21 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

—m 21 Teşrinisani 1298 AKŞAMDAN AKŞAMA Bizden evvelki ve sonraki nesil Bizden evvelki neslin mektep bitirmişleri arasnda arabi ve fi tahsili kuvvetliydi. Gerçe bu rk. isanını biz Lâkin dikkat ve gayreti lisanlarına tevcih etmişti için, eskiler, bizi cehaletle itham ederlerdi Hatta, arabi ve fariside yaya olduğumu bilen bir yaşlı ak giir yazdığımı öğrenince, yüzüme müstehziyana bakmış; şu meşhur beyti okumuş “Tu gc gru çal Yadibayza wn sihri Anlamamam, izahat ta vermiştir — Manası şudur: “Sen nerede, nerede? Hazreti yedibeyza © mucizesi perede, onun muarızı -ve haşa keenne miri'nin sibiri meredel, Yaşlı akrabam hâlâ mütel yirdir: Ben; şu Arabi ve farisimi mükemmel hâle | getirmediğim halde nasıl olduda, muharrirlik Sanatında halâ iflâs etmedim. pa ri algueal timaline mebni Benden evvelki neslin bizim hakkımızda verdiği hüküm bal kında yanlışlığa İkapıldığına kat surette kaniim de, gerip rl » aynı tarzda bü arada sırada, müstakbel nesil hakkında bizzat vermekten geri durmuyorum. Meselâ, mektep görmüş, hattâ şehadetnamesi — almışlar da, şu fıkracığımda yazılan kelimelerden on on beş tanesini pek çoktur kayrayamıyacaklar “Nesil, gerçi, tevcih, tebziyane, beyit, mucize, kecnne, mütehayyir, hodbilink,, kelimeleri bu meyandadır. Ben, on beş yirmi orta tahsilli genç üzerinde tecrübelerde bulundum. Bu kırat kelimeleri anlamıyorlar, Bizim için yukariki farisi beyit nasıl müphem manalı, ancak izabat verilirse anlaşılır kabilirdense, faraza, “kırat, kabil, kelimeleri de, yeni nesil için o derece yal Bunları anlam. onlara; Cahill. Diyoruz.. Bir şey iyorlar.. hükmünü veriyoruz. Ne dereceye kadar hakkımız sar? Her halde beni eehli mürekkeple teçhil eden yaşlı akrabamdan giyade baklı değiliz... Kıymet ve malümat ölçüleri geçen mesille bizimki arasında Dasıl değiştise, bizimkile müstak- bel nesil arasında öylece değişiyor. Zabir de, biz, homurdanan âksi muhafazakârlar mevkiinde kalı- yoruz, (Va - Nü) Bir hırsızın mahkümiyeti Maruf gece işçilerinden Arap Selim isminde birisi iş başında lanarak adliyeye verilmişti. p-Selim 2 nci ceza mahkeme- sinde muhakeme edilmiş ve cü- yünleri sabit olduğundan 2 sene bil 44 ay müddetle hapse mahküm ir, Terkos işi Mübayaa için bütçeye tahsisat kondu Terkos su tesisatının mübaye- için belediye ile terkos şirketi arasında müzakere cereyan el ğini yazmıştık. o Müzakerenin ilk safhasını belediye namına fen işleri müdürü Ziya ve mafa ve- kâleti namına şirketler komiseri ket, mübayaa bedeli hakkındaki talebini bir cetvel ha- Şirketin bu ekâletçe tetkik edildikten sonra belediye ile şirket arasında kati müzakere yapılacaktır. Şirket — tesisatını © hükümet namına nafıa komiseri Mustafa Arif ve Tahir Kevkep beyler tesellüm edecekler ve diğer taraftan bele- diyeye — devredeceklerdir.. 932 belediye bütçesi heyeti vekilece tetkik © edilirken | terkos su tesisatının mübayaası için bu seneki bütçeye sekiz yiz bin lira tahsisat konarak bütçe ona göre tadil edilmiştir. Şebekenin idaresi, poksanlarının buseneye ait kısım- larını tanzim ve ıslah için ayrıca para sarfedilecekti Kontenjan Istenilen malümat vekâlete bildir ibracat işleri hakkında tetkikatına devam etmektedir. İktisat vekâleti bu meseleler hakkında ihracat ofisinden acele malümat istemişt Dün ofis raportörleri geç'vakte kadar, sorulan suallare malümat yetiştirmekle meşgul olmuşlardır. Vekâlet, memleketimizdeki stok mıktarım — ihraç madeleri salış fiatlarını idhalat ve ihracat istatistiklerini istemekte, Bu mulümat iktisat, vekâletine gönderilmişti Misir çarşısının famiri Korniş taşlarından birinin düş- düğü Mısır çarşısı kapısının sabip- leri tarafından tamirine başlandığı ye tı. Ancak, çarşının tarihi bir bina olması hasebile mimari- deki üslubuna halel gelmemek için tamire müze idaresinden bir müteliassıs ile belediyeden bir mühendis nezaret etmektedir. Onbeş günlük tütün ihracatımız Gümrükler tarafından yapılan istatastiklere göre, son on beş gün içinde, memleketimizde muh- telif yerlere 2 milyon 131 bin liralık tütün gönderil, Sene başından şimdiye kadı Avrupa ve Amerikaya 14 milyon Tiralık tütün ihraç edilmiştir. Iktisadi buhran Ihracat ofisinin raporu hakkında mütalaalar Ibracat ofisi, buhranının eski- Sine nazaran zayiflediğine dair rapor hazırlamıştır. Bu rapor alâkadar yerlerde pek ciddi karşılanmamıştır. in, buhranın azal gösterdiği sebeplerin izle bir alâka ve mü- nasebeti yoktur. Raporu okuyanlar, bu raporun, Avrupa iktisat mualarından birinden edilmiş olduğunu söylüyorlar, bir zat diyor kiz — Ihracat © ofisi © bubrann azaldığını gösterirken, memleke- #imizden de bahsetmeliydi. Bubra- inin. azaldığına dair alametler, Amerikada ve Almanyada göze çarpmaktadır. Fakat Türkiye için alâmet var mıdır? Ham madde fiatleri gene, e vaziyetini | muhafaza etmektedir. Üzüm, fındık, incir, tütün geçen seneye nazaren çok ucuz sabi mnaştır. Geçen gün ihracat ofisi yaptığı istatistiklerde, yeçen sene daha az findik satıldığı halde, mem- leketimize daha çok para girdiği, bu sene bir çok mal ihraç edildiği halde, memleketi irdiği görülmektedir. Tütün Geçen sene daha ihraç ettiğimiz. hald. memleketimize daha çok pal girmişti. Hasılı, bütün maddeleri tetkik edecek olursak, ham madde fiet- lerinin geçen seneye nazaran düşük olduğu göze çarpar. Ibracat ofisinin, bir taraftaen bu istasistikleri yaparken, diğer taraftan da, bulranın azaldığını iddia etmesi pek garip bir hare- kettir. böyle bir AKŞAM ABONE ücretleri ENELİK 1400 kuruş 2709 SAYLIK 750 391 SAYLIK 400 3 YAYLIK 160 > pa bone eler doğrudan doğruya AKŞAM Mace nama eld Ai tebii çin yün baş ke aşi pul göndermek lizmdir. Recep 28 — Kasım 1£ S5. make Güneş Öğle Ikindi Akşam Yatar EM A7 AS SA AR ise Dr Idarehane: Eabiâli civarı Acımusluk sokağı 13 No. Belediye bütçesi Azami tasarruf dairesinde tanzim edilecek Şehir meclisi yakında 931 senesi hesabatının müzakeresine başl yaçaktır. Bu müzakereye büyük bir ehemmiyet veriliyor. Bu seneki tetkiki hesabat maz- batasında daimi en: diye varidatının azaldığını ehemmiyetli zikrediyor. Belediye, tetkiki hesabat müza: keresinin vereceği neticelerden surette sonra 933 senesi biütçesinin esaslarını hazırlamağa başlıy caktır. Yeni sene | bütçesinde şimdiden ne gibi esaslar bu lunacağı, bilhassa mühim şehir işlerine hasredilecek fevkalâde bütçenin mahiyeti belli değildi Ancak, belediye gelecek senenin bütçesini âzemi hizmet ve asgari masraf esaslarına göre hazırlaya- caktır. Bu esasın tamamile tatbiki için nisanda şehir meclisine verilecek olan bütçe hakkında şimdiden hazırlıklar. yapılacak ve şehrin ber türlü ihtiyaçları inceden inceye | tetkik. edilecektir. Iş arayanlar Istanbula iş bulmak i gelenler Istanbulda iş bulmak için taş- radan bir çok kimseler geliyor. Bunlar vilâyet, belediye ve fırkaya müracaat ediyorlar, Bir kısmına iş tedarik etmeğe imkân bulunduğu halde, bir kısmı da Istanbulda işsiz, güçsüz sürtüp kalıyorlar. Şimdiye kadar yapılan tebliğat bu akibetin önünü ala- mamıştır. Haber aldığımıza göre memle- ketini | terkederek İstanbula iş bulmak için gelenlerin akınına mani olmale için kat'i etbirler alınması hususunda vilâyet tara- fından hükümete, fırkadan da fırka kâtibi © umu! ine o müracaat edilecektir. Köylere kinin tevzi Sihhiye müdürlüğü vilayet da- hilindeki o köylere kinin ve bu kininlerin ne suretle kulanılabile- ceği hakkında izabatı ihtiva eden matbu kartlar götürmüştür. Şimdiye kadar köylü kinini ne suretle alacağını tamamile bilemi- yordu. Bu matbu kartların pek büyük irşatkâr hizmetleri görül müştür. Gelen haberler bu yeni tedbirler sayesinde sıtma vakala- ehemmiyetli surette azaldığını göitermekdir. Amca beye göre... Halkımız, asri ortaoyunları ile galgılı rövülere rağbeti arttırdıkça, Darülbedayi, maksat ve gayesini kaybetti, Sanatkârlarımız, ebil oldukları tulüatin çerçevesini ge- Bişlettiler. . Darilbedayide, tek ayak üstünde duran sanatı, sak- safonla, çifte telli ürküttü. Tema- şa: Pırrrl.. deyip uçtu, Madam Piera'ya, Alexandre'ye irişemiyen aktör ve aktrislerimiz, büyük bir kabiliyetle Jozefin Baker'e reka- bet etmeğe, merhum Abdi efendi ile Kavuklu Küçük Hüseyin efen- diyi katiyen aratmamıya başla dil Bundan dolayı şikâyete hakkı mız var m1? Hağır, Fransızların meşhur bir darbı meseli vardır Dünyanın en güzel kızı, mesi varsa onu verir | derler. Darülbedayi de, mesi varsaş yani hangi sahada muvaffak olu- yorsa; sahneye onu koyuyor. “Efendim, bir şebir tiyatrosunda müzik bol rövüsü oynanır mif.. Sanatkâr tulüat yapar mı?,, deyen- lere, fazla titizlik gösterip sinirle- | nenlere, haksız olduklarını tekrar edelim. Bir insandan kabiliyetinin fey- Kinde bir şey beklenemez. Bele- diyemiz de, bir kaç sene Darük- bedayiden sanat bekledi. Gördü, ki - hepimizin gördüğümüz gibi | kaba vodvilierden başka sahada muvaffak olamıyorlar. İşi bu va- diye döktürdü. Iyi de etti. Filvaki ilk zamanlar, buna bizde itiraz ik, Fakat, sanatkârlarımızın ip zadenin eserlerinde gi ileri muvaffakiyeti görünce, fikrimizden rücu ettik. Hele, son rövüsünün mükemme- elti, mek mecburiyetinde halkın, ciddi eserlere rağbetsiz Zidir.., iddiasını, tamamiyle haklı görmüyoruz. Tabii, halk, her mem- lekette olduğu gibi, eğlenceli, kahkakahalı, rakıslı sahneyi; göze yaşlı, ağır ciddi perdelere tercih eder. Fakat türk tamaşaseverleri, biç bir zaman, ağır ve ciddi eserleri; — sanatkârlar | rolle.ini bihakkın ifa ettikleri, kabiliyet gösterdikleri zaman, yadırgama- mışlar, tiyatroya biğane kalma- mışlar, bilâkis seveseve gitmişler. dir. Bu kabiliyeti evvelâ Mınakyan efendi göstermiş, sonra ilk Darül- bedayi - Rahmetli Muvahhit, Mub- sin, Raşit, Eliza-ile bu sahayı inkişaf © ettirmiştir. Uçurum, Rakibe gibi eserler büyük bir muvaffakiyet kazanmıştır. Son senelerde, yüksek kom: Jelemanlarından © mahrum kalan Darülbedayi - fevkalbeşer bir gay- ret göstererek - eskilere nazaran çok daha yüksek eserler temsil (Devamı 9 uncu sahifede) Selâmi İzzet İN çi Si EK iğ li ia) ad Ee 2 pk A.B. — Sana nasıl tarif ede | O. Gözleri kıvılcımı. Saçları alev... Dudakları kor gibi bir | — Knlüsa staş gibi öylemi Amca bay. yim azizi A.B. — Evet, Veli beyin bir torba ARADA SIRADA zy Tiyatromuz ©?