17 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

17 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Sahife 9 anıre £ Milyonerlerin miktarı gün geçtikçe azalıyormuş Amerikada senede bir milyon dolar vergi veren bir kişi kalmış Vaktile Almanyanın en Zengin adamı olan Yacob Goldsmlth «Zenginin parası züğürdün çe- mesini yorar» derler. Buhran art- tıkça, ortalıkta parasızlık çoğak- dıkça bu sözün doğruluğu daha iyi anlaşılmaktadır... Son zamanlarda hemen bütün dünya gazeteleri zenginlerin pa- Talarile meşguldür. En ağır başlı gazeteler bile buna dair malü- mat vermeğe çalışıyorlar, Londra- da çıkan meşhur illüstrated Lon- don News mecmuası son nüsha- larından birinde bu meseleye da- ir olan uzun bir yazı yazmıştır. ingiliz gazetesi iptida zenginle- rin azaldığından bahsediyor, Di- yor ki «Yeryüzünde milyonerlerin ade di azalıyor. Umumi harpten ev- velki zamanlara, hattâ harbi umu- miden sonra geçen bir kaç sene- ye nazaran bugün milyonerlerin adedi pek azdır. Sonra bunların servetlerinde de, eskisine ran, mühim bir fark vardır. Kral Bir zamanlar milyoner deyince akla bir kaç milyon İngiliz lirasi ser- veti olan adam gelirdi. Halbuki bugün bir milyon doları olan ada- ma milyener diyorlar. Hattâ bir milyon frangı olan bile milyoner sayılıyor. piyangoda beş milyon franklık büyük ikra- miyeyi kazananlara milyonerler milyoneri deniliyor. Bunlara hakiki milyoner naza- yile bakmak doğru değildir. Bir zamanlar milyoner sayılmak için mikyas hükümete bir milyon ver- gi vermekti, Amerikada bu kadar vergi veren dört beş yüz kişi var- dı. Halbuki bugün bütün Ameri- kada hükümete bir milyon dolar vergi verebilen yalnız ihtiyar Rok- Fransada feller kalmıştır. Hakiki milyonerler gittikçe aza- liyor. Kalan milyonerleri de keş- fetmek kolay değildir. Çü lardan bir çoğu serveti yorlar. Vergi tahakkukatı merslekette hakikati göstermiyor. Hintli prensler vergiye tâbi ol- madıklarından e bunları kontrol için elde mikyas yoktur. Halbuki Hint prenslerinin mühim servet- | leri olduğu muhakkaktır. | ardan başka milyonerleri Buhranlar ve i siyasi şerait dahi azaltmakta ve yeni servetler ka- | zanılmasına mâni olmaktadır. Es- ki meşhur zenginleri zaman şim- di ya fakirleştirmiş, yahut servet lerinden istifade edemiyecek bir rı kadar zengin an Limentenştayn bele getirmiştir. Sabık Kayserin a ve Haya March nın en büyük zenginlerin- den konyak kralı Hennessy. serveti 1914 senesinde 753 milyon mark tahmin olunuyordu. Filvaki Kayser bu servetin mühim bir kıs- mını muhafaza ediyor. Fakat bun- ler malikâne olarak Almanyada- dır. Hitler ise harice azami olarak ayda 200 marktan fazla göndert- miyor. Ispanyanın en zengin adamı Amerikanın büyük zenginlerinden Mellon Şimdiki halde Fransanın en zengin adamı Gillet isminde ta- nınmamış bir Liyonlu ir. Bundan sonra Hen- r. Meşhur konyakçi- zengin buğday kralı Lowis-Louis Dreyfustur. İngilterenin en zengin adamlari Zaharof ile Deterdingtir. Lâkin ikisi de yabancıdır. Biri Rum ve diğeri Felemenklidir. Ağahan Avrupa ile sıkı alâkasi bulunduğundan buranın büyük milyonerlerinden addolunabil Lâkin servetinin büyük kısmını Hindistandaki 700,000 sadık te- baasına medyundur. bidiv Abbas Hilmi paşa tütün ticaretile buhra- ma galebe çalmıştır. Dünyanın en büyük zenginlerin- den biri de Bolivyanın kalay krali Potino ile Japonyalı Susoki Amerikada milyonerlerin suyu çekilmiştir. Fordun eskisi kadar in olmadığı söyleniyor. Lâkin alöminyom, petrol, banka ve nak- işlerinden zenginleşen | An- drew Mellonun servetinin yirmi simadır. milyon İngiliz lirasından aşağı ol- madığı muhakkak sayılıyor. Son zamanlarda bir çok münakaşalara sebebiyet veren Sar hav. zasından. bir manzara; Sarbrüçken şehri, İzmir 14 (Hususi) — Epeyce nakaşa ve itirazlardan sonra hayet körfez dahilinde, Konak, Reşadiye, Turan, Bayraklı | ferleri kaldırıldı. Bunun nel sesi olarak Karşi: yaka - İzmir vapuru tarifesinde de cüzi tadilât yapıldı. Fakat buna mukabil, Konak Reşadiye hattı üzerinde elektrikli tramvay şirketinin halk lık ve tenzilât yapmı leri de boşa çıktı. ihtimal. vapur şirketi, her sabah amele ve talebe için tenzilâtlı bir tarife tat Halbuki vapur seferleri kalkınca, şirket, sabahleyi yetişmek zaruretinde bulunan ta. ebe ve amele için ne fazla araba çıkardı, ne de tenzilât yaptı Belediye, şirket nezdinde te- şebbüste bulundu. Cevap bile ala- madı... Keyfiyeti iki, üç defa tekrarladı, Müsbet bir netice ak maktan sarfı nazar, hâlâ cevap verilmedi... Şirketin vurdum duy- mamazlığına ve ayni müessesenin prensip namı altında, yahut mu- kavelenameye istinaden çikardı- Gi çeşit çeşit müşkülâta karşı bir şey yapılamaması, halkı cid- den müteessir etmektedir. Karşı- yakada yeni tenviratta tatbik edi- len hat çekilmesi şekilleri de bu mneyandadır... izmir halkı, her zaman her iş- te olduğu milli müdafaayı takviye hareketinde hükümete tam bir müzaharet göstermekte dir... Elektrik şirketi, bundan ev- vel abonemanlarından bir depo- , Elektrik tari- fesinde yapılan tenzilât üzerine bu ücretten bir kısmının iadesi Halkımız, zito ücreti almıştı kararlaştırılmıştı. Reşadiye deniz hattı işlerken, | İzmirde Kordon boyu ve atlı tramvay. zamandanberi devam eden mü- | se kolay. fi bik eder, hususi vapur kaldırırdı. i İ çe Tagköprü Hümayeiali tarafndan al fakir gocuk le çocuklar ve Himayeielfal heyeti ntik Necip ve İsmail Izmir mir mektupları İzmir atlı tramvaydan bir türlü kurtalan Elektrik şirketinin halka iade ettiği o: bin lira tayyare cemiyetineteberrü edild izmir elektrik şirketi bina! kün itibarile on bin liraya yakla” şan bu parayı, tayyare cemiy; teberrü eti Kordon tramvaylar... Şu bizit- maruf ve meşhur atlı tra'mvaylar hâlâ yaşıyorlar, hâlâ son mefesle- veremediler, Gerek iktisadi bakınidan, gerekse şehrin güzel liği ve medeniyeti cephesinden gok çirkin ve zararlı olan bu kil, halkın ve matbuatın bu dar feryadına roğmen bir türl kaldırılamamıştır... Mesele, kir tasiyecilik üzerinde sürünüp dur maktadır... Kordon tramvayları vaziyeti. »in halledilmemesi, Gazi bulvar Basmahane, Kemer semtine elel | erikli tramvay işlemesi hususuna da engel olmaktadır. Alâkadar lardan alman cevapların hiç biri müsbet değildir... Bunu başara- cak olan belediye, bikakkin övü- nebilir... Çünkü artık bu halip devamı imkânsızlaşmıştır. rkânı ( Hakkı beyler)