12 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

12 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 Akşam A 12 Teşrinisanl 1932 Gilan ik Amerikada endişeler azaldı - Pamuk tisadiyatı ve buğday piyasası canlandı - Yeni ingiliz devlet istikrazı Cihan borsaları Âlmanya ve Amerika intihapları yaklaşmasın- dan derin endişe ve tereddüt içinde © bulunuyordu. » Bahusus Amerikada ik reisicumhur zedinin mübeyyiş nutukları Ame- rikayı ve bütün cihani heyecana düşürmüştü. Cumhuriyetçilerin nam- zedi M. Hovver mubtelif nutuklat programının düşüncesiz ve basiret- iz olmasından Amerikanın ikti sadi ve mali felâkete sürüklene- kati bir lisanla anlatmıştır. Intihapta M. Rooseveltin kazan- mak ihtimali gâyet kuvvetli olduğu bir sırada: M. Hooverin sarfettiği sözler Amerika ve cihan borsalarında bomba gibi patlamış ve bütün esham ve eşya fiatleri tekrar yuvarlanmağa yüz tutmuştu. Fakat meşhur Young tamirat mürettibi M. Owen Young mü- dahale ederek heyecanı teskin etmeğe ve borsaları yeni bir su- kullan. kurtarmağa muvaffak ok muştur. Beş gün ırasile fiatlar düştükten sonra mumaileybin beyanatı üzerine tekrar yüksel miştir. o Neticede pamuk balya başma bir dolar ve buğday 2 çent yükselmişti Yeni ingiliz istikrazı Ingiltere hükümeti yüzde 3 fa- izli ve. ihraç fiati yüzde 9712 olmak üzere 300,000,000 Ingiliz Bu istikraz için kayıt muamelesi başlar başlamaz bir iki saat içinde iki misli müşteri çekmiştir. Yeni iskikrazın muayyen müddetli ol. ması ve daha evvel itfa edileme- mesi kendisine fevkalâde ragbeti eelbetmiştir. Bir çok adamlar ellerindeki diğer devlet eshamını salarak almışlardır. Bu sebepten Maahaza bir hafta sonra eshamın elelümum yükseleceği tahmin olu- uyar. İngiliz istikrazının bu muvaffaki- yeti diğer cihan borsalarına da çok iyi tesir etmiştir. Büyük taviz mumelesi iz kayıtları taviz usulündeki leliyor. Alman sansyij ile bulgar demir yolları idaresi arasında bu esas üzerine ahiren büyük bir muamele yapılmıştır. Almanlar 30,000,000 © markık demir yolu levazımı ve vagon verecekler ve karşılığı tütün alacaklardır. Vagonlara demiryolu levazımna mukabil verilezek tütünler eski mabsüllere ait olup Sofyada ziraat bankasında merhun bulunan ıstok- lardır. < Bu muamele için ayrıca bir konsortium teşkil edilmiyecektir. Belki Krupp ve vöğele mücssese- lerinin Türkiyeden aldığı büyük siparişlerde olduğu gibi Westwag- gon şirketi Bulgar tütün koope- ratiflrile Alman sanayi müesse- seleri arasında tavassut edecektir. Japon - Ingiliz rakabeti Kambiyonun düşmesi, ihracatın ve sanayi! istihsalâtının daimi Surette artmasını temin edemediği ahiren tecrübe ile anlaşılmıştır. Ibracata muhtaç olan ve son zamanlarda altın mileyasını terke” den İngiltere ile Japonyanın ikti- #adi ahvalinin inkişaf tarzı bunu gösteriyor. Esasen Ingiltere altın mikyasını iktisadi. politikasını değiştirmek değil, belki parasının muha- fazası gayesile terketmişti. Filvaki İngiltere | parasının düşmesinden dolayı bidayelte harici ticarette istifade etmişti: Fakat sonradan rakip memle- ketlerde de parasının düşmüş olması İngilterenin istifadesini bertaraf etmiştir. İngilterenin parasının altına (nisbetle yüzde düşmüştür. — Japonyanın parası ise yüzde 45,5 nisbetine inmiştir. Binaenaleyh paranın düşmesinden İngiltereden ziyade Japonyada istihsal ve ihracat artmıştır. kaymeti yelmişe Şu kadar var ki Japon banka- ları itimatsızlıktan daima sıkıntı çektikleri halde İngiliz bankaları sistemi hiç sarsılmamıştır. Geçen 12 sy içinde Ingi iktisa: tı diğer memleketlerin geçi kalmıştır. Bu suretle ciban istik- nda İngilterenin hissesi yüzde dokuzdan yüzde bire çıkmış ve ihracatı dahi o nisbette artmış- tır. Maahaza bu senenin ortaların- danberi İngilterenin ihracatı müş- külâta tesadüf etmiştir. Meselâ geçen eylülde İngiltere- nın. ihracata geçen senenin ayni ayına göre yüzde 12 nisbetinde azalmıştır. ticari sukutlardan masun Fakat İngilterenin mevkii diger memleketlere nisbetle daha iyidir. Çünkü bu müddet zarfında Ame- rika, Almanya ile Fransanın ihra- <alı yüzde kırktan fazla eksilmiş- İ tir. Hem maddeler fiatının ari- İngiliz. mallarının arttırmaktadır. Amele i tenkis suretiyle istihsal tevzi etmeği düşünen amelenin şiddetli mu- ması, patronlar kavemeti karşısında aciz kalmış lardır. Binaenaleyh Ingilterede istihsal kıymeti ister istemez artacak ve ihracat azalacaktır. Japonyada ise amele ücretlerinin indirilmesinde müşkülâta tesadüf edilmiyor. Asy: pazarlarında Japonların şiddetli rakabeti bekleniyor. yar etmek üzere 182 milyon yenlik: bir istikraz akdetmiştir. Bu paranın büyük bir kısmı faizsiz olup Japonya banka: evraki naktiye mukabilinde veril- miştir. BANKA KOMERÇİYALE (| İTALYANA Sermayesi Lir 700,000,009 İhtiyat akçesi Lâzet 580,000,000 Merkezi İdare: MİLANO İtalyanın başlıca şehirlerinde ŞUBELER İngiltere, İsviçre, Avusturya, yilan, > Çekoslovakya, Yügosi ahistan, Forsanya, Bulgaristan, sir, Amerika Cemahiri Mastakidesi, Prdlya, Sil, Uruguay, Arantin, Para Fear ve Kolümbiyada Aülyasyonlar ISTANBUL ŞUBE MERKEZİ Galata Voyvodü caddesi Karaköy Palas Ulun. 9841 (2/8445) ehir dahilindeki acenteler: İsinbuldaz Alalemciyan hanında. Telef. 9891, Beyoğlunda: İstikli elisi Tet, 1046, Kambiyo dairesi Borsada, Tele, YALE, İZMİRDE ŞUBE KÜÇÜK İLÂNLAR Umumi malümat 1 — “Küçük ilânlar,, tarifesi: 1 den 40 kuruş 3 > w > 8 > Her fazla defin 15 > 9 — Küçük ilânlar 4 satırdan fazla olmaz; bir satır tahminen 5 kelime Fazla sabr için ayrıca ücret alınır. 8 — Bu sütundaki | ildnlar. yalnız “ Akşam, idareharesinde kabul ve Cumartesi, Pazartesi, Çarşamba günleri ra ile neçiolünür 4 — Ticari mahiyeti haiz gnlarla nişan, velime meraslni, irtihal ilânları bu sütuna dercedilmez. 1 — İş arıyanlar m idareye muktedir — çok leri” bekâr, yeni, eski türkçe, fransızca, ak anca, ingilizce, italyanca, beynelmilel iiearel, nakliyat, komisyonculuk, öaktile V, & bilen ciddi ve fazl bir gat iyarar ladır. Ares: Borbanaste, Kabristan Beyoğlu Bir Alman malmezel — Çocuk bakma için İstanbulda bir aile yanında. 8 arıyor, (Akım) da. A. abriren mürarral, iş ariyorum — Türk tesi askerliğimi yaptım. Türkçe, fi biraz ingi'zce bitiyorum, Her me clurea Gis bir iş arıyorum, Adres Akşam'da 2 1 Az Bir ücret mukabilinde — eerethanelerin muhucebe ve muhabere (Türkçe va Frunszcn ) işlerini eruhte ediyorum. Kadıköy posta kutusu, 15 3 Bir alman DE Alara iş arıyor. İngilizce, frarsızca ve türkçeyi mükemmel konuşur. va yazar. Günlü va saatlik büro işleri alır, Çocuklara isen ve piyano dereleri verir M.F. Ankara, P.K, 17 ye müracaat — Emniyeli ve işgüzar — Dert Jisama vakıf, ermeni ve Toe, bir erkak, iki kadın büyak apartıman bekçiliği lcabında peştemalık veril da V. 150 meram — 6 a 2 — İşçi arıyanlar li Bir tuhafiye mağazası Için — muhasebeya vakıf bir hanıma ihüyı vardır. Sirkecide tramvay istasyonu karşısında. Silüliçi makazası, iyi mum dökmesini — yilan bir ustaya acele ihtiyaç vardır. Yahtakala caddesi No, 4£ Dursun beye ihcaes ar 3 3 — Satılık eşya m Kelepir — satlık alman piyano ve büyük aynası. Pok acelo ve ucüz, Ve medik sokuk 11, 8 ümen kak | — 4 Acele satılık motosiklet — | Müracaat, İstanbul Saraçhanebaşı 174, giviei Tahir, —ı Acelo satlık ucuz motosik- let — Triyomf marka az kullanılmış, tarafından | beş beygir kuvvetinde, Fatih park kar şa molür lamircisi Zeki —1 Bir Alman piyanosu — (Kruaze) acele satılıktır. Cinangir Soğanı sokak No, 24 | Satılık piyano ve piyanola — Alman markalı ve €ç pedallı bir pi Ve « Star » markali bir piyanolu ikisi den biri satılıktır. Beyoğlu Telsim İbi sokağında 11 No, va, -s 1 Alman Kruvaze — ve temiz | halde bir piyano satlıktır, Beyoğlunda Kalyoncu Kulluk peşkirel sokak No, 45 | bareye mlraraak, <i 4 — Eiralık-Satılık Kiralık hane — Hasekide tramvay, mevkli yanında srap manay sokağında 6, 6 murmaralı 9 oda, bahçe, metbah, süyu. havi hane eliven çörlle sesle kiralıkır. Tevekktl hamamı a'tında No, 165 sucu OAlmet Muhtar efendiye müesenat, -a | Hamamı Kiralık ev — Çapa tramvay mev küine beş dakika mesafede Goda, bahçe, nüştemilâtı saire, İstanbul defterdarldı lere müracaa: Kiralık apartıman — Nile Vali Konağı eedlesi Atiye sokağına yeni yapılan Teparta palas ayarlanan nda foykalda neyaret, hava, siye, Kontor malik altı odalı —ı hane — Aksariy karak. ini brralpaşa eailesinde 28 Kol apartımalı teşkilatım havi bisinci deire dört oda, bir salon, mutfak, ikinci site altı oda, bir salon, musfak, Mer iki dairenin terkos, elekteigi Dir tulumba Evin altındaki lokantaya müracat, Kiral Şal nigar çer gisi Kia Tumaralı evler sokak, kiralıktır. Banyo, elektrik, kira ebven Altındaki dükkâna müraçaaı, 18) Kiralık — istasyonun da hacı Mansur sukağında 94 No, 1.8 odalı, bahçeli, hzmamlı ve. gayet ikullar raşli müseddat kane 86 liraya kiralıktır, Yan Satılık Ev ve Dükkân — Cahile Fener caddesinde vo Cibali yapur ise esi sokağında köşe başmda kâgir ip oda altinda elyevm kalıve olarak Kulla lan bir dükkânı havi mahal saılıklır Görmek için kahveci Rıza Fendiye, ink için Galasa'da Ömer Abit hanımda kat $ numara 8 9 mmüracaat, Telefon 43802. Satılık vi köyünde küçük Modada Yusuf Kâmil paşa sokağında dokuz bahçe ve salrayl havi 18 mu satılk vo kiralıklır. Görmek i eadldesinde 162 numaralı Tantşin kahve sinda Rus tell Kefesiye Fiyat çin Galatada| Ömer Abit Kanında kat £ numara Se müracast, Telefon 43863 5 Satılık kâgir yeni ev — Yengılı işret elendi sokak No, 99 Bodrum katından ıeaada, 2 katta 4 oda, 8 sofa, halâ 1 hainin 40 melro bahçe Fiatı 4700 liradır. Her gün gezilebilir. Kiralık — Boyoğlurda Kurtuluş tramvay cardesinde 28 numaralı Mü. zeyyen apartımanının © numaralı dairesi kiralıktır. Kapıcıya müracaat 5 — Müteferrik Bonolar — ve deyin ilmühaberi mazbula maaşı vasi ii emlik ve arazi alır ve borçları kapatir vo İpotek pazar Maksudiye han No, 86 Uğurlu zade M. Devriş, tel istanbul tapu idaresinde intikal, ferağ, ipotek ve devairi resmi: yede işi olan zevatın adresime müracaat Yarldak müdürlağana müracaat. — 4 | ederek ebven ücretle ve shrateişlerini istiyorum Gülan | *skip edecekler iin olunur. Sullanab- Ahmet ie Fatih arasında 5: 6 odalı, | met Tiruzağa camii şerifi ittsalinde arat ve adres MV. 35 tümnale | Ferah kıraathanesinde emlâk komleyon- Akşama yazınız. Kabii taksim olan | CUsu Topkapı Fazıl a mmüreeeahtır. —? | Fransızca — almanca terehme ve Devren salık — vakcaliya Mr | hüeüsi derler Ba, analar Gznlnde dal aaa Karti oda Ne, | bes Maras İetann peta ku 81 6 müracaat, i 8 ŞE gi Dıvanyolunda — Tak tolağına | Doktor — Mnescesana vazife der 7 numaralı sekiz odalı ev avla satlık. | Mete eder. Taşrıya gidebilir. Beyoğlu tir. Pazar, çarşamba günleri saat gdan | posla Kutusu ı 12 ye kalar gezinir —1 | Diplomalı bir matmazel tara: Mütena mahalde muayene | fndan— Hususi Fransızca ve ngilizce nane (kiralık) — Cağaloğlunda | dereleri veril. Bu lisanla zerine cczana üzerinde ve dörk vaddenin kü; ameli komp< gösterilir. Sen Piyer — | hen 10 rumaraya müracaat Vezneciler — Kal | Yüksek tahsil görmüş — Tir bey sokağında müceddet inşa olunmuş | muallimi bir bamım, aileler. nezdirde ; lerkos ve havazazımı kayi beş | hanım ve. çocukları" ehven. gerdie odali bir hare salıhıktır. Arzu edenier | Fransızca va Türkçe deriler. verir İçindekine müracna 5 | Akşama S4 4 eti Kiraları ehven daireler — beye | Küçük benzin dinamosı — ve Meleke an Karşısında Küloplu | ulumıbü için 4 eyeir kavvetinde elden sokağında 7 numan Feeçizade apartı.) düşme mazot molârh alırım. Adres ve) manı. çer, beşer büyük, oda, banyo, | fistm Akşam'da No Jizf€ talriren mutfaş, Kapına nöraeak | bildiri 1 Aksarayda — Üerralp Tütün ve aktar — < a inde Sineklibakkalda 64 numaralı 9 | yorum. İşlek bir mevkide mosei Fiala oda 3 safa, 5 heli, 1 mallık, 1 kuyu, | devren satmak istiyenlerin Aakşam bahçeyi havi henenin (anamı aerle | gözelesinde T. . rürousuca müracaat. olarak satlıktır. Talipler Kalköyümde | Jar — Aly ürlüçeşme caddesinde | Eyi care — Lir işi olup ta ye müracank — | sermayeli ortak isteyenlerin Istanbul manı Bakir | Postahanesinde 400 numaraya mektupla köy iskele nie Naşit ef, apartı | gersilini bildirmele man 4 öneh kat, 4 ola, telerrüali. Yalı | Fransız matmazeller © Fam ibi. fevkalâde manzara, hava, İşinde: | ders veriyorlar. Fia mesi Beyoğlu Yeniçarşı 83 Lüks apartmanı 8 kat No, 8 Mile, Dres'ye müracaat, Bir Fransız muallimesi — Ham kendi hanesinde ve ham da ders almak. istiyenlerin hanesinde | pratik olarak Fransızca ders vermeyi kabul eiiyor. Arz edenlerin Gelalada rıllım boyunda Panorama hanında 71/7 numaralı (Le Ki ) acertesina müracaatiar. — 1 Bereket tavuk çilliği — Ktan- bulün on Eüyok tavuk çifliğiir. Halis kanlı Ligern, Wyandet, Favoral gib bir çok cinslerin piliç ve tavukların ghn'iz yumurtası, Tani surette besili Ve yağlı piliç ve tavuklar her zaman satılır. Erenköy o Kazasker cemil karşısında, telefon: 210. Kadıköy Papaz, bahçesi Nurettin, Bereket tavukhanesi de) iltihak eylemişiir Yüksek tahsilli — Riyazyat, Dil ve fiziki ilimler mütehassısı, Tecrübeli bir muallim evlerde ve Bariçte husus dersler verir, Mekleho gilemiyen ilk ve lisa talebelerini haz Taliplerin. Fangaltı Çimen sokak. 176 numaralı hanelö O. M. rümuzüna müracaatları, 4 Mektuplarınızı aldırınız Gazetemiz. ilarehünesini olacak göstermiş clan kar SA-KA - MC -S6 -MB-NT - ET-BI- BA-MR-ST- MK AB e ia EL HF-SO-NK-EG- Ders -NM - yanlarına gelen mektuplar & pehüzden alırmaları mercudür, ates imladan li KiRALIK HANE MODA LÜTFİ BEY SOKAK No. 1 YEDİ ODA İÜ Banvo-eLEKTİ İİ seütemmim matamaz almak ozere İİ Bahçekapı TAŞHAN Ko, 20-21-92 de UMUMİ EMLÂK ACANTESİNE müracaat. Telefon » 20307 Dr. A. KUTİEL Karaköy Börekçi fir. sırasında 84.