28 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e Sahife 2 çifçilere yardım tarafı birinci sahifemizde) ziraat bankasının leri açmak husu- sundaki faaliyeti de, bu gafa olan yardımlarına ml: olarak o gösterilmektedir. Bilhassa, buğday koruma kanu Bunun tatbikatında, ziraat banka- sna büyük bir vazi verilmiştir. bankanın bu vazi- ışarmasını, bankanın köy- lüye yaptığı, büyük hizmetler arasında saymaktadırlar. Netice itibarile, bu seneki ziraat bankası umumi içtimaıda, 'babisler etrafında hararetli konuş- malar olacağı tahmin edilmektedir. Istanbul ziraat bankası namına, bu içti gümrük ve inhisarlar vekili Rânâ beyle, Istanbul meb- usu Salâh Cimcoz bey iştirak edecektir Tekaüt maaşları Kanunda yapılan tadilâttan kimler istifade edecek? Ankara 27 (Hususi) — Divanı Ali ve istiklâl mahkemeleri tara- fından mahküm edilenlere tekâüt maaşı verilm: için tekaüt kanu- nuna ilâve edilen madde meclisçe kabul edilerek âli tasdike arzolun- muştur. Kanun bugünler resmi ceridede çıkacaktır. Yeni kanından istifade edecek- ler azdır. Bu meyanda sabık bah- riye vekili Ihsan ve sabık heyeti vekile reisi Rauf beyler vardır. Yalnız milli hudut haricinde bulu- yanların bu kanundan istifade edebilmeleri şarta muallâktır. Bunların ber altı ayda bir mas dairesine müracaatla ispatı vücut etmeleri Jâzım geldiğinden mem- İekete dönmiyenlerin bu kanından istifade etmelerine imkân yoktur. Tekalit aidatı hesap edilerek iki taksitte kendilerine verilmiş bulu- nan ve bu suretle hazine ine ilişik- leri kesilen kimselere aldıkları kadar yeniden tahsis edilecek maaşlarından ceste ceste tevkif olunacaktır. Yeni kanundan istifade edecek lere maaşlarının kesildiği günden bugüne kadar geçen zamana ait maaşları tesviye olunacak değildir. Zira kanun maddesi yeniden maaş tahsisini âmirdir. İstiklâl mahkemeleri tarafından mahküm edilen eşhastan İstanbul umami hapishanesinde bulunanlar yedi kişidir. Esbak merkez ku- mandanı Behzat bey, Hoca Rasim Avni efendi, Gürcü Süleyman Sırrı efendi mahkümlar arasınd. dır. Sihhi sebeplerden dolayı mahkü- #tleri muvakkat bir müddet için tecil edilenler şunlardır: Mü- tekait binbaşı Kemal bey, esbak mülkiye | müfettişlerinden Radi bey, mülâzim Rüştü bey, Sinoplu yüzbaşı İsmail Hakkı be; Münhal Istanbul mebusluğu Münhal bulunan Istanbul mebus- luğu için önümüzdeki Cuma günü Darulfinun konferns salonunda İntihabat yapılması muhtemeldir. Halk fırkasının Ibahim Tali beyi namzet göstereceği söyleniyor. Tekaütlere maaş Eytam, eramil' ve mütekaidinin Kânunuevvel, Kânunusani, Şubat iç aylıklarının tevziatma Cümar- tesi gününden itibaren başlana- Cakır. Tavzih Sühulet « kütüphanesi sabibi Semih Loti beyin, dün gazete mizde intişar eden beyanatında bazı karışıklıklar olmuştur. Meselâ, Devlet matbaası neşriyatı, edebi- at kitapları hakkındaki ifadelerle, pe LO Ml di aklındaki sözler Semih LAtfi beye it değildir. Tavzih ederiz. Bütün si) — Ingiltere- ricalinden sabık babriye nazırı mister Çurçil geçenlerde hastalanmış. Çurçil iyileşir iyileşmez Avam kamara” sında mühim bir nutuk irat etmiş ve berri Avrupada siyasi vaziyetin gayet fena olduğundan İngiltere hükümetinin“ yeni teahhüdata girişmemesini istemiştir. Nazır mutkunun son derecede Şayanı dikkat olan noktaları şunlardı Avrupa silâklanıyor. İngiltere Avrupada yeni teşebbüslere Amerika ile beraber | Amerikadan fazla ta- ahhüdatta bulunmamalıyız; Geniş | M. Troçki | 12 bin | Konferansları içi dolar alacak Kopenhag 27.— “Troçkiye In- gilizce ve Almanca beyanatını sesli filme almak için altışar bin- bin dolar verilecektir. vakaları ara- sında gösterilecekti, Isveçe de gideceği söyleniyor 27 (A.A) — Evening Standardın Kopenhag muhabirine pazaran M, Troçki, İsveçi ziyaret etmek ve Lund darülfünununda bir kaç konferans vermek müsa- adesini almıştır. Bu karar, bazı mahefilde bü- yük bir memnuniyetsizlik uyan- dırmıştır. Hükümet memurları, hin İsveçe gelmesir sebebiyet vereceği şiddetli nüma- yişlerde tehlikeye maruz kalma- in tedbirler almaktadır. Umumi müfettişlik “Ankara, 27 — Birinci umumi mevzubahis herhalde bir söyleniyor. Adanada soğuklar Adana 28 (Hususi) — Burada şiddetli soğuklar başlamıştır. Dün. geçeden beri fırma devam ete mektedir, Otobüs kazası Hüviyeti meçhul biri otobüs altında öldü kizde, Keres- do bir otobüs kazası olmuş” tur. Şoför Avram ef. idaresindeki otobüs, şoför Nuri efendi ida | resindek! otobüsü yolda geçmek | istemiştir. | Bu esnada, şoför Avramın bu lunduğu otobüs, Ayakapıda çini fabrikası önünde, © hüviyeti meç, hul bir adamı çiğnemiştir. Mechul adam Balatta musevi hastanesine kaldırılmış, ve hasta | ede ölmüştür. Avram zabıta tarafından yakalanmıştır. Besim Ömer paşa Ankaradan geldi Ankarada toplanan yüksek sıhhat şurası müzakerelerine iştirak eden doktor müderris Besim Ömer paşa dün şehrimize avdet etmiştir Bu Sakahki Telepraflar Avrupa devletleri muharebeye hazırlanıyormuş? Çurçil, berri Avrupa işlerinin gittikçe fenalaştığını söylüyor mikyasta silâhların — bırakılma teşebbüsü iflâs etmiştir. Başka devletler. silâhlanirken biz silâk- iltere şimdi zayıf bulunuyor. İngilterenin zayıf bulunduğu de- virler daima Avrupanın tehlikeli devirlerini teşkil eder. Mubtelif memleketlerde harp zibniyeti tek- Far canlanmağa “başlamıştır. İngiltere müstesna 'olarak Av- yapanın her memleketinde askeri maksada çalışmıyan. hiç bir fab- ika yoktur. Bu fabrikalar ilk rette harp müessesesine tahvil edilebilmesi için en küçük tefer- iatına kadar ber türlü tertibatı halzdi Terki teslihat yolu bizi Avrup, Son dakika Italya ile mali mü zakereye devam edilmiyecek Ankara, 28 (Telefon) — Mev- sukiyetini teyit eden kat'i bir malümat olmamakla beraber deve- ran eden bir rivayete göre Italya ile mali müzakereye devam edil- mekten sarfı nazar olunmuştur. Itaiyan o müesseselerine olan devlet borçları için evvelce bu- İunmuş olan tediye şekli tatbik olunacaktır. Tayyare kongresi Başvekilin nutku büyük bir alâka uyandırdı Ankara 28(Telefon)— Tayyare kongresi öğleden sonra millet meclisinde içtimamı aktedecektir. Ismet paşanın nutku derin alâka uyandırdığından kongrenin. bugünkü içtimaıa pek çok samiin iştirak edeceği anlaşılmaktadır. Tayyare cemiyeti, bu sene için yeni ve mühim bir faaliyet prog- Tamı hazırlamıştır. Cemiyeti akvama müzaharet cemiyeti Ankara 28 (Telefon) — Cemi- yeti akvama müzaheret cemiyet- İeri birliği reisi lord. Cecileyi temsil eden M. Mal şehrimize gelmiş ve yeniden kurulan Türkiye Cemiyeti akvama müzaheret cemi- yeti ile temasa başlamıştır. Mü- zaheret cemiyeti riyasetine İstanbul mebusu Halil beyin, umumi kâ- ipliğine de profesör Cemil beyin intihapları mukarrerdi Heluan vapuru yüzdürüldü Üç gün evvel Nara civarında karaya oturmuş olan Loyd Tries- tinonun Heluan vapuru dün ak- şam saat yirmide yüzdürülmüştür. Vapur saat yirmi ikide Triyesteye mlteveceihen hareket etmiştir. Vapurda hasar yoktur. Yolcu- lardan ekserisi başka vapura geçmemiş ve Heluan ile yollarına devam etmişlerdir. işleri bataklığına sevkediyor. Bu- rada gittikçe batıyoruz. Galip devletlerin umumi terki teslihatından evvel maglüpların şikâyetler izale ve bertaraf etmek lâzımdır. Bu yol ya tehlikenin esbabını izale edecek | yahut bizi tehlike mıntakasından uzak- laştıracaktır., Çurçil e Avrupadı i ne kadar teblikeli olduğunu anlat- mak için Almanyanın en kuvvetli ricalinden biri olan ceneral Şlây- gerin beyanatını ileri sürüyor. Fon Şlayçer nutkunda ubut ve i akvam ne derse desin ilâhlanacağını söy- bu uoktayı ehemmiyetle kaydetmi Irtişa meseleri Muhtelit encümen yarına kadar kararını verecek Ankara, 28 (Telefon)— Muhtelit encümen bu sabah saat 10'da toplandı. Irtişa meselesini tetkike devam etti, yarma kadar kararını verecek mazbatasını hazırlıyarı heyeti umumiyeye tevdi edecektir. Vergi kaçakçılığı “Ankara 28 ( Telefon) — stan» bulda mühim bir müessesenin vergi kaçakçılığı yaptığı bu yüzden hazinenin zarara uğradığı ihbar edilmiştir mesele tetkik edilmek- spor faaliyeti. gün geçtikçe art- maktadır. Şehir kupası maçları başlamıştır. İlk maç Adanaspor ile Kubilâyspor klüpleri arasında yapılınıştır. Adana spor hasmını 0 - 3 mağlüp etmişti Samson yerli mallar sergisi Samson, 27 (Hususi) — Bu- yada açılacak yerli mallar segisi, müracaatların çokluğu, mevsimin 'müsaadesizliği dolayisile 22 kâ, evvele bırakılmıştır. Dinamit kapsülü Üç çocuk ağır surette yaralandı Adana 28 (Hususi) — Kadirli kazasında oturan Hüseyin efen- dinin çocuğu üç arkadaşiyle likte Savruk suyu kenarında oynarlarken bir dinamit kapsülü bulmuşlardır. Çocuklar dinamiti karıştırmışlardır. Bu esnada dine- mit büyük bir gürültü ile patla mış ve çocuklar ağır surette ya” ralanmışlardı Bugünkü hava Iki günden beri çok lâtif ve güneşli bir hava var. Yeşilköy at merkezinden verilen mald- a yöre bugün hava ekseriyetle açık olacak, rüzgâr şimalden ha- fif olarak esecektir. Dün hava tazyiki 767 milimetre idi. En farla sıcaklık 11, en ox sıcaklık 5 derec: Bu sabahki hararet 4 dercci 28 Teyrinisâni 1932 Tayyarecilikte (Baş tarafı birinci sahifede) Biz silâhları bırakma konferan sun muvaffak olmasını candan özleyenlerdeniz. Fakat bundan müsbet ve ameli olarak ne kadar neticeler çıkarılabileceğini şimdi- den tahmin etmek müşküldür. iz için i olduğumuzu bilirler. Fakat haysiyetli yaşamak için kâfi. vasıtalar bulundurmak lâzım geldiğini de takdir ederler. izim mili tayyarecilik mi ordu gibi milletinalâl dan doğruya kendi tedariki ile meydana gelmiş Tayyare cemiyeti kurulalıdan, yani yedi senedenberi halk tay- yare için 40 milyona yakın para Yermişt Tayyare aynı zamanda büyük bir meleniyet. vatandır. Türk milleti beynelmilel tayyarecilik fen ve sanatında, tayyare sporlar rında mevkiini göstermeğe borç- ludur. Halkımızın tayyareye karşı alâkasın şu da ispat eder: Her cemiyetin varidat: azâldığı halde tayyare cemiyetinin. varidatının eksilmemesine dikkat edilmelidir. Halkın görüşünde isabet vardı Bu milletin tarihinde büyük safbalar olmuştur. Aklı başında, diplomat ve devlet adamı zanno- lunan adamlar milli büyük karar lar mevzuu bahsolduğu zaman kâfi derecede isabet gösteremer mişlerdir. Bugünlerde milletimiz hissi selimile milli davalarını, ana tedbirlerini isabetle bulmuştur. Halkı tayyarecilik etrafında mü- temadiyen aydınlatmak © borcu" muzdur. Bundan sonra kongre reisliğine Kâzım paşa intihap olunmuştur. Cemiyet reisi Fuat bey cemiyet merkez heyeti raporunu okumuş tur. Kongre yarın içtima devan. edecekti Türkçe ezan Camilerde talime başlandı Türkçe ezan 'dün sabahtan itibar: metin talimine başlanmıştır. Hafız. i ve per gembe ; Şehzade camiinde: Hafız Şevket bey pazar ve salı ; Süley- maniye camlindae hafız Yaşar bey cumartesi ve çarşamba ş “Eyip camlinde Hafız Dürrü bey, pazar ve salı; Dolmabahçe | camiinde Hafız © Fabri Obey pazar ve perşembe ; Üsküdar Cedit Vali de camiinde | hafız Nuri Bey pazartesi ve çarşamba: Kızıltop« rak Zühtü paşa camiinde Hafız Cemal bey pazar ve çarşambe: Kasımpaşa camiinde hafız Bur. han bey cumartesi ve salı günleri, türkçe ezan ve kamet dersleri vereceklerdir. Usul dersleri sabah saat dokuzdan on bire kadef verilecektir ( Baş tarafı birinci sahifede ) kesicilik suçundan 1 inci cezu mahkemesinde 3 ay müddetle Vanda aha hizmetlerinde çalış: tırılmaya ve 6 ay da emniyeli umumiye mazareti altında bulun mağa mahküm olmuş, kendi Vana gönderilmişti. Sıçan Selâhaddin Vanda 3 aylık nahıa hizmetini ikmal ederek tekrar Istanbula gelmiştir. Kendisi şimdi emniyeti umumiye mazareti İinda bulunmaktadır. Sıçan addin dün bir muharririmize gunları anlatmıştır: diye kadar bir çok yankesicilikler yaptım, müteaddit defalar hapishaneye girdim. Son defa da gene bu yankesicilik yü Hünden Yana kadar gitim. Fakat bu defa aklım başıma geldi. Artık yankesicilik ve aafrcden eçip namusumla yaşamaya verdim. Kunduracı yapa bu suretle ekmeğimi çıka m. Artık bir daha me po- , nede mahkeme ile karşılaş mıyaçağım,