17 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 17 Haziran 1934 Tevfik Rüştü bey Bir bulgar gazetesinin çok takdirkârane makalesi Hariciye vekilimiz Tevfik Rüş- tü bey, Sofya istasyonundan ge- gerken Bulgar gazetecilerine bazı beyanatta bulunmuştu. Sofyada çıkan Slova gezetesi bu münasebetle ir makale yaz- mıştır. Bu makalede diyor ki «Tevfik Rüştü beyin beyanatını tetkik edecek değiliz. Yalnız bir noktayı kaydedeceğiz. O da Türk ederken gösterdiği vuzuh ile karşısındakiler üzerin- 'de büyük bir tesir yaptığıdır. Bu- nu İnkâr etmek kabil değildir. Tevfik Rüştü bey için kör dü- güm yoktur. Tereddüt ve yenilmi- yecek müşkülât mevcut değildir. Geniş bir fikir teşebbüsü ve An- karada kuvvetli istinatgâhı olanı bu iyi diplomat, Türkiyeye şeref veren ve bir çoklarında gıpta hissi | uyandıran bir harici siyaset takip | İl ediyor. Muhterem Türk hükümet ada- mı Sofya istasyonundan geçerken | Bu hiz çok kuvvetle tezahür edi. | yordu. Bizim temenni edeceğimiz yegâne şey Türk Hariciye vekilile yeni Bulgar hükümeti arasında temasların daha sık olması ve sa- mimi bir teşriki mesai arzusile görüşülmesidir.» Takas suiistimali On tacir ve komisyoncu tevkif edildi Bir müddettenberi devam eden takaç suistimali tahkikatı şay: mı dikkat bir safhaya girmiştir. Tahkikatla meşgul bulunan güm- Tük teftiş heyeti müddelumumili- ğe müracaatla bu işte alâkadar ok maktan mazmun yüz elliden fazla şahıstan yirmi bir kişinin tevk lerini istemiştir. Uç buçuk milyon liraya baliğ olan bu suiistimal işinde bir çok tüccar ve komisyonculardan mi 'da memurlar da bulunmaktadır. Tahkikat evrakı iki kamyon dol- duracak kadar olmuştur Gümrük heyeti / teftişiyesinin gösterdiği lüzum — üzerine müd- 'deiumumilik tevkifi istenenlerin | evrakını Sultanahmet sulh ceza mahkemesine vermiş, hâkim Reşit, bey evrakı tetkik ettikten sonra resmi “evrak tahrif ederek güm- rük kaçakçılığı yapmaktan maz- nunen bu eşhaslen onunun tevkif- lerine karar vermiştir. Heklarinde mevkufen tahkikat yapılmasına karar verilenler ke- reste tüccarı Hristonidis, bunun komisyoncusu Zühtü, tüccar Veh- bi, Cemil Hayri, limon tüccarı tüccar Faik, komis- |, Perikli, Yusuf Ziya ye Arman Kovo efendilerdir. Bunlar hakkındaki tevkif mü- zekkeresi emniyet ikinci şube mü- 'dürlüğüne verilmiştir. Bunların bir kısmı tevkif edilmiştir, Müte- bakisi de bugün tevkif edilecek- lerdir. Mevkuflardan bir kısmi tevkif kararına itirazla tahliye ta- lebinde bulunmuşlardır. Bu ci- bet te tahkik ediliyor. Mallarımızın ucuz nakli için tedbir alınacak Ankara 15 (Hu ofisi ihracat almağa başladı. Bu tedbir neti- cesinde bilhassa İzmirde seneler- derkeri eni mucip > va | Gazi Hz.nin ziyafetleri Gazi Hz.nin nutku ile Iran Şahinşahı | Hz.nin cevapları Ankara 17. (Hususi) — Reisi- cumhur Gazi Hz, nin İran Şahin- şahı Rıza Han Hiz. şerefine ver- dikleri ziyafet, geç vakte kadar devam etmiş Gazi Hz. sonunda şu nutku irat eylemi «— Büyük dostum ve aziz bi- raderim Şahinşah Hz, ! ziyafetin Kardeş İran milletinin ulu rei- sini Türkiyede selâmlamakla duy- duğum sevinç çek büyüktür, Zi- yareti şahaneniz bütün Türk mil- etini bahtiyar etti. Türkiye - İran münasebetlerinin! tarihi gözden geçirilirse, bu iki memleketin dostluktan ayrıldıkla- rı zamanlar en müşkül devreleri yaşamış oldukları görülür. Halbu- ki milletimizin tabii temayülleri ve yüksek menfaatleri icabı olan dostluk bağları kuvvetlendikçe ber iki millet kuvvetli hale geldi ve refah,buldu, Türkiye curhu- | riyeti bu hakikati tamamen idrak ederek İran dostluğunu, siyaseti- nin en esaslı umdelerinden biri haline getirmiştir. Nasıl ki, zatı şahanelerinin kudretli idaresi al- tında komşu ve kardeş memle- | kette de ayni duygulara, ayni gö- rüşlere kıymet ve ehemmiyet ve- rilmiş ve böylece sarsılmaz ve si- inmez bir Türkiye - iran dostlu- ğu kurulmuştur. Şahinşah Hz.! Memleketinizin bütün terakl alâka ve mu- habbetle takip ediyoruz. Yüksek iadenizin yarattığı eserleri, en derin hürmetle karşılıyoruz. Tür- Gayrimübadiller Yunan emlâki süratle salışa çıkanlacaktır Maliye vekâleti tarafından alın- makta olan tedbirler gayrimü- badil bonoları fiatleri mühim bir tesir yapmıştır. Bono- ların bugünlerde daha ziyade yük- selmesi bekleniyor. Ziraat bankası “İstanbul şubesinde. maliye vekâleti namı na Ankaradan. gelen emlâki mil liye mümeyyizi Sadeddin beyin iştirakile bir içtima yapılmıştır. | Bu toplantıda mesele etraflı su- ette görüşülmüş ve alâkadarlara tevzi edilen bonoları karşılaya- cak miktarda emlâkin satışa çı- karılması için tedbirler alınmıştır. Bonolara karşılık gösterilen | emlâkin tapu kayıtları süratle çı- karılacak ve muhtelit mübadele komisyonunda mevcut mübadil- lere mahsus emlâk en kısa za- manda Ziraat bankasındaki satı komisyonuna verilecektir. Bu su- retle memleketin her tarafında komisyona devredilen malların hepsi birden satışa çıkarılacaktır. Müzayedenin her gün yapi ması ve şikâyetlerin önüne geç mesi kararlaştırılmıştır. Her gün en az kırk parça emlâk satışa çi- | karılacaktır. Müzayedeye konulan evleri gayrimübadillerin görebilmesi için | zabıtaca kolaylık gösterilmesi /kaymakamlıklara bildirilmiştir. ka gayeleri olmıyan milletlerimizin, | Fah ve saadetini temenni ederek sıh- Bu Sabahki Telgraflar kiye ve İran binlerce senelerden- beri deruhde etmiş oldukları yük- selme ve yükseltme rolünde bu- gün de kuvvetli ve kudretli adım- larla ileriliyorlar. Bu iki kardeş milletin bu defa ziyareti şahane- nizle bir kat daha yakınlaşan dost- lukları, medeniyet için, insaniyet için, şüphesiz en sevinilecek neti- celerden biridir. Sulh ve müsale- met içinde inkişaf etmekten baş- ayni zamanda umumi selhe hö- dim olmayı en serefli vazife say- dıklarına şüphe yoktur. Türk hatıra eti için unutulmaz bir bırakacak olan bugünü tarih, yalniz Türkiye - İran müna- sebatında değil, fakat cihan sul- hünde sayılı günlerden olarak | kaydedecektir. Dost ve kardeş milletin büyük hükümdarı, Türkiyenin ulu dostu olan zatı şahanelerinin daima re- hâti şahanelerine, kardeş mille- tin ikbaline ve Türkiye - İran dostluğunun feyizli inki yorum.» Şahinşah Hz. nin nutku Şahinşah hazretleri atideki mut- ku irat etmişlerdir: «— Büyük dostum ve aziz kar- deşim Türkiyenin azametli Re cumhuru hazretleri, Memleketinize yürudumdanbe- ri Türk devleti ve milleti tar: fından gösterilen hararetli kabul ve samimi hissiyatla aziz karde- Bir kız bir delikanlıyı kaçırdı Adananın bir köyünde garip bir vaka Dağcı. kö Havva isminde ve yirmi üç yaş- larında bir kız tarafından ayni köyden İsmail isminde bir deli- kanlı kaçırılmıştır. Kaçırılan deli- kanlı yaşça kızdan küçüktür. Vakayı müteakip kızın ebevey- ni Jandarmaya müracaat etmiş ve her ikisi hakkında tahkikat yapı- ıp mevcuden adliyeye teslim edil- mişlerdir. Adliye koridorunda kız kendi- sile görüşen gazetecilere demiştir kiz — Efendim, yaşım ilerledi. Vaktim geçiyor. Anam babam be- ni istiyenlere vermiyorlar. Ben de böyle yaptım. Katil kadın Çocuğun cesedi denizde araştırılıyor. Trabzondan gelip Kasımpaşa da oturan Fatma hanim isminde bir kadının iki yaşındaki çocuğu- nu Kadıköy vapurundan denize atıp boğduğu yazılmıştı, Bu feci cinayet etrafında tahki na İçi Adananm | inden şimin meveddetle mali beyanatı bende büyük bir tesir hasıl et miştir. Dost ve komşu milletin büyük | rehberi olan zatı devletinizin va- | tenperverane rehberliği altında, | fevkalâde süratle inkişaf ve sa: | adet yolunda ilerlemekte ve azim terakkiyata mazhar olmakta bu- lunduğunu bir çok zamandan beri memnuniyetle görüyordum. Reisicumhur hazeretleri, zima- | mı devleti elime aldığım ilk gün- den beri, Türkiye ile dostluk lü- zumunu hissettim ve bugünkü mesut vesile Türkiye ile İran arasında çok sa- rabıtalar mevcuttur. Ve | işin esası o derece sağlamdır ki bu dostluk istikbalde tezelzülden masun bulunacaktır. Komşu ve kardeş iki millet ke- mali itimat ve itminanla yekdiğe- dayanarak terakkıyatı i me etmek, medeniyetin tevsiine ile görüyorum ki, ber türlü çalışmak ve dünyanın umumi sul- huna hizmet eylemek mukaddes vazifesini ifa edeceklerdir. Aziz kardeşimi tekrar görmeği çok arzu eder ve imkân husulün- de İranı teşrif buyurmak suretile beni mesrur edeceklerini ümit eylerim. Sainimi kalpten aziz kardeşi- min saadet ve selâmetini ve İra- nin dost ve komşu milletinin te- rakki ve azametini dilerim ve selâmetii an dosti muazzam cami hodra: bülend mikünem.» Sinemalar Dahiliye vekâleti belediye- den malümat istedi Belediye ile sinemacılar arasın- da Darülâceze hissesinden dolayı çıkan ihtilâf henüz halledileme- miştir. Bazı gazeteler, Darülâce- ze hissesini vermiyen sinemacı lara beledienin verdiği mühletin bittiğini ve bütün ayni günde kapatılacağını yazı yorlardı. inemaların Bizim yaptığımız tahkikata gö-| ve belediye, sinemaların kapatıl. | ması için böyle bir müddet tayin ederek kaymakamlara tebliğatta bulunmamıştır. Kaymakamlar kendi mıntakalarındaki vaziyete göre hareket edebileceklerdir. enaleyh şehrimizdeki bütün inemaların ayni günde kapatıl. ması mevzuu bahis değildir. Sinemacılar, kendi noktai ma- ne de telgrafla müracaat etmiş lerdi Dahiliye vekâleti telgrafla be- lediyeden malümat istemiştir. Belediye vel vapta 311 tarihli te verdiği Gmeni tes kata devam etmekte olan müddet umumilik denize atılan çocuğun cesedinin araştırılması için zabı- taya tezkere yazmıştır. Çocuğün cesedi Kadıköy ve Haydarpaşa sahillerinde araştırılacaktır. mnamesinin yedinci madde- sinin zeyline göre hareket ettiği- ni bildirmiştir. Bu madde şudun «Darülâceze varidatını vermek- ten istinkâf veya ketmeden lübi yat mahallerinde lübiyat Terası zabıtaca menolunur.» ten sonra Çankayadal ne avdet buyurdular. hatten sonra saat 16,15 te Reisi cumhur Hz. nin köşklerine gide- rek Gazi Hz. nin ziyaretlerini köşkten caktılar. Aziz misafirimiz MİD Şahinşah Hz. bir müddet iri de ektiler. Burada da asker selâm resmini ifa etti, mızıka İran mar- şim çaldı Şahinşah Hz, Cazi Hz. ile ya- rim saat kadar görüştükten sonra Halkeyine avdet etmek üzere Saat 18,45 te Meclis reiri, baş vekil, büyük erkânı harbiye reisiş vekiller, C. H. Fırkası umumi kâ- tibi misafirimizi ziyaret buyurdu- lar. Şahinşah Hz. bükümetimiz er- ette görüştüler. kânile samimi sun iz memleketimi- beri ve bile Aziz misafiri ze girdikleri günde hassa Ankarada gözlükleri semi mi kabulden çok rsöteheisistirler Bunu bir kaç defa söylemişlerdir. Saat 20,45 te Gazi Hz, tarafım dan köşklerinde bir ziyafet rilmiştir. Ziyafette meclis rel başvekil, erkânı harbiye reisi, ve killer, fırka uzsumü kâtibi, askeri ve mülki erkân hazır bulunmuş” lardır, Bugün başvekil İsmet paşa, Şa“ inşah Hz, şerefine hususi bir öğe le yemeği verecektir. Saat on dört-(/ te büyük bir geçit resmi yapıl caktır. Akşam hariciye vekili & rafından Ankarapalasta bir yafet ve cek, bunu bir kabul resmi takip edecektir, Şahinşah Hz. Istanbulda dört gün kalacak Ankara 16 — Şahinşah haz- retleri istanbulda dört gün kala" caklar ve oradan Ege ile Trab- zona gideceklerdir. Bu defa Trab- zon - Karaköse yolile İrana av- det buyuracaklardır. Türkiye - :-İtalya Türkiye ile İtalya 1928 de yapılmış ve sonra uzatık mış olan bitaraflık hakem ve uz- laşma muahedesinin 1942 sene- İf sine kadar meriyette kalması kaz yarlaştığını yazmaştık, Bu karar münasebetile İtalyan arasında gazeteleri bir kaç gündenberi dosejf tane neşriyatta bubulunuyorlar, Bu neşriyat memleketimizde her kes tarafından memnuniyetle ka sılanmıştı Hâkimiyeti Milliye bu münasebetle diyor ki “Türkiye cumhuriyetinin harici şiyar setinin emdelerinden en senle kop: sölarile ve diğer memleketlele sulh. dostluk yasini takip ve idame eğ mekt. Denizden komtumuz olan | ya ie mevcu domluğu her tüylü Bu ekhüelein fevkinde olarak yürür mek bizim için süphesiz ki umdelerg radikat ikale memnuniyet muzip İkalyan geretelerinin bu tecdit hakki daki donan: nesriyatnı ayni dosluk hislerle karl iskân sulistimali tahkikatı İskân suistimali meselesinden refikimiz | maznunen bazı kimseler hakkın- da yapılan tahkikatın bir kısmı- | nın mahkemeye intikal ettiğini yazmıştık. Ayni mesele ile alâka- dar olmak üzere diğer bir kısım memurlar hakkında da tahkikat devam ediyordu. İstintak dairesince yapılmakta olan bu tahkikat ta ikmal edil ve evrak ikinci ceza mahkemesi ne verilmiş Ispanyada grevler larına tekrar işe başlamak bildirmiştir. Ticarethaneler, tekir açılmıştır.