November 27, 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

November 27, 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Teşrinisani 1932 Akşam, Son değişiklik Amerikaya neler göndereceğiz? Ham şarap sevki için olacağı Bu değişikliğin dereceye kadar alâkadar edeceği ciddi bir tetkik mevzuu olmuştur. Amerikada içki yasağının kak dırılması, orada geniş mikyasta müskirat sanayiinin tesisine mey- den verecektir. Bu cihet, bı şarap ve içki sanayiine meva ibtidaiye hazırlayan memleketleri ehemmiyetle alakadar etmektedir. Yapılan tahminler, Amerikanın İspirtolu içkiler için hariçten mü- bim miktarda mevadı. iptidaiye alacaktır. Müskirat inhisar idare: rikaya ham şarap © ihracatı yapmak için tetkikata başlamıştır. Amerikada, yeni reisicumburun vaitlerinden biri de, gümrük tari- felerinde tenzilât | yapılmasıydı. Amerika hükümeti, bundan bir kaç sene evwel, sanayii himaye için, gümrük tarifelerini ağırlaş- tarmıştı. Bu müfrit himaye sistemi, Ame- * rika ile ticari münasebette bulu- nan memleketleri müteessir et- mişti, Bu memleketler arasında Türkiye de bulunmaktadı ük tarifelerinde yapılacak tengilâtin mahiyeti hakkında alâ- kadar mahafil merak etmektedir. Bilhassa balı tacirleri, Amerika hükümetinin, bal tarifelerinde tenzilât yapacağını ümit ediyorlar. Mavnalardan alınan para Belediye, şehir meclisinin kararı Üzerine, mavnalardan alınan elli kuruş belediye resmini yirmi beş kuruşa indirmişti. Liman şirketi, (bu tenzilâtn kendi mavnalarına şamil olmadı Zindan bahsederek şurayı devlete müracaat etmiş ve belediye aley- hine bir dava ikame etmişti. Liman şirketi bu kararın feshini iste- miştir. Dava evrakı belediyeye gelmiştir. Belediye lâyihaya ce- vap verecekti Pamuk mahsulü Londra ticaret mümessilliğimizin raporu Ame Adana 26 — Adana ticaret odasına Londra ticaret mümessilli ğimizden dünya pamuk istihsalâtı hakkında şu malümat gelm En son rakamlara göre Amerika itihadı 11,950,000 Hindistan dört milyon, Çin 25 milyon, Mısır 900 bin balya olmak üzere ve diğer küçük müstahsil memleketler de ilâvesile 21 mil. yon 700 bin ilâ 21900000 yalya arasında tesbit olunmustur. Dünyanın geçen seneki pamuk rakoltesi 26300000 balya, evveli sene rekoltesi 25100000 balya idi. Arnavutluk parlamentosu Tiran, 25 — Arnavutluk par. lamentosu açılmıştır. Kral açılma nutkunu okumuş ve alkışlanmıştır. Merasimde kralın hemşireleri, se- firler bulunmuştur. ma amam ra MEM RE GÜNÜN HABERLERİ Ah portakal.. Portakal hakkında hazır- lanan manzume ıt ve tasarruf cemiye- tinin yerli yemişlerimiz için man- zumeler hazırlattığım yazmıştık. Geçen gün üzüm, incir, fındık haklanda hazırlanan manzumeleri kaydetmişti. Cemiyet portakal hakkında da bir manzume hazırlatmıştır. Por- takalın hatırı kalmasın diye bu manzumeyi de kaydediyoruz: Ah portakal, ah portakal Içindeki bep süzme ball Portakalın şifası var “ Ondan bize sağlık akar! |" Genç kızları fuhşa teşvik eden bir kadın yakalandı Sarvet hanım isminde bir ka- dının bir takım genç kızları ve kadınları evine toplıyarak bunları fuhşa teşvik etmekte olduğu ha- ber alınmış ve zabıta bu kadının &vinde cürmü meşhut yapmıştır. Servet hanım sulh mahkemesi” pin tevkif kararile tevkifhaneye sevkedilmiştir. Kadıköy ve Üsküdardaki açık lağımlar Istanbul cihetinde lağım inşası için ayrılan paradan bir kısmının Beyoğlundaki açık lağımların ka patılmasına sarfedilmesi muvafık görülmüştü, Yakında bu işe baş- anacalıtır, Belediye Kadıköy ve Üsküdar- daki açık lağımları da kapatmak istiyor. Bunun için şebirmeclisine teklifte bulunacak! Yedi serseri nafıa işlerinde çalışacak Zabıta yankesiciliği kendilerine meslek edinen sabıkalı serseriler hakkında takibata devam etmek tedir, Son yapılan takibat neticesinde bunlardan yedi sabıkalı daha yakalanmıştır. Bunlar muayyen müddetlerle paha hizmetlerinde çalıştırılmak üzere Anadolunun muhtelif şehir- lerine gönderileceklerdir. Milli ikinci Amca bey karikatür müsabakası Karilerimiz bu sahifede ve aynı yerde bir gün bir kar kattır, bir gün bir fikra bulacaklardır. Bunlar /den 30a kadar sıra numarasile dercedilecektir. Müsabakaya iştirak edenler mo- sabak sonunda va ilân elilecek yehüdei, zarfında: (Elin numaralı fikra ilân numaralı karkatare sikir) şeklinde cevap yazacaklar ve yalnız 1 den 20a kadar mamaların mektuplarına Taplede Alışam Amca hay minsabakanı) siresle matkmamıza göndereceklerdir. Müsabakada muvaffak olan- lara şu hediyeler verilecektir 7 — Kapalı bir kutu! (Tabi boş değil!) 2 — Ipekişten üç metro kumaş. 3 — Bir kişilik yerli malı bir battaniye. 4 — Bir okka tuzsuz halis tereyağı. 5 — Amca beyin resmile süs. lenmiş bir masa saatı. 6 — Âlâ, pişmiş bir tavak. 7 — Bir okka sabun. 8 — 33lük güzel bir tesbih. 9 — Birşişe nefis çilek likörü, 70— 15—Bir Âmca bey albümü, Himaye usulü Dünya ticareti altüst olmuş İngilizler bir anlaşma yapılmasını istiyorlar — Her tarafta tatbik edilen bi- maye ve kontenjan usulü dünya ticaretini altüst etmeğe başlar mıştır. Bu yüzden milletler ara- sındaki ticaret gerilemekte, dün- yanın iktisadi vaziyeti fenalaş maktadır. Bu hal devam ettikçe buhranın temamile önünü almak kabil olamıyacaktır. İngiliz ticaret nazırı irat ettiği ve bu günkü vaziyetin mali bir felâkete sebep olabileceğini ilâve etmiştir. Tagiliz mubafili iletis sahada umumi bir anlaşmaya şiddetle lüzum görüyor. Fakat bunun için silâhları bırakma in halli lâzım- geldiği kanaatindedir. Ingiltere terki teslihat meselesinin balline bu itibarla çok çalışacaktır. Almanyada komünist mebuslar Berlin 25 (A. A. ) — Rayiştag meclisi için ikinci teşrinin altı- sında yapılan intihabat neticesine ait bir tashih neticesinde komü- nist fırkası bir âzalık daha kazan- mış bulunmaktadır. Demek oluyor ki komünistler Rayiştag meclisinde 101 özalık temin. etmişlerdir. Bu hale göre Rayiştag meclisindeki | âzalıklar miktarı 585 i bulmuştur. Açmiyazin ermeni Katolikosluğu Moskova, 20 — Açmiyazin er- meni katolikosluğuna pikapos Horen Moradenkayan efendi se- gilmiştir. Bir çılgınlık faciası SEATTLE 25 (A.A) — Sokak- ta bir cılgınlık bubranma tutu mse 6 kişiyi bıçakla alası ağır olmak üzere 12 kişiyi yaralamıştır. Bu çılgın nihayet yakalanmış ve tev- kik edilmişti Harp borçları M. Makdonald anlaşma olacağını ümit ediyor Londra, 26 (A.A) — M. Mec Donald | Retford'da | iradetmiş olduğu bir nutukta harp borç larının bir tarihçesini yapmıştır, Mumsileyh, bilhassa son 3 ve 4 kükümetin takip etmiş olduk” ları siyaselin cihanı bu kâbustan ve bu yüklerden kurtarmak oldu- ğunu söylemiştir. Hali hazırdaki Ingiliz - Amerikan | müzakerelerinde bahseden hatip şöyle demişt Müzakeratın — neticesinin ne olacağını söyliyemem. Fakat ha- kiki müşterek bir gayret sarfedil- i ve her iki taraf kendilerini birbirlerinin yerlerine koydukları taktirde 15 kânunuevvel tarihinin açılmasına, istikbalde meselenin yeniden tetkik edilmesine ve bu | husus hakkında derin teemmül- lerde bulunulmasına medar olacak bir hal suretinin bulunmamasını hiç te zannetmem. Amca bey k rk gi ge e — Bizim Refik b tanırsınız. Amca be arikatür müsabakası kağ şleri. kısas £ Sıra numaras n kalınak üzere onlara gidiyoruz! Lâ 4 A.B, — Hangi inde ziyaret gözümün be bei, buna intikam maçına gitmek derler! biz de bir ladei ziyaret | E arp zengininin Gelini Büyük milli roman Bir layamettir menin nesi?... Evin izini alt üst eden, 7 < ortalığı çil yav- / rusu gibi dağıtan 2 bu azılı mablük kim... Zebani mi, canavar mı, yoksa / insan mı? H Takukte aynı | halde. Ecinnimi A bastı yaksa hort- lak mı peyda oldu diye ölüm teri döküyordu. Onun kanaz- tince olur a, adamcağızın hani- mı, kıskançlıktan büyücülere avuç dolusu para ye- diri; cinleri böy- le musallat ede Yahut kadın öl müş olurda me zarında rahat yat- amaz; | hortlak olup yer yüzüne çıkar; ne var, ne iz” yok böyle bik Lebip tatlıcı birine katar, “Agop, Takuka yavaşca fısladı: — Kendine gel; avanak gil rahata oturmanın zamanı de; sıra bize geliyor. Takuk gözlerini kapamış: Mega s, mega asfasi, yardımcı gıllas, yardımcı gıllas. Diye sayıklayıp duruyordu. Viyolet, bir müddet daba atıp tuttu, Hiddeti arttıkça artıyor, yumruklarını ısırıyordu. Birden, gözleri evinden çıkmış bir halde, sandalyayı yere devi- rerek bir perende attı, Agopla Takuk, büsbütn büz lerek, kafalarını. koltukları arkı sına soktular. Agobun burnuna, Takukun bel yırtmacındaki çengelli iğne takık- mış, Takukun şakağına da, Azobun salapurya gibi kunduraları dayan işti. Adeta, kutu içine istif edilmiş sardalyelere benzemişlerdi. Takukun ağzı, bir türlü kapan- mayıp gizli gizli muttasıl işlerken, Agobun beyni döndü, Ayağının birini kakıştırarak: — Çene atıyorsan ya son soluğu verip cehenneme zarlayı çek ya- but sus, pus oll, Takuk, kendini geriye verip, Agobun burnuna çengelli iğnenin ucunu daha ziyade batırarak, cevap verdi: — Köpoğlu, ağzın paymı isteor galiba? Odada, madam Viyolet, biçare Cevdet efendi ve bu ikisinden başka kimse yoktu. Viyolet, Cevdet efendinin göğ sünü bırakıp uzağa fırladıktan sonra iki kolunu, kalçaların da yamış, etrafı süzmeğe k: Göz bebekleri topaç gibi dönü- yordu. Birşey düşünüyor, yeni bir ka- rar veriyordu amma meye? Agop, sol ayağını sıkıca Dudunun yatağına yerleşti — Takuk, dilinin dizginini eline kazık gibi iğneyi burnumun öküne sokuorsun... “Agop, kafasını bükerek, iki koltuğun arasından dışarıyı görü- yor; her taraf dört duvar Muharriri: Sermet Muhtar SEE dükkânında madam Viyoleti gözetlerken.. Salonun kapısı ardına kader açık, Sofada in cin yok. Viyoletin harıl harıl solumasın- dan ve güm güm ortalığı salle- masından gayrı koca evin içi ssal. Madam, köşe kapmaca oynıyor gibi o köşeden o köşeye seğirtiyor, bakar körler gibi boyuna öteye, çarpıyor, “içki masasının. üstündeki bardakları, tabakları, sigara sehpalarındaki tablaları, ritlikleri, şanğır şunğur yavar- iyor. Yeni bir tanrrur ve hamleye hazırlandığı besbel Viyolet, uzaklaştığı esnalarda, Cevdet efendi, göz kapaklarım hafifçe aralıyor, hemen gene ka- payı veriveriyordu. Dudaklarının oynamasından belli olmasın diye dua ve niyazı bile içinden oku- yordu. Madam Viyolet, göğsünü şişire, salonun içinde çark çevirir. ken, gene söylenmeğe başladı; — Demek bayılmış gibi yapağ” sm, beni aldatığsın ; sabicl maytap ımı yoksa yalancı maytap mı, ben şimdi anlıyacak. Sen kafalı domuz amma ben senden daha kurnaz tilki. Maksadı sezdirmemek için, alt tarafını murıldanıyordu: — Habersiz, şimdi suratına su dökeyimde manda gözlerini açl Ma: üstündeki bardaklar. den birini yakaladı. Ayaklarının uçuna basa basa Cevdet efendiye sokuldu. Tam alm ile gözlerini bizalayarak, bardaktakini veriş iri veriştirmez: — Ayl, Aman allâh, yandıml, Diye müthiş bir feryat. Salun zımgır zıngır sarsılıyordu. Eski yangın köşlülerinin say hası, mahalle | tulumbacılarınız narası bunun yanında, devede kulak; sivri sinek yızıltıs, Takuk hanım da, kendinden ge- gerek, megal Diye tuttururken, alt tarafını getirmeden Ağobun ökçesi ağzına yapışmış ve çene- Dildadesi, suratına, su zannile rakıyı boca etmişti. Cevdet efendinin (Arkası var )