28 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Teşrinisani 1952 Sahife $ Sovyet- Fransız misakı Romanya hariciye nazırı ne diyor? Böyle mukarenetler Romanyanın menfaatine uygundur Bükreş 27 (A.A) — Romanya hariciye nazırı M. Titulesco, Fransa ile Rusya arasnda aktedilmiş olan ademi tecavüz misakı müva- cehesinde Romanyanın memnul- yekten başka bir his ile mütehassis olamıyacağım beyan etmiş ve demiştir kiz Sovyet o Rusya, Lehistan ve Fransa arasında husule gelecek mukarenetler, Romanya'nın mena- Güne hâdim olmaktan hâli kalmaz. Sovyetlerle bir adami tecavüz 'misakı aktedilmesi, hiç bir zaman Romanya'nın Sovyetlerle girişmi olduğu müzakerelerde mütemadi- yen Romanya'ya halisane müza- beret etmiş olan Fransa'ya karşı minnettarlığımı alenen | beyan etmek isterim. Romanya tarafın- dan yeni bir ademi tecavüz misa- kı aktedilmemiş olması, hiç bir zaman ittifaklarımızı ve Sovyet lerle mevcut iyi komşuluk müna- sebetlerimizi ihlâl edemez. Kuyudaki kadın Maktulün hüviyeti nihayet tesbit-edi Balıkesir, 26 — On gün evvel şehir civarındaki kuyulardan bi- rinde kadın cesedi bulunmuştu. On beş yirmi gün su içinde kalarak tefessüh etliği için otopsi yapılmış ve bir çok kimselere gösterilmiş olmasına rağmen o vakit hüviyeti meçbul kalan bu kadının kim olduğu nihayet anla- şılınıştır. Bu kadının Burhaniyenin Gömeç nahiyesinden Rumiye is“ minde muayeneye tabi bir alufte olduğu anlaşılmaktadır. Zabıta şimdi bu kadının kuyu- ya kimler tarafından atıldığını araştırmaktadır. Ipek kozası Ege mıntakası bu sene ne kadar ipek çıkardı? Ege mıntakası dahilinde bu sene istihsal olunan ipek kozası miktarı hakkında ticaret odası malümat toplamıştır. Her kazanın bu sene istihsal ettiği ipek kozası miktarı da şudur: İzmir merkez kazası 2 bin, Seferihisar 125, Bayındır 2500, Tire beş bin, Ödemiş on yedi bin, Demirci 50, Bozdağ 4710, Karacasu 800, Nazilli 16 bin, Sarayköy 16, Buldan yüz, Milâs 800, Bodrum 800, Marmaris 1773, Gediz 250, Simav 2400 Balıkesir 2500, Sındırgı üç yüz kilodur. de tebeşir madeni Dikilinin Reşadiye mevkiinde ihim miktarda tebe- Şir madeni bulunmuştur. Bu ma- denin işletilmesi için alâkadarlar tarafından yakında faaliyete ge- gilecektir. Incir bayramı zmir tasarruf cemiyetinin verdiği kararlar Izmir 25 — 12 kânunuevvelde başlıyacak olan yerli malı ve tasarruf haftasile birlikte üzüm bayram için şebrimiz t ve. tasarruf cemiyeti idare heyeti hazırlıklara başlamış- tir, Verilen kararların hulâssalarını aşağıya yazıyoruz: 2 — Cemiyet; Aydın incir müs- tabsilleri © kooperatifi ile temas etmiştir. Kooperatif; üç dört gün içinde 30 ton inciri ankonsinyas- yon olarak Rize, Trabzon, Samsun İnebolu, Zonguldak, Izmit, Mu- danya, Mersin, Antalya, Afyon karahisar ve Ankara Ziraat ban- kaları namına gönderecekt Sürümün derecesine göre ar yetiştirlecektir. 2 — Afyonkarahisar merkezine fazla 'miktarda. incir gönderile- cektir. Bundan maksat Konya, Kütahya ve Eskişehir merkezle” rinin talebine karşı malların ko- laylıkla sevkedilmesidir. 3 — Mubtelif vilâyetlere üzüm gönderilmesi şile Manisa ziraat bankası meşgul olacaktır. Elâzize gönderilen muhacirler Mersin 25 — Istanbul tarikile Romanyadan 77 haneden ibaret olan 262 muhacir ırkdaşımız vapurla limanımıza gelmişlerdir. Bu ailelerin iaşeleri ve tren ücretleri iskân dairesi tarafından temin edilerek © akşam Elâzize gönderilmişlerdir. Amerikanın altınları 'Nev-York, 27 (A.A) — Ame rikanın bali hazırdaki altın istoku 4,320 milyon dolardır. Yani 15 hazirana nazaran 411,000,000 art- mıştır. Fakat 6 kânunusani 1931 tarihine © nazaran — 138,000,000 noksandı Amca bey karikatür müsabakası Karilerimiz bu sal aynı yerde bir gün katür, bir gün bir fıkra bulacaklardır. Bunlar Tden 30a kadar sıra 'namarasile dercedilecektir. Msabakaya iştirak edenler mü- sabıka sonunda ve ilan eğilecek ieüddet zarfndır (Plân Dumaralı fikra filân numaralı kariksihro hilti) şeklinde covap yazacaklar ve yalnız Iden 80a kadar olan ca numaralarını mektuplarına raptede- rak (Akşam Amca bey müsabakası) adresle matbaamıza, göndereceklerdir. Müsabakada muvaffak olan lara şu hediyeler verilecektir: 1 — Kapalı bir kutu! (Tabir Boş değil!) 2 — Ipekişten üç metro kumaş. 3 — Bir kişilik yerli malı bir battaniye. # — Bir okka tuzsuz halis tereyağı, 5 — Amca beyin resmile süs- Tenmiş bir masa saatı. 6 — Âlâ, pişmiş bir tavuk. 7 — Bir okka sabun. 8 — 3ölük güzel bir tesbih. 9 — Bir şişe nefis çilek likörü. 10—19— bir Amca bey alöümü, trenile | Harp borçları Fransızlar meseleyi tetkik ediyorlar M. Herriot çarşamba ve ya perşembeye Cenevreye gidiyor Paris 27 (A.A.) — Amerikan .notasının tevdii üzerine hadis olan vaziyeti tetkik etmek üzere Fran- Sız mutahassıslarının M. Herriot- nun riyaseti altında aktetmiş oldukları a, 3 saat kadar devam etmişti; Teknik. ve hukuki noktai nazar- dan meseleyi tetkik eden muta- hassıslar, bilhassa önümüzdeki kânumuevvel / vadesi | hakkında derin tetkikatta bulunmaktadırlar. Paris 27 (A.A) —Bor esi bir kere tesbit edildikten sonra M. Herriot, çarşamba veya perşembe günü Cenevre'ye git meden evvel tahdidi teslihat kon- feransnda bali hazırda müzakere edilmekte olan meseleleri tetkik etmek üzere kabineyi yeniden toplıyacaktır. Ümnü selâmet meselesi ile 5ler konferansının itimaa daveti ihti mali bilhassa tetkik edilecek olan meselelerdir. Altı soyguncu Mehmet ağanın evini basanlar yakalandılar Balıkesir, 26 — Kesirven köyün- den Ali oğlu Mehmet ağanın evine baskın vererek işkence ile zavallının paralarını alarak kaçan- lar tutulmuşlar ve şehrimize ge- tirilmişlerdir. Bunlar altı kişidir, üçü Kesirven köyünden diğer üçü Gireson nahiyesinin Hıdırbalı köyündendir ve isimleri şunlardır: Kesirvenli yürük oğlu Süleyman, çolak Mehmet, Hacı Ömer oğlu Ali, Hıdırballı Kara Ali oğlu Ali, Muhiddin oğlu Mustafa ve Şerif oğlu Mustafadır. Vaka faillerinden beşi tevkif, edilmiştir. Kara Ali oğlu Ali kü çük yaşta olduğu için nezaret ak tında bulundurulmaktadır. Iktisat konferansı Oslo mukavelesini imzala- yan devletler toplanıyorlar La Haye, 277 (A.A ) — Oslo ukavelenamesini imza etmiş olan 8, Felemenk, Lüksemburg, rka, İsveç ve Norveç hü- kümetleri mümessilleri, önümüz- deki hafta nihayetinde, cihan iktisat konferansına ait hazırlıklar hakkında müzakeratta bulunmak üzere La Hayede toplanacaklardır. Ingiltere ve Almanya ile olan iktisadi ve siyasi münasebetlerle Ouchy mukavelenamesi hakkında da müzakeratta bulunmasına inti- Zar olunmaktadır. M. Von Papen iktidarda kalacak mı? Berlin 27 (A.A) — Havas ajansı muhabirinden: Dün toplanmış olan imperatorluk meclisinin Von Papeni iktidar mevkinde tutmak ve Reichstagın içtimamı tehir etmek fikrine meyletmiş olduğu söylenmektedir. Amca bey karikatür müsabakası Sıra numarası Tefrik aNo. 102 28 Teşrinisanl 1932 Harp zengininin Gelini Büyük milli roman Biçare, koltuk- tan keçenin üs- tüne balıklama atlamış, ill diz üstüne gelip ve dört büklüm olup kafasını yere — dayamış, kıvrım kıvrım kıvranıyordu: — Yanıyorum! Kavruluyorum(., Kül oluyoruml., Diye banğır ban gir banğır bağı: miyor, babası tutmuş araplar gibi tepiniyordu. Madam Viyo- ette şaşırmıştı. a Zazı paralamak, bu radde figan ve telâş, doğru olamaz. Agopla Takuk çanlı ceset haline gelmişlerdi. Nefes bile almıyorlar, tükürüklerini bile yutuyorlardı. Esasen vaziyetleri kör düğüm. Takukun ağzının üstünde, Ago- bun kurşun gibi kundurası; Ago- bun suratında, Takukun mavna gibi vücudu, Mevlützade avazda idir — Allah aşkına, Musa aşkına, haham aşkına su. Göz bebeklerim kavraldu; beynim oyuldu. Imdada gelecek Allahın kulu yok mu?. işecek Hızır yok mu?... Viyo- İm, bana merhamet etmiyor musun 2. Top ağzından çıkan bir gülle gibi, Lebip odanın ortasına düşt Bu sefer, başka bir sayha,, Lebibin ses — Ne oluyor be?.. Sulukulede, maballe kavgası mı var, yoksa Balatta, vesika ekmeği mi daj iyor 2... Madam, karşısında Lebibi görür görmez, başına gelen akıbetin dehşetini anladı. Tuzağa yakala nirken, kuyruğu | kaptırmadan postu kurtaran bir kurt gibi sak dardı. Bir perende daha atarak kapı eşiğini buldu. Hemen dışarı, Lebip, gördüğü manzaranın karşısında, afallamıştı. Her taraf altüst Yerlerde bardak, tabak kırıkları; içki, meze oşaltılmış rakı, bira alyeler tepe taklak; yağı. ortasında, keçenin üstüne yüzü koyun yatmış, kur bağalama yüzen bir adam. Agop, artık kendini zaptede- 0, Hızır yetişti; kurtuldukl, Cevdet efendi, istimdada de- vamda : — Allahını, Peygamberini se- ven bir bardak su versin; gözle- rimi yıkayım | şaşkın bakınıyor, ir. türlü keşf. edemiyordu. Viyoletin peşinden koşup ya- kalamak, Suadı sormak bile ha- tırından çıkmıştı. Takuk kımıldanacak iken Agop asıldı : — Bilmem ne karıştırma, biraz daha dişini sık, balina balığı... Lebip, kendi kendine söyle- niyordu: — Ibiş, yerlere yatmış, hâlâ pandomima oynuyor bel, Ayağiyle dürtmeğe başladı: — Palyaço, oyun paydos; pılıyı pırlıyı topla bakalım! Madam Viyolet yıldırım düşer Muharriri: Sermet Muhtar tepeye inmişti Derken Cevdet efendi başını kaldırdı. o Yumruklarnı — göz kapakların üzerine sım sıla yapıştırmış inliyordu — Öldüm, bittim, bu yaştan sonra âmâ oldum. Lebip gene atıldı: — Portakal oğlu, seyircilerin alayı cimcozu çekti, Hâlâ ateşe baz mi oyaıyorsun?.. Azıcık merhametin varsa bir avuç su lütfeti — Ulan yoksa vuruldun mu? Birl mi şişledi? Cevdet efendi, kaşlarını kaldı: rarak hayır! demeğe çabalıyordu. — Öyle ise o karı neden bilmem nesini yırtar gibi bağırıyordu? — Biraz su yok mu Allahım? — Cevap versene odun ağa?.. — Su, su, sul — O kaltak senin aftosun ok masınl. Cevdet efendi, gene kaşlarını kaldırıp inkâr etti ve yalvar: —Bir az müsaade, bep: söyliyeceğim, Şimdi banz bir lokma su ver de istersa abdest- bane ibriği ile olsun. Lebip sürabiyi yakaladı: — Herif ayak üstü dikilemiz yorsun? Yoksa daha rakı mı çekeceksin? Cevdet efendi inleyordu. Lebip. artık ısrar edeme: — Su burada; ne yapacaksın? Dedi. — Avucuma dök bey birader. Cevdet efendi, ellerini açmış, boynunu bükmüş, istirkamda idiz — Dök; | hepsini boşalt, hepsini... Biçare, hem yüzünü yıkayor, bem söyleniyordu: Cevdet efendi, bir elile etrafı tutunarak kuzu kuzu yürümek, masanın yanına gelince, el yorda” mile surabiyi bulmak istiyordu amma ne mümkü: Cam kırıkları dizlerini kesiyor; ançuyeğler vıcık wcik eziliyor, balık kılçıkları baldırlara batıyor. Lebip yaklaşarak kafasını uzattı, Bu oyun zannetiği oyun değil, başka pandomima, Bu balık başi balık. Yerlerde, hokkabaz gibi sürünen de kılık kıyafeti düzgün, beyden bir adam, Sord — Komilil mi yapıyorsun yoksa metiz misin? Takatsizlikten, Cevdet efen: yalnız dudaklarının hareketi gi lüyor, ne dediği anlaşılmayordu. Lebip sertleştiz (Arkası var)