29 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Akşam Tayyare ve 5 Gaz harbi (Baş tarafı birinci eahifededir) İsviçre gibi, harbe girmesi en 82 muhtemel, bitaraf bir memle- kette bile, her sene, boğucu karşı bütün halk talim iyor. Her melekette, bütün vatandaşlara kifayet edecek dere- cede gaz maskeleri hazırlanıyor. Mubtelif mahallerde, ahalinin, bir gaz hücumu karşısında iltica edeceği mahzenler yapılıyor. Ismet paşa, bu yeni hazırlığı pek güzel tarif etmiştir. «Artik mubavebe ihtimslâtına kargı manevra ve talim yapmak silin alında bulanan resmi orduların sanatlar ha nden çikiyor. Muharebe halimde tayyaru hücumuna kargı göhirlar kendilerini nasl müdafaa edecekler, yani mektep yaşında bulunan çocuk, fabrikada çalışan amele, tarlasını süren rançpar, memleket me barebe balirde iken tayyara hocumuna uğrarsa kendi hayatını koruyarak işine asıl devam edecek? Bu talim demekti, Tayyara tapkılatımızdan, gelecek fal yeklerinde, halkımızı tayyare hücumların. dan korumak. için lâzım gelen bilgi ile tbehiz etmesini beklediğimizi burada tekrar etmekte fayda mülâhaza ederim.» Candan özleyenlerdeniz. Bu konferansta, Türk murab- için, tekliflerinde en ileri gitmiş tir. Fakat, gene İsmet paşanın pek doğru “bütün bu i söylediği gibi arlardan müsbet etmek müşküldür. , Bu vaziyet karşısında bize düşen vazife, sırf bi silâhi olarak tayyareciliği inkişaf ektirmektir. Hattâ, “Yalnız silâh vasıtası olarak değil, asrın mü- temadiyen tekâmül eden büyük münakale vasıtası olarak. Türk milleti beynelmilel | tayyarecilik fen ve sanatında, tayyare sporunda ve seferinde kendi hissesini ve mevklini göstermeye borçludur. , Diğer taraftan, başka memle- ketlerde — olduğu gibi, halkı, boğucu gaz hücumuna karşı koruyacak £ tedbirleri şimdiden almaya mecburuz. Başvekil paşanın nutku, hepimiz için, gerek vatandaşlar, gerek tayyare cemi için istifade ile dolu beliğ bir derstir. Necmi Kornadan korkmuş i Yere düşerek başından ağ Balata garip bi hadisesi olmuştur Şoför Ibrahimin otobüsü Balat caddesinden geçerken © Zeynep banım isminde bir kadın otobü- sün farkına varmıyarak yolun karı tarafına geçmek istemi Bu sırada şoför Ibrahim oto- mobilin kornasını öttürmüştür. Dalgın gitmekte olan Zeynep hanım bu ani korna sesinden korkmuş ve müvazenesini kayı bederek yere düşmüştür. Zeynep hanımın başı bir taşa çarparak yaralanmıştır. Sadık yaralanma Tabanca ile oynarken bir kişi 5 yaralandı Kumkapıda alçı Raşit dün dükkânda bir tabanca ile oyn ken silâh kazaen ateş almıştır. © Çikan kurşun karşı dükkânda bulunan terzi Mehmet efendinin koluna saplanmıştır. Mehmet efendi hastaneye kaldırılmış, Raşit yakalanmıştır. hür i ei Londra, 28 (A.A) — Ingiltere hükümeti, yakında Amerikaya vereceği notanm © muhteviyatını kararlaştırmıştır. Mezkör hükümet Amerikan kongtesine ve milletine 95,000,000 doların tediyesi keyfi- yetinin bizzat Amerikayı dabi izrar edeceğini ispata çalışacaktır. Muhtelif gazeteler, böyle bi ameliyenin çıkaracağı müşkülle görmekle beraber tediyatın yapıl- Alman kabinesi Von Papen fırka reislerile görüşüyor Berlin 28 ( Hususi) — Alman kabine buhranı devam ediyor. Fakat şimdi buhrann hal in reisicumhur değil, ven Papen ve cu nazırı ceneral Schleiher müzake- rede bulunuyorlar. Bundan yeni kabineyi bu iki zatın teşkil ede- cekleri anlaşılmaktadır. Von Papen bütün fırkalar reis- lerile, hattâ sosyalistlerle müz: kerede bulunuyor. Bu müzaker nasıl bir netice vereceği henüz malüm: değildi izmirde bir tramvay Kazası İzmir, 28 — Alu © yaşındaki Fatma ismindeki bir çocuk hare- ket ederken binmek istediği atlı tramvayın altında kalmış, ve ba Mitaht bey Muş valiliğine, Isparta valisi Ahmet Durmuş bey Cemiyeti Akvam Heyeti umumiye 6 kânunuevvelde toplanıyor Cenevre 28 (Hususi) — Cemi- yeti akvam heyeti umumiyesi 6 kânunuevvelde toplanacaktır. Bu ictimada Çin- Japon ihtilafı ve Mançuri meselesi tetkik edile- cektir. Bundan başka cemiyet umumi kâtipliğine M. Avenol'un tayini hakkında da karar verilecek Maoçuri komisyonu 1 kânunu evvelde toplanacaktır. Rusya ve Amerika müstesna olmak üzere bütün devletler bu komisyonun mesaisile alâkadar olmuştur. Eski bir sporcu güzel bir lokanta açtı Eski sporculardan Galatasalaylı Mütevelli Nehmet bey, Sirkcide Ankara caddesinde Musul oteli altındaki lokantayı kiralıyarak, dün Şon lokanta ismile açmıştır. Şen lokantanın, lokantanın Is- tanbul cihetinin 'en | talarından biri olacağı anlaşılıyor. ! tevelli Mehmet beye muvaffa- | kayet temenni ederiz. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden alınan malümata göre bu gün hava bulutlu olacak, rüzgâr şimal istikametinden esecektir. Dün hava tazyiki 768 milimetro izel lokan- ve &n farla sıcaklık 13, en az 4 E Bu Sakahki Telgraflar Borçlar meselesi "Ingiltere, Amerikaya vereceği cevabı hazırladı ması ihtimalinden bahs ve bunun tevlit edeceği netayici teşrih eyle- mektedir, Bu gazeteler, önümüzdeki vadeye karşı koymak çarelerini tetkik etmektedir. Daily Herald gazetesine naza- ran hükümet erkân mali vaziyet yahamet kesbettiği takdirde fev- kalâde tedbir ittihaz edilmesi fikrinde bulunmaktadır. News Chronicle gazetesi, diğer Itişa meselesi Müruru zaman noktası tetkik ediliyor tetkike memur muhtelit encümen bu sabah toplanmıştır. Âzadan Refik Şevket bey müruruzaman olup olmadığının tayini meselesini mevzubahs ettiğinden bu cihetin tayini ihzari encümene havale edilmiştir. Ihzari encümen hemen topl narak tetkikata başlamıştır. Tet- kikat yarın bilecek ve karar bildirilecektir. Bundan | sonra muhtelit encümen toplanacaktır. Fatih belediye- sinde tahkikat Baş mühendisle bir mühendisin vazifelerine nihayet verildi Fatih belediyesi fen heyeti kâ- tiplerinden Nazmi efendi bir mi #eahhitten para istemek cürmile Sana Hamm Bu uni ki tahkikat, belediye müfettişle- rinden Necati bey tarafından idare edilmektedir. Tahkikat devam etmekle beraber Necati beyin verdiği rapor üzerine vali bey Nazmi efendiden başka Fatih belediyesi baş mühendisi Fuat ve kısım mühendislerinden Saim bey. lerin vazifelerine nihayet vermi Fuat ve Saim beyler hakkınd. ki kararın sebebi Nazmi efendi- nin, alacağı paranın büyük bir doğru olduğu lerin ne derece tahkikat çıkacaktır. Bu hususta malümatına müra- Deticesinde © meydana — Kâtip para; odada mühendisler de bulunduk- ları için vazifelerine nihayet ve- rilmiştir. Tahkikat evrakı müddet alırken aynı umumiliğe tevdi edilecektir. Müfettiş Necati bey, Fatih be- lediyesi heyeti fenniyesinde tah- kikatını genişletecektir. Mübadele komisyonunda tasarruf Muhtelit Mübadele komisyonun- da verilen bir karar üzerine Türk ve Yunan murahhaslarile memur- ların maaşlarından yüzde otuz nisbetinde tenkihat yapılmıştır. Bu karardan yalnız bitaraf âza istisna edilmiştir. Türk ve Yunan başmurahbasları tarafından iti haz edilen bu karar komisyoz beyeti tarfından tasvip edilmiz. Komisyonda işlerin sene sonuna kadar bitirilmesine çalışılmaktadır. bir çok gazetelerle birlikte tedi- yesi icap eden paranın ancak altın olarak tediye edilebileceğini yazmaktadır. Bu gazete diyor ki: Maamafi bu takdirde Amerikanın o kadar büyük bir ehemmiyet atfetmekte olduğu istikrar mesel e İm gilterenin teşriki mesaide bulu- Babilmesi madeni para İ stokunu yeniden vücuda getirmek İ icap edecektir. , — Zelzele Züiderzenin kurutulmasının neticesi Berlin 28 (Hususi) — Hollanda» dan gelen haberlere göre Hollan- danın cenubu şarkisinde bir zelzele olmuştur. Zelzele başı basarata sebebiyet | vermiştir. Nüfusça zayiat yoktur. Zelzele, Zülderze körfezinin kurutulmasının neticesidir. Soyun tazyiki kalktığından toprağın mu- vazenesi bozulmuş ve hareketiarz olmuştur. Bazı jeoloji âlimleri üç seneden beri zelzele | olmasını muhtemel görüyordu. Ankarada kızıl başladı Ankara, 28 — Ankarada Kızıl vakaları görüldüğünden sıhhiye vekâleti tarafından bir aşı istas- yonu tesis edil; Vekâlet aileleri | çocuklarım aşılatmağa davet etmişti Tuz fiatleri indirilecek mi? Ankara 28 — Tuz fiatlerinin pahalılığından bahisle bazı şikâ- yetler olmuştu. Gümrük ve inhisar- lar vekâleti fiatların indirilmesi kabil / olup olmadığını tetkik etmeğe başlamıştı e Lik maçları Maçlara bu cuma başlanıyor Istanbul futbol heyeti toplana- rak lik maçları hakkında karar vermiştir. Maçlara cuma günün den itibaren başlanacaktır. Maç- lar Taksim ve Fenerbahçe stat- larında yapılacaktır. Taksim stadyomunda : Fener bahçe - Beykoz, Kasımpı dolu. Fenerbahçe stadyomunda: lstan- bul spor. Süleymaniye, Topkapı” Eyüp. Şilt maçlarına 27 kânunusanide başlanacaktır. Galatasara- Fener- bahçe takımları fikstür mucibince 10 şubat cuma günü Taksim stadyomunda karşı karşıya gele- eklerdi BEER EKİ Mevlâ rahmet eylesin Merhum Enver paşanın annesi ve Hacı Ahmet Paşanın zevcesi Ayşe hanım tutulduğu hastalık tan kurtulamıyarak bugün ri meti rahmane kavuşmuştur. Bugün saat ikide cenazesi Beşiktaştaki evinden kaldırılarak Üsküdarda Karacaahmet kabristanına defn- edilecektir. İnn mmm | Eski eserler ( Baş tarafı birinci sahifede ) Zira Tekfur sarayı inşa edilirkeğ dünyanın her tarafından esli devirlere ait eserler. toplanmış, bunlarla saray süslenmiştir. Bu hafriyat ile meşğul olan Jogiliz alimleri aynı zamanda Istanbulun bütün surları ve şehir duvarları hakkında da tetkikat yapmaktadırlar, Bu âlimler "Istan- bulun deniz ve kara buvarları,, isminde bir kitap çıkaracaklardır. iye kadar yapılan tetkikat neticesinde Istanbulun duvarı en fazla şehirler arasnda olduğu anlaşılmıştır. Diğer taraftan Tekfursarayının yanında, sara; Anemi danlarında da tarihi tetkiki başlanılmıştır. Bu zındanların ne- reye kadar uzandıkları. Zından ların büyüklükleri tespit edile cektir. Istanbula gelen seyyahların bemen hepsi bu zından ve sarayı gezdikleri için buraları temizlene- cek, zındanların içine elektrik tesisatı yapılacaktır. Meşhur Bizans zindanlarının gimdiki hali çok fenadır. Zindanın it çöp ve pisliklerle doludur. Civarda bir mahalle camiinde mü- €zzinlik eden zindan bekcisi elin deki mumla seyyahlar zindan işinde gezdirirken pek ziyade sıkıntı çekmektedir. Zaman zaman mum sönmekte, seyyahlar karan- Ukta kalmaktadır. Bunun için zin dan içinde elektrik tesisahı ve muntazam bir kapı yapılacaktır. Tekfur — sarayının da harap olmaması için bazı tedbirler alına» caktır. Şimdiki baide bu eski sarayda İşsiz güçelizler, evi olm" yan bir takım insanlar yabp kalkmakta, geceleri ateş yakmake tadırlar, Bunlar sarayı pek ziyade pislet- mişler ve dıvarları acaip acalp yazılarla — doldurmuşlardır. Pek #anatkârane bir tarzda yapılan bu biler mecek ve tarihi saray gezi cek bir bale sokulacaktır. Yeni ekmek narhı Istanbul Belediyesinden: Teşri- nisaninin otuzuncu Çarşamba gü- nünden itibaren ekmek. sekiz buçuk ve francala on üç kuruştur. şam Maleri) Tavllat Elin ç Tramvay i Tünel — Rl aş Anadolu BERİ DE Sümeni 3970 Esham Yymankam © 3045) Terkon Anda 2439) Çimente Ar, Ki 408) Ünyon dey ir. hayriye Mİ Şar de Tray 50—) Buy Unan içer Çİ Şaka ema Bonomli 7300) “elen Çek ilatleri (kap. «e. 16) e a. Küyark “emma | Yayan Para Mani ano Besin Birüka Varya Alia Page Öneme siya Arda Nükte ii MEL Fes vole 188 Başa 10 iliş la i arm A Mecllya © vü anem ağ kıymetli eser adam akıllı temizle. | |