8 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

8 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Ş abife 6 Algan ME akra en Kİ “.Allo.. Allo.. Aksarayda bir cinayet mi?,, 14 dakika sonra.. Gazetelerde gördüğünüz cinayet, kaza, sinema artistleri ve saire resimleri nasıl hazırlanır? Kilşehanenin Size her yazımda başkalarından başka bir mubitten, başka bir alemden bahsediyorum. Bu sefer perhizi bozacağım. Müsaadenizle size bir az kendimizden, kılişeha- memizden bahsedeceğim. Gazete *de gördüğünüz kılişelerin nasıl hazırlandığını anlatacağım. Gazeteciliğin hemen her safhası şimdiye kadar bir çok kereler yazıp çizilmiştir. Faket bu işin kılişecilik tarafı hemen hemen hiç yazılmamış gibidir. Çünkü klişe- cilik bizde en yeni sanatlardan biridir. Günden güne ilerleyen bu Sanat memlekette en kazançlı bir iş haline girmektedir. Bir gazete kilişehanesi | daimi bir faaliyet halindedir. Bakın size anlatayım. Saat tam ona çeyrek var, gazetenin tabrir odası telefonu. acı acı çalar: — Allo. Allo... Aksarayda müt biş bir cinayet olmuş... Maktül sokağın ortasında! Bu haber üzerine derhal foto; rafcı makinesini kapınca sokağa fırlar. Yirmi dakika sonra foto; rafçının— otomobili o matbaanın önündedir. Cinayet resmi çekil iştir. Onu çejrek geçe resim helişehaneye © verilir. Fotograf evvelâ klişehanenin fotografi kısmına verilir, Burada resim büyük bir fotograf makinesinin önünde tekrar cama çekilir. Bu cama çekiş tıpkı fotograf almak gibidir. Cinayet resıni istenildiği kadar lr, iştenildiği kadar büyültülür. Kuvvetli elektrik ziya: lari fotografın üstüne çevrilince klişehanede adeta sün bir güneş doğmuş gibi olur. Bundan sonra cam fotograf makinesinden çıkarılır. Banyo da- esinde fotoğraf camı gibi banyo edilir. Karanlık odada, kırmızı bir ampul karşısında çins cins cezalarla evrilip çevrilen camda biraz sonra gizgiler, şekiller belirmeğe başlar. fotoğraf, banyo ve diğer dairelerine bir bakış Diğer taraftan çinko dairesinde- | Akşam gazetesinde gördüğünüz ki kılişe için faaliyet başlamıştır. Kilişenin çekileceği çinko temize lenir. Üzerine hususi birtakım ec- lar sürülür.. Bu suretle hazırlanan şinko kuvvetli bir hava gazı ha- rarelinde pişirilir. Banyo di sinden çıkarılan cam büyük Şase üzerine konulur, altına da çinko yerleştirilir. Şayet güneş varsa şase güneşe karşı konulur. Fakat güneş yoksa tabiatın key- fini de beklemenin biç lüzumu yoktur... derhal büyük elektrik mumluk ziya verili 2-3 dakika camdeki cinayet resmi çinkonun üzerine çıkmıştır. Bu sefer çinko banyo dairesine gider. Muhtelif eczalar, asitli banyodan sonra çinkonun üzerinde yerde yatan maktulün resmini, görürsünüz. Bundan sonra çinko yıkanır, etrafına kenar ya- pılır. Ve ikide birde yukarıya klişehanemize çıkıp * — Klişe hazır mı? diye soran makinecilere zesim verilir. Ve bütün bu ameliyeler için cinayet resminin sert çinko üzerinde belirmesi için 14 dakika kâfi gelmiştir. Bu 14 dakikada klişe hazırlamak hemen hemen bir rekordur. Bazan tabrir odasında kararlaştırılır: — Bugün dil kurultayı açılacak Ikinci tabı yapalım. Resimde koymak: Yözum.. Aman Kenan beye de söyleyi Matbaanın klişehane kısmı mü- dürü Kenan bey bu vaziyet kar- şında açık sporcu | gülüşle gülümser: — Resim verildikten 14 dakika sonra hazırdır, der. Hakikaten 15 dakika sonra faraza Aksaray mebusu Besim Atalay bey kürsüde putuk söylerken çekilen çinko üzerine tesbit ed Yerde yatan bir adam.. Cinayet. rak makine dairesine iner.. İşte | hakkında klişeler böyle hazırlanır. İşin şayanı dikkat tarafı klişe- hane resmi üzerine çekeceği cârmı gene kendi yapar. Bu bir nevi fotoğraf camıdır. Bütün Avrupa fotoğraf camla- dın Avrupadan geldiği bu sırada klişe camını memleket dahilinde yapmak azuz bir muvaffakiyet değildir. Bu suretle klişehane mü: bim bir paranın Avrupaya gitme- sine de mani oluyor. Yasak ilâçlar Mısır çarşısındaki satışlar kontrol edilecek ında bazı dükkân- ilâçlar alın Mısır çarşı larde bir takım yasak satılmakte olduğu haber miştir. Bu mesele sihibiye üdü nün nazan dikkatıni celbetmiş bunun önüne geçilmesi için ilâ yete müracaat edilmiştir. Vilâyet bu hususta zabıtaya tezkere yazarak çarşıda sıkı tah- kikat yapılmasını ve bu şekilde yasak ilâç sattıkları görülenlerin derhal evrak tanzim olunup adliyeye teslim edilmele- ni bildirmiştir. Zabıta Faaliyete geçmiştir. Cami, avlularında senetle tasarruf edilen yerler Son zamanlarda bi avlulanna öteki bel senelssiz kasarruf iddia etmeğe başlamışlardır. Evkaf idaresi bu yüzden mahkemeye (müracaat etmeğe mecbur kalıyor. Evkaf umumi müdürlüğünden gelen bi emirde cami avlılarında, inde senetle tasarruf eden- n malları lâk edilmeleri we milli abidelerimizin e pürüzsüz. tasarrıflarına nihayet | verilmesi bildirilmiştir. Istanbulun evkaf müdürlüğü ba kabil yerleri yavaş yavaş istimlâke başlıyacaktır. Umumi harbin bir çok devir. lerinde ve istiklâl harbinde her arafta sarılarak mabsur gibi bü vaziyette kaldık, Kendi ihtiyacımızı kendi menbalarımızdan tedarik ederek harp elmeğe mecbur olduk. Bu sebeple ordunun tekmil ihtiyaçlarını dahilden - tedarik edebilimesinin ne büyük bir maz- hariyet olduğunu pek “iyi biliriz. Yalnız iktisadi buhran, memleket alım ve satımının daralması değil, bundan daha ziyade bir barp halinde zengin müttefiklere ma- lik olsak da kendi. yağımızla kavrulmak zarureti bizi bugünden başımızın çaresine bakmağa icbar etmektedi Yarmki bir harbi başarabilmek için bol malzemeye muhtacız, bunda herkes müttefiktir. Diger iftifak etmemiz lâzımgelen bir nokta daha vardır ki oda bubol malzemenin mutlaka memleket dabilinden tedarik olmasıdır. Bunu takdir eden hükümet ve ordu; malzemesini yerleştirme den gelen © gayreti sarfediyor. Yalnız ordu ve hükümetin gayreti bu işin haline kifayet edemez. Bir müdafaa için nasıl bütün milletin kuvveti bir araya toplar nıyorsa bu işte de bilhassa sanayi ve fen adamlarımızın milli müdafaa ine canla başla alâkadar olması icapaetmektedir. Memleketimiz bir bam madde memleketidir. Halen bütün gay- etile ,sanayileşmeğe doğru gidi” yor. Ordunun ihtiyacı olan mak zemeden kauçuk benzim gibi bir iki kalemi müstesna olmak üzere mütebakisi memleketimizde mev cuttur. Bunları milli menabiden tedarik: arzusunu duymakla ber- ber, muasır ordulardan geri kal mamak için en iyi malzemeyi tedarik etmek kaygusu ordu için hayali bir ehemmiyeti | haizdü O halde bir taraftan bu durgun iş zamanlarında kendi tesisatına iş bulmak, diğer taraftan hem memleketin iktisadiyatına ve hem de milli müdafaasına hizmette bulunmak isteyen © vatandaşlar herşeyden evvel gerek ham madde ve gerekse imalât itibarile orduya en iyi malzeme tedarikini tahtı temine almalıdır. Misal olarak orduda kullanılan ahşap malzemeyi nazarı itibara alalım. Hazar ve seferde ordu bir çok alışap malzeme kullanır; şimdiye kadar bunun bir çoğu da Avrupadan gelirdi. Memleke- mizde elverişli ahşabın bulun- wadığını kimse iddia edemez. Bu kadar geni içinde şüphesiz k ve mukavemette şimdiye kadar bu işle ne alâkadar tüccar ve fabrikatör, hede resmi ve hususi fen daire ve abratuvarlarımız meşgul olmadığı için bir ihtiyaç halinde çok ko kulur ki gene ecnebi malına mi racaat mecburiyetinde kalmıyalımı. ın tasnif, yerlerinin orman sahaları istenilen boyda vardı. Fakat işile uğraşmak bugün ve yarınki müdafaa vasıtalarımızı ike zar demek olduğundan vatani bir hizmettir de, — Halbuki daralan pazarlar muvacehesinde alim ka- biliyeti kalan orduya en fazla Askeri bahisler | Ordunun muhtaç olduğu malzemeyi dahilde temin edebilmeliyiz mal yetiştirmek zaten müstahsilin ve sanayicinin menfaati iktizasın- dandı Bir taraftan hazar vaktinin bu mahdut iktiyacını karşılamak ve onu. yerlileştirmek düşünülürken diğer taraftan seferin nihayetsiz ihtiyacı göz önünde tutulmalıdır. Meselâ daha bugünden kimyevi harp vasıtalarının imaline müsai olan sabun, boya ve saire imal eden fabrikaların inkişaf ve te essüsü— himaye | edilmektedir. Fakat bu obimayeyi | yalnız devlete ve orduya bırakmak doğru değildir, bizzat sınai ve iktisadi. hareketler ile alâkadar belediyeler, cemiyetler, tayyare cemiyeti ve teessüsünü görmek istediğimiz kimyevi harbe karşı müdafaa cemiyeti bu hususta mü- him roller oynayabilirler. Unutmamalıdır ki harbi umu- mide Almanların o gösterdikleri kudret ve itilâfcıların kazandık” ları zafer bu iki zümre sanayinin tekemmülü eseridir. Her şeyden avvel bir malzeme harbi olacak olan müstakbel harplerde ayakta durabilmek için bol ve mutlaka yerli malzemeye malik olmağa mecburuz. Bunun için de malze- menin — yerlileştirilmesine daha şimdiden tevesil edilmek gerek- Harpte artık kuvvetli ordudan ziyade kuvvetli millet ve memleket asıldır. Onun da en büyük rüknü harbin ihtiyaçlarına vefa edecek sanayidir. Hülâsa ordumuz ve milli mü- dafan vasıtalarımız. artık tamdır için, harp ve ordu in top, tüfek, tayyare Sairesinin — yerlleştirilmesi, sanayimizin bu yola imalini ve sefer içinde bu yolda hazırl yapılması lâzımdır. Aksi halde elinde tüfengi olan ve fakat kur- şununu— komşusunun / İutfundan bekliyen avcunun haline benzeriz, M.Ş. 6 ay 10 gün hapis ve Ali Riza efendi. isminde bir memur © memuriyeti . vazifesini imal suçundan | adliyeye verilmiştir. 2 inci ceza mahkemesinde yar pılan muhakemede Ali Rıza efendinin suçu meydana çıkmış, kendisi 6 ay 10 gün hapse malı: küm olmuştur. e: em EMLÂK SAHİPLERİ! Kira kontratları tecdit zamanı yaklaşıyor! Kiracılarla münakaşa pazarlık her vakit müşkil ise de bu sene ahval dolayı sile daha güç olacaktır. Bu nahoş münakaşalardan kurtulmak isterseniz EMLÂKiNİZİN iDARESİNİ s20de Bahçekapı Taşhan No. anki UMUM EMLÂK AGENTESİNE TEVDİ EDİNİZ! TELE 20307 w