5 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

gerim 2 p — Sahife 4 KEL EE , Akşam 5 Eylül 1932 Gazi Hz. Çanakkaleyi ve Türk vatanınıilk defa nasıl kurtardı? (Baş tarafı birinci sahifede ) ELHAMRA SiNEMASI Bu akşamdan itibaren yeni mevsime başlıyor. İlk film MELEK Sinemasının Yeni mevsimi Counangbt taburuna mensup bu- Bundan sonra yarım saat ters | lunduğu 29 uncu livaya derhal A La e İnme İİ KADIN BERBERİ bomba sagnağına (tutulmuştur. Bu tabur Ağılderenin yukarı- lıyor. Beyoğlu'nun en güzel (Coiffeur pour dams) filmlerini göstermekle tanınmış sna doğru yürümüş isede vadi- n " bu geniş ve mükemmel sine- Arkasından takriben saat dörtte del mpi keyuliikn byte Fevkalâde şen Fransızca komedi. Mümessilleri: Ingiliz cephe hattı her iki cenah- tan seri topçu ateşine tutulmuştur. Sabahleyin saat beşe çeyrek kala ufuk hattı üzerinden kesif türk dalgaları taşıp geliyordu. lagiliz siperi, muhacimlerin kahir taarruzu içinde boğulmuştur. Sipe- rin mukafızlarından pek azı kur- tulmuştur. Aynı zamanda aşağı vadide silâhsız ve techizatsız istirahat halinde bulunan beşinci Wilts- hire (Otaburu Osağ cenahından yapılan bir hücum ile baskına uğramış ve her tarafa çil yavrusu gibi dağılmıştır. Beş dakika sonrma (o Türkler Pimacleyi zeptetmişlerdir. Fakat bu noktada türklerin ilerlemesi Apexdeki oOYeni (o Zelandlıların şiddetli mitralyöz ateşi ile durdu- rulmuştur. Lainster taburu Apex mevziini tutmak için hat tesisine muvaffak olmuş ve akşama kadar mevkilerini muhafaza etmiştir. Bu muharebe esnasında mezkür taburun kumandanı fena halde mecruh olmuştur. Bu esnada Rhododendron dağ kolunun şimal tarafında Mustafa Kemal paşanın sağ cenahı Conk bayırından çift- liğe doğru dik tepe yanlarından aşağı doğru taşiyordu. Çiftliğin bulunduğu yaylayı ele geçirmek için göğüs güğüse birahmane bir boğuşma vuku bulmuştur. Bu korkunç boğuşmanın sahih tafsilâtı elde edilememiştir. Fakat ingilizlerin verdiği azim zayiat iki ordu kıtaatının şeciane etvarına şahit bulunmaktadır. Worwikshrie taburu müfrezesinden maktul olmı- - yan tek bir asker kalmamıştır. Altıncı Royal Irlanda taburu efra- dından yarısını ve zabitanından hepsini zayi etmiştir. Ceneral Boldwin ile liva emini cephe hat- tında maktul olmuşlardır. Ceneral Cooper ağır surette yaralanmıştır. 29 uncu liva karargâhı zabitanın- dan cümlesi ya maktul (yahut mecruh olmuşlardır. Kablezzeval saat onda Ceneral Boldwinin çiftlikteki (o kıtaatının bakiyesi Ağıl derenin sol cihetin- deki Cheshire sırtına ricat etmeğe mecbur olmuştur. Türkler de takip edemiyecek kadar yorğun ve yerlerini muhafaza edemiyecek kadar hafif olduklarından esas sırta çekilmişlerdir. Daha şimalde ceneral Cogley ve ceneral Cox'un livaları Mustafa Kemal paşanın hücumundan mü- teessir olmamıştı. Lâkin iki tara- fındaki cüzi tamlardan bir az ileride mevki tutan 9 uncu Wor- cestershire taburu fecir vaktinde şiddetli Obombaya tutulmuştur. Tabur kumandanı miralay Nuon maktul olmuş ve diger altı zabit ya maktul yahut mecruh olmuştur. Bunun üzerine mezkür tabur Ağıl dere hattına gerilemiştir. Çiftlik yaylasındaki harbı Ingi- liz kıtaatı öğleden evvel saat onda buradan çekildikten sonra bunla- rın tam solunda bulunan ceneral Cagleyin cüzütamları ocenahtan havrada kaldığından çekilmeğe başlamıştır. Diğer cüzütamlara dahi yeni batta uyğun gelmek üzere geri gitmeğe emir neşredil- iştir. Hill o ekini hint kıtası hücuma uğramadığından en son geri çekilen bir kıta olmuştur. Öğle vakti ingiliz hattı Cheshire sırtı ile Damakçılık dağ kolu üzerindeki dördüncü Avusturalya livasının sağı arasında bulunu- yordu. Takriben öğleden evvel saat yedide ceneral Birdwood Çiftlik mevkiinin maruz bulun- duğu tehlikeyi idrak ederek Lone Pine - Tekçamda - ki beşinci geçilmiştir. Saat ikide ceneral Cagley çiflik ile sağındaki yüksek araziyi işgal etmeğe emir almıştır. Bu ırlandalı tabur yüksek araziyi (kolayca işgal etmiştir. Fakat Pimacle elinden çıkmış ve çiflik gayet açıkta (o kalmıştı. (o Binaenaleyh ortalık karardıktan sonra ırlan- dalılar bir çok mecruhu kurta- rarak liva ceneralınn emri ile Cbheshire sırtına çekilmişlerdir. Ağustosun ononcu akşamında dört günden beri devam eden Sarıbayır (oOmuharebesi (o nihayet bulmuştur. 14,000 kişiden fazla zayiat veren ve ihtiyatı bulunma- yan ceneral Birdwood yeniden bir hareket ve gayrette bulunacak vaziyette değildi. Bu suretle Anzak plânı kati surette suya düşmüştür. 9 ağustosta ingilizlerin Anzakta hem de Suvlada uğradıkları çifte hezimet ile - ki her iki hezimet Gazinin himmetile olmuştu - ceneral Hamiltonun Oağüstos (o taarruzu plânı iflâs etmiştir. 9 ağustos sabahı fecir vaktına kadar türk- lerin vaziyeti tehlikeli idi. Çanakkale boğazının dar yer- lerinin müdafaası için hayati ehemmiyeti haiz Sari bayır ingiliz- ler tarafından zaptedilmek tehli- kesine maruz bulunuyordu. Bu- nun şimalindeki Anafarta gediği ceneral o Stopfordun iki fırka- sına karşı ancak bir setir kıtası tarafından muhafaza ediliyordu. Buradan Sarı bayırı çevirmek ingilizler için kabild. (Mühim olan Tekke tepe uzun sırtı mü- dafaasızdı. ingilizlerin Vaziyet Türkler için bu kadar nazik olduğu halde 9 ağustosta hem Anzakta ceneral Godleyin Sarı bayır hücumunu iflâsa uğrat- mışlar hem de ceneral Stopfordun kuvvetlerini Suvlanın etrafındaki tepelerde (o karşılayarak bunları zayiatla ovanın merkezine çek- meğe icbar etmişlerdir. Suvla ve Anzakta harbe gir- diler. 50,000 kişilik Ingiliz ordusu dört gün devam eden muhare- bede lâakal 18,000 kişi zayiat vermiş ve hedeflerine muvaffak olamamıştır. Türkler ise adeden daha az oldukları halde hâkim ve mühim noktaların cümlesinde sağlam bir surette yerleşmişlerdir. Bundan başka Türklerin kuvveti mütemadiyen artmakta idi. Ce- neral Hamiltonun menabi kuvveti ise hemen hemen sonuna gelmişti. - Bitti - YENI NEŞRİYAT Kooperatif Ayda bir defa neşrolunan “ Kooperatif ,, mecmuasının Eylül ayına mahsus (4) üncü nüshasıda çıktı. Kıymetli ve zengin münde- ricatına rağmen fiati (10 ) kuruş olan bu iktisadi halk mecmuasın- da A. H. Beyin mühim bir baş makalesi de vardır. MUHiT Bu nefis aile mecmuası yeni çıkan eylül nüshasından itibaren fiati 20 kuruşa indirildiği halde nefasetine ve mündericatını zen- ginliğine asla halel gelmemiştir. Dünya güzelimizin üç renkli bir tablosunu ve müteaddit pozlarını neşreden bu sayısında Uşakizade Halit Ziya beyin (Onu beklerken) hikâyesi, Cenap Şahabeddin beyin (Onlar ve biz) müsahabesi, müte- addit renkli illüstrasiyonlarla şu kız (Küçük hikâye), Müderris Ismail Hakkı beyin (Tarih tedrisi) makalesi, Yaşar Nabi beyin yeni manzum (Mete) ismindeki milli piyesinden parçalar vs. vs. manın ilk programı (La couturiere de Luneville ) İsmindeki: filmdir, Mümessilleri : MADELEINE RENAUD ve PiERRE BLANCHARD'dır Dikkat : Bu mevsim fiatlarında Tan tenzilât vardır. Radyo 5 eylül pazartesi akşamı Istanbul — 18-19 gramofon, 19,30- 20,30 saz (Makbule hanım, Yesari Asım bey), 20,20 - 21 konser, 21 - 22 saz (Safiye hanım), 22 - 22,40 orkestra. Budapeşte (550,5 m.)— 19,30 konfe- rans, 20 konser, 20,30 gramofon, 21,45 Krieg'in 26 inci senci devriyei vefatı münasebetile konser. Londra (355,3 m) — 19,30 org, 20 konser, 21 vodvil, 22,20 orkestra konseri, 23,30 dans musikisi. Paris (1725 m.) — 20 gramofon, 20,45 havadis, 21 radyo tiyatrosu, 21,30 havadis, 21,40 şüun, 21,45 radyo kon- seri, 26,15 havadis, 22,30 keman. Prağ (188,6. m) — 19,30 Alman radyo neşriyatı, 20 halk şarkıları, 21,15 konferans, 21,30 Brünn'den nakil, 22,30 keman, 23 havadis. Roma ( 441,2 m.) — 21 havadis, gramofon, 21,20 edebi müsahabe, 21,45 hafif musiki konseri. Oslo (1071 m.) — 21 konser, üç halk melodisi, 21,20 piyano, 22,10 siya- si konferans, 23 müsahabe, 23,15 kon- ser. Varşova (1411 m.) — 19 konferans, 19,20 dans musikisi, 20,10 muhtelif, 20,30 radyo jurnal, 21 orkestra, 92,15 Rus musikisi, “22,50 radyo Jurnal, 23 dans müsikisi. Viyana (617,2 m.) — 18,90 orkes tra, 19 konferans, 19,20 havadis, 19,25 konferans, 19,50 radyo jurnal, 20 Don Carlo operası, 23,15 dans musikisi. 6 eylüi salı akşamı Istanbul — 18-19 gramofon, 19,30- 20,30 Müşerref hanım, 20,30 - 21 gra- mofonla opera, 21 - 22 Kemal Niyazi bey ve arkadaşları, 22- 22,40 orkestra, Budapeşte ( 550,5 m. ) — 19,15 konferans, 19,45 konser, 20,10 konfe- rans, 20,45 salon orkestrası, 21,45 çigan orkestrası, 23 piyano, 23,40 dans mu- sikisi. Londra (455,8 m.) — 19,35 guintette, 21 orkestra konseri, 23 gramofon, 23,30 dans musikisi. Paris (1725 m) — 20445 havadis, 21 radyo tiyatrosu: sarı odanın esrarı, 21,30 havadis, 23 radyo konsmri. Prağ (488.6 m.) — 19,30 Alman radyo neşriyatı, 20 konser, 20,40 Fele- menk halk şarkıları, 21,05 Brünnden nakil, 22 piyano, 22,30 müsahabe, 23 radyo jurnal. Roma (441,2 m.) — 21 radyo jurnal, gramofon, 21,45 musiki, 22,30 komedi, 23 konser, 23,55 havadis. Oslo (1071 m.) — 21 konferans, 23 müsahabe, 23,15 konser. Varşova (14111 m.) — 20,30 radyo Jurnal, 21 halk konseri, 21,45 tiyatro haberleri, 22 konsere devam, 22,50 radyo Jurnal, 23 dans musikisi. Viyana (517,2 m.) — 20,05 jim- nastik, 20,30 radyo jurnal, 20,40 halk konseri, 22,15 romans ve opera havaları, 22,50 radyo jurnal, 23,05 dans musikisi. Eski hurufat alınıyor Kullanılmış eski ve hurda satmak isteyenlerin ( Akşam ) idare müdürlüğüne müracaatları. hurufat X Yeni muallimler — Bu sene muallim mekteplerinden bin genç muallim mezun olmuştur. Fakat iktisadi buhran dolayısile yeniden mektepler açılamadığı için, bu sene mezunlarının yerleştirilmesi müşkülâtı mucip olmaktadır. Bu muallimler derhal tayin edileme- yecek, münhal beklenecek ve sırası geldikçe yerleştirileceklerdir. İlâveten: İPEK FİLİM GAZETESİ: BERLİTZ YENİ Ankara: Hacı Bayram caddesi FERNAND GRAVEY ve MONA GOYA Dünya Güzeli Keriman Hamma yapılan nı, Peyami Safa Beyin nutukları ve Keirman Hanımın cevap- gustos Zafer Bayrami merasımi her türlü teferruatile gösterile- nandanı muhterem Şükrü eyebileceksiniz. Bu mevsim, fiatlarda tenzilât vardır. Eylülün 1-15 ine kadar KURSLAR AÇILIYOR Fransızca, İngilizce, Almanca, İtalyanca, İspanyolca v. 5. BiR MECCANİ TECRÜBE DERSİ İst. Evkaf Md. ilânları Naili paşa hazretlerinin Mekteplerinde ALINIZ İstanbul: 373, İstiklâl caddesi Guraba hastanesi için lüzumu olan iki yüz on altı kalem ezyayi tıbbiye kapalı zarf usulile münakasaya vazedilmiştir. Talip olanların şeraiti anlamak ve listeyi görmek üzere her gün levazım müdiriye- tine ve ihale günü olan eylülün yedinci çarşamba günü saat on beşte yedi yüz elli lira tazminatı muvakkate akçesini müstashaben idare encümenine müracaatl müracaatları ilân olunur. komisyonuna ibraz etmeleri. lira kıymeti muharrereli Eylül 1932 tarihinde ilân olunur. hazır bulunmaları ilân olunur. edilmek üzere temdit edildiği. 1 — Müessesemizde müracaat edebilirler. Can sıkıntısına karşı Bir senedir, sebebi ne olduğu bilinme- den herkes bir can sıkıntısından, dur- madan bahsediyor. Bu umumi rahatsız- lık neden? Çünkü küçük, büyük, genç, ihtiyar herkesin kalbini çaldıktan Sonra, halkın sevimli ve yaramaz gözdesi Lily Damita ortadan kayboldı kat Glorya sineması müdiriyeti sayesinde, güzel artist her zamankinden daha şuh ve daha cana yakın bir halde, mevsimin ilk filminde «Kadın Güzel Olunca» eseri ile bize avdet ediyor Büyük (muvaffakiyetler (o kazanmış olan bu filmde, Lily Damita sefahat İle ahlâki, zenginlik ile fikaralığı mukayese ederek büyük bir san'at kudreti gösteri- yor. Bu, hakkında fazla söz söylemek istediğimiz eseri Lily Damita ile bera- ber Andre Lüge, Andre Bürjer oyna- maktadırlar Eser söylendiğine nazaran harikulâde imiş. ÇANAKKALE şehitlerini ziyaret 15 EYLÜL GÜLCEMAL vapurile İst. Maarıf Müdürlüğünden: Orta tedrisat mekteplerine beden terbiyesi muallimi yetiştirilmek üzere bu ders senesi başında Ankara'da “Yüksek Beden Terbiyesi İhtisas,, mektebi vçılacaktır. Fazla tafsilât idarenin divanhanesine talik edilmiştir. Talip olanların 20/9/932 tarihine kadar idareye Müzeler Umum Müdürlüğünden: Kok kömürü (47) ton muvakkat teminat 89 lira İstanbul Asarıatika Müzeleri için alınacak kok kömürü üzerine açılan münakasada teklif olunan bedel gali görülmüştür. Eylülün sekizinci perşembe günü saat 15te açık münakasa ile talibine ihale olunacağından istiyenlerin şartları anlamak üzere Asarıatika Müzesi Dahiii Müdürlüğüne müracaat ve münakasa günü de Defterdarlık veznesine teminat akçesini teslim ederek makbuzunu Mübayaat İstanbul Ziraat Bankasından: Bankamızda bir deynin teminatı olarak mevcut yüz elli bin İzmir Mazbahası hisse senedatının 20 saat ikide kambiyo boraasında satılacağı Istanbul Adliye dairesi eşyayı cürmiye tasfiye komisyonundan: Komisyonumuzca satılmasına karar verilen mubhtelifülcins eşya ve silâhlar ve rulet ve masaları 18/9/932 tarihine müsadif pazar günü saat ikide İstanbul Adliye binasında emanet dairesinde satılaca- gından talip olanların yevm ve saati mezkürda emanet dairesinde Sıhhi müesseseler mübayaat komisyonundan : Heybeliada sanatoryomunda yapılrcak mutfak, su deposu, rontken, lâburatuvar pavyonu hakkındaki teklifler haddi lâyıkında görülem- diğinden münakasanın 13/9/932 saat ikide pazarlıkla yapılarak ihale istanbul kız muallim mektebi müdürlüğünden: ir orta mektep kısmı açılmıştır. 2 - Bu kısmın bu sene için birinci ve ikinci sınıflarına talebe alınacaktır. 3 - 15 eylül perşembe akşamına kadar namzet kaydına devam edilecektir. Girmek şartlarını öğrenmek istiyenler her gün mektebe B KIRALIK GUZEL APARTIMAN Yedi büyük oda Dört geniş taraça Pek güzel bir bahçe Büyük bir banyo OSMANBEYDE Pek merkezi bir mevkide B OSMANBEYDE KIRALIK MOBILYAL!I APARTIMAN Altı büyük oda, Banyo dairesi, Bahçe. Her türlü konfor IZAHAT ALMAK IÇIN Bahçekapı Taş Han No. 20-21-22 UMUM EMLÂK ACENTESİNE Müracaat - Telefon 20307 Zayi — 3275 No. lı maaş cüz- danımın resmi senedini zayi etti- ğimden hükmü olmadığını ilân ederim. Mütekaidinden Aristidi