25 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

25 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Ingiliz lirasındaki temevvüç - Eşya fiatlerinde hafif yükseliş var - Al- manyanın harici ticaretinde salâh. Son günlerde Ingiliz lirası çok temevvüç ediyor. Meselâ bir kaç gün evvel ingiliz lirası bir günde 4 cent inmiş çıkmış ve nihayet cent kazanarak 3,30 cent'te karar. kılmıştır. Bu temevvücün giltere altınla tediyatta bulundur ğu zaman bu devletin altın mike yasına avdetine, kendisi istese bile imkân olmıyacaktır. Bu tak- başlıca saiki | spekülâsiyon ve | dirde ngilterenin ticari rakabeti bursa oyunlarıdır. karşısında Amerika ile Fransa da Bir kısım halk Amerika hükü- | altın mikyasını bir gün terketmek metikin ve kongresinin harp borç- larının. tecil, tenkis ve ilgasımı kabul etmiyeceğini tahmin ederek ellerindeki İngiliz parasını satıyor, diğer bir kasım balk ise Ameri mecburiyeti karşısında kalacak» lardır. Fiatlerdeki salâh Son günlerde umumi salâh alâ- metleri — çoğalmıştır. Maamafih mın alacağı vaziyellen nikbin | Ç Ee di ularanın geçmekte — olduğuna lem ge Mg ra) iler Gi ÇAN ömiye lm kk. aşili bu defa | Kadar salâlım başladığını salâ- epi m gül Du OCA | biyetar adamlar defaatla haber çokça salın alanlar Fransızlardır. vermişler, . Bu suretle Ingiliz bocalayıp duru- yor. Maahaza temayül tereffüe doğrudur. Bütün ümitler Vaşing- tona çevirilmiş bulunuyor. Çünkü cihan bubranının zail olması için başlıca şart harp borçlarının ilgası yani ticari kıymeti ve karşıl olmıyan külliyetli tahvillerin orla- dan kalkmasıdı Altın mikyası Amerika her türlü intizar ve ümidin hilafına olarak harp borç larısın tediyesinde ısrar ettiği tak- dirde İngilterenin alacağı mukabil tedbirlerin ne olacağı mali maha- filde düşünülüyor. En iyi tedbirin harp borçlarının altın ile tediyesi olacağı zannolunuyor. Tagiliz hükümeti altın mıkyasını terketmiş olduğundan toplanmış luğu alümların ir İlde yok tur. İngiltere elindeki altınları harp borçları taksitine karşılık olarak tediye etmesinden hiç bir Suretle zarar etmiyecektir. Bilâkis Amerikada zaten lüzu- mundan fazla olan altınlar bir kat dah artacaktır. Tabiatile do- ların kambiyosu yükselecek ve bundan gene Amerikanın ticareti ve istihsalâtı zarar göreceki Zaten Amerika bu hakikatı bildiğinden öteden beri Ingiltereyi altın mikyasına avdet için sıkış- arıyor. Bu hususta Fransa da Ameri- kaya muzaheret etmektedir. Zaten bu yüzden cihan, iktisadi konfe- ransin suya düşmek teblikesi karşısında bulunuyör. Cihan ikti- sadi konferansını © hazırlamağa memur komisyonun nakit işleri komitesinde | mütebassıslar altın mikyası hakkındaki Ipgilin ve Amerikan zıddiyetinden | dolayı üspet bir net nşlardı Bu haberler doğru çıkmamıştı Bu defa da böyle bir şey olaca Zından korkuluyor ve salâhiyettar müesseseler ihtiyatlı lisan kulla- miyor. Maahaza gayet mevsuk tahırin- lere göre mühim eşya fistlerindeki bafif bir yükseliş umumi salâha yol açacaktır. Çünkü Avrupada ve Amerikada istihsal masrafları son derecede âzalmış olduğundan az bir yükseliş müstahsilin hayar tını temin edecek ve parasızlıktan ibmal ettiği istihsal, makine ve müesseselerini tamir etmeğe imkân hasıl edecektir. Meselâ bir kaç sene evvel Küba adasında bir libre şekerin istihsal masrafı 2 cent olduğu halde şimdi yarım centtir. Şeker fiatinin cüz'i artması şeker müs- tahsiline işlerini yola koyabilecek kâr bırakacaktır. Sanayi istibsalât masrafları da zirai | istihsalât nisbetinde yükselmiştir. Velhasıl vaziyet salâha çok müsait bulu- nuyor. Alman ticaretinde salâh Geçen teşrinievvel içinde Ak manyanın harici ticareti bir az iyileşmiş ve ihracatı 481,100,000. ve ithalâlı 398,200,000 marka balig olmuştur. Her ikisi de 38 milyon mark artmıştır. Ihracat fazlalığı değişmiyerek: 83,600,000 markta kalmıştır. İhracatın kıymeti itibarile yüzde 8 1-2 ve miktarı itibarile yüzde 7 artmıştır. Ithalâtı ise kiymeti itibarile yüzde 11 1-2 miktarile yüzde 11 artmıştır. Ihracatın vasati kıymeti yüzde 1 nisbetinde artmış ve ithalâtın 'vasati kiymeti ise yüzde 1-2 nis- betinde inmiştir Türkiye Hilâliahmer Cemiyeti Merkezi Umumisinden: Şarlnamesine tevfikan cemiyet merkezi umumisindeki nümunesi olmak üzere 2500 iki bin beş yüz adet beyaz boyalı demir karyola kapalı zarf usulle münakasaya konulmuştur. Bu karyolaları yapmağ ve vermeğe talip olanlar nümunesini gör. mek isterlerse Ankarada Yenişehirde Emniyet meydanında kâin Hilâliahmer cemijeti meakezi umumisine müracaat eylemeleri lâzimdir. Karyolaların şartaamesi Hilâliahmer merkezi umumisinden alna- sileceği gibi İstanbulda Yeni postane civarında eski Zaptiye cad- lliahmer oyun kâğıtları ve maden suları satış deposu nden de alınabilir. İşbu münakasaya ait teklif zarfları 1932 senesi birinci kânunun on beşinci perşembe günü saat on beşle Ankarada Hilâliah mer merkezi umumisinde açılacaktır. Münakasaya girmek isteyenler şartnamede yazılı cihetleri iyice pazarı dikkate almak suretile tekliflerini mezkür güne kadar Hiltli- ahmer merkezi umumisine tevdi eylemeleri lâzımdır. Amerikada yapılan İntihabat neticesinde demokrat fırkası namzedi reisicumhur intihap. edilmişt bulunuyor. Son günler hazırlamağa çalışıyor. Resmimizde rı edilirken görülüyor. İstanbul Gümrükleri Başmüdürlüğünden: İstanbul ve Galata cihetindeki gümrükleri sobaları için alı yüz yetmiş sekiz çeki kesilmiş meşe odunu ile yirmi beş bin kilo mangal kümürünün aleni münaka saile mübayaası mukarrerdir. Taliplerin şartnamesine ittilâ busulile beraber 240 liradan iberet teminatı muvakkateyi hamilen 5/12/9327 pazartesi günü saat on dörtte başmüdürlükteki Istanbul Limanı Sahil Sıhhiye Merkezinde Kavak tahaffuzhanesinde bir adet si ve yemek sobaları ve makine dairelerine ait 28 kalem eşya 6 K.evvel 932 tarihine müsadif salı günü saat 14te mahallinde salılacağın- dan taliplerin mezkür eşyaları görmek üzere Kavak tahaffuzhanesi ambar memurluğuna müracaatları, İnhisarlar İdaresi Umum : Müdürlüğünden: İdarenin Diyarıbekir fabrikası için dizel motöründe çalışmıs tes viyecilik ve elektrikçilik bilir 100 lira maaşlı bir makiniste ihtiyaç olduğundan talip olanların 7/12/932 tarihine kadar imalât şubesine “Müskirat kısmı, müracaatları, İstanbul Gümrükleri Başmüdürlüğünden: Başmüdürlük kaloriferi için 150 ton lâyemarin kömürünün aleni münakasa ile mübayaası mukarrerdir. Taliplerin şartnamesine ittilâ husulile beraber 166 liradan ibaret teminatı muvakkateyi hamilen 5/12/932 pazartesi günü saat on dörtte başmüdürlükteki mübayaa komisyonuna müracaatlar istanbul sıhhi müesseseler mübayaa komisyonu riyasetinden: Akliye ve asabiye hastanesi için lüzumu olan 25,000 metro yerli amerikan bezi olbaptaki şartname ve nümünesi veçhile ve 20/Kâ- nunuevvel/932 salı günü saat 14 te kapalı zarf usulile ihale edilmek M. Roosevelt martta işe başlıyacaktır. rfında reisicumhur M. Hooverle ve diğer birçok zevatla görüşmüştür. Yeni reisicumhur en ziyade mali işlerle meşgul oluyor. Mamafih içki yasağı meselesi de kendisini çok mesgul etmektedir. Reisicumbur içki yasağını hafifleteceğini vedetmişti. Şimdi bunun için imkân umhur intihaptan sonra New Yorka geldiği zaman tebrik üzere münakasaya konmuştar. Bu baptaki şartname ve nümüneyi görmek istiyenlerin komisyonumuza müracaatları. Roosevelt ekseriyet kazanmış ve Fakat şimdiden siyasi faaliyette Üsküdar icra memurluğun Bir deynin emini zımımında melicuz Ye paraya çevsilmesine karar ve- zilen 3466 No.lu bir adet Fort markalı otobisin 1/12/032 tarihine müsadif perşembe günü saat 12 den 13 kadar Kadıköyünde vapur iskelesi civarında ikinci aredırma Siretile satılacağından talip olan» ların yevm ve vakti mezbürda hazir bulundurulacak memura mi yacat etmeler ilâ olun İst, birinci ticaret mahicemesinden Türkiye sanayi ve muadin ban- kası tarafından Sirkecide küçük Halep kam: altında 14 No. da ardan haci Mehmet fendi aleyhine ikame olu- ATO No ha iki, davanın rilen deva ar hür tebliğ, asl hin ilametgi meçhuliyeti Kasebile b e kılinmş olmakla uk muhakeseleri kanununun 141 inci maddesi mucibince ilinen tebligat icrasına, karar verile suretleri mahkeme, divanhanesine talik Kalmamıştır. (Tarihi ilândi itibaren bir ay zarfında het Meh- Dibağ efendi mahkeme e müracantla arzuhai ok arznhal rini tebellüğ ile müddeti zarfında covapnamesini ita eylemediği tirde hukuk usul muhakemeleri kanunun 308 inci maddesi mnci- bince muamelsi gıyabiye iera olu- macağı ilân olunur. İstanbul Üçüncü icra mamur! undan: Bir borcun maheliz ve para) karrı 12'den 132 kad ticaretine sokak 4 No, açık arttısma ile satıl erin mahallinde bulu