çıkarılamıyor Izmir 4 — Mübadillerin bono- larına mukabil satışa çıkarılacak olan rum emvali metrükesine ait defterlerin elân hazırlanıp Metruk mallar müdürlüğüne verilmemesi yüzünden rum emvali müzayedeye çıkarılamamaktadır. Metruk mallar müdürlüğü key- fiyeti maliye vekâletine bildirmiştir. Yunanlı emvali metrukesinden bir kısmının mübadil ve muhacir- lere tahsis ve temlik edildiği malümdur. Bu emlâke mukabil rum emvalinden bir kısmı gayri mübadiller | istihkakına karşılık olarak müzayedeye çıkarılacaktır. Gelen emir üzerine metruk mallar müdürlüğü mübadillerle muhacirlere verilmiş olan Yunanlı emlâkinin - tesbitine ve taktiri kıymet muamelesine başlamıştır. Polis kadrosu Polisliğe alınmak için 400 müracaat oldu Yeni polis kanununun tatbiki ve kadrolardaki son tebeddülât dolayısile Istanbul polis kadro- sunda münhaller vukubulmuştur. Bu münhalleri kapamak için yeni- den memur kaydetmek lüzumu hasıl olmuştur. Polisliğe (O kaydolunmak üzere polis müdüriyetine şimdiden bir çok müracaatlar vaki olmaktadır. Şimdiye kadar verilen istidalar 400 ü mütecaviz bir yeküna baliğ olmuştur. Ancak kadronun son şekli emniyeti oumumiyede tamamile tesbit edilip yeni memur kaydına başlanması için emir gelmemiştir. Bunun için şimdi verilen müra- caat istidaları üçüncü şube mü- düriyeti (o tarafından (muhafaza edilmektedir. Kayda başlanılması için emir geldikten sonra bu istida- lar müracaat numarası üzerinden sıraya konularak bu sıra üzerinden tetkik edilecek ve muvafık şeraiti haiz olanlar arasından lüzumu kadar memur alınacaktır. Müracaat edenlerden bir kısmı da belediye zabıta memurluğuna talip olmuşlardır. Kayıt emri şu günlerde Anka- radan beklenmektedir. Belediye davaları Ihtilâfların sulhen tesviyesine çalışılacak Hukuk mahkemelerinde aley- hinde en ziyade dava açılan dairelerden biri de belediyedir. Bu ibtilâflı meselelerin başında istimlâk işleri geliyordu. Istimlâk işlerinden (omutevellit ( ibtilâfları halletmek ve istimlâk edilecek arsa sahibi ile belediye arasında tahaddüs edecek pürüzlü noktaları halletmek üzere esbak vali Hay- dar beyin riyasetinde bir istimlâk komisyonu teşkil edilmişti. Bu komisyon, işe başladığı günden beri istimlâk işlerini mahkemeye intikal ettirmiyecek bir hale ge tirmeğe muvaffak olmuştur. Diğer taraftan belediye işlerinin mahke- meye düşerek şehir işlerinden bir kısmının bu suretle ( vaktinde yapılmaması doğru görülmüyor. Binanenaleyh belediye ile halk veya diğer müesseseler arasında çıkacak ihtilâfların sulhen tesvi- yesi çarelerine ehemmiyet verile- cek ve belediye ihtilâfların halli için. azami (Omüsaadekârlığı ve teshilâtı gösterecek, mümkün ol- duğu kadar işleri (o mahkemeye bırakmıyarak davaların çoğalma- sına imkân vermiyecektir. Terki teslihat konferansı Almanya iştirak etmiyecek mi ? Bu istinkâf fili bir cevap mesabesinde olacak Berlin 4 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Almanyanın 12 eylülde cenev- rede toplanacak olan tahdidi teslihat konferansına omümessil göndermemesi muhtemeldir. Almanyanın bu istinkâfı, hukuku müsavata dair Almanya tarafın- dan serdedilen metalip hakkında bir karar ittihaz edilinceye kadar tahdidi teslihat konferansına işti- rak etmemek hususundaki azmini göstermekte olduğu söylenmek- tedir. Diğer taraftan Fransa hüküme- tine tevdi edilmiş olan “hülâsa,, üzerine başlamış olan müzakereler şayanı memnuniyet bir istikamet almadığı takdirde Almanyanın 21 eylülde toplanacak olan tahdidi teslihat konferansı divanına işti- rak etmemesi de muhtemeldir. Bu hattı hareket, M. Vehleicher'in “son zamanlardaki beyanatının fii- liyatı demek olacaktır. Suikast mı? Leh konsoloshanesi önündeki polise ateş edildi Berlin, 4 (A. A. ) — Havas ajansı muhabirinden: Dün Breslauda Lehistan konso- loshanesini muhafaza eden bir polis memuruna ateş edilmiştir. Icra edilen tahkikat bu memura karşı mı yoksa Konsoloshaneye karşı mı bir suikast icrası muta- savver olduğunu meydana çıkara- mamıştır. Varşova 4 (A. A.) — Hitler- ciler, bugün Dantzig erazisinde büyük bir nümayiş hazırlamakta- dırlar. Mücavir Alman eyaletlerinden bir çok hatipler bilhassa Auguste Guillaame de Hohenzoler bunü- mayişe davet edilmişlerdir. Bir firarinin mahkümiyeti Prage, 4 (A.A.) — Askeri mu- hakeme, 1930 martında firar ederek yeni model bir mitralyözü Almanlara teslim etmiş olan Schindler ismindeki asker hak- kındaki 5 senelik hapis kararını teyit etmiştir. Merkum, sefalet yüzünden bir kaç ay sonra Çekoslovak memur- larına teslim olunmuştur. Yeni evliler Italyada büyük tenzilatla seyahat edebilecekler Roma, 4(A.A.) — Bal ayını geçirmek üzere Romaya gelen yeni evlilere şimendüfer idare- since bahşedilmiş olan 80 */, ten- zilât, Venediğe, Napoliye, Floran- saya veya Capreye giden yeni evlilere de teşmil olunmuştur. Bundan başka Italya haricinde Velendo ve Romaya giden yeni evlilere de 70"/, tenzilât yapıla- caktır. Bu tenzilât , Italyan konsolos- hanesi tarafından pullanmış ve mühürlenmiş izdivaç vesikasının iraesi üzerine yabılacaktır. Biletler izdivacı takibeden onbeş gün zar- fında alınacak olup müddeti otuz gündür. Lindbergh meselesi Yohnston (Pensylvania) , 4 (A. A.) — Elaroneo Stanckın tevkifi keyfiyetinin Lindenbergh meselesi ile alâkadar olduğu haber veril- mektedir. EŞarp zencininin Gelini Büyük milli roman Muharriri: Sermet Muhtar Tamamile (banal) lıktan hoşlanıyorsun.. Cevdet efendi işi gene tatlıya bağla mıştı : — Sen şimdi karınla yarenliği bırak ta beni dinle. Doktoru gördün mü? — Tüysüzü mü yoksa kıranta- sını mı bey babacığım? Derhal, büyük ve ortanca ha- nımlar ağız ağıza geldiler; — Ne kadar olsa erkek değil mi? aklı evvel; baksana beybaba demeğe alıştı! diyerek genişle- diler. Cevdet efendi biraz hiddetlendi: — Ne biçim adamsın be? Şu senin işini yapacak herifi soru- yorum. Lütfi kekelerken babası, geline ve kaynana hanımlara bakarak gene ağzını açtı; — Armut piş, ağzıma düş! olur amma bu kadarı da olmaz. Dün- ya yıkılsa senin umurunda değil yahul Elini pantalonunun cebine vura- rak ve paraları şıkırdatarak devam ediyordu: 5 — Biz zaten anafora gemiyi açtık; pupa yelken gidiyoruz. Dünyalık oldu mu alt tarafını dü- şünme; karşında kim olursa olsun, keyfine bak, yan gell.. Amma manevra da lâzım. Suat, durmadan, bileğindeki saate bakıyor, hiç lâkırdıya karış- mıyordu. Büyük hanım taraftar çıktı: — Gelin hanım biraz sokağa çıkacak! galiba. Lâkırdıya tutup mani olmayınız baril Ortança hanım da iştirak etti: — Taze iki saattir hazırlandı; akşam ezanları okunacak, daha evin içinde... Cevdet efendi söze girişti: — Gelin hanım, kocanın yanın- da sen şunları bir daha anlat, tarifet bakayım. Suat titizleniyordu: — Ben diyeceğimi zaten söyle- dim; fazla duramıyacağım. Ağır hava insana tuhaf bir uyuşukluk veriyor; biraz yürüyim diyorum. Büsbütün yabancı bir kimse imiş gibi Lütfiye yarım ağız sordu: — Sen burada mısın? Kaynata sanki bu sual ken- disine soruluyormuş gibi fesini öne yıkıp ensesini kaşıyarak ve ağzını faraş gibi açarak cevap verdi: — İşiniz, gücünüz erkeklerden şüphedir amma sen hiç içine vesvese koyma gözüm. G# gez, keyfine, sefana bakl — Şöyle biraz çıkacağım. Mah- mut bey, Yaşar bey, Hulüsi bey sözleşmiştik. (Letafet) te bekliye- cekler. — Ben karışmıyorum, fakat tamamile (banal) lıktan hoşlanı- yorsun. Çay içecksen Tokatliyan var, Löbon var. Insan birazda muhit arar. Şehzadebaşı!.. Ne (monde) yarabbi! 5 Lütfi boş yere ağız yoruyordu: — Camm Letafeti bilmiyormı- sın? Şark tiyatrosuna bitişik. Hep beyden paşalardan kimselerin geldiği yer. Zaten çok oturacak değilim; çay için bir beşte tavla attım mı fertiği kırarım. Cevdet efendi gene sırıta sırıta : — Hiç üzülme Suat hanım, diyordu. Müezzin minaresine çı- karkan o da buraya girer. Geç kalmak haddi mi? Demir gibi parmaklarım ne güna duruyor. Kulağından bir yapışısam... Kürkünü toplamış geceliğinin eteklerini yakalamış, odasına git- meğe hazırlanıyordu. Suat söylenmekte idi: — Benim korktuğum başka. Ortalıkda müthiş tifüs olduğunu bütün gazeteler yazıyor. Bir mik- rop getireceksin; hepimizi felâkete sürükliyeceksin. Kaynana hanımlar: — Aman yavrum, dağlara taş- lara, evlere şenlik del Diye çırpı- nırlarken, kaynata beyde, bir gö- zünü kırparak: (Arkası var) EMLÂK SAHİPLERİ! Kira kontratları tecdit zamanı yaklaşıyor | Kiracılarla münakaşa ve pazarlık her vakit müşkil ise de bu sene ahval dolayı- sile daha güç olacaktır. Bu nahoş münakaşalardan kurtulmak isterseniz EMLÂKiNİZiN iDARESİNİ Bahçekapı Taşhan No. 20 - 21 - 22.de mukim UMUM EMLÂK ACENTESİNE TEVDİ EDİNİZ! TELEFON 20307