23 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ME Izmit tL suya kavuşuyor Elektrik tenviratı için tedbirler alınıyor mit 20 (Hodusi) yem sy elekirike. Belediye bu iki derde gare bulmuştur. İzmit pek yakında temiz ve güzel bir suya malik olacak, şehrin tenviratı da mükem- mel bir bale konulacaktır. Bu iki mesele ile şebrin umumi vaziyeti etrafında malümat almak üzere belediye reisi Kemal beyi ziyaret eltim. Kemal bey bana şu beyanatta bulundu: — Izmit öteden beri susuzluk- tan çok muztaripti. Yeni belediye intibabından sonra teşekkül eden heyet bu işi ehemmiyetle nazari dikkate aldı ve bu ibtiys içi temin Bam faaliyete geçi metro uzaktan şehre yor. Boru döşeme İşi Sonunda bitecektir. Gelecek 3 dan itibaren halk temiz menba suyu içmeğe başlıyacaktır. Bu suretle şehrimizin asırlardan beri çektiği su derdi tamamile geçmiş olacaktır. Elektrik © tenviratına bu ayn ya | tesisat yaptırmıştı. Fakat bu & sat şehrin bugünkü ihtiyacına değildir. teşkil etmesi yenii birşey yapmağa imkân bırak muyordu. Bir tesadüf bize yardım etti Istanbulda Büyükadanın ten- viri için getirilmiş 140 beygir kuvvetinde iki gazejen motörü satılıyordu. Bunları satın aldık. Bunlarlarla şehrin daha 3-5 senelik elektrik ihtiyacını temin edeceğiz. Mamaafi * bununla esas mesele ir. Beş sene içinde elektrik işini kökünden halletmek lâzımdır. Bunu göz önünde bulum- durarak icap eden tesisatı yapa cağız. - Belediyenin itfaiye geridir. Tanzifat işleri kâfi teşkilât yoktur. Bunları tan- xim için büyük bir gayretle çalı- şacağız. Amasyada kış Havalar soğuyunca yiyecek fiatleri yükseldi Amasya 21 (Hususi) — Burada bavalar faz'aca soğudu, paltolar kâmilen giyildi, kuruldu: Kışın bi madan birden bire bat herkes ürktü: Hararet derecesi sabahları beşe kadar düşüyor, 'daha kara kışa vakit var diyip de odun ve kömürlerini tedarik ede- miyenler fena halde titreşiyorlar, Burada bazı çeylerin fintleri yükselmeğe başladı, Meselâ bir ay evvel on yedi buçuk kuruşa satılan koyun eti bugün yirmi iki buçuk, yirmi beş, on beşe verilen keçi eti on yedi buçuk kuruşa iyor. Gene bir ay evvel yet- miş yetmiş beş kuruşa alınan sade yağ bugün doksan yüz ku- ruş arasındadır. Bu pahalılık için bir sebep yoktur. teskilâti Fındık fiatleri Trabzon 22 ( Hususi ) — Fındık fiatleri düşüktür, muamele azdır. İM Şirin bir kasaba: M.Kemal paşa Mustafa Kemal Al eaaada hararetli bir vE Mustafa Kemal paşa 18 (Hususi) — (7 Bursadan bugün- kü vesaitle dört saat mesafede bulunan Mustafa Kemal paşa ka- zası memleketi- irin yer- lerinden birisidir. Eğer bugün ya- pılmakta olan yeni şose bitecek olursa kazadan Bursaya iki sa- atte gitmek mümkün olabile- cek bu suretle imar faal PU inkişaf edebilecektir. Yeni gosenin, en büyük meziyeti bü- yük gölü dolaşmamasıdır. M. Kemal paşa, kaza merkezi» dir. Küçuk fakat iki tarafında güzel rıktımlar bulunan bir çay şebrin ortasından geçer. Bursa- Balıkesir hattı üzerinde otomobil- lerin durak merkezi olmak sebe- bile yolcuların daima misafiretine Şahit olur. Nüfusu 12,000 kadar olan kaza merkezi, bilhassa son bir kaç sene içinde çok imar edilmiştir. Ağca yüz elli kadar köyü vardır. M. Kemal paşa kazası, geni Şinin hararetli faaliyetlerile de temayüz etmektedir. Burada muh- telif gençlik teşekkül Bilhassa “Gençler ve musiki sahasında büyük bir varlık göstermekte ve halka sık sik edebi ziyafetler vermektedir. Kaza balk fırkası reisi Refik bey gençlerin bu faaliyetlerini himaye etmekte ve memlekette bu bedii cereyanlarin kuvvetlen- mesi için yakından © alâkadar Kendisi umu- mi bir muhab- bet kazanmıştır. Kaza balk fır- kası heyeti ida- resinden mute- ahbit Hulüsi beyde bumü- samerelerle cid- di bir şekilde meşgul olmak- tadır. Bugün kaza- da güzel bir musiki ve tem- sil mevcudiyeti Mustafa Kemal paşa kı anin faal gençlerin- vardır. Muallim © denhalk fırkası - Davut efendi. relsi Refik bey İsminde eski bir musikişinasımız, gençler birliği musiki muallimliğini etmektedir. Temsil şubesine devam eden müstail genç hanımlar | vardır. Bunlar sahneye çıkmakt: bu suretle memlekete sanayii nefisenin kıymetini bir kere daha anlatmaktadırlar . Bu | suretle Must ifa Kemal paşa kazası bu noktada kendisinden daha büyük miştir denilebilir. Mustafa Kemal paşa kazasının en büyük kusuru elektrik — derdi idi. Şimdiye kadar pek az bir tenvir edilebl ciddi bir şekilde meşgul olmuş ve buna da bir çare bulunmuştur. Bü- tün memlekete elektrik verilme- si keyfiyeti bu i hafta. celbedilen bir mühendise keşfettirilmiştir. «Az bir man sonra şehri elektrikle tenvir edil. miş göreceğiz. Kazanın eğlence mahallerine gelince bir tiyatro ve sinema binası vardır. Geçen sene iki sinema vardı. Fakat bir tanesi kapandı. Elyevm mevcut olan (Halk sineması) dır. Yazın ve kışın işl Bu sinemayı memleketin sevilmiş erbabı ticaretinden Yakup bey idare etmektedir. Havaların çok sıcak olduğu mevsimlerde de çay kenarındaki bahçelere sahneler kurulmakta ve bazı temsil heyetleri celbolun- maktadır. Yeni ve çok güzel olan büyük köprünün yanında bulunan yazın. olurmağa bu. bahçelerde doyum olmaz. Gençler piyesini çıkarmağa çalışmaktadır. Bu hususta icap eden hazırlıkla, başlanmıştır. Temsilere, Bursada olduğu gibi birçok muallim bey- ler iştirak edecekler. Ekin işleri Bu sene zeriyat geçen seneden çok fazladır Ankara 21 — Son günlerde yağan yağmurlar memleketin her iraat vaziyetini birden- bire değiştirmişti Bu yıl, sonbahar kurak geçir yordu. Bu hal köylüyü çok kor kutmuş ve bir çok köylüleri kuru zeriyata bile başlamışlardı Fakat son üç hafta içinde başlı" yan feyizli yağmur ve sonradan havanm güneşli gitmesi köye lünün fevkalâde gül dürmüştür. Konyada son günlerde zan yağmurlar için köylü: “Altın yağıyor!. , demektedir. Bu seneki zeriyat geçen sene- kinden çok fazladır. Adana, Tar- 8us, Mersin, Çukur ovada zeriyat tamamile bitmiş gibidir. Gelecek sene mahsulünün çok İyi olacağı tahmin edilmektedir. Amasya | mektupçuluğu Amasya 21 (Hususi) — Vilâye- miz mektupçuluğuna Trabzon mektupçusu Taçeddin bey tayin edilmiştir. «Velet»li isimler Bursada bir çok mahalle isimleri değiştiriliyor Bursa 21 — mahallelerinin ismi çok feni Bu isimlerden bir çoğunun değiş tirilmesi düşünlmektedir. Değişt rilecek mahalle şunlardır: Veledi Saray, Veleledi Harrat, Veledi Enbiya, Veledi Helvâi, Veledi Kavvap, Veledi Bezzaz, Veledi Nalbant, hattâ; Veledi Kurt. Bursada bunun gibi bir “Velet, li isimler vardır. Kütahya valiliği Emet 19 (Hususi) — Bir müd- 'dettenberi / vekâleten o Kütahya yapmakta “olan. Sahip eten bu vazifeye Emetin Örencik iyesi müdürü Sadi bey Simav kaymakamlığı | vekâletine | tayin iştir. Trabzon fasarruf cemiyeti Trabzon 22 (Hususi) — Trabzon tasarruf “cemiyeti bu. akşam vali beyin riyaseti altında toplanacak- tır, Jetimaa bütün Trabzon mü- 'newverleri gelecektir. Toplantıda mühim kararlar verilecektir. gok Bursanın bir çok | Menenjit aşısı Adana halkı aşıya tabi tutuldu “Adana 20 — Şehrimizde arasıra menenjit hastalığı musabı kayde- dilmekte ve hastalar bir tedavi altma alınmaktadır. Vilâyet sıhhat müdürü Ibrahim bey hastalığa karşı alınan tedbirler hakkında şu malümarı vermiştir. — Şehirde böyle bir hastalık vardır ve aşıya da başlanmıştır. Doktorları olan mekteplerde kendi doktorları tarafından, olmıyan mekteplerde ise doktorlarımız ta- rafından aşı yapılmaktadır. Halkın toplu bulunduğu yerler fabrika lar, mektepler, hapisaneler aşı pacaktır. Iki gündenberi mektep- lerde menenjit aşısına bur Başlar. Fakat bu birinci aşıdır. Beş gün devam edecek olan bu aşi üç haftada ikmal edilecek ve bu suretle üç aşı yapılacaktır. Geçen sene yapmış olduğumuz aşıdan istifade gördüğümüz için aşıya bu sene de başladık. Emette belediye faaliyeti Yeni heyet bir çok hayırlı işlere girişti Emet 12 (Hususi) — evvel bura belediye meclisi âza- sa fasılalarla istifa mucip olmuş, bunun üzerine intihap yapılmıştı. Kasabanın en güzide mi werleri olan Kara haberoğlu Hasan, avukat Kara Kadı oğlu M. Hamdi, avukat Gedizli oğlu Cemal, eski köy mual den Nazmi, Malak oğlu Süleyman ve Oruç oğlu Mustafa beyler bu inti- âza seçilmişlerdir. Cemal bey seçil genç ve değerli bir Faziletkârliği ile mem leketin teveccühünü kazanıştır. Şahsi menfaatlerini beldenin men- featlerine feda etmek - suretile memleket sever bir zat olduğunu ispat etmiştir. Yeni belediye meclisi, şimdi, hummalı bir faaliyet sarfederek, yapılacak. işlerin tahakkuku ile uğraşmaktadır. Tanzifat işleri yo- undadır. Tenvirat işlerinin de yoluna konması için çalışılıyor. Elektrik tesisatı için eski mec- Visçe kararlaştırılan projenin bir an evvel tatbik edilmesine elden gel- diği kadar gayret ediliyor. Bun- dan başka kasaba içinde mevcut geşme sularının bir depoda top D her eve tevzi edilmesi i çok hayırlı işler düşünülüyor. Bekçi teşkilâu esasen mükem- Fakat belediyemiz fakirdir. Belediyeye ait olan bazı akarat bunlar gibi büyük işlerin başarıl. ması için kâfi varidat temin edemiyor. Mamafih yeni meclisin hiç yoktan imkânlar yaratarak bu işleri, büyük bir hüsnü niyet ve maharetle, başaracağını kuve vetle ümit ediyoruz. Çok değerli zatlardan müteşek- kil olan yeni meclis bu hayırlı düşünceler © arasına, | kasabaya oldukça uzak olan, mekteplere giden yola kaldırım döşetmek fedakârlığın da ithal edecek olursa, kış günlerinde ilk mektep yavrularını büyük o müşkülâttan kurtaracak ve memleket irfanının yükselmesine | bilvasıta © büyük yardım etmiş olacaktır. İnhisarlar Erzurum havalisinde birleştirme işi bitti Erzurum 21 — Burada inbisar idarelerinin birleştirilmesi bitirile miştir. Tevhit dolayisiyle gerek mer- kezde ve gerek mülhakatta bazı memurların ve mistahdemlerin açıkta kalmaları bir zaruret neti- eesidir. Erzurum tuz dürlüğü emrinde bulun; memleha tevhit edilen inbi başmüdürlüğü emrine ve ibi fas Epir o memuriyeti başmüdür! inbisarı başmü- on beş rlar evvelce Gümüşhane tütün müdürlüğüne merbut olan de Erzurum. Mudanya, 18 (Husi tan beri bekledi fabrikasının temel atma merasi valimiz Fatin beyin huzurunda ballamızın coşkun | tezahiüratife yapıldı Bu işle yılmadan çalışan bele- diye reisimizle faal kaymakamı zın yiyaseti altında uğraşan bele- diyce encümenimizi tebrik ederiz.