29 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

29 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 — Akşamı 29 Teşrinisani 1932 Deniz ticareti Iktisadi buhranın vapurculuğa tesiri Vapurlar çoğaldı, nakliyat azaldı, buhrana çare nedir? Dünyada hüküm süren iktisadi buhran vapurculuğana çok tesir etmiş, bir çok vapurlar, işsizlik yüzünden atıl kalmıştır. İngiliz Lloyd idaresi tarafından 1932 senesi haziranında neşir edilen bir istatistike göre 1914 senesinden 1923 senesine kadar dünya vapur. filosu 16,932,000 ton çoğalmıştır. Bu. çoğalş 1914 senesindeki tonaja nisbetle yüzde (87.3) e baliğ oluyor. 1914 - 1922 seneleri arasında bu tezayütten ticaret filoları en çok müstefit olan devletler şum- Tardu Şimali Amerika 11,336,000, Ja- ponya 1,896,000, Fransa 1,531,000, İtalya 1,501,000 ton. 1923 senesinden 1932 senesine kadar Norveçin ticaret losu 1,788,000, © Almanyanınki 1,633, Yunanistanınki 723,000 ton arlmıştır.. Eşya talimatının azaldığı bir zamanda; vukubulan bu tezayüt, bu günkü deniz nak- liyat buhranına sebebiyet ver- miştir. Bütün cihanda, bugün şarıandıralara bağlanarak atıl ret vapurlarının tonajı 12-13 milyon ton olârak tahmin edilmektedir. : Bu muattal vapürların masrafları, vapur mücehbizlerinin kisesi için dayanılmaz bir yük teşkil eylemektedir. Bu vaziyetin acaba tedavi ça- resi nedir? o Aklma gelen ilk , talebin çoğalması, tabiri bakım” iterede buhran yüzünden boş duran vapurlar ne de rinin ve hükümetlerin i tetbirde ihtiyaçtan fazla ve biraz eskimiş vapurların çürüğe çıkarılmasıdır. Yaşı 20-25 seneye varmış en çok vapurlara malik devletler Sırasile şunlardır; Yunanistan — filosunun yüzde 55,71 si, Ispanyanın yüzde 34,56 61, İsveçin yüzde 33,77 si, Kalyanın yüzde 28,28, Japonyanın yüzde 2,93 çü 20 ile 25 yaş arasındadır. İngiliz vapurlarının ancak yüzde 7/18 yirmi beş, ve yüzde 1049u Yirmi yaşını geçmiştir. Lloyd idaresi ahşap, dört bin tondan küçük ve yaşı yirmi beşi geçkin vapurları tenzil ettikten sonra devletlerin ticaret filoları hakkında şu rakamları neşre- diye İngiltere | 12,482,849, şimal Amerika 5,759,868, o Almanya zpzzsa, pena 2159446, Fransa 1941365 tondur, Vapur sal bi umumi 'men- faat namına, vapurlarından bir kısmını çürüğe çıkarmak için karıştırmak çok güçtür. Bunun | için bütün devletlerin aralarında, anlaşarak bir kısım vapurlarını feda edecek şirketlere ve eşhasa dazminat vermeleri lâzımdır. İtalya şimdiden teves- etmişlerdir. İstanbul Tehalât gümrüğü- nün 207221 No.lı 12/4/31 tarihli i çıkaracağımızdan eskisinin hükmü olmadığı ilân. olunur. Süleyman Sırrı ve Ali Çankırıda spor faaliyeti canlanmağa başlamıştır. Resmimiz Çanları Şi klübü futbolcularını gösteriyor. Solda klübün teşekkülünde çok mı olan doktor Ziya, sağda futbol mualli i Şeref, ortada kaptan ei beyler görülmektedir. Spor klübünün diğer gubeleride teşekkül #tmektedir, çok ilerlemektedi Şehirde 3-4 ilk mektep mevcuttur. Talebe fazlalığı hasebile bu mekteplerin sınıflarına müteaddit şubeler Alp mektebinden bahsedeceğim. Bu mektebin 408 talebesi vardır. Mektepten her sene talebe neşet etmektedir. Bütün sınıfların talebe mevcu- dunun fazlalığı dolayısile ikişer şubedir. Birinci lâvesi mecburiyeti Mektep binası ufa üç şube hasıl olmuştur. 327 senesinde “Temamıma 3500 Lira kiymet dir edilen Büyük adada maden mahallesinde Yılmaz türk cadde sinde 37,33/1B numaralı maabahçe iki katlı körgir hanenin temam artıımaya vazedilmiş olup 10 kâ- hünvevvel 902 tarihinde şartna- mesi divanhaneye talik edilerek Sadif perşembe | günü saat 14 den 16 ya kadar İstanbul 4 üncü icra dairesinde açık arttırma suretile satılacaktır. Azitirma ikincidir. Birinci arttırmada en ziyade 2000 Iiraya talip çıkmıştır. Bu kere en gök arttıranın üzerinde bırakıla- caktır. Arttırmaya iştirak için yüzde yedi buçuk teminat akçesi alılımır. Mütekakim vergi, bele diye, vakıf icaresi müşteriye aittir. 1424 numaralı kanunun 1l9ncu maddesine tevfikan hakları tep sicillerile sabit olmayan ipotekli alacaklılarla diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sabiplerinin bu hak. larını ve husnsile faiz ve masarife dair olan iddilarını ilân tarihin. den itibaren 20 gün içinde evrakı müsbitelerile bildirmeleri Jâzim- Gar, Aksi halde hakları tap sicil. lerile, sabit olmayanlar satiş be. delinin paylaşmasından hariç ka- Tırlar, Alikadarların işbu maddei Kannniye alkânına göre İhüreket etmeleri ve Gaha fazla maltmat almak isteyenler 932/672 dosya numarasile memuriyetimi caatları ilân olunur. 29 kânunnevvel 932 tarihine mü- | inşa edilmiş ve madeni 50,000 kuruşa mal olmuştur. Bu senede (8000) lira ile çok güzel kışlık bir tenefushane yapılmıştır. Mek- #ebin noksanları bu suretle günden güne ikmal edilmektedir. Hem ders, hem idare ve yazı öşleri bir baş muallimin üzerine yüklenmiştir. Mevcut 11 muallim- den kendisine yardımcı ayırmak imkân: kabil değildir. Binaenaleyh bukadar talebesi olan ve ağır teşkilâtı buluan bir mektebe bir kâtip ve bir muavin tayin ihtiy şiddetle kendini. göstermektedir. Mektebin su tesisatı pek mü- Jet. 1 inci His Memurluğundan: Beyoğlu sıraservi sovancı sokak osarmakta ve Bey 32 No, dükkân. da sicuk ve selâm ticaretile meş gul bulunmakta olan N, Kazaz İİ, iflâs etmiş ve iğlâs 28/11932 darihinde açılıp tasfiyeyin adi şekil. de yapılmasına karar verilmiş olduğundan: 1 - Müllisten alacağı olanların ve , istilikak iddi sinda / bulunanların alacakları ve istihkaklarını. ilâindan bir ay | içinde 1 ci iflis dairesine gelerek kaydettirmeleri ve delillerini (senet ve defter hulâsaları ve saire)asıl veya musaddak suretlerini tevdi eylemeleri. 2 - Hilâfina hareket cezai mestliyeti müslelzem olmak üzere müflisin borçluların. aynı müddet içinde kendilerini ve borç- larını. bildirmeleri. 3 - Müflisin mallarını her me sıfatla olursa olsun ellerinde bulunduranların o mallar üzerindeki halkları mah- faz kalmak şartile bunları aynı müddet içinde daire emrine tevdi etmeleri | ve etmezlerse makbul mazeretleri bulunmadıkça cezai mesuliyete uğrayacakları ve ruç- han haklarından mahrum kalacak. ları. 4 - 7712/032 tarihine müsa- dil Çarşamba günü saat 14 de ala- caklıların ilk içtiman gelmeleri ve müflis ile müşterek borçlu olan İar ve kefillerinin ve borcumu tekettül eden sair kimselerin tep. Yanında bulunmağa hakları olduğu ilân olunur. Diyarıbekirde maarif , mektep muallimleri ( ortada hocaları, el işleri sergisi, imnastik dersi kemmeldir. Jimnastik salonu ila alelye ve laboratuar ilâve edik liği ve mektebin şark cihetindeki avlusu genişlendirildiği taktirde tamamile asri bir mektep haline ifrağ edilmiş olur. Bu hafta Diyarıbekirde lise tesisi büyük © merasimle | tesit edilmiş ve şehir baştan başa bayraklarla | donadılarak | balk ilânı şadümani eylemiştir. Ziyafetler verilmiş maarif men Suheyni — nutuklar iradetmiş ve Diyarıbekirin © maarife sevgi ve balantı — derecesini pek aşikâr surette göstermişdir. E << ———————————— İstanbul güncü icra memurluğundan: İstanbul dördüncü iera luğundan: Tamamına 1204 Tire kiymet takdir edilen Mevlevihan kapısı civarında Tasma mahal nda sinde Hacı evliya sol numaralı iki senetle tas hanenin tamer edilmiş otu tarihind nnnevvel 932 Şartnamesi divanhaney rek 5 künunusani 933 müsadif perşembe günü İstanbul dördüncü, satılacaktır, artır. maya iştirak için yüzde yedibuçak teminat akçesi alinir, mrüterakim vergi, belediye, vakıf icaresi m teriye aittir. 920 tarilili jemi ka pununün 119 nucu maddesine teve ikan hakları tapo sicillerile sabit den 16 ya kad icra dairesinde olmayan © ipotekli | alacaklılarile diğer alikadaranın veirtifak hakkı Sahiplerinin bu haklarını ve husu- sile in masarife dair olan iddialarını ilân tarilinden itibaren 20 gün işinde evrakı müsbitelerile bildirmeleri lâzundır, aksi halde hakları tapo sicillerile sabit olm yanlar satış bedelinin paylaş masında hariç kalırlar alâkadar Yarın işbu anaddei kanuniye alıkâ- etme damat amal muna göre hareket daha fazla mi yenlerin 931 - 686 dosya nün Sile memuriyetimize mürae ilânı olunur.