13 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

13 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 oyu Edebi müsahabe (Baş tarafı 5 inci sahifede) peşin bir teşekkür hissi duyuyo- rum, Fakat heyhat! Hemen irkili yorums Öksüz gibi bekler, yalvânr yağmur, Ne mağrurdur, çabuk danlır yağma “Anlamıyorsunuz, değil mi? Yı maur nasıl bekler, ne diye yalvı rır, sonra ne için mağrurdur, ne- den çabuk danılırmış. Yalvarmak ile darılmak haydi kafiye tutsun, #airin böyle âdetlerine alışkin ola- hım, fakat bize yağmuru öksüz fa- kat huysuz bir çocuk şeklinde gös- termekle ne demek istiyor? Bunu anlamak için devam ediyorsunuz: Bir ince histir ki ter camlarda Orda başlar, gene biter camlarda; Akar, akar ölüm tonile Bu semiz göz yaşları biter camlarda, Titremek, bitmek, yetmek, hay- di bunları şaire bağışlıyalım, tonilen den ne murat edi- diye de düşünmiyelim, bu bel sehvidir, yalnız şair bir ince histir diye bize haber verdiği bu yağmura konacak ince hisler bu dediklerinilen ibaretse ben kaba kalmağı tercih ederim. O elbette bir şeyler duymuş ola- cak, fakat nazmın türlü darlıkla, a dolu bağları arasına kendi kaptırınca bu duyduklarına terc man olmak çaresini bulamıyor. Ne iyi olurdu bunları bize serbest bir nesirle söyleseydi de biz de cam- lardan o sessiz göz yaşları gibi akan, akan, akan yağmurun arı sından hazin hatıralarımıza yabilmek lezzetini duysaydık. Bir başka şiirinde bir kadının ay ışığında ağladığından bahsedi- yor, müessir bir levha. Hattâ o ka- dar müessir ki «suyun ku ay» da beraber ağlıyor. Bi hem kadın hem ay ittifak ederek ağlayınca derhal bir teşbih hatıra geliyor ve şair bundan hemen is- tifade ediyor: Bahçede bir siyah mendildir gece, Yüzüm nemleniyor ona değince, Bunun garabetinde dur. cet yok değil mi? Hattâ: Yollarda dolaşan sarbop işik Her yerde kalmsğa pek alıılar... Kırk yılda bir kere «ışık - şık» kafiyesini bulmak muvaff kıyetini gösteren şairin bununla ne demek istediğini için gene durmağa lüzum yok. Z: ten durmak imkânı da yok, şair devam ediyor; kadını ayı geceyi de siyah tan sonra, sarhoş nrken, şair edemezdi. Sulara, geceye öyk kurbai Başlar serenadı gene Ya serenat çalmağa, yahut, se- renadını çalmağa diyecekti. Fi kat ne zararı var, hangi serenadı diye soracak değilsiniz ya, & nız bile işte bildiğiniz © mahut serenadı... Teselli meşhur serenadını çalacak değil ya.» cevabını alırsınız. Siz bütün bu şiirden çıkan hikmete bakınız. Bahçede senfoni tamamdır. şimdi; Fakat o ağlyen kadın, Bu âlem içimde bir di Düşünce yarlıkıan d kları dolaştı- kurbağaları ihmal aCanım, vendir» düsturunu tahattür eden #air bize bu hiç mana ifade etmi. yen eserinde gali ın da ha önce gelen bir lendiği teminatını vermek rek bizi de düşünmeğe davet ediyor. Ben pek büyük bir büsmü niy- yetle bu düşünmek külfetini ihti. yar ettim ve metice olarak yalnız bir hüküm çıkardım: Bu genç ve ona benziyenler ş söylemekten vazgeçmelidirler, on- mende pazan sıcaklara re grupla mademki yazmak. ihtiyacı 4 Gönen panayırı açılıyor Sıcaklara rağmen panayıra Gönen 7 (Hu- — susi) — Gönende ıklar başladı. Hava son gün- ler zarfında bi denbire ısındı, Herkes buram buram terliyor ve serin bir yer arı- yor. Hararet 30 derecedir. Bu mevsimde bu ka- dar sicak pek padir görünür, Bu mevsim Gö- e par nayır mevsimidir. Her sene 10 ziran ile 15 h: yan arasında Gö- yene iki buçuk saat mesafede büyük bir pana- yır kurulur. Bu sene de, şiddetli panayır için bü- yük hazırlık vardır. Birçok esnaf, eşya ile be- raber, akın akın panayıra gidiyor. Şehirdeki pazar da devam ediyor. Gönen pazarı salı günleri kuruluyor. Balıkesir vilâyetinde iştirak edenler çoktur Gönenin umum! manzarası ve pazar yeri en kalabalık pazar Gönen pı dır. Buraya Biga, Erdek, Bam M: gelenler pek mukavele inuzalanı , çoktur. Esasen kaza 114 köye maliktir ve nüfus. cihetile zengin- dir. Gönen paza- rnda en çok bayvani alım tımı olur. Kö; lüler de eşya- larını © pazarda antarlar. Bu bir Adet balini al- muştur, Başka & vetle satiş yap- malar, Son zamanla, da pazarda bü- Elektrikle tenvir Kasabanın elek- trikle tenviri için uğraşılmaktadı Her nekadar ye- yurdu, maki pesi belli deği se de ağç direk- lerin kakılmasına başlanmıştır. İ Temmuz son larına doğru bü- tün İşlerin biteceği ve bunun için belediye ile şirket e anlaş Adanada sıcaklar Bir kişi öldi kişi delirdi Adı 11 — Son fında hüküm süren şiddetli sıcaklar yüzünden bir kadın ölmüş, iki kişi delirmiştir. Delirenlerden 16 yaşınd bir genç Istanbula gör 'derilmiştir. Hava bugün serinlemiştir. Ma- amafi hararet elân 31 dir yağmar ihtimali vardı Muğlada yağmur ve zeylin mahsulü Muğle, 12 (A. A.) — Son yağ- murlar bilbassa zeytin mıntakası olan yerlerde çok iyi tesir yap- mıştır. Bu sene zeytin mahsur lünün iyi olacağı tahmin ediliyor. Milâs zeytinlerinde timar ame- Jiyatı devam etmektedir. 934 se- nesi içinde 500 küsür bin zeytine timar ameliyatı yapılmıştır Antalya liman reisliği Gelibolu 10 — Gelibolu liman reisi Yakup bey Antalya liman tayin edilmiş yolunun güzide zevatı tarafından limanda teşyi rek yeni vazifesi olan Antal- yaya hareket etmiştir. Yen va eşinde muvafflayetler temeni Edirne şehrinin plânı Edirne şehrinin imar plânı, Oç ay zarfında yapılacaktır. Edirne belediyesi, bu hususta yerli bir mak üzeredir. vardır, muhakkak bu ihtiyaç ken- dilerini başka zeminlerde pek iyi meyvalar yetiştirmeğe muvaffak eder. Kabiliyetlerini, emeklerini oralarda tecrübe etmelidirler. Okuma seferberliği Denizli vilâyetinde kadın erkek okutuluyor Denizli, (Hususi) — Deniz- Hide her sene millet mektepleri faaliyetine büyük bir ehemmiyet atfedilir. 929 senesinde ilk sa- vaşta 84,000 vatandaşı okutan bu vilyette bu sene mektebi olmi- yan köylülerin de istifadesi ve bu köylerdeki tahsil çağındaki çocukların da hiç olmazsa biraz. okuyup yazmalarını temin için 12 köyde millet mektepleri açıl. mış ve maaşı vilâyet bütçesinden verilmek üzere muallimler tayin edilmiştir. Bu şekilde tedrisat yapılan mek- teplere devam eden talebe ade- di 156 kadim, 217 erkek ve 275 gocuk olmak üzere 684 dir. Bun- lardan başka merkez ve mülhakat- ri olarak vazife kabul eden İaresinde açılan A ve B dershanelerine 1343 erkek ve 409 kadın devam etmektedir. Edirne hapishanesi Edirnede büyük hapishaneye Ifrağ ve tadil edilen Yanık kışla binasındaki inşaat bitmiştir. Ağus- tosa kadar binanın elektrik ve su gibi tesisatı ve icap eden tef- rişat ve tanzimi de bitirlerek küşat me ii yapılacaktır. Ha- pisbane binası bin beş yüz. bin kadar mahküm istiabına elverişli bulunmaktadı 11 (A.A.) — Marmi Hisarönü mevkiinde çıkan mağribi çekirgenin, İmhasina de- yam edilmektedir. okla Ziya Uşyakizade | 7500 kl Amasyada ucuzluk Süt 2, peynir 12, yağ 55-60 kuruşa BH yaz ve scaklı )— Amasyada başladı. Halk ve meşhur Çı kallar mevkiine taşınmakta Son zamanlarda burada yağ- mura çok ihtiyaç vard. Yağan yağmurlar bu ihtiyacı telâfi etmiştir. Yeniden yağmura ibtiyaç vardır. Amasyada her gey hollaşmış ve ucuzlamıştır. Kirazın kilosu 4, süt, yoğurdun 2, yağın 55-60, peynirin 12-14 kuruştur. Amas- yadan her gün Sivas ve Samsuna bir iki vagon sebze ve meyva gönderiliyor. Pamuk tohumu tecrübeleri Nazilli pamuk ıslah istasyonu tarafından, Amerikadan getirilen muhtelif nevi pamuk tohumları- Dın tecrübelerine başlanmıştır Bu tohumların bir kısmı, Nazilli ıslah ıyonundan Tire ve Tor- balı kazalarına da gönderilmi ve oralarda da tecrübeler yapı mağa başlanmıştır. Gümüşhanede şiddetli dolu yağdı Gümüşhane 11 (A.A) — Dün öğleden sonra Gümüşhane ve mülhakatında iki buçuk saat de- am eden şiddetli dolu ve yağmur yağmıştır. Yağan yağmur, Gümüş. hane ile Torul kazası arasında 35 kilometrelik kısımın bir çok ma- hallerinde tahribat (yapmıştır. Yağmur durur durmaz, Trabzon yolunun bir an evvel açılması için yali ve başmühendis beylerin ne-| zareti altında faaliyete geçilmiş- beşg NELER OLUYOR? Hazreti Isa Nazi olabilir mi? Almanyada Musevi dâşmanlığının çok şiddetli olduğu malümdur. Son zamanlar. da Naziler arasında bir mesele çık mıştır: Hazreti İsa yaşamış olda Naziler arasında acaba Nazi olabilir mi idi Bu mesele hararetli münakaşa- lara sebebiyet veriyor. Bir kısmı «olamaz» diyor, bir kısmı bilir» cevabını veriyor... Meşhur ilâhiyat mütehassıslarından biri Deutsche | Senntag gazetesinde yazdığı bir makalede ikinci fikri müdafaa ederek diyor kit «ola Hazreti İsanın annesi Musevi idi. Şu halde Hazreti İsa da yarı Müsevi demektir. Fakat bu hal kendi bir. tesi yapmış mıdır? Buna «hayıra diye Hazreti üzerinde k cevap vermek lâzimdi ın ruhu, tabiatl lâkadar değildir. Düşünceleri ise hiç Musevi düşüncesi gibi de- öildir. Hazreti İsanın bir Musevi mem- leketinde doğmuş ve sünnet edil miş olması pek tabiidir. Musevi- likle mücadele edecek olan, Mu- sevi bulunmıyan Almanyada do, İsanın yarı vü ir, Di- ırka men- ha gerildiği zaman ölmi rilen yeni vücut hiç bi sup değildir.» Üç aşk birleşince Avustralyada iki komşu arasın- 'da çok garip bir hadise olmuştur: M, Murphy tavuk o meraklısıdır. Pek çok tavuk besler, tavuklarile iftihar eder. Onlara âdeta âşıktır. Komşusu M. Me Gregor ise bah- çe meraklısıdır. En nadide çiçek- irir, onlarla if- ler, sebzeler yet tihar eder. Çiçeklerine, sebzeleri" Tavuklara gelince, onlar da bü Bu üç güzel bahçeye âşıktırlar. aşkın bir araya gelişi garip neti celer vermiştir. Tavuklar komşu” nun bahçesine girmişler, bahçeyi altüst etmeğe başlamışlardır. Kanuna çok riayetkâr olan Me Gregor bu vaziyet karşısında ne yapmak lâzım geldiğini anlamak avukata danışmıştır. bahçesindeki tavuklari lâkin leş bırakmaya üzere bir lerini, olduğu yerde mecbur olduğu cevabını almı: Me Gregor ertesi günü dört ta- yuk öldürmüş ve komşusuna ge- Tip tavukları almasını bildirmiştir. Tavuk meraklısı da bir avukata danıştıktan sonra öküz arabasına küz koşarak gelmiş, bah- geye girmiş, tavuk leşlerinden bi- rini alıp götürmüş, sonra üç defa daha gelerek diğer leşleri de ak mıştır. Bu suretle reyan etmiştir. Fakat bahçenin ne kanuni surette ce- Trakyada koza mahsulü “Trakyada yeni sene koza mah- sulünün bir haftaya kadar idrak edileceği / anlaşılmaktadır. Bu sene | geçen seneden — daa fazla miktarda ipek böceği bes- lenmiş ve havalar da koza için