13 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

13 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM 13 Haziran 1934, — ve Terakki tarihinde esrar perdesi niçim ve nasıl Yakup Cemil Hakkı bey o sırada Avrupa nin mubtelif yerlerile ticaret ya: Pıyordu. Bu İtibarle arasıra İstan- buldan kalkıp Avrupaya gitmek mecburiyeti kim arada Yakup Cemil beyin il- das ettiği malüm hadiseler olma- yaydı Hakkı bey Romanyadan avdelinden sonra da Avrupaya gidecek, bir müddet kaldıktan sonra İstanbula dönecekti. “Arkadaşlarından bir kısmınin geldikleri yere dönmeleri üzerine Hakkı bey de hem Holandadaki ini takip etmek, hem de göz- den uzaklaşmak için Jstan- buldan gitmeği düşünürken bir gün arkadaşı Mümtaz bey: — Kardeşim sen bir pasaport al, Avrupaya git! Ben bu işleri burada idare ederim, Dedi. Mümtaz beyin de tesvip ettiği bu hareketten sonra Hakkı bey, Holanda için bir pasaport almış ve trene binmek üzere Sirkeci İs- tasyonuna gelmişti. Hakkı beyi tâsyonda teşyi edenler meya- nında Mümtaz bey de vardı. Tren hareket ederken... Halbuki Hakkı bey Avrupaya hareket etmek maksadile Sirkeci istasyonuna geldiği dakikalarda Yakup Cemil bey de merkez ku- mandanlığı tarafından tevkif edi- liyordu. Fakat gerek Hakkı, gerek Müm- taz beyler vaziyetten haberdar değillerdi. Onlar, Yakup Cemil beyin de bir kaç gün sonra müfre- zesile beraber yola çıkacak dere- .cede teşkilâtını ikmal etmek üze- Te bulunduğunu zannediyorlardı. “Avrupa treni tam vaktinde ha- reket ettiği halde, o gün hareket saatini beş dakika tecavüz et tirmişti. Bu esnada Sirkeci yon komiseri Hakkı beyin bulun- duğu kompartimana yaklaştı ve Hakkı beye: — Efendim, dabiliye nazırı Ta- lât beyefendi sizinle şimdi behe- mehal görüşmek istiyorlar, Bina- €naleyh aldığım bu emir üzerine bu trenle hareket edemiyeceğini- zi size tebliğ etmeğe memurum, dedi. Hakkı bey, komiserin bu söz“ lerindeki manayı kavramıştı. Ta- lât beyin verdiği bu emir, kendi- sile böyle alelâcele görüşmek is- #emesi maksadına müstenit değil, her halde kendisini tevkif etmek, hakkında takibat yapılmağa ka- yar verildiği için İstanbuldan ay- Fılmamasını temin etmek fikrin den ileri geliyordu. Hakkı bey, Yakup Cemil beyin devkifini henüz daha haber alma- #makla beraber, şimdi maruz kal. dığı bü muamele ile, artık Talât beyin kendisile arkadaşları aley- Hakkı beyez — Sen buradan doğruca git, Talât beyle görüş! Ben de Enver paşaya gideyim, vaziyeti anla- tayım, Dedi. hissediyordu. Nete- | | kez kumandanlığına gitti İ caatı bekliyordu. dürüldü | M.R Hakki bey istasyondan bir ara- baya bindi, doğru dahiliye neza- retine gitti, Talât beyin bu esna- da orada değil, maliye mezaretin- de (*) olduğunu söylediler, Bunun üzerine Hakkı bey bu- rodan da maliye mezaretine gitti. Talât beyi sordurdu. Nazırın ma- kamında çalıştığını öğrendi. Ve vasıtasile beye şöyle bir haber gön- — Avrupaya hareket edeceğim sırada istasyon komiseri Talât beyin benimle alelâcele görüşmek istediğini söyledi. Ben de tren- den indim ve buraya geldim, Hakkı bey de tevkif ediliyor.. Talât beyin odasından çıkan kaler Hakkı be- ye şu sözleri söyle. — Nazır bey: «Ben istemiyo- rum, merkez kumandanını sün!» dediler, Hakkı bey vaziyeti anlıyor, Talât beyin merkez kumandanına göndermek- le tevkif ettirmek istediğini gi yordu. Bu vaziyet karşısında an tık yapılacak bir şey yoktu. Doğ- ruca gi kendisini merkez ku- mandanına teslim etmek ve tev- ahsus müdü, kif edilmesine razı olmak lâzım- dı. Dahiliye nazırının bu bilâfnda olarak Cevat beyi ziya- yet etmediği takdirde kendi hak kındaki şüpheyi takviye edecek, tevki le alâkadar olduğunu kabul et- miş, yani isnat edilen cürmü be- nimsemiş olacaktı. Şu halde te- reddüt etmeksizin doğruca mer- leri ine sebep gösterilen mesele Hakkı beyin tevkifi emrini alan Cevat bey, zaten böyle bir müra- Esasen Hakkı bey kendi gitmiyeydi merkez kumandanı memur gön- 'dermek suretile tevkif ettirecekti. Cevat bey, Hakkı beyin daireye geldiğini öğrenir, öğrenmez he- men kabul etti ve muhatabına söz ayağile söyletmeğe imkân bırakmadan: — Hakkı bey, aldığım emir üze- rine bu dakikadan itibaren mev: kufsunuz! Dedi. Bunun üzerine odaya gi- ren bir inzibat zabitinin refakati- le Hakkı bey de Yakup Cemil bey gibi (Bekirağa bölüğü) ne gölü- rüldü. Hakki bey (Bekirağa bölü ğü) nün bodrum katında, Yakup Cemil beyden başka diğer bir oda- da tevkif edilmişti. Bu oda loş, rütubetli ve | havasızdı. Her iki maznun artık iht lâttan menedilmiş oluyorlardı. Oda kapılarının önüne süngülü birer nöbetçi konmuştu. Artık bu hadise şunu isbat etmiş oluyordu ki Talât beyle arkadaşlarının iki mühim muarızı, edttihat ve Te- Takki» nin bu iki eski müme: gene kendi fırkalarının devrinde «suikast» cürmile itham edilerek mesul edilmek üzere hürriyetle- rine veda etmiş oluyorlardı. (Devamı var) (9) Cavit beyin istifasindan sonra, Sait Halim pasa kabinesinde maliye ne. zaretini de Talât bey vekâleten der: de ermişti, Tarama dergisi Beşinci Fasikül de çıktı Ankara 11, (AA)— T.D.T. C. umu den : 1 — “ Osmanlıcadan Türkç söz karşılıkları tarama dergisi » adıyle neşredilmekte olan eserin Sinci fasikülü de çıkmıştır. 2 — Bu fasikül 6 formadır. K. harfından M. harfına kadar olan kelimeler bu fasikülde bulmuştur. 3 — Ankarada mebus beyefen- dilere dağıtılacak nüsbalar B. M. M. umur iğine gönderi 4 — Cemiyetin kol ve bölük leri âzasından olanlara verilecek nüshalar cemiyet merkezinden imza mukabilinde alınacaktır. 5 — Istanbulda kedilerine mektup gönderilmiş olan zatlar devlet matbaası satış yerinden kendilerine ait nüshaları aldıra- bilirler. 6 — Ankara ve Istanbuldan başka yerlerdeki zatlar bulunduk- ları yerin maarif müdürlüğünden veya maarif memurluğundan ken- di adlarına gönderilen nüshaları alacaklardır. 7 — “Tarama dergi 6 ncı fasikülü de yakında çıka- caktır. air Umumi bahçeleri tahrip edenler Bahçe ve parkların son ze: larda Obazı kimseler tarafın» dan tahrip edildiği görülmektedi Belediye bunun önünü almak için sık sık bahçeleri teftiş ettirecek, giçek koparmak, tarhları bozmak Suretile tahripte bulunanlar he- men mahkemeye sevkedilecek- lerdir. Adli tıp enstitüsü Haziran iptidasından itibaren üniversite tıp fakültesine adli tıp enstitüsü namile yeni bir enstitü ilâve edilmişti. Bu enstitü tıbbı adli binasında kendisine tahsis olunan dairede çalışmaktadır. Morg ta bu binada bulunduğu için, talebe burada tıbbı adli işleri etrafında doha faydalı tetkikatta bulun- maktadır. i Bir hamal çuvallar altında kalarak yaralandı Beşiktaş iskelesinde Mehmet isminde bir hamal bir ardiyede un. çuvalları istif ederken yığılı çu- vallar birdenbire devrilmiş Mehmet altında kalarak muhtelif yerlerinden tehlikeli surette yara- lanmıştır. Mehmet hastaneye kak dırılmışır. Iki yenç derede boğuldu Kâğıthane köyünde oturan Ha-| san ve Osman isminde iki genç dün yıkanmak üzere dereye gir- mişlerdir. iki genç bir bataklığa tesadüf etmişler ve buraya saplan: mışlardır. Civarda kimse olmadığından iki köylü bataklıkta boğulmuştur. (Alışam kapanış Esham ve Tahvllat Tat, dahili © 00,—| İş B Hamiline 25 Küponsuz 1988” | ? Massis o istikraz © SABO) T.C. Merkez Ünitürk 1 2910) Bankasi ör > 2845) Avmdolubisme 2000 >. Teletem © 310 Mümessil 1 Terkos 1840 ği Çimento. 1180 » NM | Htihab değir. 18,— İş Bantanı Şark > dan Para (Çek İlatleri) o) Se yari 1200) Soya epi Berin Key York yi Müano ler e Cenevre 24486) Pöngo Brtksel © 4050) BŞ Amsterdam 11,25) Meskoya | a Edremit (Hususi) — Edremit bilhassa son dört beş sene içinde epeyce terakki etmiş bir kaza Kresi mebusu Enver beyin him- metile güzel bir elektrik fabrikasi | yapılmıştır. Edremidin yegâne serveti olan | zeytin mahsulü bu sene çok iyi- dir. Son günlerde mebzul surette yağan yağmurlar çifçiye neşe ver- miştir. Kaza kaymakamı Mithat Kemal beyin himmetile köy ve şose yolları tamamile yapılmiştır. Gece hayatı başka kazalara nis- betle çok iyidir. Bir. sinemamız, yağmurlu giden havalar birden- bire ısınmağa başladı. Bu müna- sebetle yazlık kahve ve eğlence mahalleri açılmıştır. Söğütlük par- kı - ki şekre pek yakındır - üç s€- ne eyvel taşan Firat nehrinin yu- untakalardan sürükleyip fidanlarını beledi- korumasile, bugünkü hali bulmuştur. Tabiatin yad hayı kaplıyan bu söği baharda seyrine doyul. tablo manzarası arzet- | mektedir. Bu sene mahfel ittihaz edilen bu parkta, Birecikte ilk defa ola- rak, bir çok sileler toplanarak ha- va alıyorlar, eğleniyorlar. Yalnız değerli kaymakam ve Belediye reisi Baki beyden bir ri- Edremit mektupları Edremitte zeytin mahsulü bu sene çok iyidir Içtimai hayat, Edremitte, diğer kazalara nisbetle çok inkişaf eylemiştir Edremitin umumt görünüşü bir belediye parkı ve dmanyurdu bahçesi vardır. Saat on bire kax dar her taraf kalabalıktır. Edremitte spor faaliyeti çok canlıdır. Güzel bir sahası vardır. Idmanyurdu arasıra müsamereler, seyahatler terlip eder, En fazla meşgul olunan spor voleybol ve | fatboldür. Banyo mevsimi yaklaş- tığından deniz sporları hazırlığı başlamıştır. Edremidi denize bı lıyan Ilıca Palamutluk hattı, Ed- remi deniz banyolarından ifadesini çok güzel temin et mektedi Birecik parkı çok rağbet görüyor Köylerde 13,000 gizli nüfus meydana çıkarıldı Birecikte Söğülü park Birecik 4 (Hususi) — Serin ve | camız w Buraya bir radyo ko» yarak musiki boşluğunu doldür-. mak! Birecikte (13,000) gizli nüfus meydana çıkarıldı. Çalışkan mü fus memuru Kasım efendinin rix yasetindeki komisyon bunların kaydile meşguldür. İlk mektepler talebesine müjde Tarih. derlerinizi kolayca ve herkesten daha İyi öğrenmek için alacağınız kitap Yardımcı Tarih Hulâsası yalnız 10 kuruş Polka ete 8 kuruş Batış merkezi; AKŞAM KITAPHANESİ 121, Ankara cadde 124 sahil