28 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

insani 1293. AKŞAMDAN AKŞAMA e. Heroin müptelâsı gençler Geçen gün Elhamra pasajından geçerken asabiye © müteha dostum doktor Ahmet Şükrü beyin muayenehanesine uğradım. Şükrü bey, | heroine | müp- telâ bazı genç | hastalarını tedavi ile meşguldü. Bunlardan bazıların kurtarmış, artık âdeta sıhhatli bir adam haline getirmi Bazıları ise, tedavi aileleri tarafından doktora henüz gel işler. Tedavi başlamamış. Acına- cak, ağlanacak hâldeler: Üst baş perişan, Bitkin, biçare bir manzara. Hele bir tanesinin bu muzır tozu İma zamanı gelmiş. Kendisine istediğini vermedikleri için tepi- niyor, bağırıyor, yırtınıyor. Aşırı bir hareket yapmaması için hademeler tarafından zaptedilmesi lâzım geliyor. Ahmet Şükrü bey, bu hastasını, ir tedavihanede bakılmak üzere yolladı Şimdi, heroin iptilâsından ya- kayı kurtarmış iki sabık hastayla karşı karşıyaydık. İçlerinden bir tanesi, tedaviha- neye gönderilenin arkasından ba- karak : — Ben de bunun gibiydim! - dedi. - Biçarenin şu ande; bir damla heroin koklamak için çek- tiği azabı bilsen Ve sonra, anlattıla — İşsizlikten, yahut eş dostta | görerek üzenmekten başlanıyor. | Küçük paketini altmış kuruşa | satıyorlar. Fakat, daha ucuza fena cins paketlerde var, Şehri: | mizde bu gibi muzır tozları satan kaçakçıların nerede olduklarını | bastalar itiraf ettikleri için, hemen | hepsinin — adresleri doktorlarca malümdur. Heroin beyaz bir oz dur. Sarıca olanı daha makbuldür, | bir kürdanın ucuna konularak buruna çekiliyor, keyif duymak için arkadan sigara (içiyorlar sarhoşluk ve baş dönmesi hisse- diliyor. Lâkin zaman geçtikten sonra aym neşeyi duymak için miktarı tırmak lâzımdır.. Biran geliyor ne derecede ziyade alsanız, artık Beşeden filân eser kalmıyor. Bilakis, “gam © çöküyor. İş kalmıyor. Çalışmak: istemiyorsunuz, Üzüntülerinizi unutuyorsunuz. Het Şeye karşı lâkayt kalıyorsunuz. Cinsi arzu bile duymuyorsunuz. Yemek yiyememekten ve tediri İenmekten mütevellit Eğer vaktinde imdada şitap olun- mazsa, ekseriya, heroin müptelâ- ları veremden ölüyorlar. Doktor bey dedi ki: — Bunları iptilâdan kurtarmak için ekseriya | tedavihanelerde zaptetmek lâzimgeliyor. Hepsinin mufassal dosyalarını tutuyorum. Hemen hemen bu çocukların an- attıkları ağrazı cümlesinde görü- Kooperatif Belediye koopera- tifinin nizamname-| si tastik edildi Belediyenin tesis edeceği koo- peratif nizamnamesi heyeti veki- ece tastik edilmiştir. Şimdi ni- zamnamenin ticaret müdürlüğü ve ticaret mahkemesince tesçil muamelesi yapılıyor. Bu muamele bittikten sonra kooperatif açıl caktır. Esasen belediye iktisat müdürlüğü daha şimdiden memur- larına odun ve kömür vermeğe | başlamıştır. Kooperatifin lokanta kısmına iştirak edetek memurların miktarı lokantanın idamesine ve idaresi- ne kifayet edecek derecede bu- lunmazsa © zaman | lokantanın açılması müşkül olacaktır. Halbuki belediye, — kooperatif lokantasında ucuz yemek pişirmek ve hariçteki lokanta fiatlerini kırmak istediğinden bu tasavvu- rundan vazgeçmiyecektir. Bu tak- tirde lokanta hariçten de müşteri kabul edecektir. Esasen belediye, lokantanın. ileride umuma ait olmasını. ötedenberi düşünmekte Sabık iktisat vekili Sabık. iktisat vekil Mustafa Şeref bey, dün Ankaraya gitmişti Sıtma mücadelesi Şile ve Çatalca köylerine kinin dağıtıldı Çatalca ve Şilede sılma vukuatı çoğaldığı için sıtma müdürlüğü bir ay evvel bu iki kazaya bol miktarda kinin dağıtmış ve bu kininle, ne suretle kullanılaca- erir kartlarda bastırmıştı. i sıtmaya tutulanların tedavi iğeri de sıtmadadan korunma çarelerini gösteren bu kartlar köy ihtiyar heyetlerince köylülere verilmiştir. Kinin alırken pek az köylü bu kartlarda yazılı tavsiye- lere riayet ediyorlar. Maamafi bütün köylüler kinin kullanmıştır. Son gelen raporlarda Şile ve Çatalcada yeni sıtma val tesadüf edilmemektedir. Anadoluya yağan yağmur Son günlerde, Anadolunun her tarafına yağmurlar yağmıştır. İk- tisat vekâleti Meteoroloji mücsse- i rlarına göre, son bi kaç gün içinde, Samsun, Kırşehir, Ankara, Malatya, Afyon, Merzifon 23, Edirne, Lüleburğaz, Sıvas, Adana, Dörlyol, Trabzona beşer milmetro kar yağmıştır. Eminönü kaza kongresi Halk fırkası Eminönü kaza kon- ŞEHİR HABERLERİ Belediye varidatı Seneden seneye azalmakta devam ediyor Belediye ve idarei hususiye va- rıdatının seneden seneye azalması belediye riyaseti ve şehir mec- lisince ehemmiyetle nazarı dikkate alınmıştır. Eski belediye kanununda vazi- feler daha mahdut, fakat buna mükabil belediye varidatı daha | mühim bir miktara baliğ olduğu | halde yeni belediye kanununun gösterdiği — vazifelerin © çoğunu şimdiki belediye (ovaridatı | ile tamamile ifa etmek kabil ol- mıyor. Belediye. varidatının azal: masındaki sebepler mubteliftir. 931 varidat kati hesabatını tetkik eden daimi encümen iktisadi | sebeplerden başka bazı idari nok- sanlar ve varidatn cibayet tar zındaki usullere atfediyor. Bele- diye riyaseti, bu fikirde deği Halbuki belediye göre Istanbul bele: nin baliğ olduğu miktar kanundaki bütün işleri yapmak mecbariyeli vardır. Belediye bu mecburiyeti ifa etmek için nasılbir hatlı hareket takip edeceğini ve azalan varidat miktannı dolduracak tedbirleri araştırmağa başlamıştır Belediye muhasebesinin ıslahı varidat cibayeti tarzının yenileş- türlmesi bu tedbirler sırasındadır. | Esrar çekenler Zahıtaca bir kahvede yakalandılar Karagümrükte bir kahvede dün gece araştırma yapılmıştır. Bu araştırmada kahvede bir çok esrarkeşler esrar içerlerken çürmü meşhut halinde yakalanmışlardır. Osmanla Mehmet isminde birinin üzerlerinde esrar paketleri bulun- muştur. Hepsi yakalanmışlardır. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiym Bene SENEL İğüg ben gi baran SAYLIK 750 > 150 3AYLIK 400 > JAYLIK 150 > a Abone Dereleri doğrudan doğruya AKŞAM idare amına gönderilmeli Adres tebdili için yirmi beş, ke uplük pul göndermek Kzamdır. 800 > Recep 49 — Kasım 21 5. İmetik Güneş Öğle Ildndi Akşam Yata EE As 219 70 SAS 13 Va, 846 7 102 14 1643 Sİ Mübadiller Aldıkları fazla mallar geri alınmayacak Mübadillerin teffiz işleri hal kında Dahiliye vekâletinden vilâ- yetlere yeni bir emir gelmiştir. Bunda © mübadillerden tefeyyüz ettikleri malın fazlasının geri alıp- maması ve namlarına borçlandı- nlması bildirilmiştir. Iskân daire- sile diğer dairelerden biri arasın- da teffiz muamelelerinden ihtilâf çıkarsa ihtilâf balli vilâyet idare heyetlerine verile- cektir, Emirde bu kayıt ta vardır. Dolapdere kahvehanelerinde neler bulunmuş? Dolapderede bazı kahvelerde esrar ve heroin içilmekte olduğu haber alınmış, zabıta buralarda araştırma yapmıştır. Bu araştır. mada üç kahvede paketlerle heroin, esrar, iki tabanca ve tört tane bıçak bulunmuştur. Alacak yüzünden Galatada kahvecilik eden Meh- metle ayni mahallede (oturan Seniha hanım isminde bir kadın, alacak yüzünden kavga etmişler. dir. Bu kavgada Mehmet, Seniha hanımın üz atılarak fena halde dövmüşür. Mehmet yaka lanmıştır. Kızıl aşısı Aşı istasyonlarına müracaatlar azdır Kızıl aşısı için şebrin muhtelif semtlerinde geçen cumartesi gü- 'nünden itibaren açılan istasyon- lara müracaat edenler pek azdır. Maamafih gün geçtikçe müre- caatların çoğalacağı tahmin edi- iyor. Vekâlet, on iki yaşına kadar bütün çocukların aşılanmalarını emretmiştir. Esasen altı yaşından on İki yaşına kadar “çocuklar ilk mekteplere devam ettikleri için bu mekteplerdeki çocuklar aşıdan istisna. edilmiyeceklerdir. Aynı zamanda kızıla tutulanlara tatbik edilen serum da çok faydalı neticeler vermiş ve şim- diye kada ler alınmıştır. On iki yaşından yukarı olanlara aşının tatbiki zaruri görülmü- yor. Çünkü bunların muafiyet yaşına girdikleri ve alelekser daha küçük yaşta iken kızıl geçirdikleri tahmin ediliyor. Sıhhiye müdürlüğü, şehir mec- isinde izhar edilen temenni Üze- rine aşının eczanelerde satılması Sahife 3 ARADA SIRADA Darülbedayie gidin Üç saaf operetinin muvaffar kıyetli temsili devam ediyor. Halkın rağbeti, her gün biraz daha artıyor. Iki sevimli sanatkâ- rımız, Halide hanımla Hazım bey, her gece tekrar tekrar alkışlar myorlar. Vasfi Rıza bey, Emin Beliğ bey, Bebzat Haki bey, Mahmut bey, vodvil sanatındaki yüksek kabiliyetlerini, bir kere daha ve çok muvaffak şekilde ispat ederlerken; Halide hanım- sahnemizin bu cidden sanatkâr kadını - ancak, İstanbula gelen fransız truplarına gidenleri; operet olduğu için ve opereti yazanla besteliyen | Ekrem ve Cemal beyleri Şişliden şahsen veya is- men lanıdıkları için Darülbedayi localarını / dolduran © münevi beylerimizle hanımefendilerimizi, fransız aktrisi matmazel Clara Tambour hayranlarını, kendisine hayran bırakıyor. Ve saat operetinin muvaffak iç şüphe yok, ki Darülbe- için yalnız maddi değil, bir kazanç ta olmuştur. Fransadan, derme çatma oyuncu” larla, gelen trupları seyretmek için Beyoğlundaki Fransız tiyatro- sunu dolduran, fakat Darülbedayi denildiği zaman, ezbere dudak bükent — Yok canım, bizde tiyatroya gidilir mi? Deyen pek çok kişiye Sanatkârlarımızı tanıttı. şüphesiz, « Darülbedayi, kalil bir zümrenin rağbeti” ne müftekir değildir. Amma ne de olsa, münevver bir türk züm- irlarımızı tanımalarını Senelerden beri Darülbe- dayie gidenler, birbirlerini tanırlar, aralarında bir göz aşinalığı hasıl olmuştur. Ancak, öç saat operetinde gözleri abancı simalar ilişti ve, bilhassa ilk gece, localarda ve koltuklarda, Frat iz tiyatrosunun seyircilerini gördük. Kendilerine temin edelim: Da- rülbedayiin sazı kadar, çok defa sözü de güzeldir. Hafif komedilerle vodvillerde, sanatkârlarımız - Şişli li kullanayım - şarman tipler yaratırlar. Halide hanım, Vasfip Hazım, Galip beylerin seyrine doyum. olmaz. Ağır o komedilerde . Ertuğrul Muhsin bey namında bir sanat kârımız vardır. Sahnede Muhsini görmemiş olmak, rejisör Mubsini artık tanımamak, bir nakisedir.. Briç bilmemekten çok daha büyük bir noksandır. Yerli eserlerimizde, iyi terceme veya nakledilmiş ağırca kome- dilerde bir Neyire Neyir banım yardır. Bu görgülü sahne kadım- miz muhakkak, ki bir Avrupa sanatkârı ayarındadır. Bir Bedia Muvahhit hanımımız vardır, büyük istidadı ve kabiliyeti ile, sabnede, her hangi dalma muvaffakiyetle başarı Molidre'den bahseden bir Türk münevverinin Bebzat Hakiyi tanı- maması; M, Kemal'i Darülbeda- yide seyretmemiş olması bizi üzer ye muhakkak, ki gidip görürlerse, bu kadar geç kaldıklarına kendi- leri de üzülürler. Operetlere gelen münekrleri- mize, yarı O münevverlerimize Darilbedayiin sarma koştukları çil e de gitmelerini ederiz. Kabul günü, çay, piknik, ır, tiyat- yorsunuz. o Tedavi başladıktan | gresi bu akşam saat 20 de Letafet Idarehane: Babıali civarı için müsaade istemiş, fakat vekâ- | balo, briç ve kokteyl ka (Wâ- Na) apartmanındaki merkezinde top- Acımusluk sokağı 13 No. let aşı istasyonları tesis e« ri (Devamı dördüncü sahifede) lanacaktır. için buna lüzum görmemiştir. KAİ 2” v7 yâ — Şu iki habere bak Amca birinci haber şu: T Geçen sene 5735000 kilo, bu sena iso 6,159,000 kilo içki sarfedilmişi Mi Yaşla eniyi ön talaş ve çi A ek ia a b vera 2 | A.B, — Bari ( Yeşilay ) cılar mücadeleden vaz geçseleri — Neden Amca bey? A.B. — Baksana, iş inada bindi, yatcadele arttıkça (içki sarfiyatı da artıyor