27 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

27 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

27 Teşrinisani 1982 Akşam Sahife 7 Parisin bir köşesinde müthiş bir bomba fabrikası bulundu Bu yapılan binlerce bambalar gizlice nderiliyormuş ! Son gelen Pa- ris. gazeteleri , zabıtanın Pa halkını büyük bi telâşa o düşüren bir keşfinden bah: | Bediyorlar. Paris zabıta memurla: m, Monmarter mahallesinin dar ve karanlık bir sokağında kâin bir binanın bod rumunda bir bomba fabrikası keşf etmişlerdir. Bu fabrikada her gün iştinl ve tah- rip o kuvvetleri fevkalâde müthiş | bir kaç düzüne bomba imal edilmekte imiş. prim Bu bombalardan biri infilâk etse, en büyük ve heybetli binayi, bir kaç saniye zarfında bir ankaz ma çevirmesi işten bile de- hk yı Zile Acaba bu bombalar, hangi mü- esseselere karşı | kullanılacaktı? Gizli bomba fabrikasının keşfin- den sonra Paris zabıtasıni en ziyade işgal eden mesle, bu olmuştur. Pariste © anarşiştlerin miktarı pek azdır. Bunlar zabıta tarafından sıkı bir nazaret altında bulundu” ralmaktdır. Yapılan tabkikat, bu bombala- ların İspanyaya | gönderilmekte olduğunu meydana çıkarmıştır. Gizli bomba fabrikasında bomba imaline çalışırlarken yakalananlar, cehennem makinelerinin İspanya: ya muntazaman © gönderilmekte olduğunu itiraf etmişlerdir. Kral Alfonsun ıskatından sonra bu bomba fabrikası faaliyete başlamış, ve şimdiye kadar imal yettiği. binlerce bombayı sesi sedasız lspanyaya göndermiştir. Paris zabıtası tarafından bu meselede methaldar olmak töh- metile yakalananlar, yalnız bom- baların Ispanya) gönderilmekte bulunduğunu söylemekle iktifa eylemişler, gizli teşkilâtin mahiyeti bumbaların hangi yoldan ve hat vasıtalarla | Ispanyaye gönderi: mekte bulunduğu hakkında hiç bir şey söylememişlerdir. Küçük bir kızın müracaatı Gizli fabrikanın zabıta tarafın dan meydana çıkarılması çok tu- Ispanyaya gö bombarladan Ikisi ve haydut Jean Priv Geçen pazartesi günü üstü başı yırtık, yözü bereli 12 yaşında bir kızcağız, mahalle polis komiserine müracaat ederek evinin yolunu şaşırdığını, yol sormak için mü- Tacaat elliği bir adamın kendisini bir boduruma sürükliyerek fena niyetlerle üzerine © saldırdığını söylemiştir. Komiser; bu ifade üzerine kızcağızı yanına alarak, meçhul adamın “tecavüzüne , uğradığını söylediği yere kadar beraber gitmişlerdir. Burası Kordelier namında çık- maz bir sokaktı, çıkmaz dibi eski bir bina bulunuyordu. Bina- nın bodrumu, bir müddet evveline kadar meyhane olarak kullanıl yordu. Kızcağız, çıkmaza girer girmez, eski binanın bodrumunu derhal le göstererek “İste buradan içeriye girdik., demiş ve bu bod- rumda tuhaf bazı makineler gör- düğünü de ilâve elmiştir. Ilik tertibat Komiser, kızın bu karmakarışık sözlerinden bu bodrumda gizli bir fabrika işlemekte bulunduğun anla- mış, genç kızdan kendisine tecavüz etmek isteyen adamı, görürse tanıyıp tanımıyacağını” sormuş, müspet bir ceyap alınca, kızı bodrumun etrafında | dolaşması için kandırmış, (kendisinin de arkadaşlarile beraber, karşıki evde pusuya yatacağını söylemiştir. Genç kız, komiserin bu temi- nat üzerine, çıkmazın içinde, dolaşmağa başlamış, £ komiser, baf bir tarzda olmuştur. yanında bir kaç polis bulunduğu halde, evde yatmıştır. Öğleye doğru, bodrum katının kapısı, / ihtiyatıca açılmış, ve bodrumdan amele kılıklı birkaç şahıs dışarı fırlamıştır. Bu amele arasında, kıza tecavüz etmek için şahısta bulunuyordu. Bodrumda Kizm © çıkmazda © dolaştığını | görünce, arkadaşları uzaklaşlık- tan sonra yaklaşmış ve bodruma girmelerini teklif etmişti Komiserden aldığı talimat dai resinde hareket eden kızcağız, meçhul şahsı takiben bodruma girmiş, polisler de maymuncukla eski meyhanenin kapısını açarak içeriye girmişler ve uzun bir muayeneden : sonra duvarda göze çarpmayan gizli bir kapı görmüşler, bir müddet uğraştıktan sonra açmışlardır. Bu gizli kapının eşiğinde, daha aşağıya inen bir tahta merdiven karşıki pusuya görmüşler ve derhal aşağıya inmeğe başlamışlardır. Polislerin boduruma inmekte bulunduğunu gören anarşist der- bal tabancasım çekerek polislere ateş etmiek,islemiş fakat iyi bir tesadüf neticesi olarak tabancası patlamamıştır. Eğer tabanca patlamış olsaydı, bodurumda yığılı duran bombalar infilâk edecek ve bina ile” beraber, polislerde bavaya uçacaklardı. Yakalandılar Polisler haydudu kıs kıvrak bağladıkdan sonra bodurumun dibinde saklanmışlar ve yemekten sonra gizli başlamak nida yal etmek istediği in yakalanan haydut Jean at namında maruf bir anar- şisttir. Bombayı yapanlardan Ka- ndore mamında bir Ispanyol kaçabilmiştir. Bu adam, memleke- tinde birçok cinayetler ika etmekle maruf bir hayduttar. Gizli fabrikanın içinde hazır- lanmış bombalar, bomba kapsi leri, tazyik: edilmiş barut ve dina- mit paketleri kocaman çiviler ve bomba kalıpları bulunmuştur. Zabıtanın en ziyade hazarı dik- katini çelbeden nokta, bumba- ların büyüklüğü ve iştial kuvvet- lerinin fevkaladeliği idi. Bu bor bardan biriyle, otuz | katlı binayı bir kaç saniye içine tabrip etmek kabildi. Son haftalar harek: -ö55Resmimiz bir tayyareni bu suretle > zarfında İngilterede tayyareler iştirak etmiştir. Tayyareler bomba atışı, duman neşri ve saire ler de yapmışlardır. Bunların srasında en büyük hava yaptığı helezonları manevraları yapıl mühimmi tayyare ile havada helezonlar yapılmasıdır. Bu manevralara bir çok talimlerden başka akrobatik Haftalık siyasi icmal Mançuri meselesi Cemiyeti akvamda Asyada komünistlere karşı mücadele Almanyanın mukadderatı mareşal Hindenburgun elinde Cihan sulhünü tehdit etmekte olan Mançuri o meselesi tekrar Cemiyeti akvama geldi - şimdiye sayılan ve fakat ötedenberi bir nevi muhtariyeti haiz olan Man- çuride geçen senenin eylülünde Japonlar muahedelere istinat eden bak ve — menfaatlerinin iblâl edildiği idiasile askeri kuv- vetlerle taarruza geçmişler: Gin hükümeti Japonların istinat ettiği hakları zaten ötedenberi mamakta olduğundan Japon- Har arak keş ia hükümranisine karşı bir tecavüz addetmiş ve Cemiyeti akvama müracaat etmişti. Bu esnada Jiponlar askeri harekâtı Rusların mıntakasına da tevsi ettiklerinden ayrıca Ruslarla çarpışacaklarından ve Japonya ile Rusya arasında yeni bir harp çıkacağında korkulmuş idi. Fakat Sovyet devleti daha ziyade kendi. dahili işlerile meşgul olduğundan mülâyim davrandı. Rus mıntakasının Japon kuvvet- leri tarafından işgal edilmesine hiç bir suretle itiraz etmedi. Çin cumhuriyeti ise dünyanın en zengin yerlerinden biri olup şimdiden otuz beş milyon nüfusu ihtiva eden memleketin üzerindeki tasarruf hakkından vaz geçmek istememiştir. Bunun için Cemiyeti akvam ister istemez bu nazik mesele ile meşgul olmuş idi, Lâkin Japonya gibi dünyanın en büyük askeri ve bahri bir devletine karşı bir- denbire meydan okumak tehli- keli bir şey olacağından Cemiyeti akvam vakit kazanmak için tahkik komiyonu teşkil ederek bunu Aksayı şarka göndermi Yedi devletin mümessillerinden mürekkep bu komisyon dokuz ay mesaiden sonra raporunu ver- miştir. Komisyonun meşguliyeti esna- sında Japonya hükümeti müte- caviz ve müteamuz vaziyetinde kalmamak için Mançuride sabık Çin hakanının riyaseti altında müs- takil bir bükümet teşkil ettirmi ve bu hükümeti harici ve dahili tehlikelere karşı himaye kendisiyle bir ittifak muahedesi Şimdi Cemiyeti akvam meclisi tahkik komisyonunun raporunu tet- kik etmekte ve Japonya ile Çinin davalarını dinlemektedir. Asyada komünistlik Fakat meclis meseleyi itaç edecek değildir. Bulacağı netice- leri on dokuzlar komisyonuna bırakacak ve komisyonda işi büyük meclise bırakacaktır. Bu suretle bir kaç ay daha vakit kazanacaktır. Cemiyeti akvamın seri ve seri hareket etmem: Çünkü Asyadaki müstemlekele- rinde komünistlerin tabrikâtından dolayı büyük gaileler geçirmiş olan Fransa ile İngiltere Japonyâyı Asyada komünizim seline karşı kavi bir set addediyorlar. Hakikaten Çin ölkesinin Garp ve orta tarafları kâmilen komü- mist ordularının eline geçmiştir. Nankinde bulunan Çin cumburi- yeli senelerden komünist orduları ile uğraşmakta olduğundan mem- leketin ıslah ve idaresine fırsat bulamıyor. Japonya hükümeti Mançuri Çinin cezayı. mülkünden | mazur ve haklı göstermek için Asyadaki komünist (hareketini ileri sürmekte ve bu suretle Fransız ve İngiliz efkârı umumiye- sinin sababetini kazanmaktadır. Alman kabinesi Almanya da son intihaptan son- ra hükümet fırkaları yüzde elli artmış isede esasen bu fırkalar gok küçük olduğundan hüküme- tin mevkii sağlamlaşmamışlı. Şu- kadar var ki Hitlerin fırkası kırk kadar mebus kaybederek ilk defa gerilemiş ve bundan dolayı eski gururu kırılmıştır. Bunun için Reisicumhur mareşal Hindenburg fırkaların ekseriyetine istinat eden bir parlamento bükümeti teşkilini tecrübe etmeğe lüzum görmüştür. Reisicumhurun bu tecrübesini kolaylaştırmak için M. von Papen kabinesinin istifasını vermiştir. En büyük fırka naziler yani fa- şistler olduğundan .Hindenburğ kabinenin teşkiline Hitleri memur etmiştir. Fakat reisicumhur bu vazifeyi bazı şartlara talik etmiştir. Hitler diğer fırkalar ile uyuşarak ya bunların iştirakini yahut cevaz ve müsaadesini temin edecektir. Devlet ordusu Reihevehr'in ve harici siyasetin başında Mare- şal Hindenburgun sureti mabsu- sada' müsaade ettiği ve münasip gördüğü adamlar bulunacaktır. Velhasıl Mareşal Hindenburg Al manyanın mukadderatını şu buh- fanlı zamanda elinden bırakma- mağa azmelmiş bulunuyor. Bün- dan dolayı Almanyanın harici siyaseti hakkında hariçte o kadar endişe ve telâş gösterilmeyor. Silâhları bırakma işi Silâhları bırakma konferansı Almanyanın çekilmesi | üzerine felce uğramıştı. Tekrar bu mese- leyi canlandırmak için devletler fevkalâde mesai sarfediyor Mançuri meselesinin Cemiyet vamda müzakeresi münasebetiyle Cenevrede | toplanan Ingiltere, Fransa, o Almanya, İtalya ve Amerika © devletlerinin Almanyayı / konferansa ettirmek için kendi aralarında ehemmiyetli müzakerata başl mışlardır. Bu konferansa çok ehemmiyet veriliyor. Çünkü terki teslihat meselesinin atisi bu dört devlet arasında verilecek karara bağlı bulunuyor. Esasen İngiltere harici; tarafından terki teslihat konfı yansı bürosuna verilen plâ İtalyanın politikası ve Amerikanın fikri Almanyayı memnun edecek derecededir. Bütün mesele Fran- sanın daha ziyade müsaade gös- termesine bağlı bulunuyor. Fil Sahir EMLÂKİNIZiH iDARESİNİ UMUM EMLÂK ACENTESİ Müessesesine tevdi ediniz | BAHÇEKAPI TAŞ HAN No. 20 - 21 - 22 TELÖFON 20007 Fosta Kutasa,