28 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sabife 4 ği kilim ve ği, Tıbbi musahabe mn. MİLLİ sinemanın Vini fovkkae Kızıl hastalığında alınacak tedbirler Son günlerde şehrimizde tek #ük kazıl hastalığına tesadüf edi- oruz, Çok teşekktir olunur ki Kastakk "gayet hafif bir Seyir takip ediyor, 3 -4 günde çifa ile nihayetleniyor. Kızıl hastalığı insandan insana burun, boğaz ağız. ifrazlarının açramasile geçer. Bir de hasta liğin 10 uncu günline doğru cildin sigara kâğıdı gibi soyulup düş- meğe başladığı zamanda (Tefellüs devri ) etrafa yayılan bu parçalar Bastalığı nakle hizmet eder. Kızıl mikrobunun vücuda gir- mesinden 3-4 yün sonra ateş boğaz ağrısı (hünak), bulantı başlar. Ateş oğır şekilde kızılda ok yüksek (41) derece olur; ahit şekilde LE Bazen ateşsiz geçirilen kıl | bastalığı da vardır. Bunu bilâhara böbreklerde ve uzuvlarda busule gelen ibtilâtlardan anlarız. Boğaz ağrısı Obademciklerin ülüibabından ileri geliyor. Yatku- kumurken boğazımız. ağrır, bu ağrı kulaklarımıza kadar intikal eder. Bademcikleri beyaz cera- hatli hasılatla örtülmüş bir bal dedir. Dilin ortası beyaz, kenar- ları kap kırmızı bir renk alır. Kızılda dilin bu manzarasını ahu» dudunun rengine teşbih ederler. (langue framboisöc), Kızılın bu ateşli, boğaz ağrılı devri 1236 saat devam eder, teakiben kızartılar. meydana gelir, bu kızarlılar yüzde olmaz, en çok dirsekte, arkada, dizlerde, yanlarda olur. Bu kızartılar ufak ufak mötebariz noktalardan teşek- kül eder; üzerlerine elle sürülecek olursa sanki cildin tüyleri ürper- — gibi pürüzlü bir satıh hisso- amur. Bu kazartılar 5-6 gün devam | eder, Kızartılar ciltte olduğu gil ağızda ağın tavanmda da teşek- kül ederler. Kızartılar geçtikten 5-6 gün sonra ciltte sigara kâ- gıdına müşabih tefellüsler başlar. Bu zamanda | hastalık 10 uncu gününü ikmal etmiş “olur. Ağır kızılda elin derisi bir eldiven gibi soyulur. Her makalemizde yazdığımız gibi validelerin bu sari hastalıklar hakkında doktor kadar değilsede doktora yakın malümatı olm: çok doğru bir keyfiyettir. Mes kızılı, kızamıktan ayırabilmek pek zor bir şey değildir. Tecrübeli büyük valdelerimiz bunları çok güzel biliyorlar Kızıl boğaz Kızartılar vücutta olur, bilhassa | çenede olmaz. Kızamık nezle il: yani aksırık, burun akması ve öksürmekle başlar kızartılar yüzde olur. Buna bir az benzeyen su çiçeği az ateşli olur, kızartılar pürtüklü olmakla beraber bir kaç gün içinde şişer içerlerinde cerahat toplar. Cera- hatları kendi kendine patlar ve #air kabuklar busule gelir. Çiçekte olduğu gibi bunlar düşünce ciltle yerleri kalmaz. Asıl mühim mesele kızılın davi ve sakınma usullerini bilmek ve iyi tatbil Ağır kazıl hantal yapılır, hafif şekilde seruma yaç yoktur, kendi kendimize ateşi düşürmek için ilâç almak kadar vücudun mikroplara karşı kendisini mldafaa etmesinden mütevelii bir. aksülameldir. 37 dereci seven mikropların, uzviyet har reti 39-40 dereceye çıkarmak Beşvünümalarına mani oluyor. Demek oluyor ki biz ateşi ilâç- la düşürmekle mikroplara çoğal- masına, kuvvetlenmesine hizmet elmiş oluyuruz. Sakınma meselesi kızılda çok ehemmiyetli bir keyfiyettir. Sira- yet devri asgari 40 gün olarak tesbit edilmiştir. Çünkü dediğim | gibi hastalık arazı zail olduktan sonra uzun müddet devam deden cildin düşmesi (tefellüsat) hastalığı başkalarına nakleder. Bunun için hastayı tecrit etmeli, yanına girip şıkarken çok dikkat etmeli, misa- fir kabul etmemeli. Maniteessüf fena bir itiyadımız var: Evde hasta olunca fazla gü- rülü olmasm diye | kardeşini mektebe gönderiyoruz. Belki has- talığa karşı muaf olan bu çocuk mekteptekl arkadaşları için gözel bir sirayet vasıtası oluyor. Vaki olarak elimizde serum ve aşı vardır. Bazen aşı ve serum yapmazdan evvel tecrübe aşısı (Dick tenmülü) yaparak hastanın | hastalığa karşı istinadı olup olma» dığı araştırılır. Bilhassa evvelce serum yapı" lanlarla biraz yaşlı ve bilhassa böbrek £ rahatsızlığı çekenlerde aşı ve serum yapmazdan evvel bu tecrlibe ile muafiyet ve itidal derecesi ölçülecek olursa belki lüzumsuz yere aşı ve serum tat bik: edilmemiş olur. Aşı ve serum tatbik olunduğu takdirde: Bir kere aşı daha emin bir tahaffoz vasıtası olmakla be- raber tesire biraz yeç başlar. O halde çok salgın zamanlarda | serum yapmak faydalıdır. Çünkü serumun tesirinin 12 - 24 santte başlaması hasebile bilhassa salgın zamanlarında daha seri bir ta baffuz vasıtası gibi kabul etmek icap eder, Dr. Mükerrem Emin Bu çarçamb. akşamından itibaren OPERA'da İki canciğer komik Düz Taban ve Bastı Bacak'ı MUCiT filminde gördüğünüz vakit artık mükedder görünmiyeceksiniz. Bir tashih Evvelki © günkü müshamızda tavuk difterisinin usulü tedavisini yazarken (250) gram suya bir gram cehennem taşı ilâvesinden bahsedilecek iken yanlışlıkla 25 gram suya bir gram cehennem taşının. ilâvesinden bahsedildiği ibetle keyfi; Kadıköy sulh ikinci hukuk mal kemesinden: Cafer ağı mahallesinin Şili sokağında 13 numaralı hanede mu kim iken vefat eden ve terekesine mahkemece vaziyet edilmiş olan Jandarma kaymakamlığından mü tekgit Remzi beyin eşyayı metru- kesi 312/032 tarihine müsait cumartesi günü saat ondan itib Ten açık artırma Surotile satıla Kandan talip olaniasin mey, gün ve saatte mahalli mezkürda | hazır bulunmaları ilân olunur. sanbul Yedinci iera Memurl. | undan: Bir borçtan dolayı mahcuz | ve paraya çevrilmesi mükarrer marangoza ait doğrama çerçeveleri 2011/032 Salı günü saat 12.den 13 çe kadar Yeşildirekte hoca nında açık arttırma seretile'sa lacağından taliplerin yevmü mez. kürda mahallinde hezir bulunacak memuruna müracaat etmeleri ilân ADALAR ŞARKISI LUPE VELEZ - LAWRENCE TİBBETT'in sözlü, şarkılı neşe filmi, bu mevsimin en büyük Sinema hadisesini teşkil edecektir. Ayrca: ATEŞ ORDUSU sözlü merakaver sorgüzaşi (ilmi, İlâveten; KOX halihazır dünya havadisleri, paralı ioca ve koltukların ovelden tedariki rica olunur. RUMBA D'AMOUR FRANSIZ TİYATROSUNDA 29 Teprinisani salı akşamı saat 21,0 da Süreyya opereti 80 kişilik yeni kadrasile Operet 3 perde 80 teşrinisani çarşamba aieşamı ŞEN DUL Paris'te, Berlin'de, Viyana'da, Nevyork'ta, Pekinde, Tokyo'da Atina'da, genç - ihtiyar bütün dünyada halk sinemalara koşuyor. NiÇiN? çi Filmi Genç Kızların yaptı görmek için : Mektepli Kızlar MAJIK'te Başlıyor. Biletlerinizi şimdiden alınız. AKŞAMDAN AKŞAMA Heroin müptelâsı gençler (Baş tarafı üçüneli sahifede) sonra, evvelâ bir pehriz, yak nız yoğurt, süt. Sonra bol gıda; esasen iştika açılıyor. Dört beş gün © zarfında, basta, iki üç kilo alıyor. Hasta neyi terkettilten sonra, bazıları bu sakim itiyada avdet ediyorlar. Fakat ekserisi, tekrar beroin kullanmayacaklarına dair, mamusları üzerine İmralı senet veriyorlar. Hastaları liz de verdikl, Vallahi bir daha başlamayacağız |... Dediler, Doktor — Şimdi, kokain vaka okadar rastlanmıyor. Lâkin heroin son derece salgın halindedir. Hattâ, mektep yaşındaki çocuklar arasında da çok vakalara rastla: niyorl- dedi. Garpta bir takım miras yediler ömürlerini sefahetten yıprattıktan sonra, artık içkiden de, kumardan da, hattâ koksindende zevk almaz olurlar. En son sefahat uğrağı olarak bu heroine baş vururlar. Tahsil çağındaki gencin heroin kullanmasıl., Zevk namına bundan başka yapacak bir gey bulamı |. Hani bazı ahvalde, müna- bir şey yapan ihtiyar adamlara: — Aksakalından utan! - derler, Ben de, | heroin kullanan gençlere: Gençliğinden utan! - diye- Bir gencim, yaşamak, çalışmak, didinmek, sevmek, ideal besi mek, yaratmak dünyanın bin bir türlü zevkini tatmak imkânnda olan bir gencin, uyuşturucu, dumura uğratıcı bir tozu burnuna çekmekten başka yapacakbir iş bulamaması”... Ne tereddi! Ne ayıpl.. (Va - Na) (28 teşrinisani pazartesi akşamı “21,45 fransız musiki konseri, 23 çaun, da emsalsiz bir muvaf Aldatıcı bir soraptır. £ Beşeriyetin afetidir.. Yilüzları: GABY MORLAY-FLORELLE. Bu perşembe akşamı 6L KADIN ASKER OLURSA GUSTAV FROHLICH ve DOLLYHAAS tarafından temsil edilmiş emsalsiz bir filim. Pek yan TEZEL EZER, Sacamul Erkeklerin merhametsiz vasıtal katlidir. Asr cemiyelin belâsidr.. filmin. kuvvetli ye kayağı hakikiye sahneleri cidden pek dilsüz ye mü: ffakiyet kazanacaktır CHARLES VANEL Bu Transızca sözlü ORYA sinemasında Sıhhat ve içtimai muavenet Vekâleti Hudut ve Sahiller 5; Yerli malı olarak yaptırılacak bir mazot moli teşrinisani 932'de yapılan münakasada talip çıkma, tekne 5 kânunucwel 932 pazarte at Umum Müdürlüğünden: in 23 teknesi si günü saat on birde Gi sabil sıhhiye merkezinde müteşekkil komisyonda pazarlıkla ihale edilecektir. Taliplerin şartnamelerini görmek üzere Ankarada hudut ve sahiller sıhhat umum müdürlüğü ayniyat mubasipliğine ve İst: bulda mezkür merkez levazım memurluğuna müracaatları, İstanbul Gümrükleri Başmüdürlüğünden: İstanbul gümrük kimyahanesi havagazı tesisatı poksanlarını pa- zarlıkla acele yaptıracağız. Talip olanlar 1/12/932 perşembe günü £ on dörite başmüdürlükteki k Radyo Bükreş (394,2m. ) — 19,10 kor arana, 10,10 konforana, 19,25 konser, 20 fenni aüsababe, 20440 gramofon, 21 oda imasiklsi, ZI,10 konlarane, 2148. konser, 22,15 gramofon. Budapeşte (5505 m.) — 2180 kansar. 88,10 havadis, salon orkestrasi. Londra (0558 in) — 2090 askeri çiyan erkestrasi, radyo, Jurnal, 28,05 edeli gün, 24,l5 orkestra, 1305. gamolon, 1045 zadyo örkesiras, 1,80 dans mnelkis, Parls (17,351) — 2080 ingilizce, ders, 30,60 cihema çüunu, 21 kitâbiyat, 21,20 radyo orkıstrası, 22 çen dul operet. Prağ (4858 m) radyo neşriyali, 20 operadan nakil, 8 radyo Jurnal, 23,15 Bralisbaydas maki Roma (412 m.) — 21 havadis, gramofon, 21,20 kitabiyat, 2145 hafif Musiki könseri, 8,65 radyo Jurnal Varşova (1411 m) — 16 konser, 19 Kalkonser, 20 mantalemik, 2045 radyo Juma, 2 operet meki, 20,15 kafekonser Viyana (5172 m) — 1915 konle. ras, 19440 radyo jürmal, HİTE dans musiisi, 29 Teşrinisani salı akşamı Bükreş (4049 m.) — 15 konser, 18,10 konferans, 18,25 konser, 20 kon Tarans, 20,40 gramefan, ZE şarkı, 21,20 senfonik konser, 22 konteran: senfoni ironser Budapeşte (5505 m.) — 1820 orkestra, 19,40 konferans, 20,10 ingat, 21 Komeüi, havadis. Londra (8559 m. ) Kişilik konsor. 22 dans orkastrnsı, komedi, 12,85 dans musikisi. Paris (1726 m, ) — 20,40 ineilizee orkestra, 29 çigin m 19,90 Alman — 0S beş si oda nesili, Prağ (48806 m.) — 19,15 alman radyo megriyatı, 90,05 Brünnden nakil, 20,20 şarkı, 10 konser, 28 radyo Jurnal, 28328 fari m.) — 280 müsa havadis, 22,80, CALL m) — 20,30 musik müsahabesi, 20,45 radyo Jurüal, 21 leh musiki kensari, 2146 radyo Jurnal, 25,15 gramofon, 24 dans musikisi, Viyana (617,2 m.) — 1915 ken ferans, 18,40 fransızca ders, 20,80 radyo, Jurnal, 20445 askeri muzika, 22 29,45 radyo jurnal, 28 dans musl comisyona mür: Ist. 1 imei ilâs Memmuri dani - Kaledibi yuvakil handa otur makta ve Sultankırmam— Hocoplo banda meşgul bulunmakta olan Jak Tnzelberg iflâs etmiş ve iflâs 26)11/032 tarihinde açılıp tasfi min adi şekilde yapılmasına ka yar verilmiş olduğundan; 1 - Mü“ Histen alacağı olanların ve istilikak iddiasında bulunanların alacakekerını ve istihkaklarını ilânden bir ay içinde 1 ci iflâs deiresine gelerek kayiletiirmeleri ve delillerini (sene ve delter huylüsuları ve saire)asıl veya musaddak suretlerini tevdi eylemeleri. 2 - Hilâiima hareket cerai mesuliyeti müstelem olmak ayı üzere müflisin borçlular müddet içinde kendileri arım bildirmeleri. 3 - Müflisin malların: her ne sıfatla oluna ölenn ellerinde bulunduranların o mallar üzerindeki haklari mah- faz kalmak şarlile bunları aynı milddet içinde daire emrine tevdi etmeleri ve etmezlerse makbel mazeretleri bulunmadıkçd cezai mesuliyete uğrayacakları, ve ruç- han haklarından malırum Jslacak- arı. 4 - 5/12992 tarihine müs dit Pazartesi günü saat 14 de ala- caklıların lk içtiman gelmeleri ve müflis ile müşterek borçlu olun lar ve kefillerinin ve | borenun tekeffül eden sair kimselerin top- İsnmada bulunmağı hakları olduğu ilân olunu Beşiktaş Sulh Birinci m Mahkemesinden: Selim bey tara- fından Beşiktaşta sinampaşa cad. desinde 27 No-lu dükkânda İbra- him Celil efendi aleyhine iksme eylediği iptal davasında gönde: len davetiyeye ikametgâği meçhu- Tiyetine dair mübaşiri ve mahalle muhtart tarafindan verilen meşru- hattan anlaşılmağla on beş gün müddetle ilânen tebligat icrası karargir olduğundan yermi muha- kame olan 21/12/0932 öarihindi bizzat veya musuddak vekil gön dermesi ilân olumurz