25 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Re MM... MENE pi ANN SANAN Sahife 2 Akşam 25 Eylul 1932 Maarif vekili Bu sabah geldi, muallim maaşatı muntazaman tesviye edilecek Maarif vekili doktor Reşit Galip, bey, dil kurultyına iştirak için bu sabah Ankaradan gelmiştir. Ankaradan kurulte ık ede- cek âzalar da aynı trenle gelmiş- lerdir Doktor Reşit Galip bey, atideki beyanatta bulunmuştur. * Şimdi bütün sahalarda tetki- kat ile meşgulüm. Şefleri memleketin ;benden ne istediğini biliyorum. Bütün kuvvet ve taka- timi sarfederek benden beklenen hizmeti ifaya muvaffak olacağıma eminim, Eylül nihayetine kadar müteda- bil muallim maaşlarının kâmilen tesviyesi ehemmiyetle takip ediyorum. Bundan sonra kendileri maaş aldıkları halde muallimleri sız bıraktıkları görülecek hu susi mubasebelerin yakalarından tutacağım, Maraşta fırtına ib i Bir milyon liraya yakın tahribat yaptı başlayarak 18 eylül akşamına kadar süren müthiş bir fırtına çıkmış ve saniyede rüzğürm sürati yirmi metroyu — bulmuştur. Fırtınanın | yaptığı tahribat, on lira | kadar tahmin edilmektedir. Fırtına | yüzünden bağlardaki üzüm ve meyva ağaçlarile bahçelerdeki sebzelerin yüzde altmışı harap olmuş, bir çok ağaçlar köklerin den sökülmüş, rutubet derecesi okuz dokuza inmiştir. lm ETİ kuruş “bulmuş! isminde birisi evvelki gece e erimi mına birisi gelmiş ve cebinden | bir sustalı çakı çıkararak Aliye: iç karma, yoksa bıçağı boğazına saplarım. Şimdi ne kadar paran varsa bana vere- ceksin, demiş ve cebini karıştır. mağa başlamıştır. Alinin cebinde 10 kuruş bulun- muş, meçhul zorba bu 10 kuruşu alıp kaçmıştır. Ali polise müracaat etmiştir. Tarif ettiği eşkâl üzerine zor banın Mustafa isminde birisi ol- duğu anlaşılmış ve kendisi yaka- lanmıştır. Itfaiye müdür veya veya muavini yarıgın. yerine gidecek Şehrimizde bir yangın çıkınca yangın yerine mabali itfaiye müf- Fezesi gidiyor. Yangın büyüyünce diğer itfaiye müfrezeleri, itfaiye müdür ve muavinleri de gidiyorlar. Bundan sonra ber yangu müdür ve yahut mesi ve ateşin olacak tedbirlerin alınınasına ne- zaret etmesi kararlaştırılmıştır. Merhum Ahmet Rasim bey ailesinin teşekkü Ahmet Rasim beyin Irtihali mü- nasebetile namina Rasime Rasim, Sadiye Rasim hanımlarla, ve Şeyda Rasim bey- dığımız. bir mektupta elim ziya münasebetile Meclis reisi Kâzım paşa hazretle- Şükrü Kaya Maarif vekili Reşit Galip beyler, diğer bir çok zevat tarafından gönderilen taziyet mektup ve tek graflarına ve cenaze merasiminde bulunan Darüşşafaka, deniz lisesi taleh er zevaka teşekküre büyük kederleri mani olduğundan bu vazifenin ifası için gazetemi- Zin lavassutu yica edilmektedir. Atina, 24 (Hususi) — Intihap | propayandası, azami hadde mıştır. Hükümet, yarın (bugü intihap yapılırken, asayişi muba- faza etmek içinfevkalâde tedbir ler almıştır. Muhalif fırkalar, gayet şiddetli bücumlara devam eylemekten halkı.“ vermeyiniz, büyük başlıklarile mu- vahik namzellere rey vermemeğe fışkarmaotadır. Hükümet gazeteleri de muha- ileri ve bilhassa kraliyetçileri | memleketin leşine konmak istiyen | Evvelki akşam Yeşildirekte bir aile kavgası olmuş, kadınlı erkekli dört kişi biribirlerine karışmışlar, araya küçük çocuğun süt emzik | i , kafa göz yan- | Kavga nasıl çıktı Bu garip kavga şöyle olmuştur: Yeşildirekte bir evde Ali isminde i karısı Ayşe hanımla bera- ber oturmaktadır Evin diğer bir odasını da Alinin kaynanası “Didar hanımla baldızı Zekiye kanım ve kayın biraderi Mustafa işgal etmektedirler. Evvelki akşam Ali odasında otururken karısı Ayşe hanım oda kapısını açık bırakarak dışarıya Nazillide ve Kayseride kurulmaları kararlaştırıldı Ankara, 25 (Hususi) — Iktisat vekili Şeref bey Sovyet mütehas- sasları şerefine dün köşkünde bir siyafet vermiştir. Türk ve Sovyet | mütehassıslarının Anadoluda ku- rolacak fabrikalar hakkında yap- tkları tetkikler bitmiştir. Iki p muklu mensucat fabrikasının Kay- seride ve Nazillide kurulması ka- rarlaştırılmıştır. Nazilli fabrikası, boyalı iplikten mensucat, Adana fabrikasıda ka- pot bezleri imal edecektir. Basma imali için açılacak üçüncü fabrika- nın yeri henüz kararlaştırılma- "| rıştar. Devrek panayırı Zonguldak 23 (A.A) — Dew rek kaza merkezinde ilk defa olarak eylülün 24-inde büyük bir panayır açılacaktır. Zonguldaktan ve civar vilâyet ve kasabalardan bir çok tacirler panayıra iştirak etmek için gelmeğe başlamışlar» dır. Panayırın çok kalabalık ola" cağı tahmin edilmektedir. Ingiliz veliahtının seyahati Londra, 24 ( A.A.) — Veliaht prens de Galles, bu sabah Croy- don tayyare karargâhından Dani- markaya müteveccihen tayyare ile yola çıkmıştır. Kendisi Kopenhagdaki Ingiliz küşat resmini İcra Yunan intihabı bugün.. Beklenmedik hadiseler çıkmazsa, M. Venizelos ekseriyet kazanacak felâket ve musibet karıncalarına teşbih etmekte, halkı onlara rey vermekten tehzir eylemektedir. M, Venizelosun son nutukların- dan sonra halkın efkârinda hükümet lehinde bariz bir tebed- dül görülmektedir. Ahrar muhafili mevcut delâil ve emarelere göre, intihabat neticesinin beklenmiyen hadiseler çıkmazsa daha hükümet lehinde tecelli edeceği kanaatinde bulunuyorlar. Alina mevki kumanda, yeti Kanlı aile kavgası Kapının açık bırakılması yüzün çıkan kavgada ü ç kişi meye başlamıştır. Kayın valde de işe karışıyor Karı koca odada bağırıp çağı- nrlarken diğer odada bulunan kaynana Didar hanım duymuş ve Alinin odasına koşmuştur. Didar banım kavgayı görünce biddetlenmiş ve Aliye çıkışmaya başlamıştır. Gürülü büyümüş, Alinin bal- dı Zekiye hanımla kayın biraderi Mustafa da odiya koşınuşlardır. Arbede büsbütün kızışıyor Kaynana hamım, kızını müdafaa gi gittikçe müş, Ali kendisini odadan dışarıya çıkarmak isteyince büs- bütün feryadı basnnıştır. çıkmıştır. Ali kapının açık bırakıl- Ali, Didar hanım, O Zekiye | alınmıştır. Şimdi bu iki taraflı masına her nedense hiddetlen; hanım, Mustafa birbirlerine gir- | kavga: biribirleri | aleyhine ve Ayşe hanım odaya gelince Ali | mişlerdir. Kavga kızışınca asıl | dava açmışlardır. Pamuklu fabrikalar) Mısırda arbede Kontenjan Iki şehir ahalisi kanlı bir müsademede bulundu Kahire 25 (A.A) — Chang Ahimin şebirleri abalisi arasında mevcut olan zıddiyet ve münaferet yüzünden Ahmin ahalisinden üçbin kişi Nil nehrinde işleyen vapurlara binerek Chang şehri ahalisine hü- cum için gitmişlerdir. Tki şehir ahalisi arasında kanlı bir müsademe başlamıştır. Der- hal müsademe yerine 150 polis gelmiştir. Polislerin silâh ile mukabele etmesi üzerine mutaarrızlardan bir kısım halk, büyük bir pi içinde Nildeki vapurlara binmiş" Amerika erkânı harbiye reisi jeneral Mac Arthur bugün Ro manya bandıralı Daçya vapurile şehrimize © gelecektir. | Jeneral, bu akşamki trenle Ankaraya gidecektir. M. von Papen Şarki Prusyaya gidiyor Berlin, 24 (A.A.) — Wolff Ajansından : — Başvel von Papen hudut havalisinin ihtiyaca» tini mahallinde tetkik etmek üzere #arki Prusyaya gitmiştir. aşmasında çıkacak her hangi h dise ve arbededen dolayı, siyasi fırkaların propaganda merkezlerini mesul tutacağını bildirmişti Atina polis müdiriyeti de intibabat neticesinin elektrik projektörlerile ve divarlara yapıştırılacak yafi lar ile megafonlarla ilân edilme- sini men eylemiştir Başvekil © M. Venizelos, inti- habat turnesinin son merba- lesi olan Yanyaya gitmiş ve misli görülmemiş tezahlirat ile karş İanmiştır.. den yaralandı gürültüye sebebiyet veren Ayşe hanım sıyrılarak © kenara çekilip seyretmeğe başlamıştır. Süt emziği şişesile... Bu esnada Alinin Kaplan gözleri dönen Ali, çocuğun elindeki “süt şişesini bir. denbire kaparak önüne gelene vurmaya başlamıştır. Şişe Didar hanımın başına inmiş, onu yaralamış, ikinci vuruşta Mustafanın kafası yarılmış, Zeki hanım da kolundan yaralanmıştır. Ali bunları yaraladıktan evden savuşup gitmi Vakaya zabıta vaziyet etmi; Ali yakalanmış, hepsinin ifadeleri Yeni liste, yarın resmi gazetede neşredilecek | Ankara 24. rarnameler âli e il et miştir. Kararname ve merbutu kontenjan listeleri pazartesi günkü edilecektir. Yeni kararmame mucibince mus- mele vergisi makbuzları üzerine bankaların taliplere her gün vere- dövizlere ait olmak üzere leri bonoları, kal Liselerde Almanca dersi ağvedildi Izmir, 23— Liselerde Fransizca ve İngilizce ile birlikte Almanca derside verilmekte idi. M vekâletinden gönderilen bir emi almanca derslerinin lâğvedildiği bildirilmiştir Trabzon ihracatı fesbit komisyonu Trabzon, 23 (Hususi ) — Ihra- calı tesbit komisyonu mesaisini evvelki gün bitirmiştir. Komisyon 177 bin lira kıymetinde 77 beyi name tasdik 43 bin de 26 beyannameyi iptal etmiştir. Yunanistandan faze üzüm ihracı “Alinada Avusturya ve Macaris- tana taze üzüm ihraç etmek mak- sadile 50 milyon drahmi sermaye ile bir şirket teşkil olunmuştun Bekçiye dayak Kızı mütecavizlerden birinin başını yardı Emin ve Hasan isimlerinde İki kişi dün gece Salıpazarında sahile de sandalla dolaşırlarken bekçi Tevfik görmüş ve sahilden açıl malarını söylemiştir. Eminle Hasan bu ihtardan hid- detlenerek sahile yanaşıp sandal- dan çıkmışlar, bekçi Tevfiği dövmeğe başlamışlardır. Bu sırada Tevfiğin kızı 15 yaşlarında Ayşe elinde bir sopa ile yetişerek kavgaya karışmıştır. Kavgada Ayşe babasını kurtar- mak için elindeki sopa ile Hasam başından yaralamıştır. Kavgaya polisler yetişerek hep- sini yakalamışlardır. Sarhoşluk yüzünden Bahaeddin ve Abdülhak isim- lerinde iki kişi dün gece son derece sarhoş bir halde Şişhane yokuşundan geçerlerken aralarında kavga çıkmış, ikisi de biribirlerini yaralamışlardır. Otomohil çarptı Şoför Mehmedin idaresindeki İ otomobil dün Fındıklıda tramvay | caddesinde 10 yaşlarında Necdet | isminde bir çocuğa çarparak ba- cağını kırmıştır. Çocuk hastaneye kaldırılmış, şoför Mehmet yaka lanmıştır. Bıçakla cerh ilfü ve Hasan isimlerinde iki kişi dün gece Galatada kavga etmişler, Zülfü bıçakla Hasan kulağının arkasından ağır suretle yaralamıştır. san hastaneye yakalanmıştır 9 şeker ve kahve taciri mahkemeye verildi Ticaret müdiriyeti | komiseri, şeker ve kahve fiatlerinde tereffii mevcut olup olmadığını tetkik ve tesbit etmek için dün piyasada vasi “bir teltiş yapmışlardır. Bu teftişat neticesinde, dokuz tacir, 1913 numaralı iktisadı koruma kararnamesi ahkâmına muhalif olarak fiatleri hiç sebepsiz “yüke kaldırılmış, müddei umumiliğe verilmişlerdir. Bir çocuk kale duvarından düşerek yaralandı Eğrikapıda Kemal isminde 6 yaşlarındabir çocuk dün kale duvarlarının zerinde oynarken düşmüş, başından ağır suretle m 25 eyiüi pazar akşamı Istanbul — 18 orkestra, 1190 saz (Eodâyii minsikiye ye Makbule Hanım), 31 ramofonla opera. Bükreş (304.3 m) — 18 erkesire konseri, 19 müsahabe, 1940 gramofon. 20 Simone opera komik, Budapeşte (5500 m.) — 1916 orkestra konseri, 21 oparet tiyatrosunda. verilen temsilin maki, 29,10 havadis. Londra (©öb,8 m) — 21,45 Dawentydon rakil, fanlar, Paris (1725 m) — 19 gramofonla konser, 10,45 orkestra konseri, 20 hafif musiki ki Prağ (4886 m.) — 10 Alman Tadyo neşriyatı; 20 askeri muzika, S1 Bratisiayadan nakil, 20 konferans, 20,10 orkestra, 28,10 havadis, 28,8 orke Roma (4413 m.) — 18 çelalı va çalçıh konser, 21,46 operet, Varşova (14111 m) — 1020 gana musikisi, 20,10 rmultoji, 21 Mak Kom seri, 2146 edebi çün, 22 kontur devam, 29 dans musikisi, Viyana (617,2 m.) — 1080 edeli müsababe, 20 senfonik konser, SÜPO havadis. 21 Co:Clo operet, 20,80 Güne musikisi, 2 eyini pazartesi akşamı