25 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

emme Sahife 2 Alışam 25 Teşrinisani 1932 Fırka grupunda ( Baş tarafı birinci sahifede ) bırakılan meseleler hakkında iza- hat veri Bundan sonra ziraat Muhlis bey zirai işler hakkında n vekili beyanatta bulunmuştur. Bu müna- sebetle bir çok hatipler söz almış” lar, sualler sormuşlardır. Bu meyanda? mahsul vazi zeriyat mıktarı, köylünün ları ve olmuş” vekili sunllere cevap muzakere geş'vakte kadar sürmüştür. ire mevzuubabi iştimada Râna bey bik in ve tuz meselelerinden kaçakçılığına mani olmak için alınacak tedbir leri anlatmıştır. at vekili, bu sene buğday mahsulü noksan olmakla beraber eski stokla temin edilec: Beticeler verildiğini, gelecek sene de bu kanunu tatbikine devam edileceğini söylemiştir. vekili bu maksatla silolar, depolar yapılacağını söylemiş ve sonra demişti “— Köylüye | tohüm tevzüne çok ehemmiyet veriyoruz. Ame- rikaya çok miktarda keten tohumu sipariş ettik, gelince köylüye dağıtılacaktır. Pirinç | ziraatının inkişafı için de tedbirler alıyoruz. Yakında harişten pirinç getirtme- ge ihtiyaç kalmıyacaktır. Bu sene yaz veson bahar ku- rak geçmekle beraber son yağ 'murlar kuraklıktan zarar görmek tehliksisni ortadan kaldırmıştır, Ziraat vekili bundan sonra ziraat © enstitüleri | hakkında izahat © vermiş, Oo benzine ispirlo karıştırmak için bir kanun lâyihası hazırlanmakta olduğumu söylemiştir. Grup cumartesi | günü gene toplanacak, Bu içtmada Muhlis bey beyanatını bitirdikten sonra iktisat © vekili Celâl bey izahat verecektir. Tküsat © vekilinden kontenjan işleri, ziraat bankı tarı, | çifçinin bor ticaretimiz hakkında Taçağı zannediliyor. Heyeti vekile toplandı Ankara, 14 — Heyeti vekile, fırka içtiman müte: paşanın riyasetinde kuzda toplandı. İçtima geç vakte kadar devam etmiştir. Balık bolluğu (Baş tarafı birinci sahifemizde) Dün balıkbanede kilosu 25-26 kuruşa kılıç balığı satılmıştır. Pe- | yakende balık satanlar dün pek çok| mıktarda kılıç balığı almışlardır. Hattâ evvelce palamut ve sair küçük balık satan seyyar balık- cılarda kılıç balığı almışlardı Kilosu 25 kuruşa satılan kılıç balığı kılıcı kemikleri, kuyruğu ile beraber bütün olarak tartılmakta- dır. Balıkhanede okka ile kılıç balığının kilosu 40 kuruşa satı maktadır. Kılıç balığının bolluğuna rağ- en balıkhane haricinde, pera- kende olarak kılıç 110 - 120 kuruşadır. Bundan başka balıkçı- lar yakında gayet fazla miktarda bir uskumru akını başlıyacağını tahmin etmektedirler. Yalnız palamut pahalılanmıştır. Palamutun çifti balıkhanede top- tan olarak 20 kuruşa satılmakta- tr. Son iki gün zarfında kefal balıği da bollanmıştır. Toptan kefalın okkası 30-35 kuruşa satıl- maktadır. Balık mevsimi lanacağı tahmin olunmaktadır. Ankarada hir ziyafet Ankara 25 (Hususi) — Italya sefiri dün akşam, hariciye vekili Tüvfik Rüştü beyin şerefine bir ziyafet vermiştir. Ziyafette rus, leh sefirleri ve roma sefirimiz Vasıf bey bulunmuşlardı başladığı için | bu ay içinde her cins balığın bok | Londra 24 (Hususi) — Ameri- ka reisicümhuru M, Hoover borç- lar meselesi hakkında çok malihim beyanatta bulunmuştur. M. Hoo- ver, borçlar için o moratoryom istiyen devletlerin müracaatından bahisle demiştir ki: Borçların üzerinden sünger geçirilmesine muarızım. Bu suretle Amerikan milletine yeni fedakâr- lklar yükletilemez. Maamafih devletlerle müzakereye hazırız. Her devlet ayn ayrı müracaat etsin, tediye kabiliyetine, vaziyetine göre anlaşma yaparız. “ Harp borçlarile tat | lesinin bir alâkası yoktur. teşkili | hakkında edilmesidir. reisicumhur. | meclise karşı mesul bir istemiştir. Reisicumhur ise, Maruf sabıkalılardan Durmuş de birisi evvelki gece rakı şiş ve ortalığı alt üst ettikten sonra yakalanmıştır. Vaka şöyle olmuştur. Durmuş evvelki gün akşa kadar muhtelif yerlerde rakı içip kör kütük sarhoş olduktan sonra Yağkapanında Ahmedin meyhi nesine girmiş ve belinden koca | man bir kama çıkarıp masanın İ üzerine saplamıştır. Durmuş bundan sonra masada duran gramofonun — plâklarını parçalamış ve bir tekme vurup gramofonu da kırmıştır. Bu iş bittikten sonra sira kav- gaya gelmiş, Durmuş meyhanede" Tekaüt kanunu Yeni madde cumartesi müzakere ediliyor Ankara, 25 (Telefon) — kanununun 55 üncü maddesi tadili, bir muvakkat madde ilâve: haklandaki lâyia âzalara dağı" tıldı, Lâyiha cumartesi günü mü- zakere edilecektir. Recep bey Cumhuriyet Halk fırkası kâtil umumisi Recep bey bu akşamki #renle Ankaraya gidecekti, Recep bey hareketini pazar gününe bırakmış tarafından Hitler bunu kabul etmemiş ve kendi başıma kabine faşistlerin diktatörlüğe gitmek ihtimalini ortaya koyduğundan Bu Sak rahki Telgraflar İ amam mam RE MN harp borçlarının silâhları bırakına ile alâkası mevcuttur. Fazla tesli- hat masrafı yüzünden harp borç- ları ödenemiyor. “ Bugünkü medeniyetin kurta rılması isteniyorsa her şeyden ewel silâbların tahdidi ve iktisadi meselelerde — anlaşma lâzımdır. Bunları temin edecek yol da dost- luk, namus, birbirine inanmak, el ele vererek çalışmaktır. M. Hooverin beyanatı Amerika gazeteleri — tarafından niyetle © karşılanmışlır. mahafili bu beyanat won olmamıştır. Ame; gelince yeni bir nota göndererek mermi Londra Reisicumhur Kaas davetle tevdi. etmiştir. ceği ve bir ediliyor. Eğer le bir kabine ısrar etmek zileri teşki | oturan Hakkı ve Mustafa isimle- rinde iki müşteriye sövmeye baş- lamıştır. Sarhoş masadaki bıçağı alıp müşterilerin — üzerlerine | hücum ederek hepsini meyhaneden ka- gırmış, eline geçen bardak, kadeh | gibi şeyleri fırlatarak camları da parçalamıştır. Durmuş bu kadarla da hiddetini yenememiş bu defa meyhaneden çıkıp yandaki Cemilin kahvesine girmiştir. Burada da gene bıça- ğını çekip etrafına saldırmağa başlamış ve kahvede oturanlardan hsan (o isminde birinin üzerine atılmıştır. Bu. taarruz karşısında Ihsan Tarihi evrak hakkındaki Sual takriri Ankara 25 — Yarınki meclis içtimamda maarif ve maliye vekik leri Manisa mebusu Refik Şevket bey tarafından verilen tarihi evrak hakkındaki takrire cevap verecek- lerdir. Maliye vekâletinin kanaatine hazaran bu husustaki tahkikat şurayı devlete havale edilmiştir. Maarif vekâleti ise bu evrakın maarif işlerile alâkadar olmadığı kanaatindedir. Mübarek aç gecesi Bu akşam mübarek miraç ye- cesine müsadiftir. Bu münasebetle cami ve mesçitler kandillerle do- panacaktır. temerküz. Hover:“Moratoryomyok, diyor . İngilizler ümitvar, fakat Fransızlar büyük endişe içinde 115 kânunuevvelde vadesi gelen borçların ödenmesinin neden tehi- i izah edecektir. Her halde Amerika ile bir anlaşma olacağı ümit ediliyor. Umumi kanaat bu merkezdedir. Fransız mukafiline gelince, M. Hooverin © beyanatı pek acı bir tesir yapmış, adeta bir ümit sizlik © uyandırmıştır. o Gazeteler bedbinane leler yaziyorlar. Amerikaya tediyat yapılırsa bor- sanın altüst olacağı tahmin edili- yor. Gazateler Avrupa devletlerinin anlaşması lüzumundan da uzun uzadıya bahsediyorlar. Alman kabine buhranı Merkez fırkası reisi M. Kaas kabineyi teşkile me memur edildi Berlin 24 (Hususi) — M. Hitler kabineyi te; etmek: vazifesini deruhte etmekten vazgeçmişti Buna sebep, bütün fırkaların iştirakil | kendisini tatmin edecek bir kabine teşkilinde ısrar buğün merkez fırkası reisi M. kabineyi teşkil vazifesini kendisine M. Kaas'ın bu vazifeyi kabul ede- kabinesi yapacağı ümit bu kabil olamazsa röisicumburun (ir Von Papeni davetle kabineyi teşkile me- mur etmesi muhtemeldir. Bir sarhoşun başına gelenler Bıçak elinde sokaklarda koşarken bir taşa çarparak düştü, yaralandı korkusundan kahveden çıkıp kaç- maya başlamıştır. Ihsanın arkasından Durmuş da çıkarak elinde bıçakla adamcağızı sokaklarda kovalamaya başlamıştır. Durmuş karanlık sokaklarda Ihsanı yakalamak için koşarken bir taşa takılıp düşmüş ve başın- dan yaralanmıştır. Fakat azılı sarhoş bu yaraya da aldırış etmiyerek yerden kal- kıp gene koşmasına devam et- miştir, Busırada polis devriyeleri tesadüf etmislerdir. Devriyeler Durmuşun elinde biçak ve yüzü gözü kanlar içinde koşmakta olduğunu görünce ken- disini yakalamışlardır. Bir kaçakçılık Sekiz on bin liralık eşya yakalandı Gümrlikte bir ipekli kumaş kaçakcılığı meydana çıkarılmıştır. Kaçırılmak istenilen eşya sekiz. on bin lira kıymetindedir. Hadise etrafında gerek gümrük idaresi ye gerekse zabıta etraflı. tahki- kata devam ediyorlar. Tahkikat ikmal edildikten sonra failler ihtisas mahkemesine verile- ceklerdir. Keriman hanım bugün geliyor Güzellik kraliçesi Ke lis hanım bugün rile İzmirden şehrimize gelecektir. Şehir meclisi Dün Terkos hakkında müzakere oldu Şehir meclisinin dünkü içtima- ında vali Muhiddin bey, evvelkğ celselerden | birinde takrir” Baerineç Töleğe bül izahat vermiştir. Vali bey demiştir ki: — Terkos tesisatının kânunu- sanide bize geçmesi icap eder. Mübayan — hükümet tarafından yapılacaktır. Te:kosun nasıl idare edileceğine dair şimdiden kati bir şey yoktur. Mehmet Ali bey, mütebaki se düşünülme- sormuştur. Vali bey, mese- müzakere safhasında oldu- ğunu, bu işte — şehrin menfaati düşünüldüğünü, fazla izahat vere- miyeceğini söylemiştir. Galip! Bahtiyar bey bazı temen- ilerde bulunmuş, vali bey tekrar söz alarak: * — Işin mi ciheti düşünül- müştür. Jaşallah suyu alırız. O zaman' bol bol izahat veririm., demiştir. Bundan sonra Emin Âli beyin tarihi adamlı mezar taşları nın tahrip edildiğine ve Adalara su verilmesi hakkında ne düşü nüldüğüne dair iki takriri okun muştur. Meclis pazartesi topla” nacaktır, Erazi vergisi Ankara 25 (Telefon) — Arazi kanununun beşinci mad- 'desinde sayılı sebeplerin husulile vukua gelen arızalardan dolayı terkini icapeden verginin, zararın tahakkuk ettiği hasat ve devşir- me zamanına tesadüf eden sene- ye ait olduğu maliye encümenin- <e tefsiren kararlaştırılmıştır. Içki iptilâsı Son zamanlarda içki sarfiyatı artıyor Yeşil hilâl cemiyetinin senelik kongresi dün Halkevinde toplam mışkır. Cemiyet umumi kâtibi Fahreddin Kerim bey nutkunda 930 - 931 senesinde 5 milyon 736 bin kile içki halde ği 931-932 senesi içinde 2 bin 676 kile içki i işaret etmiş ve içen- lerin gittikçe arttığıni söylemiştir. Bundan sonra kürsiyeiki heroin gelerek hu zehire nasıl başladıklarını anlatmışlardır. Dünkü toplantıda bir çok mü- bim kararlar verilmiştir. Bunlar arasında içki yerine meyva yenil- mesinin taammümüde çalışmak, müskirat © inbisarının. meyvalı. içkiler yapmasını temin etmek kararları vardı Lodos ve Yağmur Iki günden beri esen lodosun tesirile hava ısınmıştır. Hararet vasati olarak 14 - 15 derece ara- sındadır. Dün lodos epice sert iş, Marmarade yapurlar müş- la sefer yapabilmişlerdir. Spbaha karşı bir yağmur başla- mış ve bir kaç saat sürmüştür. Bugün de hava kapalıdır ve yağ- mur yağması ihtimali vardır. Dün akşam fırtınada Beşiktaşta bir sandal kazası olmuştur. San- dalcı Rizeli İsmail dün bir müş- teri almak üzere Beşiktaş İskele- sine yanaşırken şiddetli kayığı sürüklemeye başlar İsmail dalgalardan e kurtulmak için bir çok uğraşmışsa da kabil olamamıştır, Dalgalar sandalı. iş- keleye çarparak parçalamışlardr. Bu sırada İsmsil de iskele ile sandalı arasma düşerek muk- telif yerlerinden tehlikeli surette yaralanmıştır. small! denizde © boğulmak üzere İken etraftan yetişerek kurtarmışlardır. kül