27 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sabife 2 27 Teşrinisani 1932 Mektep kitapları (Baş tarafı birinci sahifededir) Pahalı kitaplar, daha ziyade Devlet matbaası neşriyatı arasın da görülmektedir. Bahsett bu edebiyat kitabının kâğıdı pa- Müellfine de 2000 halı alınmıştı ücret formaları çoktur, cildi iyidir. Tabil böyle olursa, fiati 250 kuruş yap- makta büyük bir kâr da yoktur. Bana kalırsa, umumiyet ii rile bütün mektep kitaplarından tenzilât yapmak kabildir. Lise ve orta mektep kitaplarındaki tenzilâtın derecesini pek & edemem, fakat ille mektep kitap- larında yüzde otuz nisbetinde tenzilât yapmak kabildir. Kitap pahalılığı hakkında uzun uzadıya meşgul olmağa, münakaşe etmeğe lüzum yoktur. Meseleyi kestirme olarak, dediğim gekilde halletmek mümkündür. Maarif vekâletinde, bir komisyon teşkil edilir, fiatleri tetkik eder, Ilk mektep kitaplarında! 9, 30 diğerlerinde de, bu nisbette bir tenzilât yapar. likinci bir ba- rem tanzim eder, ve alâkadarlara bildirir.) Bu yüzden halk ilk mektep mektep kitaplarım 120 bin lira noksan para verir. Fazla kitap parasıda çocuk velilerine iade edilir. kitaplara evvel fiat tktir edilmişti. Halbuki bazı kitapların yeni tabılarınde formaları küçülmütür. Fakat fiat- leri değişmemiştir. Buda tetkik edilecek bir mesele: Semih Lütfi bey, gene bu me- selere dair evvelki gün, üç mühlaç noktalar vardır. Bir edebiyat kir tabımın fiat 250 kuruş alduğ balde maarif vekâleti buna kuruş fiat koymuş diye yazmıştık, Verilen izahata göre, müelüf, sonradan kitaba | bazı ilâveler yapmış, yeniden kapak basılmağa | ilmüştür. E üzerine, tine bir zam yapmak Zarüreli hasıl olmuştur. Fakat bu zam maarif | dairesi tarafından olmamıştır. Mektep kitaplarını ucuza mal etmek için, bir kitapçıda şu gareleri tavsiye etmektedir: — Bir kaç senedenberi mektep kitaplerı, “ci löks ve hacimleri büyük olarak satılıyor, bu şerait altında kitabın maliyet fiati de Bir coğrafya kitabı vardırki, büyüklüğü bir kamus kadardır. , Yirmi, yirmi beş for- mayı tecavüz etmektedir. Tabii bu kadar, büyük kitabı ancak 250 kuruşa satmak kabildir. Kitap yazanlar, fazla ücret mak için, en i, yirmi beş formalık büyük kitaplar yaz- mağı düşünüyorlar. Meselâ: bir edebiyat kitabında Başmakale O numunesi | diye Akagündüz beyin yazıları göste- rilmiştir. Bu Akagündüz beyden üç dört makale alınmıştır. Halbuki bir makaleyi, nümune olarak göstermek kâfidi, bir mu- harrirden, üç beş hikâye, mubte- if makaleler, ve fazla nümune- ler almakla, ortaya büyük bir kitap çıkıyor. Bu kitapları dal ufak yapmakta hiç bir mahzur yoktur, Esasen büyük kitaplar muallimi de müşkül mevkide bırakır, kü- gük kitap muallime daha ziyade serbesti temin eder. Tedrisat nazarından da küçül kitapların faidesi vardır. Hasılı, ucuz, ufak kitaplar bastırup, :deki talebenin kitap alabi temin etmeliyiz. Amerikada içki memnuiyeti kalkıyor Vaşington, 27 (A. A) — Ka Bunuevvel ayında içki memnuiy: kanununun ilgasını teklif vE bir karar suretinin kongrede reye konulmasına karar verilmiştir. iie 2 i Xi Berlin 26 — Merkez fırkası reisi M. Kaas, mubtelif partiler liderlerile | görüşmelerine devam. eylemektedir. Kaas, saat 17de reisi cumhur mareşal Hindenbourg larının neticesini Ekser si için muvaffakiyet ihtimallerinin zaif olduğu merke- zindedir. Hindenburg ile esnasında Kaas'n iltidar mevkiine tekrar Von Papenin avdeti (o takdirinde (oObu suni tabavvülde merkezcilerle görüle- görüşmeleri Paris, 26 (Hususi) — Fransı Sovyet ademi tecavüz ve dostluk misakları, bugün Fransız kabinesi tarafından kabul edilmiştir. Bu iki misak, salı günü Dariste İmzala” Baci Misakları imzalıyacak Sovyet ural Lâyiha amel ikmâl edildi — Soy adları lâyi- hası ikmal edilmiş Lâyıbanın son şekline göre soy zorlana- adı kullanmağa herk cak birinin soy adımı di; lanmıyacakbır .. Tariki şimdi kullanmakta olanlar bu ad- larla olan münasbetlerini tevsik edeceklerdir. Soy adlarının ko- nulmasında türçe dil kaidesi göz önünde tutulacaktır. Ad bulamayanlara hükümet ad bulacaktır, bunun için soy olacak adlar hazırlanacaktır. Kanun çıktıktan sonra köy ve maballe mubtarları kanunun tat bikile alâkadar tutacaklar ve halk tarafından birer beyanname veri- lecektir. Kupon müzakeratı Nihat bir safhaya girdi Ankara, 26— Kuponlar müza- keratı nihat safhadadır ve iyi bir cereyan takip etmektedir. Evvelki gece toplanan heyeti vekilede Saracoğlu Şükrü beye müzakere | Sabık bir konsalos tevkif edildi Ankara, 27 (Telefon) — Müddel umumilile sabık Peşte kosolosu Hasan Kemaleddin beyin Peşte- deki yolsuz hareketinden dolayı? iştir, Tarihi evrak Ankara, 27 (Telefon) — Maa- rifte, taribi evrakın maarife inti- kali için bir Myiha hazırlanmı tevkifine karar ver; | Haydar cek mahzurları saymakla ve Von Papen kabinesi kadar muhalefete uğramıyacak bir | Reisicumhur kabinesinin — teşkilini / tavsiye ile iktifa edeceği zannolunmak- tadır. Hitler, bir beyanname neşreyle- miştir. Bu beyannamede denli yor kik “ Hükümet ( bubranını halle yardım icin Berline çağrıldım. Halbuki hakikatta von Papen kabinesini kurtarmak ve benim işin yeni bir 13 ağustos hazırla mak maksadile çağırıldım. Bana tevdi olunan vazife icrası kabi Salı günü, Pariste imza tidir. Fransa hükümeti tarafından izhar edilen arzu üzerine mis Romanyanın hukukunu koruyacak. bir beyanname raptedilecektir. Misakta, iki memleket arasında tüccari meselelerin de hallinden bahse: Iki memleket Ingiliz grupile müzakere bitmek üzeredir Ankara, 27 (Telefon) — Ingiliz grubuna Sirkeci ile Haydarpaşı feribotunun inşası işletilmesi imti yazının elli sene müddetle verilmesi hakkında mezkör grupla devam eden o müzakere | neticelenmek üzeredir. İtilâfnamenin parafe edilmesi gün meselesidi Mülkiye mezunlarının içtima “Ankara 27 (Telefon) — Mülkiye mezunları dört kânunuevvelde Ankara palasta toplanacaklardır. Mezunlar iyenin elli yedinci Mili Zorla güzellik Kendisini istemiyen eski metresini vurmuş Valde hanında oturan ağızlıkçı Haydarla Vasfiye isminde bir ka- dın bir müddet metres hayatı yaşamışlar ve sonra ayrılmışlardır. Bir müddet sonra Haydar gene Vasfiye ile beraber oturmak is- temiş, fakat Vasfiye kabul etme- miştir. Haydar müteaddit defalar Vas- fiyeyle beraber yaşamayı teklif etmişse de kadın bir türlü razı olmamıştır. Dün akşam üzeri &vine giderken yolda Vasfiyeye — tesadüf etmiş ve son defa olarak beraber yı 'malarını söylemiştir. Vasfiye bu teklifi de reddedince Haydar hiddetlenmiş ve bıçağını çekip Vasfiyeyi ağır surette yaralamıştır. Kadın hastaneye kaldırılmış, Hay- dar yakalanmıştır Komşu kavgası Tavukpazarında | Remzi bey hanında oturan Kâzm efendi ile yandaki odada oturan madam Atina kavga etmişlerdir. Kâzım efendi madam Atinaya bir tekme vurup yuvarlamıştır. Kadın bacağından yı hastaneye kaldırılmıştı | tadır. efendi yakalanmıştır. Bu Sabahki e Hitler ateş 'püskürüyor Şimdiki rejimi velev ki cebren olsun kaldırmak zaruridir olmıyan tutulmuş idi. Fakat Alman milletinin çektiği derin ıztırap dolayısile bütün fırkaların maksatlarını aydınlat mak istidadını gösteren bir teklifi ortaya sürmeğe karar verdim. Bu teklifin reddi, Hindenburgun müşavirlerinin memuuniyetini mu- cip olmuştur. Vaziyet bu merkezde olduktan sonra şimdi velevki ceb- ren olsun ortadan kaldırmak lâzundır. Bunu yaparken milletin batması tehlikesini de göze aldırmak lâzımdır. Sovyet- Fransız misakı edilecektir yekdiğerine harp ilân etmemeği taahbüt ediyorlar. Sovyet Rusya, gerek Fransada ve gerek fransız müstemlekelerin- de her hangi propagandada bu- lunmaktan feragat edeceğini taah- hüt etmektedi Maarif vekili Türk Sanat ve ilmi için temennilerde bulundu? Ankara, 27 (Telefon) — Maarif vekili ressam Halit bey tarafın- dan çizilen muvaffakiyetli bir portresinin altına şu güzel temen- ileri yazmıştır. — Dünyada en büytik emelim türk! #anat ve ilminin beynelmilel sanat ve ilim söhretleri yetiştirecek de- receye yükselmesidir. Bunu öl meden görmek arzusu bana yaşa- mak ve çalışmak için coskun kuvvet veriyor. Lütfi fikri bey beraet etti Ankara, 28 (Telefon) — Asliye mahkemesi Lütfi Fikri beyin mab- kemeye verdiği bir temyiz lâyi- hasında kullandığı bazı kelimeleri tahkir addederek aleyhine açılan davayı beraet ile neticelendirdi, Şükrü Naili paşa Kırklareli, 26 (Hususi) — Edime kurtuluş hayramından dönen kok ordu kumandanı Şükrü Naili paşa bugünkü trenin arkasına bağlanan is vagonu ile stan- Emniyet umum müdürlüğünde tayinler Ankara 26 müdürü Muavin müfettişlik Asayiş müşaviri Şükrü bey, altinci şube Müdür muavin- liğine de beşinci şube Şefi Şükrü bey tayin edilmişler. iskân suistimali dosyası Ankara 27 (Telefon) — Istan- bul iskân dairesindeki suüstimale it dosya şurayı devlete verilmek üzere dahiliyeye gelmiştir. Otuz alir suçludan bazılarının. avukat. ları işi takibe geldiler. Bir idam kararı Ankara 27 (Telefon) — Kaçer- ken Erzurumda yakalanan Fab rettin efendi katillerinden Tursun lkında ir e mahkemegi idam kararı verdi, takım şartlara tabi | Anadoluda tetkik seyahati (BAŞ tarafı birinci sahiifede ) Şehirlerdeki muhtelif istihsal şubelerinin nasıl “bir elden ve bir merkezden idaresi, zaruri gö- rülmüşse zrai istihsalde buna | belkide daha fazla lüzum vardır. Bir çokziral istihsal bavzaları- mızda, yepyeni bir tipte kollektif esaslara müstenit ve “bir elden idare olunan, bir ziraat şekline geçmemiz. zaruridir. Yukarda zikrettiğimiz “pamuk tohumu, misali, b İçin başlı başa etk ie mizan (Va.Nü ) Mecliste ve fırka grupunda (Baş tarafı birinci sabifemizde) Fırka grupundaki müzakere Ankara 27 (Telefon) — Fırka grupu, dünde toplanarak ziraat vekâleti işleri etrafındaki müza- kerelerini ikmal eylemiştir. Dünkü müzakerede bir çok hatipler söz almışlardır. Söz alan- Tr Yozgat mebusu Süleyman Sırı bey, Çrozzan) at neslinin ıslahını te in sergi usulünün tamimini istedi. Refik Şevket B, (Manisa) orman yangınlarına çare bulmak için büyük caddeler açıle ması ve bataklıkları kurutmak tedbirleri | alınması lüzumundan bahsetmiştir. Zamir B. (Adana) mahsulâtı © üzerine siyorla usulünden, ziraat bankasının ıslâhından; Va: sıf B. (Istanbul) pamuklu sanayi: den bahisle süni ipeğin yerli ipeğe rakip olmadığından, Ismail Ke mal bey (Çorum) alâtı ziraiye- nin köylüye öğretilmesi lüzumun- “davi ş Hafiz brahim bey buğday, kanunundar hakkile istifade edilebilmesi için mübayaa mınta- kalarının tevsi lüzumundan Kâmil bey (İzmir) yabani domuzların tabribatından ve diden tedbir alınmasından; Rasih bey (Antalya) suni ipeğin yerli ipeğe rekabe- tinden bahsetmişlerdir. Ziraat vekili Mublis hey, uzun ve grup uzadiye cevap verm at bak adelmesize LA VE Fırka grupu salı günü tekrar müzakerelerine başlıyacaktır, Karadenizde fırtına Vapurlar, limanlara iltica ettiler Ereğli, 26 (Hususi) — Limanda fırtına şiddetle büküm sürüyor, kömür vapurları limana iltica eye lemiştir. Bugün hava nasıl olacak? Iki gündenberi hava açık mursuz olmakla beraber dü şamdanberi tekrar have soğu Za başladı. Bu sabah keskin ayaz hüküm sürüyordu, Yeşilköy rasat merkezinin ver- diği malâmata göre bugünde bava açık olacak ve rüzgâr şimal den hafif olarak esecektir. Dün hava tazyiki 762 milimetre idi. En fazla sıcaklık Jİ, hararet de 6 derecede idi. sabah sıcaklık üç derece olarak kaydet Türk - Rus filmi Sovyet sahne vazilerinden Zalıri yoldaş Türk ve Rus ihtilâllerini gösterecek müşterek bir filim çevirmek için şehrimize gelmiştir. Türk ve Rus inlalâpleri ii hazırlanacak filmin bizim cephe- mize taallük eden kısınına ait se- maryosu il olan sahneleri tamamen memle iz dabilinde hazırlanacaktır. Filin «hazırlan» ması için Türk ve Rus sanatkâr Tarı beraberce çalışacaklar