17 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

17 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

17 Tegrinisani 1932. Bir tetkik Şirketlerin adedi artıyor Iktisat vekâleti bazı sualler sordu t vekâleti, Istanbul, İzmir ret müdürlerine | gönderdi bir tamimde, anonim, limited ko- operatif şirketlerinin bir senelik faaliyeti hakkında malümat iste- miştir, Bu sualler arasında, bir sene içinde kaç şirketin teşekkül veya kaç şirketin tasfiye e sorulmaktadır. o Bundan başka şirketlerin bir sene zarfındaki kâr ve zararları hakkında etraflı malümat istenmektedir. Ticaret müdüriyetinde her ko- miser bulunduğu şirketin vaziyeti hakkında tetkikata başlamıştır. Umumiyet itibarile şehrimizde şirketlerin mevcudu geçen seneye mazaran artmıştır. Bu sene içinde bir kaç limited şirketi, bir iki koo- peratif açılmıştır. Bu sene, büyük Sermaye ile bir anonim şirket teşekkül etmemiştir. Aynı zaman- da büyük | sermayeli anonim şirketlerin vaziyetinde ehemi tebeddül yoktur. Limited. şirketlerin ekserisini, ipekli mensucat, çorap üzerine iş yapan şirketler teşekkül etmek- tedir. Kahve yerine. Kahvelerde kuru meyva da bulundurulacak Üzüm, incir, fındık gibi kuru meyvalarımızın sarfiyatını artırmak için her tarafta çalışılıyor. Mek- teplerde, / kışlalarda tatlı yerine haltada bir iki defa kuru meyva verildiği gibi bir çok şehirlerde balk aralarında para toplıyarak incir, üzüm, fındık getirtmekte ve bunları aralarında taksim etmektedir. Milli iktisat ve tasarruf cem yeti de meyvalarımızır. sarf #emin için çalışmaktadır. Cemiyet bu maksatla yeni bir teşebbüste bulunacaktır. Yerli malları ve tasarruf” haftasında üzüm, inci fındık, portakal ; sarfiyatını artır. mak için bir hafta müddetle bütün kahvelerde, kahve ve çay gibi, kuru ve yaş meysa sarf temin edilecektir. Cemiyet bu mesele , hakkında kahvecilerle temas etmektedi Tuzlu balık Yunanistana ihracat artıyor Son günlerde Yunanistana tuzlu palamut ihracatı artmaktadır. | Ticaret odası tarafından yapılan | tetkikata göre, bu hafta de Yunanistana 5000 fıçıdan ziyade tuzlu palamut gönderildiği. anla” salmıştır. ünlerde hüküm üren fırtına, Kilyosla ve Boğaz- içindeki balıkçıları zarara sok- muştur. Kilyosta torik avlamak içi kurulan dalyanlar, fırtınanın şiddetinden harap ol muştur, Bogaziçinde bir kaç dal yan bozulmuştur. Şimdi balıkçılar bu dalyahıları tamir için uğraşı yorlar. Gralf Zeppelin Friedriehshafien 16 (A, A.) — Graff Zeppelin balonu bu seneye ait son tecrübesini yapmıştı Yerli mallar Istasyonlarda satış barakaları yapılacak Milli iktisat ve tasarruf cemiyeti yerli. mallara olan rağbeti arttır. mak için, demiryolu istasyonlar rında satış barakaları kurduracak- tır. Bu barakaları demir yollar idaresi yapacak ve | istiyenlere kira ile verecektir. Cemiyet Ankarada bir sergi binası yaptırmağa teşebbüs etmiş- tir. Bu münasebetle B. M. Meclisi reisi Kâzım paşanın riyasetinde bir sergi binası komitesi teşkil olunmuştur. Bu komiteye her vekâleten bir âza da” iştirak etmiştir. Sergi binasının. yapılmasına, milli bankalarımız da yardım ede- cektir. Harp ölüleri abidesi Amerikada Virgima dahilinde Richand. şehrinde için yukarıda resmini der- ettiğimiz abide yapılmıştır. Bu le bir nevi kule gibidir ve tepesine çıkılabilmektedir. Rusyaya nakledilen valışi hanvanlar Hamburg 15 (A.A, Gomez ismindeki Sovyet trüstünün yetiş- rip beslediği vahşi hayvanların Rusyaya nakli için 120 vagon kullanmağa ihtiyaç hasıl olacaktır. Birçok hayvanat | bahçele lâzım olan vahşi hayvanları teda- rik eden iki yeni canbazhanenin tesisi için bu siparişlerin yapıl masına lüzum görülmüştür. Genevrede komünistler arasında tevkifat Cenevre, 14 (A. A.) — Cumar tesi ve pazar günleri yapılan araştırmalar neticesinde 2 kom nist tevkif olunmuştur. Lozanda tevkifat Lozan, 15 (A.A) — Bele sile 20 vukuat esnasında nümayişçilerin üzerine su sıkmış olan itfaiye heyetinin bulunduğu mahal idi, M. Bön&s Londrada Lonra 15 (A.A.) —M. Bönös dün öğle yemeğini Austen Cham- berlain ile birlikte yemiştir. M. Bönös salı akşamı veya çarşamba günü Cenevreye gidecektir. GÜNÜN HABERLERİ Alman kabinesi Von Papen ve sosyalistler Sosyalistler müzakereye bile girişmiyorlar Berlin 16 (Husı Başvekili Von Papen yeni kabi- neyi teşkil için faaliyetle çalışıyor. il fırkaları bir demokratlara da müracaat etmiş- tir. Sosyal demokratlar kendie- rinin von Papen | hakkındaki düşüncelerini mecliste verecekleri reyle göstereceklerini söyliyerek müzakereye bile girişmemişlerdir. Bu hareket başvekili kızdırmış- tır. Von Pap tiğini, söylem Yen ir, Rayılıştağın da dağıdılması çe kuvvet buk DO - X Amerikaya gidiyor Tenerhein, 15 (A.A.) — Wolff ajansından: Zurichten gelen muaz- zam Do- X deniz tayyaresi, bu- gün merbut bulunduğu tayyare limanına girmiştir. Do-X, 3 teşrinisani 1930 tari- hinde Amerikaya seyahat etmek üzere bu limandan bareket etmiş idi. O zamandan beri bir gi bile hangar altında kalmamış ve mütemadi surette açık havada kar, yağmur altında bulunmuştur. Ingiltere - Rusya İngilterede Rusya aley- hinde çıkarılan şayialar Moskova, 14 (A.A) — Tas ajansı bildiriyor: İzvestia gazetesi, Ingilz- Rus münasebatını bozmak in bazı İngiliz gazetelerinin Sovyetlerin . İngilterede işsizleri harekete getirdiğine ve Hindistanda dahili barpler hazırladığına dair şayialar çıkardığından bahsediyor. İzvestin Entellijens servisin Sov- yetler aleyhine tekrar. Faaliyete geçtiğini kaydederek Sovyetlere atfedilen maksatların manasız ve &sassız olduğunu ve | İngiliz komünist fırkasının hareketinden Sovyet Rusyanın mesul olmıya- cağını ilâve ediyor. Londra, 15 (A.A) e ei ahedenamesinin Ingiltere hükümeti tarafından feshedilmiş dair olarak 17 teşrinievcelde Sovyetlerin Londradaki maslahat- güzarma yapmış olduğu tebligata henüz hiçbir cevap almamış bulunduğunu bildirmektedir. Fransız plânı Almanlar bu hususla ne diyorlar? Cenevre 15 (Hususi) — Sila ları bırakmaktaki Fransız planı, kânunuevvel ibtidasında toplana- cak olan konferans riyaset diva. nında tetkik edilecektir. Ingiltere hariciye nazırı hükümetin bu bu- sustaki noktai mazarını anlatacak» tr. Almanyadan gelen haberlere göre almanlar bu plânın silâhları bırakma meselesine ait olmadı 1, Avrupanın sosyalizm esasına göre tenkisini istitaf ettiğini iddia ediyorlan Isviçrede vaziyet Berne 15 (A.A) — Ordu reisi M. Awdicure, 9 Teşrinisanide Ce- nevrede vukua gelmiş olan hadi- seler hakkında vermiş olduğu raporda isyanın evvelden tasavvur. ve tasmim edilmiş olduğunu beyan. etmektedir. Harp zengininin Gelini Büyük milli roman — Bunların hepsi senin aşkını, senin gözelliğine, / senin şerefine | meleğim, Bu örtü, seni rahatsız. ederse, bir kenara toplata- hm, kibriti de ekendi. elinle yak sultanım. Bir hafta, on gün geçmişti. O gün, günler den cuma, Kandilzade, bazı samimi ahbaplarma / siyafet çekiyordu. Suat hanım, Yıl- | dza geldiğinden | beri Kandilzadenin mutat ziyafetleri sekteye uğramıştı, Ahbapları, par- makla, göz kapak larını © cekip, pışşşl sitemde idile — Allah versin. Yer yüzünde, cennet melâikesine kavuştun da he mizi yakadan attın. Buna taban edemeyiz, hanımlı, manımlı, arkalı bir ziyafet isteriz, itiften bir iki ahbap lemiap yapalım. Eşin, dostun bu teklifler kaç kere tekerrür etmiş, Kandil zade, olurdu, molurdu gibi cevap- larla geciktirmi; Böyle bir toplantıya, ne zaman- dır kendisi de fitü ki kurtluktan yetişme bazı | tanıdıklarına Sundı göstermek, caka satmak, (işte ben böyle bir adamım!) diye böbürlenmek isti | yordu. Lamp Misafirler, öğleden sonra gele cekler, saz dinliyerek bir içki âlemi yapacaklar, akşam yemeğine de kalıp gece yansı dağılacak ardı, Ihtimal poker de oynanacaktı. İcap eden bütün hazırlıklar yar pılmıştı Piyasanın meşhur sazendelerin- birkaçına adam koşturulmuş, bir iki gazelhan ile sesi güzel bazı hanımlar da temin edilmişti. Davellilere refakat edecek ha- tunlar da caba. Rakı ve yemek sofraları için yine *Tokatlıyana baş vurulmuş, Servis yapacak garsonlerim apiko ve pire gibi olmaları şart kosul- muştu. Levazım, daha sabahtan konağa taşınmıştı. Evin içinde, hararetli bir faa liyet ve telâştır gidiyordu. Bazı yemekler mutfakta pişiyor, yanındaki odada mezeler hazırlar nıyor, orta kattaki salonda, rakı sofraları kuruluyordu; Suat, gene şaşkına dönmüştü. Bu. hercümerce hayran hayran bakıyor, bilâ fasıla aynaya koşup, Kandil 2: diye ettiği zümrütlü pantantifin İ boynunda nasıl durduğunu sey- rediyor, tek taşlı yeni pırlânta kür | pelerini karşıdan muayene eyl yordu. Küçük odadaki terziler, Suat hanımın o gün giyeceği elbiseyi bitirmeğe çalışıyorlardı. Kandilzade, saçlarını muntazam tutmak için, başında ile) , arka- ında ipek pijama, ağzında mar Diyerek cumaya karar Muharriri: Sermet Muhtar — Şu şampanyadan bir bardak olsun çek, neşelenl... kalı sigarası, odadan odaya baş vururken, arada bir de konyak yuvarlayordu. Bu faaliyetler arasında, boyuna telefonda işlemekte: — Mirim, — kanarya — Şüküfe hanımı bulamadım. Benli Leman hanım, mutlaka gelmek istiyor, haberiniz olsun. — Neyzen Şefik dün gece fazlaca kaçırmış; evinde hasta yatıyor. Udi. Firdevs hanımı kandırdım. — Eleniçayı madam Roza br yakmıyor. Allabaşkına şu baspanın. evine telefon ette domuz karıyı yola getir. Telefon, işleyip durdukça Suat şaşırıyor, terzilerin yanına koşupe — Elbisem ikiye kadar bit mezse rezil olacağım, Bahşişleri- niz hazır; matmezeller. elinizi abuk tutunuz rica ederim! Diye söyleniyordu, Suat hanımın. saçlarım ondüle yapacak olacak olan kuaför, ispirto lambasında © maşalarını itiyor, © manikürcü matmazel, lavabonun üstündeki çeşit ç levanta şişelerine dalarak kendini unutmuş, rumca bir hava murıl- danıyordu. Kandilzadenin yazıhanesindeki iki kâtip de, durup dinlenmeden, evin içinde fır dönüyorlar, hazırlık ve tertibata nazaretten ziyade, tersi kazlara göz karpıp, bıyık büküyorlardı. Suat, ondülasyonu ve manikürü ikten sonra tuvalet dolabının önüne geçip çeki düzene başlar işti. Kandilzade, rahat boyuna musallat oluyore — Masanın üstündeki şampan- yayı senin için hazırlattı, Aç karnına bir bardak olsun çek, biraz neşelenl.. diye ısrar edi- yordu. Suat öğle yemeğini bile iste miyordu. Terzilerin peşinde dola- ıp dururken bir havyarlı sandu- viç. yemiş ağzına atmıştı, Tuvalitinin bozul- maması İçin yemekten sarfınazar. etmi; vermeyip, PERA PALAS OTEL VE LOKANTASI Bu akşam DİNE DANSAN » SÜRPRİZLER Alma ve Mö:yö Puriç idaresinde, dans müsabakası Hargon çay giyaleti » Cuma ve Pacar günleri <YE DANSAN» Solraların evekden temin edilmesi umman Tülin: 44810)