27 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

MN AR, a © Sekife 21 Teşri evvel 1932. AKSAMDAN AKŞAMA AM. Gene talebenin kılık kıyafetine dair Bir gazetede Istanbul kız mu- allim mektebi hakkında bir bent intişar. ettiğini görmüştüm; Bu mektebin idaresi, talebesinin yek- nasak cins yerli çorap giymesini terviç etmiş; bu cins corabı olma- yanları, derse kabul etmiyormuş. Havadisi yazan gazete, mektebin zecri terbiyesini tenkit ediyordu. Tenkide ben de iştirak ettikten ilâve etmiştir — Demokrat maarifin. mektepleri, sıralarında çok çık talebe bulundurmakla değil, hattâ Zira, cemiyetimizde fakir birsinıf ve onun çocukları. vardır. Bi nokta daha: Bir iki nesil evvel, halkımız, ehemmiyet vermezdi izde — Asyalı larinkine benzer bir kılık kıyafet ihmali vardı: Haftada bir tıraş olunurdu; üç dört senede bir çarşaf yaptırılırdı.. Binaenaleyh, 0 zamanlar, mekteplerde, kıyafete son derece itina telkini doğruydu. Neslimizin zihniyeti değişti. Hal- kımız, lüzumundan fazla modaya düştü, Binaenaleyh, mekteplerimiz, artık moda iplilâsını çocuklara fena bir şey deye telkin etmelidir. Bu yazım üzerine, kız muallim mektebinin dostum olan bir mu- allimile görüştüm. Bana, vaziyeti Şu suretle anlattı — Mektebimiz moda cereyan- larını terviç ve teşvik etmek şöyle dursun, bu. cereyanlarm kendi hududu dahiline girmesine karşı koyuyor. Bizde çorabı olmıyan talebe yoktur. Bittabi, plâj mo- dasına tevfikan mektebe çorapsız gelmek istiyenleri bırakmıyoruz. Yerli | mali oyeknasak çorap usulünü de, fantazi Avrupa goraplarını talebeye giydirmemek için koyduk. Kızlarımızın yüksek topukla derse girmelerini istemi- yoruz. Fakat, haricin tesiriyle, bazı talebe, kendine yüksek to- puklu ayakkabı alıyor. Parası, bir de alçak tobukluya elvermiz yor. Mektebe o biricik yüksek iskarpinle gelmek istediği anlaşamamazlık zuhur ediyor. Bazı talebeyle mektep arasında ihtilaf, zannolunduğu gibi, talebeyi şıklığa teşvik istikametinde değil- dir, Bilâkis. Muallim arkadaşımın o izahatı üzerine, kız muallim mektebindeki. vaziyet hakkında daha vazih fikir ediniliyor. Ümit etmek isteriz ki, bütün mekteplerimizde, talebeye: “Şu l, şöyle önlük yaptır, bütçesi fevkinde masraf kapıları (Vâ - Nü) Kooperatif Jik iş olarak odun, kömür temin edilecek edeceği ko- operatifin — nizamnamesi | heyeti vekilece tetkik edilmek üzere Ankaraya gönderilmiştir. Nizam- name tastik edilince belediye, ilk iş olarak bir mahrukat kooperatifi | tesis edecek ve evvelâ kendi memurlarının kışlık odun, kömür ihtiyaçların temin edecektir. Odun, ki satin. alınması için şimdiden hazırlıklar yapılmıştır. Belediye, memurlardan sonra kooperatife hariçten gireceklere maliyet fiatine yakın fiatle odun, kömür ve kok verecekrtir. Çamlıca civarındaki hâdisa Pazar günkü nushamızda Çam- lıca civarında yol kesmek cür- münden dolayı beş kişi hakkında tahkikat yapılmakta olduğu zılınıştı.. Çamlıcadan aldığımız bir mektupta yol kesmek bâdisesi olmadığı bildirilerek deniyor ki: Bu civarda gelin almağa gelen birkaç kişi silâh atıklarından bir arabanın atları ürkerek yolu pamıştır. Sil atanlar: “Vay sen mahsus yolu kapadın,, diye bacıyı döğmek istemişler, köy delikanlılarından on beş kişi ise arabacıyı müdafaa etmişlerdir. Meselenin bundan ibaret olduğu tahkikat neticesinde anlaşılacaktır. Et, sebze, ekmek Fiatlerin yüzde 40 inmesi in tedbirler Belediye iktisat müdürlüğü et, sebze ve ekmek meseleleri bak kında yaptığı telkikatı bitirerek bir rapor hazırlamış ve raporu belediye reisi Muhiddin beye ver- miştir. Muhiddin bey bazı noktalar hakkında izahat istemiştir. Raporda bu üç maddenin müs- tehlik eline geçinciye kadar kaç elden geçti almak laz ah e: Iktisat tedbirler tatbik edildiği tal et, ekmek, sebze fiatlerinin müs- tehlik lehine yüzde kırk tinde düşeceği kanaat Şehir meclisi, teşi bu rapor muhteviyatını mi edecektir. Pastırma ve sucuk ucuzluğu | Bu sene pastırma ve sucuk ucuzdur. Geçen sene bu vakitler, balık pazarında bakkallar bile, pastırmayı 140-160 kuruşa satı: yorlardı. Bu sene ise, 90-100 kuruşa satılmaktadır. Sucuk fiatları da 80-100 kuruş arasındadır. ibi tedbirler | Yeni fabrikalar Belediye fikrinin sorulmasını istiyor rda şehrimizde bir fabrikalar açılıyor. Bu fabrikalar iktisat vekâletindi alman müsaade Üzerine tesis Fakat bunlardan mahalle aralarında için halkın şikfyetine sebep olmaktadır. Son günler zarfında Beşiktaşta çivi. fabrikasından bu yolda ilmiştir. Fabrikanın © civarın sıhhatini bozduğu ileri sürülmüştür. Bunun doğru olmadığı, fakat çok gürültü yaptığı anla Şılmıştır Belediye bundan sonra açılacak fabrikalar için belediyenin müta- Iasının alınmasını iktisat vekâle- tinden rica edecektir. Kaçak eşya Bir sandalda bir çok konyak, sigara kâğıdı bulundu. Şevket isminde bir adam bir sandalla sahile yanaşırken polisler kendisini şüpheli bir vaziyette görmüşler ve kendisini gözetle- meğe başlamışlardır. Şevket takip edildiğini anla- yınca birdenbire küreklere asılmış ve uzaklaşmağa başlamıştır. Bundan büsbütün şüphelenen memurlar sandalı durdurmuşlardır. Yapılan araştırmada sandalda gok kaçak konyak, ispirto, 250 deste sigara kâğıdı ve saire bu- lunmuştur. Şevket, hakkında evrak! tanzim olunarak mahkemeye ve- rilmiştir. Şevketin bu kaçak eşya) den bulduğu ve nerelerde tahkik edilmektedir. 6 gizli randevu evi bulundu Polis ahlâki kısmı tarafından yapılan tahkikat neticesinde Bey- oğlunda gizli randevu yeri olarak kullanılan 6 ev meydana çıkarıl- mıştır. Evlerde araşlırma yapılmış, bulunan münasebetsiz kadınlar muayeneye savkedilmişlerdir. Evleri işletenler mahkemeye verileceklerdir. AKŞAM ABONE Ücretleri > rürkye 5 eni SENELİK 1400 kurup 2700 BAŞLIK "160 “e 240 AYLIK 400 >, 800p) TAYLIK 150 > fi — ani gr Aben Geruleri doğrudan dakrüya AKŞAM ide namına gönen küre tebdil için ylmmü baş yaş pul göndermek lzimdır. Cemazi'alar 25 — Ruzubızır 176 5. Imatik Gneş Öğle Ikindi Akşam Yata E İml GAS SA A aa Gt v8 ASE Tdarehane: Babısli civarı Acımusluk sokağı 18 No. vss) Balık bolluğu Balıkçılar az balık tutacaklar Bundan bir müddet evvel piya” sada palamut bolluğu vardır. Balıkçılar, ziyandan kurtulmak için az balık tutmağa karar ver- mişlerdi, ilk zamanlar bu kararı tatbik etmek pek güç olmuştur. Bazı balıkçılar karar haricinde balık tutmuşlardır. Fakat bunların tuttuğu balıkların çifti kırk paraya gitmiş, bir kısmı denize dökük müştür. Bu hadiseler üzerine, bütün balıkçılar oz balık tutmağa mecbur. olmuşlardır. Bir kaç günden beri az balık tutulmaktadır. Balıkhanede balığa ihtiayaç olduğu zaman, buradan Yeni mahalleye, telefon edilmekte ve buna göre balık kayığı gelmektedi Az balık istihsal, palamut fiatlerini artırmıştır. Mezbahada kesilen hayvanların kanları Karaağaç mezbahasındaki ke- iye ka- silen hayvan dar denize kaç sene evvel kanları, senede yüz ie lirasına bir müteah- ale etmişti. Müteahhit mez- önünde bir fabrika yapa” .caktı. Fabrika tesis edilemediğin- den mukavele bozulmuştur. Şimdi belediye kanları senede beş yüz lira mukabilinde diğer bir zata ihale etmiştir. Bu zat kanları doğrudan doğruya topla” yacaktır. Açık lağımlar Tifo vakalarına karşı alınıyor Şehrimizde tek, tük zuhur eden tifo vakalarının çıktığı semtlerdeki bostanların lağım sularile sulan- masının meni ve açık lağımların kapatılması kararlaştırılmıştır. Belediye, bu civarda bilhassa Harbiye mektebi arkasındaki bostanlara akan lağımlarla meşgul oluyor. Buradeki lağımlar, vaktile Fatih zamanında yapılmış ve Istanbulun en mükemmel lağım- lardır. Zaman geçtikçe buradaki bostan sahipleri bunları deli istifade etmişler ımların kolayca delinmemesi için bunların üzeri kalın bir tabaka ile tahkim ettirilecektir. Açılan bir lâğım Kasımpaşada, Kulaksiz mahal esinde Fırın sokağındaki lağımlar tamamile | bozulmuş ve üstleri açıldığından etrafa pis bir koku Mesele belediyenin şikâyetçidir. nazarı dikkatini. celbetmiştir. Bu lâğım yakında kapatılacaktır. p ar, a. NAZ YU E — ayr Aa bey, Kali vap | — Herkes iktmt propaganda larını mi seyraliyorsum 5 a taya hanıma «Para artrmale li yeli | im severim! A.B, — Ne yapayım aitim, ben ne İ söylesem o aksini yapar üç damla sat aşı döküyor, esir çarpan | Dünya değişiyor Bir kaç dakikanızı şöyle eği celi bir tarzda geçirmek ister siniz? Önünüzde eski tarihli feleri sararmış bir gazete varsa azeteyi alın. İlân sahifesini çevirin... Birde gazetelerden birini ini önünüze çekin... Bir eski gazeteye, bir de bugünkü gazeleye bakın... Eski gazeteden bir ilân: Ahiren Viyanadan celbettiği- miz kozmatikler gerek rayıha ve gerek parlaklık itibarile emsaline her hususta faiktir. Bıyıklarınız Yeni gazeteden bir ilân: Yo- Yo, Yo- Yo, büyük ve küçükleri eğlendiren moda oyun” lr. Evde, sokakta, tiyatroda herkes Yo - Yo'yu oynuyor. Aşk» sız yaşanabilir fakat Yo- Yo'suz yaşanmaz. En şık (basit veya lüke) Yo- Yolların muhtelif şekil ve renklerde mağazalarımızda bu- lunur, Eeki gazeteden bir ilân: .. Sinemafoğrafı bugün gündüz hanımlara gece beylere, pazartesi gecesi umuma. Bugünkü gazeten bir ilân: Balet dersleri için talebe kabulü yakında kapanacaktır. Vücutları mülsait genç hanımların şimdiden müracaatları lâzım: Eski gazeteden bir Avrupaya sipariş ettiğimiz en iyi çarşaflıklar ve peçeliklerimiz. vurut etmiştir. Fiatler ehvendir. Hanımlarımıza tavsiye ederiz. Bugünkü gazeteden bir ilân: Dans dershanesi: Hanımlar için evlerde ve yahut dershanede bu- Susi saatlerde her türlü dans dersleri verilir... Dünyanın ne kadar değiştiğini anlamak için bu ilânları tetkik etmek kâfidir... Fakat değişmi yen 20 sene evvelki gazetelerle bugünkü gazetelerdeki bazı hava- islerdir. Ilânların bu büyük deği" şikdiği, karşısında - ilânlardan Br- ıp - şu havadisleri de biraz iştirsek © nasl olur acaba. Meselâ belediye yirmi seden beri: “ Haliç temizleniyor! , havadisinde “ Haliç temizlendi ,) gibij küçük. bir değişiklik yapabilir, kezâ se- nelerden beri: “Unkapanı köprüsü tamir edilecek,, | havadisi de alalım. Dünya ler değişmiyor Vapur iskelelerinde cep karıştıran biri tutuldu pur iskele ine bir yankesici dadanmış, çok kimselerin para ve bir cüzdanlarını aşırmıştır. Polisin tahkikatı neticesinde bu şekilde yankesicilik yapan bir adam yakas Servet isminde lanmıştır. — Avrupa gibi kumaş yapıyoruz Amöa bey A B. — işi amma Avrupâ gibi oklam yapmıyoruz |