17 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

17 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Fındık aileni neden düştü? Yeni anlaşmaların iyi tesir yapması muhtemedir Hhracat ofisi tarafından yapılan istatistiklere göre, bu sene için de 2 milyon 484 bin biralık fın- dık ihraç edilmiştir. Daha az mal ihraç ettiğimiz halde, mem- leketimize daha çok para girmiş- ti. Bu sene daha çok mal sattı ğımız halde, memleketimize daha az para girmesine sebep, fındık Fiatlerinin düşmesidir. 921 senesinde vasati olarak iç fındık fiati 89 kuruştu. 928 senesinde 102 kuruş, 929 sene- sinde 116 kuruş olmuştu. Fiat düşkünlüğü 930 senesinden sonra başlamıştır. 930 senesinde vasati olarak fındık fiati 79 kuruş, 931 senesinde 85 kuruş, 932 senesinde 40 kuruş olmuştur, Geçen seneyle bu sene arasında fındık fiatleri yüzde 40 derecesinde düşmüştü Fiatlerin bu kadar düşmesinin başlıca sebebi her tarafta mah- Sulün çok olmasıdır. Ikinci sebep de muhtelif mem- leketlerin fındık ithalâtına karşı müşkülât çıkarmasıdır. Meselâ: Almanya hükümeti, fındık itha- lâtima karşı ihtiyacın yüzde altmış ikisi nisbetinde döviz vermektedir. Fındık ihracatının daha ziyade artacağına ümitler vardır. Hükü- metimizin Avusturya, Macaristan, Çekoslavakya ile yaptığı son tica- ret ihtilâfazmeleri, fındık satışla- na yeni yeni mahreçler temin edecektir. Esasen fındık ithalitma karşı en ziyade dviz takyidatı yapan hükümetler, Çekoslevalıya, Macaristan, ve Avusturya Trapzonda bir fındık bankası yapılıyor Trapzon, 15 (Hususi ) — Ziraat odasının taşebbüsile bir fındık bankası teşkiline teşebbüs edil- miştir. o Bankanın sermayesine, Gireson, Ordu. tacirlerinin de iştiraki temin edilecektir. Tarsusfta yağmur ve seller Tarsus 14 — Üç gündenberi Tarsusa feyizli ve bereketli yağ- 'murlar yağmaktadır. geller dola- yesıyle © elektrik evvelki gece yanmamıştır. Iskiliç mahallesinin karşısında, nehrin ortasındaki adada kalan çoban Yörük buradan çıkamamış ve ovada kalmıştır. Köy halkı bir türlü imdadına gidemediğinden Yörük korku ve heyecan içerisinde acı acı feryat ederek orada sabahlamıştır. Ertesi günün sabahı hükümete haber verilmiş jandarma kuman- danı, polis komiseri, itfaiye ku- mandanı ve efradı mezkür mahalle giderek çobanı kurtarmışlardır. Yunan tütünleri Izmir 15 — Atina ticaret mü- messilliğimizden (İzmir | ticaret odasına malümat gelmiştir: isveç | rejisi o mümessilleri ile Yunan milli iktisat nezareti arasında bir mukavele imzalan mışlır. Bu mukavele mucibince İsveç rejisi 930-931 senesi mah- sulünden mühim miktarda tütün alacaktır. Bunlar doğrudan doğ- ruya müstahsilden mübayaa edi- lecektir. Sovyetler de Yunan tütünlerin- den birbuçuk ilâ iki milyon okka tütün alacaklardır. Konya yeni bir şehir oluyor | Konya, 12 (Ha- susi) — Memle- kette imar faali- yeti aldı yürüdü. Üç ay gibi kısa bir müddet zar- fında (150) yi mütecaviz ev yapıldı. Yapılan evler Konyayı adeta yeni bir şehir haline koy- muştur. Ev yaptırmak öğ Konya için bü- yük mesele değildir. En mü- kemmel bir binanın inşaat mas- rafı il lirayı geçmer. İnşaat malzemesi, usla ve amele yevmi- yeleri pek ucuzdur. Yaptığım tahkikata nazaran Konyada bu seneye kadar inşaatın bu derece ucuz olduğu vaki değil- miş. Fırsatı kolliyan Konyalılar arsaları varsa hemen bina yaptır- mağa başlamışlardır. Inşaat faa- liyeti o kadar süratli olmuştur ki gece bile gaz lâmbasile ameleler çalıştırılmıştır. Yapılan binalar umumiyetle kârgirdir. Ara sıra kerpiçten binalara da | tesadüf ediliyor. Key inalar yapıldı Konyanın umumi manzarası ve hükümet caddesi tan sonra beton arme binalar kadar zarif ve sağlam göri Bu gibi binaların kerpiç olduğuna hükmetmek mümkün değildir. Inşaat esnasında belediyenin biraz lâkaydisi yok değil. Yapılan evin önüne set çekmek, paranava yaplırmak inşaat sahiplerinin ha- fırından geçmediği gibi belediye bunu düşünmemiştir. Bu yüzden yolunu değiştirmek mecbu- riyetinde kalanlar arasında ben de evler yapıldıkça kiralar, düşeceğine, yükseldi. “15,, kiradan “40, liraya kadar İnşaatın ucuzluğu yüzünden her tarafta yeni binalar yaptırılıyor yökselidi bu, Konya için pek çoktur. Belediyenin in- mi caddeyi ge işletmek, yağ- murlu mevsimler- de bataklıktan kurtulmıyan cad- delere gene parke e döşemek bu kü Konyanın fakir. belediyesi için takdire şayar bir faaliyettir. Tam sekiz ay yağmursuz yaşa” yan Konya, yarını korkunç ve karanlık görmek mecburiyetinde kalmıştı. Nerede ise içilecek su- ların menbaları kuruyacak bir hale gelmişti. Sebze yetiştirmekle yaşayan bir çok aileler bu yüzden binlerce lira zarar etmişler, peri- şan vaziyete düşmüşlerdi. Dört günden beri devam eden yağmur Konya ovasına altın akıt- mıştır. Köylü memnun. Sevinç içinde... Mahsulün evvelki sene olduğu gibi bu sene de kaldırıla- mıyacak kadar bol olacağı ümit Yo - Yo merakı Konyada çıkrıkçılar Yo- Yo yapıyorlar Konya 15 — Burada salgın ha- linde bir hastalık vardır: Yo-Yo, “Yo- Yo, oyuncağına şimdi bir çok dükkânlarda tesadüf edilmek- | &e, meraklıları artmaktadır. Yerli çılırıkçılar da “Yo - Yo,, yapmağa başlamışlardır. Bu hastalık Kon- yaya Istanbuldan sirayet etmiştir.” Eskişehir, 14 (Hususi) — Yo-Yo merakı Eskişehirede sirayet et- 'meğe başladı. Sokaklarda birçok çocukların elilerinde | Yo-Yolarla oynayarak gillikleri görülüyor, Talebeye dayak atılmıyacak Izmir 15— Bazı ilk mekteplerde muallimler | tarafından talebeye dayak atıldığı maarif idaresine şikâyet edilmiştir. Yapılan bir tebliğde talebeye dayak atılmasının terbiye usulüne uygun olmadığı, bu gibilerin şid- detle tecziye olunacakları bildi rilmiştir. Kocaeli vilâyetinde Millet mektepleri Iemit, 15 (Hususi ) — Kocaeli vilâyeti dahilinde Millet mektep- lerinin çalışması çok ehemmiyetli surette devam ediyor. Mevcut dershaneler ihtiyaca kâfi gelme- diğinden yeni dershaneler açılmak zarureti hasıl olmuştur. Hendek Halk fırkasi binası Hendek, 15 (Hususi) — Halk fırkası için inşa edilen binamn Küşat merasimi bu ayın 20 sinde yapılacaktır. Bergama müzesi Bergamada küçük, fakat kıy- metli eserlerle dolu bir müze vardır. Son zamanlarda bu müze tevsi edilmiştir. Yeniden bazı buraya nakledilecektir. Resmimizde Bergama' müzesinde bulunan Romalılar devrine ait bir zafer heykeli görülüyor. Maarif programı programı hakkında tetkikat Kandıra 15 (Hususi) — Kocaeli valisi Eşref, mebuslardan Salâ- haddin ve Ali beylerle maarif müdürü Ekrem ve Halk fırkası ce beyler maarif vekâle- in yirmi senelik proğramının tatbiki için tetkikat yapmak üzere buraya geldiler, iki günden beri bu işle meşgul Adapazarında tütün fiatleri yükseliyor Adapazarı 15 (Hususi) — Tütün eserler satış fiatleri günden güne yük- Selmektedir. ediliye Afyon birliği İzmirdeki afyoncular birleşiyorlar Izmir, 10— Buradaki lar yakında “afyon bi miyetini teşkil edeceklerdir. AF yoncular bu münasebetle bir Tapor hazırlamışlardır. Rapor ; iktisat vekâletine gön- derilmek üzere mıntaka ticaret müdürlüğüne verilmişti. “Afyoncular ; raporlarında afyo- alyoncu- nun serbest salışna müsaade edilmesi teklifini de serdetmi ve serbes satışa müsaa meyince fiatlerin düşecej dirmişlerdir. Boluda adli teftiş Bolu, 15 (Hususi) — Üç aydan beri şehrimiz adliyesinde teftişle meşgul olan adliye müfettişi Irfan bey teftişatına devam etmekdedir. Eski müddei umumi Osman, hapishane müdürü Hamza beylerle sair bazı kimselerin ifadelerine müracaat e iş Sebze ve meyva Izmir, 15 — Yeni teşkil olunan bzeciler ve meyvaçılar kooperatifi işe başlamıştır. Hancılar hanlara gelen sebze ve meyvalardan yüzde 7.5 aldıkları İ halde kooperatif yüzde 3 ve kapı parası olarak ta parça başıma 20 kuruş yerine 10 kuruş alacaktır. Istanbula gönderilecek mallardan kapı parası alınmıyacağı gibi ko- misyon olarak ta yüzde 15 yerine yalnız yüzde 6 alınacaktır. Bu suretle kooperatifin çalış- ması sayesinde Istanbulda da sebze ve meyva fistleri epice düşecektir. Zengin bir tütün memleketi Tütün fiatinin düşmesi Bafrayı çok müteessir etti Bafra 12 (Hususi) — Çıkar e e min ve har Bafranın daha düne kadağ bu yüzden taşıdığı genişlik ve rahatlık bu gün gözükmiyorss bunu tütünlerinin para etmemesi ğklemek Kizmdr. (Gerçi bugil tütün piyasasında yk varsa da bu, ne köylüyü or kurtaracak, ne de genişlik vere- cek halde değildir. Tütünlerin pera ettiği zaman- larda Bafralılar o kasabaların wnran ve inkişalna mümkün olduğu kadar çalışmışlar. Bunun izlerini her yerde görmek mür- kün oluyor. Istanbul ve Samsun ayarı Bafrada bir çok süslü ve zarif döşemeli evler bu cümle dendir. 32 bin liralık bir bütçesi olan belediyenin o çalışmasında (göze çarpan bir durgunluk var. Kasa- banın büyük dertlerinden olarale başla susuzluk gelir. Herkes bu mühim ihtiyaçtan yana yakıla bahsederken ne yazık ki bunu gideren bir hareket olmamıştır. Bütün çeşmelerin açık bir mec- tadan gelmesi halkın mikrople su içmelerine ve sık sık hasta olanlarına sebep oluyor. Çok kıraathaneler ve kahveler olduğu halde temiz ve sıhhi & sat taşıyan umumi bir toplantı yeri yoktur. Hele bir sinemaya gkadar şiddeli bir ihtiyaç var i, Vilâyetin her tarafında olduğu gibi Baf ada da köy kamımu ars, verilmeksizin tatbik edilmektedir. Kanunun tatbikinden evvelki yık lar içinde 280 kilometrelik köy yolları açılmıştır. Taş döşemesi olmadığından yağmurlu ve karlı havalarda bu yollardan geçmek çok çetin oluyordu. Şimdi bu yolların toprak düzeltmesi yapıl- makta ve üzerlerine çakıllar dö- şenmektedir. Bir başka mektubumda, üzerin- den geçmenin bir kabahat ve tğln eseri olduğunu bildirdiği Kızılırmak köprüsi emekler sarfile | tamı El ve Bafra-Alaçam ahalisinin Ser. besçe ve o heyecan duymadan geçmeleri temin olunmuştur. Bu köprünün tamirinde kaymakam B. in ve umumi meelis âzalarının bilhassa Emin beyin kereste fab- nkasıoın kiymetli yardımları ok muştur. Şurada Bafranın çok çalıskan bir teşekkülünden bakısetmeden geçmiyeceğim: Bu çalışkan teşek- kül, (Gençler birliği) dir. Bafranın münevver ve genç zümresini ia toplıyan birliğin hars ve fikir sahasında birhayli emek ve çalışması gözükmektedi ik bu yaz tertip ettiği köv slerile köylünün dertlerine temas etmiş ve onların aydınlar masına çalışmıştır. Birliğin bu canlı çalışması yazın bu havali. tetkik seyahati yapan vekili Şükrü beyin de dikkati almış ve takdirlerini almış ve tak- dirlerini gençlere tebliğ etmi ia maarife derin bir alâ” re bütçesi: nin kısırlığı bu büyük kazamızda köklü bir irfan hamlesi atmağâ müsait değildir. Buna rağmen cü yettiği kadar maarif işlerile uğraşıyor. Son zamani larda (Dedeağaç) köyünde yeni den bir mektep yapılması bu söz götürmez bir delil Zübeyiroğlu Faat m MZ ZLLLİİİĞİLLİLİEİİLMLİLLİİİZEMELLİİİLİLİİİİİEL 1