8 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Çocukları himaye Izmirde bir çocuk yuvası yapılacak Oyuncaklar, yüzme havuzu bulunacak Izmir 7 — Burada Karşıyakada büyüle bir çocuk yuvam yapıla caktır. Çocuk yuvasının yanıbaşında ki koruluğun bir kısmı (Çocuk bah- gesi) haline konacaktır. Buraya çocukların oynamasına mahsus âletler, salıncak konacaktır. Çocukların yıkanması için bir havuz ve bunun yanında birde kum havuzu yapılacaktır. Banyo eden çocuklar kumların üzerinde güneş banyosu yapacaklardır. Rus ordusunun manevraları Berlin, 6 — Rus ordusu Smo- lesk cihetlerinde büyük manevra- başlamıştır. Manevralara 200 “iştirak etmiştir. Ceneral v manevralarda bulun- Beşlira ceza! Bir çocuk belediye reisi olursa ne yapacak? Izmir, 7 — İsmet paşa mektebi talebeleri dün belediyeyi ziyaret etmişler ve belediyenin gördüğü işler hakkında malümat falmışlar- dır. Belediye reisi doktor Behçet Salih bey; talebeye belediyenin yaptığı şehir işleri hakkında malü- inat vermiştir. Behçt Salih bey tzlebeden birisine: — Sen bel parkta bir fidanın karıldığını, s0- «kağa pislik döküldüğünü görsen fidanı kıranı, sokağı pisliyeni ne yaparsın? Diye sormuştur. Talebe: — Beş lira ceza isterim, Cevabını . vermiştir. Belediye sisi bu çocuk — Tam belediye reisi olacak gocuk.. Müstakbel belediye resisi.. demiştir. Yabancı misafir! Bir çok eşyayı toplayıp gitmiş! — Fatihte oturan bulunmadığı sırada Rasim isminde bir adam eve giderek Şaban efendinin yengesi Seniye hanıma, kendisinin Şaban efendinin arka" daşı olduğunu ve şimdi kendisini beklemesi, içi efendinin haber gönderdiğini söy- Jemiştir. Bunun üzerine Seniye hanım derhal Rasimi içeriye almış, odaya oturtmuştur. Aradan bir saat kadar geçtiği halde Şaban efendi gelemeyince Seniye hanım merak ederek Şa- ban efendi hakkında izahat almak üzere misafir Ri oturduğu odaya z Fakat Seniye hanım odada Rasimi bulamamış, büsbütün me- “düşmüştür. Şaben efendi böyle aberi olmadığını söy- Bu halden ikisi de şüphelenmi ler, evi aradıkları zaman elbis ayakkabı, pardesü (ve saire g bir çok eşyanın aşırılmış olduğunu görmüşlerdir. Şaban efendi hemen polise giderek vakayı anlatmış, bir müddet sonra Rasim yakalan Hnştır. Şaban ef. çaldığı eşyalar R muştur. Kurnaz hırsız adliyeye Izmirde arapça isimlerin türkçeleri bulunuyor Izmir 7 — Burada da öz türçe kelimelerin araştırılmasına başla- mlmıştr. Bir çokları evvelce kon- muş olan insan türkçelerini aramaktadırlar, Faraza Hizmet baş muharriri Zeynel Besim beyin isminin Türkçesi bulunmuştur. Zeynel Besim yerine bir çok ları kendisine Gülen Süs bey diye hitap etmektedirler. Bundan başka Fuat bey yerine Yürek bey. Tahir bey yerine de Temiz bey kullanılmaktadır. Bundan başka bulunan yeni kelimelerden bazı- larını bildiriyorum: Kamış : Kalem Supara : nüsh, cüz Açun : Dünya Arazma : Kundura yüzü Bunun gibi bir çok kelimeler daha bulunmuştur. Siyam ihtilâli Geçen ay Siyamda bir ihtilâl olmuş, halk meşrutiyet ilânı için ayaklanmıştı. Bunun üzerine kral meşrutiyet ilân etmeğe mecbur olmuştur. Siyam meclisi yakında toplanacaktır. Memlekette sükü- met avdet ettiğinden kral ve kraliçe yakmda seyahate çıka- caklardır. Resmimiz de genç kral #eveesile yan yor. Ekalliyetler Cemiyeti Akvam komis- yonunda bir müzakere “Cenevre 7 — Cemiyeti Akvamın altıncı komisyonunda ekalliyetler' | meselesi konuşulmuştur. Fransa namına Sör alan M. Berenger uzun bir nutuk irat etmiş ve şu sözleri söylemi: “ Ekalliyetlerin © vaziyetlerinin düzeltilmesi ancak bunların tabi oldukları hükümetle iyi geçinme- leri sayesinde olur. Başka taraftan bu işe karışmak hususunda çok ihtiyatlı davranmalıdır. Çünkü bu hareket daha fena netice verebilir. 18 inci asırda Lehistan, ekalliyetleri korumak bahanesile parçalanmıst. , Yunan'la , Çekosluvakya ve Romauya murahbasları nutku çok verile ektir, alkaşlamışlardır. İ fazla pirinç getirilmemesi Kim kazanacak? Amerikada intihap kavgası Şimdilik vaziyet demokrat fırkası lehinde. Ney-York, 6 — Amerikada in- tihap mücadelesi gittikçe kızışıyor. Demokratlar M. Hoever'in aslan İngiliz olduğunu, hattâ sekiz on sene evvel İngilterede iken inti- bap esnasında rey vermek iste- diklerini iddia etmişlerdi. Bu iddia balk arasında büyük bir tesir yapmıştır. Mamafih sonradan hı berin dogru olmadığı anlaşılmıştı Cumhuriyetçilerde © demoler namzedi Rosveltin yahudi oldu ğandan bahisle haham kıyafetinde bir resmini yapmışlardır. Iki tarafın batipleri mütemadi- yen dolaşarak propağanda yapı yor. Hergün yü İeniyor. Şimdiki halde vaziyet demokratlara daha müsait nüyor. Bunlar kazanırlarsa Âme- rikada bir çok kanunlarda mühim değişiklik yapılacak, içki yasağı çok hafifletileceklir Kurbağalar Amerikada büyük | yarışlar yıpılıyor Londra, 6 (Hususi) — Ameri- kadan gelen haberlere göre son zamanlarda. Amerikada. yeni bir moda çıkmıştır: bağa yarışı Meme Asim m şehirlerinde kurbağalar arasında heycanlı yarışlar yaptırılıyor, Ame- rika zenginleri bahse tutuşarak ortaya bir çok para koyuyorlar Kurbağlara, atlar gibi, birer isim verilmiştir. Bazı kurbağlar büyük bir şöhret kazanmışlardır. Bunlar şehirden şehire götürüle- rek yarışa sokuluyorlar. Kurbağa yarışları o bilhassa Amerikanın (Nice) si olan Miami şehrinde rağbet görüyor. Izmirde yeni bir spor çayırı İzmir, 7 — Eşref paşada büyük talebe çayırı bir spor meydanı haline getirilmiştir. Burada yakında maçlar başlayacaktır. Pirinç ucuzlıyor Hindiye pirinci 32 den 29 kuruşa düştü Pirinç (piyasasında hararetli işler olmaktadır. Bu ay konten- jana 37 vagon pirinç, konulduğu için fiatlar düşmüştür. Evvelce 32 kuruşa satılan Hindiye pirinç- leri 29 kuruşa veriliyor. Konten- jana fazla pirinç konulması pirinç eken erazi sahiplerini memnun etmemiştir. Hariçten az pirinç | geldiği zaman, Yerli pirinçlerin fab ar yordu. Bu yüzden Anadolunun bir çok yerlerinde, zürra “pirinçde kâr var, diye pirinç ekdiriyorlar- du. En ziyade Antalyada eski senelere nazaran fazla pirinç ekilmişti, Yerli pirinçler tisat vekâletine lerdir. müracaat etmiş- Bir grev bitti Berlin, 6 (A.A.) — Wolff ajan- sından: 3 gün evvel ilân edilmiş olan şehir münakalât amelesi grevi tamamen hitam bulmuştur. Bir yankesici yakalandı Zabıta uzun müddettenberi meş- hur yankesicilerden Baki isminde birisini aramakta idi. Son tahkikatta Bakinin saklan- dığı yer meydana çıkarılarak ken- disi yakalanıp adliyeye teslim edilmiştir. Dördüncü istintak dairesi Ba- kiyi. tevkifhaneye sevketmiştir. Selika No, 52 Büyük milli roman Veranda, köşkün bi- rinci katın daki antrenin önünde idi. Ortada hasr bir mâsa, etrafında hasır kaltuklar, sol taraftaki duvarda bir leke port- manto, üzerinde iki tenis raketi göze çar- payordu. Ecmel Vamık, niha- yete yaklaşmış olan pürosunu fırlatıp, attık tan sonra Samiyenin yanma yaklaştı; monok- İunu takıp bir kolluğun üstünde duran kitabı aldı. — ( Reveille tot et Combat! ) .. Kimin bu kitap? Samiye © okuduğuna dalmış, gene işitme mişt — Kimin bu? — Ne dedin, anla madım? — John Lübboek tar- znda fakat daha mo dern bir şey galiba? — Fahimanın olacak, Ecmel, monoklunu, parmağının — etrafında devrettirerek bir kah- kaha att. — Senin Filozof Bahirene ver- sene; koşup odasına kapansın, başından nihayetine kadar bir solukta okusun, Samiye kitabını dizinin üstüne koydu: — Aman bu sabah göreydin. Deniz banyosuna giderken uğrar dik, Akasyanım. altındaki hama- kına gömülmüş, kendinden geç miş; elinde ne var, tahmin eti. (Citee antişue) mi? (Saint-Simon) un (Memcires)i. Yaman gittik. Babirel Babirel diye bağırıyoruz; hiç haberi olma- yor; Gözleri kitapta. Neelâ, ne tuhaf, ne şeytan kızdır bilirsin. Bahireye musallat oldu. Ne du- rayorsun, gidip te Emiri efendi kütüphanesine (Bib/iotheeaire) ok- sana dedikçe, Bahire de, şaşkın şaşlan yüzüne baktıkça az kaldı katılacaktık. Karşıki köşkte, gramofonla (Merdivenden tıkır mıkır inerken) türküsü çalınmağa başlamıştı. Ecmel beyin derhal yüzü buru- şup kaşları çatıldı. Samiye, kitabı dine alırken kanepenin üstüne fırlattı ve dudaklarını büktü, — Senin (Carnegie) ler gene keyfe geliyorlar. — Maalesef bu yüksek musikiyi dinliyemiyeceğim; içeri kaçıyoram. — Meselâ şeker üzerine bir (ballade), yahut zeytinyağı için bir (romance) besteletseler, kan- dilzadenin hemşiresi hanımefendi de lütfen utla teğanni buyursalar daha şık kaçmazmı? Teşrinie, Franazca, İngi BIR MECCANİ lik la yeğine BERLİTZ MEKTEPLERİNDE YENi KURSLAR AÇILIYOR e, Almanca, İtalyanca, İspanyolca V. 5. TECRUBE DERSİ KANSIZLIK deva Eni ya vin Öl mmunlahip eülba karalndan berlp edilmiştir mir 8 Teşrin 11 Elarp zengininin Gelini Muharriri: . Sermet Muhtar Ecmel Vamık bey bışırtıları İş başlarını Fire mma — Vay, Kamerüddin Necat. Kamerüddin Necat, demin va- purun yan kamarasında bulunan Sarkı kabinli alime bn ukala ali en EE — Böyle öğleden sonraya kak manın Sebebi? Monşer, haniya erken gelecektin? diye elini uz: trken Kamerüddin Necat, gayet ciddi bir poz alarak sağ elini verdi. Sol elinin baş parmağını, * yekiimm En ayan: ölür 5 foyDan yam çaprazvari koyup dedi ki: — Bizde randevunun katili kimdir biliyor musuz? Samiye şaşalamış, yüzüne ba- ayan Bm ez ilam gibi başını önüne büküyorken Kamerüddin, sabırlarını tüket” e izah etti: — Tramvaylarmız ve Zanliyö vapirlarısz. Ecmel, birbirinizi tanıştırayım! İD a ai (Arkası var) Türk anonim elektrik şirketinden Istanbul elektrik, tramvay ve tünel şirketleri ile Istanbul ve Kadıköy havagazı şirketleri ve tesisatı elektrikiye şirketi, elyevm ve oldukça uzun bir müddet için münhal bir memuriyetleri bu- lunmadığını ilân ve hiç bir netice verilmeyecek olan hizmet talebin- den sarfı nazar olunmasını bilhas- sa rica ederler, Binaenaleyh müstedilerle alaka dar olan hayırhah zavattan geler tavsiyename ve teşebbüsler hak- da dahi keyfiyet aynıdır. ine kadar ALINIZ. Nöraoteni, zallyet vo Chlorose SIROP DESCHIENS. PARS