15 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

15 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

e mm 15 Teşrinlsnni 1932, Berlin mektupları Berlinin nakliyat grevi esnasındaki manzarası Şoförler “dolmuşa bir adam,, kabilinden müşteri çağırıyorlar Berlin 10 ( Husus) — Berlin şeb- rinde işliyen tramvay, oto- büs, yeraltı mendifer- leri amelesi bir kaç gün evvel grev ilân etti, Üç in Berlinde e vay ve oto- bis, ancak bir kaç hat üzerinde yen altı şimendi: feri işliyebil- di. Bu grev © yüzünden halk çok sıkıntı çekt Berlin mesaha itibarile dünya mın en geniş şehirlerinden Herkes bu muazzam şehrin bir tarafında oturuyor, çalıştığı yer ise başka bir tarafta, Bir vasıtaya binmeden evinden işine gidebilecek pek az kişi vardır. Şehrin hududunun takriben 30 kilometro olduğu, gayet hızlı gitmek suretile bunun ancak 6 saatte yürüne bileceği düşünülürse, tek- mil nakliye vasıtalarının birden grev yapması yüzünden şebrin yazl bir hal alacağı taban olu. Berlinlilerin hali, meşhur daha feci. Bereket trenler işliyor, ve şeh- rin bir çok yerlerine trenle git mek kabil Yarım saat kadar yaya yürümeyi gözüne alabilen trenle işine gidebilir, netekim herkes de öyle yaptı. Bir kaç grev bozguncusunun işletmek istediği tramvay araba- larını grevciler öyle taşa tuttular ki, arabalar geri koşmağa mec- bur oldu. Ikinci günü her bir arabaya silâhlı 4 polis konmak şartile bir kaç hat üzerinde bir kaç tramvay arabası işledi... Fakat devede kulak tabiri bile bu seferlerin kifayetsizliği yanında biç kalır. Polisler, arabaları işletebilmek işin grevcilere ateş etmeye mec- bur kaldılar. 4 kişi öldü, bir sürü de yaralı var. Greve sebep, şirketin amelenin beher iş saatinden 2 fenik yal bir kuruş kesmek isteme Hakem şirket lehinde karar verdi, ve bu karar hükümetçe kabul edildiği için, işe başlama- yaya kalan tataragasının. halinden Grevcilerin bozdukları tramvay yollarından biri yanları şirket işten çıkarmağa başlar diye kadar 1000 kişiden fazlası işten çıkartıldı. Grevi körükleyen Komünistlerle Hitlercilerdir. Hitlercilerin mak- Sadı komünist fırkasndan kendine âza kazanmaktı. Fakat bu müş terek haraket intihapta bilhassa Berlinde fazla rey kaybetmelerine sebep oldu. Bilhassa grevin ilk günü tekmil Berta sokakları işsiz, bütün dük- kânlar bomboştu, Muntazam vasıta olan trenlere halk öyle hücum ediyordu ki, bir Bu işte asıl kâr edenler taksiler old. Berlin 6000 den fazla taksi otomobili. Bir an boş durmayordu. Issız tramvay duraklarına yana” şan taksiler “dolmuşa bir adam, diye bağırıyorlardı. Meselâ Pots- damer Platz'a gitmek için bir otomobile odört kişi binmişti. Şoför Berlin ağzı ile sesleniyordu. — Haniya yok mu Potsdamer Platzu.. Bir kişi, Gidiyor. Fakat Barin endamlı olması şart. ince bir kız girip arayı dok durdu. mu otomobil kalkıyor. Berlinin şu hali, Ankarada otobüs tarifesile müşteri taşıyan otomo- billerini hatırlatıyor. Diğer kârlı çıkanlar da hususü otomobil, motosiklet, ve bisikleti olanlar... Hele bisikletle. Herkes bodru- | ma kaldırdığı, kırk yıllık, artık unutulmuş (bisikletini çıkartmış, ıssız kalan caddelerden işine gi- diyordu. Bir yerde de tuhaf bir geye rastgeldim: Uzun sakallı bir adam tesadüfen bir otobüs durağında durmuştu. Onu sakalını gören Ne o, grev kaç yıldan beri sürüyor dedi.Nihayet bir anlaşma oldu, halk ta sıkıntıdan kurtuldu. | Grev yüzünden yağmur altında kalan Berlin halkı Belediye aleyhinde bir dava Kısıklıda meşhur kahve bal çesinin ortasında otuz sene evvel belediye tarafından bir kulübe yaptırılmış, kahve & sene” İerce ses çıkarmamışlar fakat son zamanlarda (belediyeye müracaat etmişler ve kendi tasarrufları da- bilinde bulunan bir bahçedeki bu. kulübenin ya yıktırılmasını, yahut belediyenin bir kira ver mesini istemişlerdir. Mesele mahkemeye intikal et- Arada müruu zaman olduğu için, bahçe sahipleri mü- ruru zaman baricinde kalan dört Sene on bir aylık kira bedeli olarak belediye aleyhine 1180 liralık bir dava açmışlardır. Cenevreye asker celbediliyor Cenevre 13 (A.A.) — Dün öğleden sonra vukua gelen ha- diseler dolayısile merkez kuman- danı Cenevre yakınında bulun- makta olan Valezli iki kıtayı ğırmıştır. Bu kıtalar, davet edilen mahalle gelmişlerdir. Rus san'atkârları geliyor Rus edip, şair ve musikişi larından mürekkep bir heyet yakında şehrimize gelerek tet katta bulunacağı haber verilmek- tedir. & Sir Jhon Simon ri, 14 (A. A) — İngiltere hariciye nazırı sir Jhon Simon Pariste kısa bir müddet kaldıklan sonra saat 21/50 de Cenevreye hareket etmişti. Cenevre grevi bitti Cenevre, 14 (A.A) — Umumi grev, hitama ermiş olduğundan Cenevre hükümeti hâlâ silâ tında bulunan milis kıtaatını mü kün olduğe kadar süratle terhis etmeğe karar vermiştir. Komünistlerin ikametgâhlarında araştırmalar. yapılmış ve 10 dan Avrupaya kestane ihracı Iharacat ofisi Avrupa memle- ketlerine kestane göndermek tacirleri teşvik etmektedir. Şi yalnız. Romanyadan melerimize © karşı talep ol. SATILIK EMLÂK No, 260 FATİH Sekiz odalık HANE bin arşınlik BAHÇE ati ehvendir No. 29 363 ARŞINLIK ARSA Üzerinde Mükemmel Bir Apartıman inşat edilebilir Beyoğlu yeni I No, 267. ÇEMBERLİTAŞ Üç katlı va 14 odalı hane metin inşant, Banyo, Sü, Havagazı, Eletrik Bahçe, Denize manzarasi Var EHVEN FİAT Ne 51. ISTANBULDA IKI Küçük DUKKAN FIRSATTIR No. 258 CIHANGIR manzarasi yar, Po melin şant BUYUK DALYAN BOĞAZİÇİ Senevi irat: 80000 Lira Sahilde Böyük Bostan va 22 cdalı Yalı UYGUN ŞERAT * Mütemmim izahat almak; üzere Bahçekapı Taş Han No, 20-21-22 UMUM EMLÂK ACENTESİNE Müracaat 00807 Telefon: Bisiklet yarışları izmirde yapıla yapılan yarışla yarışlar çok heyecanlı oldu Müsabakaya giren bısıkletçiler bir arada Niyazi beydir. Bu genç Türkiye dahilinde müteaddit seyahatlar yapmış, rekorlar kırmıştır. Bugün de 1 dakika 50 saniye ile dünya rekorunu tutmuştur. Fakat, neti- ceyi aldıktan sonra virajda bir kaza geçirerek yaralanmıştır ve tedayi altına alınmıştır. Reşadiye - . Mesafe 40 metre.. Müsabakaya muhtelif klüp- lerden bir çok gençler iştirâk etmişlerdi. Bu aralık, Niyazi beyin yaralı olmasına rağmen tekrar müsabakaya iştirak ettiği görüldü. Bazı sporcular; ilk defa olarak Niyaziden ümidi keser gibi olmuş» ardı. Çünkü sukut esnasında vücudü çok hırpalanmış ve mi teaddit . mahallerinde, | yaralar, bereler husule gelmişti. Binaen aleyh bu kadar uzun bir mesafeyi böyle bir vücutla kazanmak Ibti- mali az görülüyordu. Fakat neticede görüldü ki Niyazi, gene en önde geliyor. Rekor kıramadı. Fakat arkadaş 1 kilometre sürat m larını 400 metro geride bırakarak idi. Bunu kazanan, K.S.K dan | şampiyonluğu kazandı. AKŞAM Matbaacılık şubesi Rekabet kabul etmez derecede ucuz fiatlerle iş yapar. Şampiyon Niyazl bey Temir 10 (Hususi) —Bisiklet bi- rincilikleri müsabaka: ti üzerine yapıldı. Birinci Mersin - Bornuva şosesi Kitap, Mecmua bastırmak isteyenlerin bu ucuz fiatlerden istifade etmelerini tavsiye ederiz, Bundan başka en müsait şeraitle kartvizit, adres kartı, mektup ve zarf başlıkları, makbuz, fatura, sirküler ve sair tap işleri yapılir. Telefon: 214034 Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâleti Sağır Dilsiz ve körler müessesesi müdürlüğünden: 75 lira ücretli kunduracı ustalığı münhaldir. Talipler San'atlar mektebinden kunduracı yahut müstakil ve maruf bir kunduracı dükkân öşletmiş. olacaklardır. Hüsnühal şahadetnameleri, | çıktıkları mektep, işledikleri müessese ve dükkânların vesika ve sağlam kâğıtları elle rinde bulunacaktır. İstekliler fotoğraflarile bütün tasdikli vesikalarını Teşrinisani 932 on beşine kadar İzmir Karşıyakada ki müessese müdürlüğüne göndere- cekler ve kendilerine yapılacak tebliğatı bekliyeceklerdir. BÜYÜK TAYYARE PİYANGOSU Eu keşide de Büyük ikramiye 50.00 firadır. Piyango şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir. Fırsatı kaçırmayınız. iştirak ediniz