25 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

25 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

25 Teşrinisani 1932 GÜNÜN HAB Ithalât ihracat En çok nereye mal gönderiyoruz? Bize en çok mal satan memleket Almanya Ihracat ofisi tarafından yapılan istatistiklere göre, en çok ihracat Yaptığımız memleket Italyadır. Ba senenin onayında Italyaya 12 milyon 842 bin liralık mal ihraç edilmiştir. Buna karşılık Italyadan 8 milyon 514 bin” liralık mel girmiştir. Bize en fazla mal satan mem- leket te Almanyadır. 932 senesinin on ayında Ak manyadan © memleketimize 14 on 858 bin liralık mal gir miştir. Mamafih bu miktar geçen seneye nazaran yarıya yakın bir | derecede azalmıştır. Geçen sene, | Almanyanın bize olan ithalâtı 22 milyon lira idi. Yukarda Italyaya 12 milyon liralık ibracat yapıldığını yazmış tak, bu miktarın tem. sarfedilme: lâzımdır. Türkiyeden Italyaya könderilen malların ekserisi, Tiryeste limanı vasıtasile, başka memleketlere sevkedilmektedir. Meselâ: Tütün fındık, üzüm, incir gibi başlıca ihracat maddelerimiz, Tirvestede ki mütevassıtlar vasıtasile, mer- kezi Avrupa memleketlerine nakil edilir. Bu şerait altında, Italya en büyük müşterimiz addolunmaz dı ziyade Türkiye mallarının komis- yoncusu vaziyetinde bulunmak» tadır. Zeytin yağları Bu sene dünya mahsulü azdır ilâve Ticaret odasına gelen haberlere göre, Cezairde | fırtına, zeytin larına çok zarar. vermiştir. Diğer taraftan Filistinde bava: ir kurak gittiği için mahsul az yetişmiştir. Bu şerait al zeytin, zeytinyağ geçen seneye nazaran az olacağı hesap edilmektedir. Bu vaziyet karşısında, zeytinyağ fintlerimizin artması beklenmek- tedir. Yapılan bir istatistiğe göre bu senenin dokuz ayında hariç memleketlere 625 bin liralık zey. tin ihraç edilmiştir. Bunların içinde yalnız Kalya 398 bin lira kıymetinde, İmllyon 135 bin kilo miktarında zaytin yağ almıştır. talyanlar, türk zey. in yağlarmı fabrikalarında tasfiye ederek, zeytin yağı namı altında muhtelif memlketlere satmakta dırlar, Arpa ve maden kömürü ihracatı artıyor Yapılan istatistiklere göre geçen senenye nazar: ve maden kömürü ihracatımız artmıştır. 930 senesinde muhtelif memle- ketlere 534 bin liralık arpa sevk edilmişti. Bu miktar geçen senenin on ayında 2 milyon 89 bin olmuş- tor, Bu senenin on ayında muhtelif Akşam, Taksitli emlâk | Maliye vekâleti İzmirin noktai nazarını sordu Izmir, 23 — Emvali metrukeden, sekiz taksitte parası ödenmek üzere mal almış olanlar, borçla larını yirmi taksitte vermek için hükümet nezdinde teşebbüslerde bulunmuşlardır. bu mesele milli emlâk müdürlüğünün mütalaasını | sor- muştur. Milli emlâk müdürlüğünce bu yurttaşlarımızın vaziyeti hak- kında bir rapor hazırlanmakta olduğunu öğrendik. Müdür Niyazi bey; vaklile satılan malların yül sek kıymetlerini ve paranın vaz yetini bu raporunda bildirecekti Raporda müracaat sahiplerinin haklı oldukları bildirilmekte imiş. | Takas üsulü Fransa bu üsulde ısrar edecek Paris 24 (A.A.) — Milli büyük iktisat Kongresi heyetlerini kabul eden başvekil M. Herriot, ezcümle mali kalkınmanın temini için ic: ederse mecliste itimat meselesi ileri sürmekte tereddüt etmiyece- ini söylemiştir. Başvekil demiştir ki: Hükümet, mütekabiliyet esasına © müstenit bir harici iketis i tabal kuk ettirmek için mesaisine de- vam etmektedir. Meselâ, Almanya karşı 3380 milyon gibi mühim bir farkla müsait bir ticaret bilançosuna malik iken tamirat namile yapılan tediyatın terki talep etmesi gibi gayri tabilliklere nihayet vermek İâzumdır Amca bey karikatür müsabakası başladı Karileri aynı yerde bir gün katür, bir gün bir bulacaklardır. Bunlar den 30 a kadar sıra numarasile dercedilecektir. Müsabakaya iştirak edenler müsabaka sonunda ve ilân edilecek müddet zarfındı fFilân numaralı fıkra filân numaralı karikatire citir J şeklinde cevap yazacaklar ve yalnız 1 den 30'a kadar olan sıra numaralarını mektuplarına raptederek © ( Akşam Amca bey müsabakası ) 7 — Kapalı bir kutu! (Tal boş değil!) bir battaniye. 4— Bir okka tuzsuz halis tereyağı. 5 — Amca beyin resmile süs- lenmiş bir masa saatı. 6 — Âlâ, pişmiş bir tavuk. 7 Bir okka sabun, 8 — 33lük güzel bir tesbih 9 — Bir şişe nefis çilek likârü. 710—15 —Bir Amca bey ERLERİ) S İspanyada Eski diktatörün nazırları Müddei umumi 20 sene hapis cezası istedi Madrit, 23 — Ispanyada Prima di Rivera zamanında başında bulunan nazıların muhakemesine devam ediliyor, Müddiumumi bun ların memlekete yaptıkları fena- lıklardan uzun uzadiye bahsederek yirmişer sene küreğe mahküm edilmelerini istemiştir. Mazmun eski nazırların vekilleri müdafaalarını yapmışlardır. Burlar bazı hukuki noktalara itiraz etmiş- lerdir. Muhakemenin daha bi anüddet devam edeceği anlaşılıyor. Almanyada işsizlik Berlin, 23 (A.A) — Wolff ajansından: 15 ikinci teşrinde işsizlerin adedi 5,265,000 kişiden ibaret idi. Bu miktarda birinci teşrinin (3 inci günündenberi mevsim icabatından olarak 156,000 kişilik bir tezayöt vardır. Bu te- zayüt nisbeti, geçen senenin aynı devresinde 220,000 ve 1930 sene- sinin gene aynı devresinde 230 bin idi, Ispanyada grevler Barcelon, 23 (A.A) — Kata lonya mensucat sanayii ustaları, mesai saatlerinin tevzi mese- lesinde © patronlarla çıkan bir ihtilaf dolayısile bugün ilân edeceklerini bildi Usta başıların ade, Grev 200,000 ameleye sirayet edebilir. Vali ve © patronlar müzakerata girişeceklerdir. Bir sui istimal Fransada bir çok kimseler tevkif edildi Paris 24 — Hava işlerindeki Sui istimal dolayısile yeniden bazı tevkifat yapılmıştır. Bunların ara- sında mebuslardan | Bouilloux Lafont da vardır. Hadise gaze telerde bir çok münakaşalara sebep oluyor. Hava nazırı M. Painleve hükü- metin ciddi surette tahkikata de- vam ettiğini söylemiştir. Sui isti- mallere rağmen tayyare postala- İnna devam edilecektir. İ pilotlarda diğer fen adamlarının Nazır, bu işlerde hiç alâkası olmadığını | söylemiştir. Müthiş bir haydut Salernes, 24 (A.A) — Ame rikadan gelen ve 15 cinayetle ve bilhassa Polpo biraderleri Pite- burgta öldürmekle itham olunan kaçakçı Joseph Spienelli tevkif olunmuştür. Fuhuşla mücadele Polis ahlâki kısım memurları 6 yizli radevu evi meydana çıkarılmış, evler kapa- tlmıştır. Bu evlerin sahipleri ara- sında Mariya isminde bir ecnebi kadının ötedenberi randevuculuğu ve fuhşu kendisine meslek edin diği tahkikat neticesinde anlaşıl- yerlere, 3 milyon 261 bin liralık albümü. Kuştır. Mariya hudut haricine arpa ihraç ettik. | çıkarılmıştır. Amca bey karikatür müsabakası (Sıra numarası: 9 — ik işin içinden | AG0lraMoseyimetye, | 180 ür Yorgi ye, | 975 im de Mişon | A.B. — Hiç korkma çakatlrcen Amca bey... | 80 lira Remzi B. yer. | 76 ira Galip baya * | eye borcum var Ke , shat ve afk | derimden öleceğimi | yı in dovamına gece, gündüz dua eden bu kadar adam varken sana bir geycik olmasi | Tefrik aNo. 99 Harp zengininin Gelini Büyük milli roman — Şimdi gelir yorum! Viyoletin, pür- telâş kendini 80- kağa atıp bakkal dükkünma yok Jandığını görünce hemen arkasın dan koştu. Madam Viyolet, telefonun bulun- 'duğu yere girmiş, Lebip te dük- kâna dalmıştı, Kulakları iyice duydı Suat, sen misin? Çabak mı geleyim? Lebip, gene tatlıcıda gizlendi, Viyolet, şapka- sanı, mantosunu giyip çıkar çık- maz peşine ta kaldı, Madam tramvaya bindi; arka sahanlıktan Lebip te sıçradı. Ma- dam, Harbiyede inip bir arabaya atlayınca o da başka bir arabaya kapaği att. Madam Yıldırdaki konağın önünde faytondan indi; Lebip te hopladı, Madam, konağın bahçesine gir- di; Lebip te yanaştı. Konağın içinde, saz, ahenk, curcuna deme gitsin. Naralar, #ayhalar.. Bravo, yaşşal Sesleri... Erkek, kadın kahkahaları... El şakırtıları, / parmak | şıkırtları.. Güm güm diye duyulan, tempolu ayak patırdıları. Arada bir, hepsinin üstünde bir üvez: — Nasıl Kandilzadem, bizim menşur Peruz hanım gibi göbek atuor muyum? Arkasından, kah, kab, kah, kah, Yaylımı. Beş dakikadır, gene Suadın yanında bulunan Kandilzade sev- gilisinin göğsüne, bileklerine ko- lonyalar serpmişt — Bir sade kahve yaptırayım mi gözüm? Içki kime vurmadı ki anam babam? baksana bizim mo- ruk ortak zıvanadan çıktı; Leman denilen karı, körkütük, küfelik oldu. Gel, rezaleti seyretl diye ısrar etmiş ise de Suat, (pek fe- sayım, başım dönüyor!) diye ya- kasını kurtarmağa muvaffak ol- muştu. Kandilzadeyi savdıktan sonra kapıyı kilitleyip gene kendini pencerenin önüne atmış, madamı dört gözle beklemeğe başl Viyoletin koşa koşa geldiğini görünce mefes almıştı, Madam, evden içeri dalınca Lebip te arkasından yürüdü. Bahçede kimseler yoktu merdivenden çıkıp içeri girdi. Tavanlar yıkılıyor; yukarıdaki tepinmeden toz toprak yağıyor, Taş ( Kartonpiyer ) | lerin alçıları dökülüyor. Salondaki — hereli merç, | son giddetile ortalığı velveleye boğan ken sanki bıçakla kesilmiş gibi bir saniyede duru verdi. Hem öyle bir duruş durda ki makine ile işliyormuş da yayı bir anda kapatılmış gibi, Herkes, yerinde kıpırdamağa vakit kalmadan, romorkörlerdeki köpek düdüğünü andıran keskin bir ses, Üst üste, üç kerre Mubarriri Sermet Muhtar — istirham ederim beni bırak... ültü, Kürilerin kısa zurnaları gibi cırlak cırlak yayılmağa başladı. şgP seo, madam Viyoletin sesi idi. Madam Viyolet, gök gürültüsü gibi ortalığı çan çan ederek içeri girmiş, yıldırım düşer gibi tepeye Ağız, ağız değil, bir volkan eler Ki Üren fırlamış bir dişi aslan. Yavrusa elinden alınmış bir pelenk. Zelzele mi oluyor kıyamet mi kopuyor, Halley yıldızı ım dünyaya çarpıyor diye herkesin ödü ağzına gelmiş. Kadınlar damaklarını kaldırı” yorlar, erkekler imi si ediyorlardı, mL Kandilzade Cevdet efendi biçaresi ise hiç e Miğdes Viyol yüri lteye dönmi me am “Günleri kapali, Hadallanı yer yok Lille pnanal dan yıkan, yukardan aşağı, vü- .cudunu meshediyordu. Arada bir, enüe'lirban odılmik ba enne Şapka mini kapanlar gil Bir bacağını büküp uzatıyor, kıvırıp geriye, kalhiğım öszrese yal Yala vi Gm ei Nihayet, Cevdet efendinin vücu- dunda, hareket eseri kalmamış; kolları sarkmıştı. Mevtada renk vardı, o fakirde yak, Çemberlitaş ta ondan ziyade işmiz az, mehtemeld. Sultanal metteki © Dikilitaş, ondan daha areketl iğ, Madam Viyolet, naraya niha- yet verdikten sonra biz kaç saniye durdu. Öl kan, ğını solunu kollar mavisile akını biribirine karıştırdı. Vücudunu, bir top namlısı gibi bizalıyor, hedefi olan Cevdet efen- dir alıyordu. Tam pertav edeceği saniyede ayağı seccadenin kenarına tak verdi valanır havalanmaz, artık kendini tatamındı, mancmk gibi yerinden fırladı. Külhan beylerin, cami avlula- nında oynadıkları adım arttırma- canm acaba esamisi mi okunur? Eski omuzdaşların seyir yerle rinde, kıran kırana müsabakaya, çıktıkları uzun eşek oyununun iraptan mahalli mi olur? (Arkası var)