23 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

m 4 Sahife 2 Günün meselesi Jktisadi buhran hafifliyor mu? Bir çillik sahibi bu hususta ne diyor? Iktisadi buhran hafifliyor mu?.. Son günler zarfında her tarafta bu mesele etrafında münakaşalar Yapılıyor. Avrupa ve Amerikadan gelen telgraflar buhran bafifle- diğine dair bazı alâmetler görül düğünden bahsediyor.” Ihracat ofisi de bu haberler rek bubranın, gev bir rapor yazmıştır. Maamafi bir kısım tacirlerimiz bu fikirde değildir. buhranının hafife tada bir alâmet görülmediği kanaatindedirler. Çifçilerden bir lasmı da bu kı iştirak ediyor. Dün bu mesele hakkında Trakyada arazisi olan bir çiflik (sabibile görüştük. Bu zat bize dedi ki — Iktisadi bubranin, eskisine şiddetini kaybettiğinden yor. Biz buna dair bir alâmet göremiyoruz. Ofis, bazı ihtimaller ve emarelerden ba derek, Fransada deri sanayiindel ldığını, deri ihracatı Iktisadi bahislerde, tahminlerin bir ebemmiyeti yoktur. Bence, bubranın kalktığını iddia etmek için, piyasada gözle görü” lecek değişiklikler olmalıdır. Hal- buki ortada, bubranın gevşediğine dair, müsbet misaller yoktur. Ben ziraat erbabından olduğum için, bu. alâmetleri zirai mabsulât üzerinde görmek isterim. Halbuki, zirai maddelerin fiatleri üzerinde biç fark görülmiyor. Ziraat erbabı ziyandadır, yabut masrafını zorla kurtarıyor, yahut bir parça kâr ediyor. Türkiyedeki zirai bubren hakkında, umumi olarak mütalâa beyan edemem, yalnız kendi mın- takamdaki vaziyeti şu suretle izah edebilirim: “Trakiyada bire sekiz veren, bir dönüm toprağın masrafı 450 ku- ruştur. Halbuki bu toprağın bug- day geliri 360 kuruştur. Şu misale bakılırsa, ar yi 100 kuruş ziyandadır. Fakat memleketimizde her toprağın bire sekiz verim kabiliyeti yoktur. Bebek cinayeti Yaralıların sıhhatleri ileşiyor Evvelki gece Bebekte Galip isminde bir adam kendisinden ayrılan karısile ço: ına nafaka a iç a bye çile mış, baldızı — Zel ve çocuğu 16 aylk Mi yaraladıktan sonra kendisi de polislerle müsademede ölmüştür. Zekiye hanımın yaraları yedi yerindedir. Kurşunlardan 6 tanesi dün hastanede yapılan ameliyatla çıkarılmıştır. Bu sabah hastaneden yaptığı: mız tahkikata Zekiye hanımın ahvali sıhhiyesinin iyileşmekte ol. duğu bildirilmiştir. Babası ta dan yaralanan minimini Münirin yarası ayağın dan ve pek hafif olduğu için sarılmış ve çocuk annesine slim edilmiştir. Galibin cesedi morga kaldırılmıştır. Yol ve lağım paraları Yeniden inşa edilen yol ve Jağımların yarı masrafının halktı alınması kararı Üzerine belediye 'bu hususta hesaplarını yapmağa başlamıştır. 15 güne kadar hesap- larını bitirecek ye alâkadar halka bildirecektir. ihtimalleri Cenevre 22 (Hususi) — Silâhları bululunmakta olan terki te konferansı büro heyetinin mesaisi durmuştur. Buna sebep Almanja- nın müzakerata iştiral etmemesidir. Almanyanın müzakereye girmesi için silâhlarda müsavilik mesele- sinin halledilmesi lâzımdır. Bunun için bugün bütün gün bu hususta Alman kabinesi Hitler bugün kati cevabını bildirecek Berlin, 22 (Hususi) — Kabine buhranı devam ediyor. Kendisine başvekâlet teklif edilen M. Hitler dün bazı noktalar hakkında mek- tupla izahat istemişti. Reisicumhur bu mektuba cevap vermiştir. Cevap epice mufassal ir. M. Hitlerin yarın kati kararını bildirmesi bekleniyor. Hitlerin tek- lifi kabul etmiyeceği tahmin olun- maktada Dil inkilâbı Söz derleme işi nasıl yapılacak? Ankarâ 22 vekâleti ri tarafından hazırlanan söz derleme talimatnamesi | heyeti | vekilece kabul edilmiştir. Talimatnameye göre halk dilinde yaşayan türki Sözleri derlemek için vilâyetlerde inin, kazalarda kaymakamın reislikleri altında birer heyet teşkil edilecektir. Vilâyetlerdeki derleme heyeti iş bölümüne göre komitelere ay- lir bu komiteler kendi kollarına it işleri takip ederek heyete bil- direçeklerdir. Mekteplerin ber biri birer der- leme ocağıdır. Vilâyet heyetleri kendi vilâyet heyetlerindeki der- leme İşlerinin iyi yapılmasına nazaret edeceklerdir. Hariçte dil işlerile uğraşanlar. dan da istifade edilecektir. Der- leme işinde çok hizmet ve gayret görenlere mensup bulunduk, vekâletler tarafından © ikramiye verilecaktir. Pangaltıda bir kadınla bir er- kek arasında kavga çıkmış, fena halde dövdük Pangaltıda oturan Ayşe hanım isminde bir kadın aynı mahallede Mahmut © efendiden O müteaddit defalar yemek almış ve pat sonra vereceğini — söylemi Mahmut efendi bir kaç defa parasını istemiş, fakat Ayşe hı nır bir türlü parayı verme; Mahmut efendiyi başından mış bir kaç defa da koymuştu Mahmut efendi bir müddet daba beklemiş, Ayşe hanımdan müzakereler olmuştur. Müzükere- ler tabii hususi mahiyettedir Öğleden sonra Fransız murab- hası ve barbiye nazırı M. Paul Boncour, İngiliz hariciye nazın sir John Simon, © Amerika murahhası Norman Davis, Italyan murahhası marki Alvizi toplana- rak uzun müzakerelerde bulum- muşlardı Ereğlide merasim Uzun Mehmedin torunlarına ikramiye verildi Ereğli, 22 (Hususi Bu gün, kömürü bulan uzun Mehmedin torunlarına, hükümet konağı önün- de merasim mahsusa ile Zonguk dak fırka reisi Mithat Akif bey ka namına ikramiye, tevzi edilmiştir. Bunlar iki dereceli olup birinci derecede / olanlara ellişer lira, ikincilere ouz kiz buçuk lira Dutuk münasebetile Bu sabah bir vapur karaya oturdu Kılavuzsuz geçmek istemesi buna sebep oldu Bu sabah saat 6, 44 raddele- rinde gaz yüklü olarak Karade- nizden limanımıza gelen Ispanyol bandıralı Rospol. ismindeki vapuru Üsküdarda © Şemsi sahi de karaya oturmuştur. vapurların o boğaza cen kılavuz almaları icap alde bu vapurun kulavuz. almadığı anlaşılmıştır. Fakat sahildeki ârızaları bilme- diğinden Üsküdar sabiline yakın geçmiş ve Şemsipaşada karaya okurmuştur. Ms. Amy Johnsonun yeni bir kararı Londra 22 (A.A) — Ms, Amy Johnson'un Kap-Londra hava hattı Üzerinde gelecek birinci kânunun ortasına doğru yeni bir rekor kırmağa teşebbüs kararını verdi- ği söylenmektedir. haber çıkmadığını görünce evvelki gün akşam üzeri parasını istemek üzere tekrar Ayşe hanımın evine gitmiştir. “Akşamı üzeri misafir geldi zan pile kapıyı açan Ayşe hanım kar- Şısında Mahmut efendiyi görünce hiddetlenmiş, bağırmaya | başlar mıştar. Bu defa parasını almayı kararlaştıran o Mahmut efendi, Ayşe hanımın bağırıp çağırmasına ehemmiyet vermiyerek parayı İstemiş ve vermediği ti dirde kendisini şikâyet edeceğini söylemiştir. Bu vaziyet karşısında Ayşe behemehal Sılâhlahları bırakma işi Almanya ile anlaşma olmadıkça müzakere devam edemiyor Bu müzakerelerden sonra Ingiliz sir John Simon Alman hariciye nazıcını ziyaretle uzun müddet görüşmüştür. Bu görüşmeler neticesinde bir anlaşma için bazı esaslar buluna” cağı ümit ediliyor. Şimdiki halde Cenevrede silâh- ları bırakma faaliyeti durmuş gibidi Sıhhi işler. Yüksek sıhhat şurası dün toplandı Ankara 23 (A.A) — Yüksek sıbat şurası teşrinisani içtimala- rına başlamıştır. Bu içtimam ruznamesi memle- ketin sıhhat işlerine ait çok mühim maddeleri içinde toplamış bulunu- yor. Bir hafta kadar süreceği tahmin edilen bu toplantıda son zaman- larda görülen bulaşık hastalıklar, memlekette zaman zaman görülen ve çabuk önü alınan salgınlar ve bunlar için alınan tedbirler, fahşu mürakabe esasları ve gayrı sıhhi müessesler nizamnamesi müza- kere olunacaktır. Bundan maada tababet sanatı- nin icrasından mütevellit cürümlere davalarda yüksek sıhhat gur sının mütalâası sorulur. Bu suretle yüksek şuraya gelmiş 6 mubtelif iş vardır. Şura bunları da tetkik etmektedir. Yüksek sıhhat âzası şunlardır: Bursa mebusu baktriyoloğ Re- fik, müderris Dr. Akil Muhtar, müderris Dr. Neşet Ömer beyler, müderris Dr. Besim Ömer paşa, muallim Dr. Mazhar Osman, mu- im Dr. Murat, Dr. Kilisli Rıfat, Dr. Cevdet Fuat, miralay Dr. Mazlüm sıhhiye müslaşaı Dr. Hüsameddin, sıhhiye | vekâleti hıfgıssıha umum müdürü Dr, Asım beyler, Heybeliada sanatoryomu patoryomuna ilâveten inşa olur 65 yataklık pavyonun inşaa bitmiştir. Bu paviyon kânunusani- de açılacaktır. Bununla beraber Heybeli sanatoryomu 130 yatakh olmaktadır. Alacaklıya para yerine dayak! | Bir kadın bir erkeği adam akıllı dövdü hanımın biddeti büsbütün artmış ve birdenbire küfrederek © Mah- mut ef. yi yakalayıp tokatlamaya başlamıştır, Mahmut efendi müş- külüta — kendisini kurtarmıştır. Fakat Ayşe hanım bu kadar da- yakla da biddetini yenememiş, yerden büyük bir taş alarak Mahmut efendinin arkı elindeki taşı olanca hizile adam- cağızın kafasına indirmişti Para alayım derken dayak iyip üstelik başındanda ağır yara alan Mahmut efendi içinde polise gideyek vakayı an- atmıştır. Zabıta Ayşe hanımı yakalıyarak tahkikata başlamıştır. Hakçede koşarken Bir çocuk kuyuya üştü Boğulmaktan kurtuldu fakat ağır yaralandı Dün Eyipte feci bir kaza ok muştur. Beşiktaşta oturan şoför Osman efendinin oğlu 9 yaşlarında Mustafa dün teyzesi Mahmure hanımla birlikte Eyipte Gümüş suyu caddesinde oturan teyzesi Nazmiye hanıma misafik liğe gitmişlerdir. Evde kadınlar otururlarken Mustafa bir aralık bahçeye çık mıştı. Aradan uzunca bir zaman geçmiş, Mustafa eve dönmeyince teyzeleri merak ederek aramağa de bulunamayınca bahçeyi aramaya | başlamışlar, bahçede de bulunamamış, bu sıra da duvarın yanındaki kuyudan boğuk feryatlar duyulmuştur. İki kadın kuyuya bakınca çocu- Hun içeride bağırmakta olduğunu görmüşler, derhal polise haber vermişlerdir. Mustafa kuyudan çıkarılmıştır. Kuyu çok derin olduğundan çocuk düşerken taşlara çarpmış ve mub- telif yerlerinden tehlikeli surette yaralanmıştır. Bereket versin ku- yuda fazla su bulunmadığı için boğulmaktan kurtulmuştur. Çocuk yaraların tesirile bayıl- mış, ifadesi alınamadan hastane- ye kaldırılmıştır. Mustafanın bahçede koşarken ağn ağzı açık kuyuya kazaen düştüğü anlaşılmıştır. Hava ısınıyor avalar yine ısınması Havanın lodosi Soğuğu azalttı. Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre buzün hava kısmen bulutlu olacak, rüzgâr müjehavvil olarak muhtelif istikametlerden esecektir. Dün hava tazyikı 767 milimetre idi. Dün en fazla hararet 15,en az sıçaklıkta 4 derecede idi. Bu sabah en az hararet beş derece olarak kaydedilmi; Iş meselesinden kavga Uzun çarşıda seyyar başçı Reşit, Kasım ve Yusuf dün iş meselesinden kavga etmişlerdir. Kavgada Kasımla Yusuf bir ola- rak Reşidi bıçakla yaralamışlardır. | Reşit hastaneye kaldırılmış, Kac sımla Yusuf yakalanmışlardır. İkinci Amca Bey karikatü müsabakası Perşembe günü başlıyor | © Müsabakanın şekli | Muhtelif tarihlerde “Akşam, İda çıkmış olan (Amca bey) karikatiirlerinden | 15 tanesi fikrasız. olarak, 15 tane fıkra da karikatlirsüz olarak ve bir gün yazı, bir gün dilmek suretile neşre, Karilerimiz bu 15 fıkranın |) 15 karikatürden o kangisine |, ait olduğunu bulacaklardır. | Birinci müsabakada olduğu | gibi müsabaka sonunda halle- dilmiş fıkralar karikatürlere raptedilip © gönderilmiyecek, || İ) sadece (Filin namaralı fıkra İ) filân numaralı karikatüre | aittir ) şeklinde cevap yazıla (| cak ve gazeteden kesilecek | İ) ra numaralarile beraber mat baamıza gönderilecektir. Me” Müsabakaya iştirak edebilmek için 1-30 sıra numaralarının cevapla beraber gönderilmesi şarttır! Müsabaka mükâlı