15 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Teşrinisani 1293. AKŞAMDAN AKŞAMA Kitap işi Fetişism Meşhur bir sosyalist âlimi, iki devrin insanlarını Zetişlst akvamın mabut addettikleri, tapın- dıkları eşyadır: Bundan alınma olarak, at nalı, eski papuç gibi uğur diye kullanılan şeylere itlâk olununr. Tal ede İse, a kullanıl taları vardır; âşık ol- 'dukları kadının gözünü kaşını, ağzın, ını sevecekleri yerde meselâ ii severler. Yavaş yavaş kadın, nazarlarından silinir. Te şuk edilen şey, sade iskarpin olur. Hattâ, Şefişism'e müptelâ | ir arasında daha ileri giden- ler de vardır. Camekânda gör dükleri bir iskarpini maşuka gibi saven ruh hastalarıma tesadüf edilmiştir. Sosyalist Alimi, bu ruh hastal şimdiki cemiyete teşmil eder. Devrimizin telâkkisi “eşyayı insan kuvvetine — üstün yörür!, der. Sanayi, ziraat, ticaret hayatında bu fetişism'in ne garip tecelliler arzettiğini uzun uzun anlatır. Ben de, kitap meşri sında bir fetişist'liğimizi anlatac im Kitap işinin memlekette sönük olduğunu ve bimayeye mühtaç bulunduğunu gören Maarif vekâ- leti, bu irfan unsurunun kuvvet lenmesi için bütçesinden bir pat ayırmıştır. Yâni, “faydalı, bulduğu kitap- lardan * bir miktar satır. alıy. bunları, Halkevleri'ne, — küt hanelere, vilâyetlere, kazalara dağıtıyor. Fakat neticede şöyle bir zara hasıl oluyor; kendisine arzedilen kitapçı: — Şayet bunu maarife kabul ettirebilirsen e basarım! Hele bir müracaat et, uğraş bakalım. 'demektedi Binaenaleyh “ müellif kabiliyeti, değil adamlığı kabiliyeti, kuvvetli olan insanların eserleri basılıp kitap diye ortaya sürülmek imkânını buluyor... İkincisi de, 'maarifin ettiği yardım, katiyen kitabı. yazana değil, basana yarıyor. Maarif bütçesile, bir kitapçının ferdi sermayesine hizmet ediliyor; in koskoca bir cilt eserden ra ancak 20-50-60 t hanesine ile “geçiyor. Halbuki tabi, ancak maarife sattırmak üzere müz elifini erbabı mesalih gibi kapı kapı dolaştırdığı kitapları basıyor; tabı masrafını maarif sayesinde çıkarıyor. e edilen, fikir değil, kâğıt ve mürekkepti maz- ruf değil, zarftır fikir değil, dükkânderi Sevgilisini sevecek yerde isk. pinini seven adamın vaziye — Işte size bir fetişism nümu. Şerefiye Taksime bakan binalardan resim istenecek Belediye Tal Binin tevsii mn. im âbide meyda ebetile meyda bakan binaların kıymeti çoğa dığı için bu bina sahiplerinden şerefiye resmi istemeğe karar vermiş ve bina sabiplerine tebli- ga yapmıştır. Fakat istenilen şerefiye para: nın çok yüksek olduğu bina & ipleri tarafından iddia edilerek belediyeye itiraz istidası verilmiş- tir. Meselâ bir bina sahibinden 28 bin, diğer bir bina sahibinden de 7 bin lira şerefiye resmi isten- Bo vi usul şudur. Bu sokağın veya mey- danın tevsiinden evvelki bina kıymetleri ile tevsiden sonraki bina kıymetleri artacağı için aradaki kıymet farkı muhammin- ler tarafından takdir. edilir. Kıy- meti çoğalan | kısmının beşte biri beş sene ödenmek şartile şerefiye resmi olarak bina sahip» lerinden tahsil edilir. Kadıköy rıhtımında terivirat Kadıköy rıhtımı — üzerindeki elektrik lambaları ihtiyaca kâfi gelmemektedir. Halkın kolayca gelip geçmesi ve bu sahanın biraz daha aydınlatılması için Kadıköy rıhtımına ve iskele civarına beş elektrik lambası daha konacaktır. Köprü meselesi Köprünün erken ve saatinde kapanması temin edilmelidir Bir kaç günden beri köprü gene geç kapanmaktadır. Bu yüzden sabahları yüzlerce kalk, bir çok araba ve otomobiller köprü başında, yağmur altında Bazı kimseler bir taraf- kimseler altı buçukta. işlerinin başında bulunmak © mecburi yetindedir. . Belediye köprünün daha erken kapanması için teşeb- büste bulunmalı ve köprü muay- yen saatinde kapanmalıdır. Sabahları köprü açık olduğu zamanlar bir çok kimseler Üskü- dar iskelesinden sandalla Boğaz iskelesine geçiyorlar. Bunlar du- badan sandala atlamakta, gene urmanarak dubaya çıkmaktadırlar. Sandallar da çok kalabalık olu- yor, bu yüzden bir kaza vukuu muhtemeldir. Buna karşıda bir (Va - Na) tedbir alınmalıdır. Kooperatif Belediye kooperatifi işe başlıyor vekâletince tescil edilmek üzere ticaret müdürlüğünden Ankaraya gönderilmiştir. Bu günlerde bele- diyeye tebliğ edilmiş bekleniyor. | Koopratife belediye ve vilâyet memurları iştirak etmişlerdir. Şimdilik memurların kooperatife verdikleri sermaye beş bin küsür liradır. Kooperatife iştirak eden memurlar ya doğrudan doğruya | aldıkları maaşın yüzde on beşini kooperatife vererek hissedar olu- yor. Yahut teavün sandığından borçlanarak hisse senedi alıyorlar. Her memur, teavün sandığından | nihayet iki maaş nisbetinde para istikraz edebilir, Belediye kooperatifi ilk iş ola- tak odun kömür tedarikile meşgul olacak ve bir lokanta açacaktır. Kooperatifin daha ne gibi işlerle uğraşması muvafık olacağı dabi- liye vekâletinden sorulmuştur. Belediye, memurlardan başka hallan da kooperatife iştira düşünüyor. Halkın iştirak şeraiti de memurların iştiraki gibi ola | caktır. Halk, kooperatif açıldıktan | bir ay sonra iştirak edebilecektir. Duvar ilânları Mühürsüz ilân sahiplerinden ceza alınacak işlerile meşgul (olan el ajansının resmi mührü bulunmıyan. duvar © ilânları astınlmıyacak, | bu mühürlerin bulunmadığı ilânlar | asıldıkları yerlerden indirilerek | ilân sahiplerinden ceza alınacaktır. | ABONE ücretleri rkiye Kene SENELİK 1400 kurup 2700 İcuruş SAYLIK 750 > '1450 » 3AYLIK 400 » 800 » JAYLIK 160 3 — Dr” Abone Geretleri doğruda: doğruya AKŞAM ilaroni. namına gönderi Ares raşluk p çin yirmi beş ku ermek: azm. Hecep 18 — Kasım 8 5 mak Güneş Öğle ik Emas ASA Va G7 MA 1438 16 Üç mütehassıs belediyeye müracaat etti Belediye itfaiyeyi salah etmek üzere Avrupadan bir mütehassıs gelirtmeğe karar vermiş ecnebi memleketlerdeki elçilerimiz vası- tasile bazı mütehassıslara müraz caat edilmişti. Şimdiye kadar Berlin, Milâno ve Romadan bazı cevaplar gelmiştir. Belediyeye müracaat eden mü- tehassıslar, Istanbula | gelenlere ve İifaiyeyi ıslah etmek üzere tekliflerde bulunmuşlardır. Bele- diye bu teklifleri tetkik etmeğe başlamıştır. Yakında mütehas: birini “tercih edecek öe bir mukavele yapacaktır. Mütehassıs geldikten sonra bir vapor hazırlayacaktır. bu rapor üzerine, lüzum görürse, mütehassısı ıslahata bizzat meza- ret etmek için çalıştıracaktır. Son zamanlarda getirilen elfaiye vesaitinin kabul teci lerine daha on beş gün devam edilecektir. Şimdiye kadar yapılan tecrübeler yeni makinelerin kabul edilebilecek © evsafta olduğunu göstermiştir. Yeni makinelerin tesellümü bittikten sonra makineler gruplara taksim ve yangınlara sevkedile- cektir. Ifaiye teşkilât yeni ma- kinelerle genişliyeceği için yeni kadroya göre yeniden efrat alın- mıştır. Harbiye - Beşiktaş Valdeçeşmesi kavsi genişletilecek Harbiye ile Beşiktaş tramvay. şirketinin. işlet büsler Valde çeşmesine çıkılacağı sırada yolun dar bir yerinden geçiyorlardı. Ancak bir arabanın geçebileceği kadar dar olan bu yerden otobüslerden başka oto- mobillerin de | başlıca yeridir. Yolun bu halde bulunması kaza ihtimalini de çoğaltmaktadır. Beşiktaştan Maçkaya çıkacak belli başlı otomobil ve araba yolu valdeçeşme caddesi olduğu belediye caddeyi bu halde bırak- mağı doğru görmemi; Verilen karara göre caddı bu kısmı otobüs ve otomobillerin emniyetle geçebilmeleri için geniş- letilecek ve akaretlerden Maçka silâhhanesine) kadar yol yeniden inşa edilecektir. Belediye, cadde- nin dar kısmındaki binal lâk ettikten yacaktır. st sahiplerine yakında tebligat yapı- arasında Belediye | EE çi Zavallılık meselesi Tahaf bir tesadüf bana biz insanların derece derece ne kadar zavallı mahluklar olduğumuzu anlattı, Sabah, erken. Sicim im yağmur. yağıyordu. Tram- | yay dopdolu.. Ön iskemlelerde anım oturuyor. Etfal hasta nesinin önünden geçerken gözüme İ çarptı. Bir kaç zavallı kadın İ kollarında ki çoçuklarla hasta den çıkıyorlar... Tramvaydaki har İ sumlardan biri ötekine döndü — Vah zavallar de yağmurda yaya yürümek hun ayazında .. Aradan bir kaç gün Tanıdığım bir apartmanın 80) bakan salonunda oturuyordum. Gözüme çarptı. Apartımanın önün- deki durak yerinde tramvayda gördüğüm hanımlar... Ev sahibi büyük hanım efendi. pencereden aktı — Vah biçareler, dedi. Sabah sabah tramvay beklemek... Büyük hanım efendinin ahbapları da çok iyi bilirim kendiside şöyle acırlar: — Zavallı büyük hanım taksı otomobiline biniyor. 'akat böyle söyliyerek büyük hanımın taksı otomobiline kinme- sinden müteessir olanlara da ihtimal şöyle acırlar; zavallı Müberra ha- . Hâlâ eski otomobili ile idare ediyor. Beş sene oldu yine bu eski oto- mobil, yine bu eski araba... Zavallı | Görüyorsunuz ya... Hepimiz de- İ rece derece zavallı. insanlarız. Hepimiz derece derece acınacak bir haldeyiz. Ben bu iki sabneyi gördükten sonra : — Nasılsınız ? Diye soranlar iyiyim, hayatımdan memnunum! Cevabını veremiyorum, Çünkü en mes'ut olan, | kendisini düm yanın en saadetl, en hayatından memnun zannedenlere bile her halde acıyacak birisi çıkar. Bereket ki pek vaziyetin farkında de kendimizi mesut zan- ruz, Tramvaya atladık ve ş bir yer bulduk mu saadetimize hudut olmıyor.. Otomobille yan mızdan geçenlerin bakışlarındal manayi anlayamıyoruz. Hoş on lar da hususi arabalarla yanların- dan geçenlerin kendilerine nasıl baktıklarının farkında değil ya. geadeti de buradan eliyor galiba., lele 0 Feridun “Caddelerde su birikintisine karşı tedbir Şehrimizde vaktile yapılan cad- delerde yağmur sularının akma: için kâfi derecede meyiller veril medi inden ekser caddelerde su leri husule gelmektedir. üzerine bir çok caddelerde menfezler açılmış ve sular bu suretle lağamlara verilmiştir. Buna rağmen yine bir az fazla yağmur nca sular çoğalmaktadır. Belediye bunu nazarı dikkate alarak yeniden yapılacak cadde- lacaktır.